Arctic koelers: wat zijn de verschillen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
CPU-koeler, voor koelen van een AM5 Ryzen 7 7700 (65W TDP)

Wat is je budget?
Ca 25-30 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt een voorkeur. Heb nu zelf een Gelid Tranquillo (een oude versie). Op het desktop advies wordt regelmatig Arctic geadviseerd (maar de acties op de Arctic website zijn helas voorbij). De vraag is: wat zijn de verschillen tussen: https://tweakers.net/pric.../2051652;2051580;2051650/. Die eerste 2 verschillen in kleur, en dat is een kwestie van smaak. Maar de CO versie lijkt voor Continuous Operation te staan. Klinkt als 'robuuster' (maar mijn PC staat niet altijd aan, hooguit een enkele avond in de week). Lagers lijken hetzelfde te zijn. Ik zie verder geen verschillen. Welke argumenten zijn er dan om voor de 1 of de ander te kiezen? (zwart koelt mogelijk iets minder a.g.v. de verf erop?).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
In principe voor een Ryzen 7 7700. Als die slecht te koelen is, dan misschien een Ryzen 5 9600. Of anders: een andere koeler in de budget klasse. Geen Noctua. Te duur om 65W te koelen.

En gerelateerde vraag: is 800+ gram voor een verticaal moederbord niet veel? Mijn huidige kast heeft een steun voor de koeler, maar veel kasten (waaronder de Fractal Design Mini kasten) niet. Ik hoor graag van jullie.

Beste antwoord (via kdekker op 25-02-2025 21:07)

• M. Schaap
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-08 15:28
Continuous Operation oftewel continubedrijf (24/7) betreft apparaten zoals servers.
De ventilatoren met CO zijn voorzien van betere lagers, en daarom ook wat duurder.

Voor mijn Ryzen 7 5700X gebruik ik een Arctic Freezer A13 X, en ben daar erg tevreden over.
Met slechts 3 heatpipes en een 92mm fan weet deze de boel heel stil én goed koel te houden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Op de frontpage gaf een mede-tweaker (@youridv1) een prima antwoord, waarmee iig een deel van de vraag beantwoord is. Zie: youridv1 in 'Budgetblazers voor centenschrapers - De beste processorkoelers tot 30 euro'.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• M. Schaap
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-08 15:28
Continuous Operation oftewel continubedrijf (24/7) betreft apparaten zoals servers.
De ventilatoren met CO zijn voorzien van betere lagers, en daarom ook wat duurder.

Voor mijn Ryzen 7 5700X gebruik ik een Arctic Freezer A13 X, en ben daar erg tevreden over.
Met slechts 3 heatpipes en een 92mm fan weet deze de boel heel stil én goed koel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
M. Schaap schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:15:

Prijs maakte in dit geval niet echt uit. Net een euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
M. Schaap schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:15:

Volgens mij, zijn de CO fans voor zien van andere lagers, niet zozeer betere. Beter in levensduur, maar wat slechter in geluidsproductie. (Kogellagers vs glijlagers).