Plat dak isoleren jaren 70 woning.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alchemist55
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 05-03 12:12
Tweakers,

Ik wil graag het platte dak van mijn jaren 70 woning isoleren. Deze is nu nog voorzien van 25mm eps.

Het nieuwe isolatie materiaal is PIR, maar ik twijfel welke dikte ik moet nemen. Ik zou denken hoe dikker hoe beter. Mijn vader denkt dat 100mm meer dan genoeg is, maar ik zou er graag een schepje bovenop doen om het toekomst bestendiger te maken.

Het is nogal een investering en het ligt er 40 jaar op dus dan maar meteen goed toch?

Wat is jullie advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:45
Isolatie altijd zo dik mogelijk, altijd. Er is niks ergers dan spijt achteraf dat je niet wat dikker hebt gedaan. Dus vergeet de gedachten van je vader even en neem zo dik mogelijk.
Je kan niet 'teveel' isoleren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-05 22:38
Even rekening houden met -waar- je het dak wilt isoleren; van buitenaf kan het vaak zo dik als dat je wil en je dakrand toestaat. (zie ook de term "warm dak" of "omgekeerd dak")

Van binnenuit wil je niet de volle hoogte van de balken opvullen, anders loop je het risico vochtschade door condens op te lopen in de dakplaten die op de balken liggen. het moet namelijk een beetje kunnen ventileren tussen de dakplaten en de isolatie. (zie ook "Koud dak")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:45
Tweaker_Ruwy schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:48:
Even rekening houden met -waar- je het dak wilt isoleren; van buitenaf kan het vaak zo dik als dat je wil en je dakrand toestaat. (zie ook de term "warm dak" of "omgekeerd dak")

Van binnenuit wil je niet de volle hoogte van de balken opvullen, anders loop je het risico vochtschade door condens op te lopen in de dakplaten die op de balken liggen. het moet namelijk een beetje kunnen ventileren tussen de dakplaten en de isolatie. (zie ook "Koud dak")
Nee hoor, met dampopen materiaal en klimaatfolie en aandacht voor detail is het geen enkel probleem om van binnen uit te isoleren. Al blijft van buitenaf de beste oplossing, zeker bij latte dak met hun dampdicht afwerking buiten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-05 16:47
wij hebben ons 200m2 plat dak (bungalow) uit de jaren 60 ook nageisoleerd op het dak. 160mm aan de randen en 220mm midden in (afschot). We hebben een goot rondom gemaakt omdat de isolatie anders boven de dakrand uit zou steken. Ik zou zeker zo dik mogelijk gaan, warmte stijgt op, en je dak houdt dat tegen.

Zelfs ik heb er spijt van niet toch een paar cm dikker gedaan te hebben, maar dat is puur een gevoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ac0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-05 12:28

Ac0

PIR zo dik mogelijk. Voor je eigen gemak gecacheerde platen gebruiken. Elke kier helemaal volblasten met pur en naadloos aftapen met aluminiumtape (ook over de balken) dan is vocht echt geen issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
Vergeet ook de zomer niet, ook dan is extra dikke isolatie een voordeel want minder hitte die binnenkomt. Zoveel als er maar past is geen slecht idee. Eventueel bovenop PIR platen en onderaan tussen de balken opvullen met glaswol (even nazien in ubakus of dat uitkomt met jou diktes).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alchemist55
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 05-03 12:12
Het is een betonnen dak van 18cm dik. Is 10 jaar geleden nog vervangen, maar geen extra isolatie geplaatst. Goed om te horen dat jullie er hetzelfde over denken. Mijn vader is gepensioneerd bouwkundige, maar af en toe snap ik zijn beredeneringen echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
Alchemist55 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:37:
Het is een betonnen dak van 18cm dik. Is 10 jaar geleden nog vervangen, maar geen extra isolatie geplaatst. Goed om te horen dat jullie er hetzelfde over denken. Mijn vader is gepensioneerd bouwkundige, maar af en toe snap ik zijn beredeneringen echt niet.
Als je de besparing van isolatie berekent met de olie en gasprijzen van toen je vader studeerde, snap je het vast wél.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-05 16:11

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dikker is (technisch) altijd beter, maar op een gegeven moment wordt het effect wel steeds minder. Dikker dan een cm of 20 heeft zeer beperkt effect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEmgFYTdBN-dt5zFO7TikWLAUr8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OvLj3FQwVcxiDOxGHxhXfpU4.png?f=user_large

Op een gegeven moment moet je ook gewoon kijken wat praktisch haalbaar is, en wat je nog kwijt kunt. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 19:56

Wuursj

want worst is al bezet

Als je de ruimte hebt, zou ik minimaal de bouwbesluitwaarden voor nieuwbouw proberen aan te houden,: RC6,3. Dan zit je aan 140mm in Pir.

Zelf heb ik RC8 aangehouden bij onze daken. Meer was bij ons niet meer echt rendabel qua geld maar dat is vrij eenvoudig te berekenen als je de meerpijs weet.

Kijk ook vooral wat practisch haalbaar is. Met boeiboorden etc. is 140mm erop al best wat voor de meeste daken.

Edit:
Hier zie je bijvoorbeeld dat 140mm pir -> 180mm pir er zo'n 25 jaar over doet om terug verdienen met prijsverschil van een bepaalde isolatie webshop. Het rendeert nog wel maar niet zo hard. Hoe dikker je gaat, hoe langzamer het renderen gaat. Nu draait het leven niet alleen om terug verdienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/34UNvN64UAPGsYZlj5HPMiDZ.png

[ Voor 32% gewijzigd door Wuursj op 26-02-2025 14:27 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1