Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:10
Hoi Tweakers,

Ik heb een handje hulp nodig. Onlangs heb ik via V&A een setje gekocht, moederbord+CPU+RAM. Bij aankomst werkte het setje helaas niet en bleef het CPU lampje branden. Nu had ik nog een Ryzen 2600 liggen en voila, die werkt wel. CPU defect geraakt tijdens transport dacht ik, gek genoeg.

Nu heb ik een gloednieuwe Ryzen 5 5600X binnen, maar ook die werkt niet, zelfde issue.. BIOS versie is up to date (voldoende up to date in ieder geval, de vorige 5600X van verkopende Tweakers werkte). Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ik ben een beetje hulpeloos momenteel.

Wat ik heb geprobeerd:

- Ander setje RAM en maar 1 stickje in ieder slot.
- Een andere koeler.
- Een andere videokaart.
- Zonder NVME.
- Testen buiten de case, aka, voeding met videokaart en niks anders. Dit was de eerste test en hierbij had ik direct het probleem.
- CMOS reset

Kevin

[ Voor 20% gewijzigd door untflanked op 25-02-2025 15:31 ]

Ryzen 5600X | RX 6700 XT | 2x16GB Gskill | Cooler Master NR200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:52
Zou je eens de specs kunnen noemen van het moederbord, CPU, koeler en RAM (specifiek model en type).

Op basis daarvan kunnen we kijken wat de juiste BIOS versie zou moeten zijn.
Verder kan je de koeler nakijken dat deze goed en stevig zit. Als deze iets los zit, dan kan je ook dit soort meldingen krijgen namelijk.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 20:43
Heb je de CPU power kabel wel aangesloten, vanaf je voeding naar linksboven op het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
Alle 'standaard' zaken heb ik al getest. Hieronder een lijst van de meeste dingen die al zijn geprobeerd:

- Ander setje RAM en maar 1 stickje in ieder slot.
- Een andere koeler.
- Een andere videokaart.
- Zonder NVME.
- Testen buiten de case, aka, voeding met videokaart en niks anders. Dit was de eerste test en hierbij had ik direct het probleem.

Het systeem werkt als een tierelier met de Ryzen 2600 erin. Benchmarks draaien zoals het hoort etc. Echter, zodra de 5600X (heb er 2, werken allebei dus niet hierop) erin gaat blijft het hangen op CPU_LED. Pin layout van de 2600 en 5600X zou hetzelfde moeten zijn.

Ik vind echter meer mensen met dit probleem en vrijwel allemaal met MSI. Verkoper is ook een reputabele Tweaker dus ik verwacht dat het gewoon heeft gewerkt.

[ Voor 9% gewijzigd door untflanked op 25-02-2025 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Cmos reset gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
CMOS batterij uur verwijderd, geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:31
Xyrr schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:12:
Heb je de CPU power kabel wel aangesloten, vanaf je voeding naar linksboven op het moederbord?
Misschien hier nog even op reageren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
Fr0ns schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:12:
[...]

Misschien hier nog even op reageren?
Leek me overbodig, gezien ik meld dat het systeem met een 2600 wel gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr0ns
untflanked schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:14:
[...]

Leek me overbodig, gezien ik meld dat het systeem met een 2600 wel gewoon werkt.
Als er een 2x4 aansluiting op het moederbord zit en je daar maar één van aansluit dan kan het zijn dat een CPU die meer vraagt niet lekker werkt. Je benoemt verder ook niet wat voor voeding je hebt. Niet dat die 5600 zo'n energieslurper is maar misschien goed om uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:47
mem installatie, check https://www.msi.com/Mothe...B550-TOMAHAWK/support#mem

let vooral op de slot configuratie.

en gebruik 1 mem module als test. dat je systeem werkt zet alles snelheden zeer conservatief.
kan zijn dat de oude/andere cpu wel werkt omdat de memory controller net wat anders werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
Master_duck schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:27:
mem installatie, check https://www.msi.com/Mothe...B550-TOMAHAWK/support#mem

let vooral op de slot configuratie.

en gebruik 1 mem module als test. dat je systeem werkt zet alles snelheden zeer conservatief.
kan zijn dat de oude/andere cpu wel werkt omdat de memory controller net wat anders werkt.
Zie eerste post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr0ns
Zijn post zegt meer dan testen met één reepje en de link meldt in welk slot het moet zitten wat je ook niet vermeldt. Ik vind je erg kort door de bocht steeds terwijl je de helft van de info mist.
Pagina: 1