Statische ruis uit tweeters

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.v.Roselaar
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 27-07 16:31
Hallo, ik ben een beetje aan de beun om een bleutooth box te maken, maar ik heb 1 probleem, er komt een statische ruis uit mijn tweeters die harder wordt met het draaien aan de volumeknop.
Deze ruis is duidelijk te horen op een afstand van 3m! (De ruis is duidelijk te horen vanaf 25 tot 35(max) op de volumeknop)
Setup:
Kenwood kmm-bt508-DAB (autoradio)
Jbl a652 2 channel 2x 65w @4ohm 2x 85w @2 ohm (versterker)
Meanwell 320w 12v (voeding)
Jbl club 6500c 3ohm 60w rms (compount auto speaker set)
Rca kabels van nedis
2,5mm^2 flexibele koperkabel

Ik gebruik de voeding voor alles, radio en versterker, dat is het probleem niet, ik heb het set een keer gedraaid op een losse accu, hetzelfde probleem. Ook heb ik het set los liggend draaiend gehad met hetzelfde probleem, ook heb ik alles geprobeerd met rca en high input optie. Voor de club 6500c had ik de jbl stage 1 621f (40w rms 4ohm) met hetzelfde probleem. Al was de ruis hierbij minder te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:05
Je mag er dus vanuit gaan dat je de ruis al aanbiedt aan de versterker. Je zal moeten ontdekken welk component de ruis veroorzaakt. Als je de ingang van de versterker kortsluit, neem ik aan dat de ruis weg is? Of met niets aangesloten ook? Dan lijkt de autoradio de boosdoener. Ergens nog een oude cd speler liggen die je even als input kunt gebruiken? Dan sluit je de rest in ieder geval uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G.v.Roselaar
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 27-07 16:31
Het is mijn autoradio, zonder versterker maakt hij hetzelfde geluid, en met andere ingansbron doet de versterker het niet.
Is er iets tegen te doen want ik kan de versterker wel afstellen met volume op 15 ipv 35 maar dat is niet optimaal.

Maar bedankt voor het antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Dit is een heel bekend en veel voorkomend probleem, en afh. van de gevoeligheid van de tweeter komt dit in elke installatie voor.

1: Waar komt de ruis vandaan? heb ik een gare USB voeding liggen die roet in het eten gooit? liggen er draden naast elkaar die niet bij elkaar willen liggen? Hoor ik 50Hz?, waar komt het dan vandaan?
2: Gain structure. Waar zitten alle volume regelaars in de volledige signaal-keten en hoe stel ik die handig af?
3: L-pad voor de tweeter. De tweeter is altijd minimaal 6db gevoeliger, soms wel 9db! dan de lage tonen speakers. Demp dit met weerstanden na versterking. zoek op: L-pad