Ferrarismeter doen weer dag/nacht registratie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehuiz
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 24-02 23:52
Voor mijn schoonouders op leeftijd helpen wij met de administratie, en ook wat kleine dingetjes zoals gas/water/licht standen doorgeven.

Voor betreft licht (ofwel stroom😉) hebben ze een ouderwetse draaischijfmeter. Ze zijn wat wantrouwig geworden door de negatieve berichtgeving over moderne meters in een ver verleden, en hebben daarom nog steeds de oude meter in de kast. Ze maken even een fotootje, sturen die naar ons door, en wij doen dan de rest.

De meter is een Iskra E72CD, deze heeft 2 tellerstanden, DAG en NACHT.

Zover mij bekend is het dag/nacht tarief met het stopzetten van het schakelsignaal voor deze analoge meters, in 2021 afgeschaft, en zou de meter dus alleen nog op de DAG teller mogen oplopen.
Dat heeft hij echter afgelopen jaar niet gedaan, bij NACHT is er afgelopen jaar ongeveer 550kwh geregistreerd.

Wat we dus eigenlijk heel raar vinden.
Vervolgens heb ik een nieuwe foto laten maken, nu 4 dagen later dan de vorige, en de NACHT teller staat nog exact hetzelfde als 4 dagen eerder.

Iemand hier toevallig een verklaring voor ?
Ik voel al een beetje aankomen dat Stedin dit gaat aangrijpen en te verklaren dat de meter niet goed is, en dat ze nu toch echt moeten overstappen.

Qua verbruik van afgelopen jaar, als ik de verbruikte kWh's bij elkaar optel, ligt het eigenlijk iets hoger dan verwacht, zonder de nacht teller juist weer lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:36
Nacht mag niet draaien, maar je kan bij oude meter ook niet de nachtstand doorgeven .. dus mogelijk heb je geluk gehad...

Ik zou zelf niet teveel aandacht er aan geven, want als het jaar lang elke nacht + werkendaan zou staan verwacht je veel meer dan 500 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het wisselen van dag/nacht wordt wel vaker gemeld. Bij mij is hij ook al 2x gewisseld. De oorzaak is niet bekend. Echter is het geen probleem, want je schrijft gewoon beide standen op en je energieleverancier gaat uit van het totaalverbruik op beide telwerken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.