Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TryPleX
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-09 14:36
Goedenavond allen,

Ik ben op zoek naar wat input betreft de PV installatie die in mijn recent opgeleverde nieuwbouw woning zit.

Het betreft een plat dak met 13 370 watt panelen voor een totaal vermogen van 4810WP.

Nu heeft men een Growatt min 2500 tl-xh als omvormer hier aan gehangen. Dit is iets dat dat er bij mij niet in komt. We hebben het over een omvormer van bijna 50% van het maximale vermogen. Ik ben bekend met dat de piek niet vaak gehaald word en dat de ligging van het huis mee telt etc etc maar dit voelt toch als een hele rare beslissing van de bouwer.

Een 4500 watt model van Growatt is 100 euro duurder dan wat ze nu geïnstalleerd hebben.

Ik heb ze al gemaild maar ik verwacht dat ze gaan schermen met een BENG norm en andere regeltjes waar ik niets mee kan zonder betaald onderzoek te laten doen (dat uiteraard nooit terug verdiend zal worden met de gemiste opbrengst).

Wat denken jullie hiervan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hoe liggen ze?

Oost west ?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:58
is het een systeem wat alleen zuid georiënteerd is of een oost west systeem?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 17:48
Ik heb in projectbouw een YMvK 3x1.5 mm2 zien hangen voor een enkelfase omvormer van ongeveer 2 kW. Ipv 2.5mm2 of 4 mm2. Elk dubbeltje wat bespaart kan worden zal zeker worden bespaard.
Ik ben benieuwd of dit trucje hier ook is toegepast. Zo ja zou je ook de kabel moeten upgraden als je PV upgradet.

Ik zou helaas niet weten waar en of ergens staat dat niet mag wat er nu gebeurt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TryPleX
De gehele setup staat op een plat dak richting het Zuid Oosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:38
Dan zul je wel aftoppen ja. Zelf een grotere omvormer kopen en ophangen? Is niet ingewikkeld.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heb je al eens nagerekend wat het verschil op jaarbasis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TryPleX
jadjong schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:37:
Heb je al eens nagerekend wat het verschil op jaarbasis is?
Dat is nogal moeilijk sinds ik geen historische data heb om mee te werken. Ik gok een paar kwh per dag op heel zonnige dagen. Een gokje is iets van 20-30 euro op jaarbasis. Maar kan net zo goed 50 zijn.

Een nieuwe omvormer terugverdienen is bijna niet te doen op korte termijn.

Het is ook meer of iemand zou weten hoe ik er iets mee kan en dat ik er niet naast zit wat betreft de scheve verhouding van de panelen en de omvormer. De discussie met de bouwer ben ik al gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
TryPleX schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:58:
[...]

De gehele setup staat op een plat dak richting het Zuid Oosten.
Dan zal je wel een mooie vlakke bovenkant op je parabooltje van opwek zien met een mooie heldere dag, aftoppen noemen we dat.

Ja het zal je wat opbrengst kosten.
Je er kan een grotere omvormer aan.

De vraag die dan komt is wat voor kabel ligt er van de meterkast naar je omvormer en hoeveel meter is dat?
2500/240= 10,5 ampere
Ga je rekenen met die 4500 watt omvormer dan ga je al mooi richting de 19 ampere.
Ik zou dan een stapje er tussen zoeken afhankelijk van de kabel en lengte die er ligt. En die paar momenten dat je max opwekt met je panelen die mis je niet.

Als het een 1,5mm2 is zoals iemand hier aangaf dan wordt het al snel een grotere operatie.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Pagina: 1