WIFI7 Multi Link Operation

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:54

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Ik vind het als tweaker leuk om te kijken hoe ik de meeste snelheid via wifi kan krijgen en wil graag mijn ervaringen delen en indien interessant, de dialoog starten over dit onderwerp.

Inmiddels heb ik een Ubiquiti Dream Machine Pro Max, een US XG 6 PoE switch (10Gb) en een E7 access point. De router zit aangesloten op een 8/8 Gbps Delta glasvezelverbinding via een SFP+. Hierop heb ik een wifi netwerk aangemaakt, MLO en WPA3 aan en ik wil 2.4 + 5 + 6 GHz gebruiken.

Op het access point heb ik 20 MHz (2x2) op 2.4 GHz, 160 MHz (4x4) op 5 GHz en 320 MHz (4x4) op 6 GHz.
Ik woon in een zeer goed geisoleerd nieuwbouw huis waardoor er weinig verstoring van de buren is op 5 en 6 GHz. Het E7 access point hangt nagenoeg boven mijn hoofd in mijn werkkamer.

Op dit moment heb ik 2 eind apparaten met Wifi 7:
- iPhone 16 Pro
- Laptop met Intel BE200 wifi adapter

Om het maximale te kunnen bereiken gebruik ik Earky Access (EA) software. Op mijn UDM-PM draai ik momenteel 4.1.3, hierin zit UniFi Network 9.1.92. Op de E7 draai ik 8.0.14.

De iPhone 16 Pro ondersteunt weliswaar Multi-Link Operation (MLO) maar die ondersteunt slechts de enhanced Multi-Link Single-Radio Mode. Dit is wat ik haal via de Ubiquiti WiFiman app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKXLyU8IMEzuTxMY0IO3S1inJN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImpsMou0lWHMisddJcwjTeZI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGKAj8ZFv7_DKjX-vdqK3c-T94Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ps1yTPo4nDlr29i9H5eH0sYg.png?f=user_large

Met mijn laptop haal ik hogere snelheden omdat de BE200 wifi adapter Enhanced Multi-Link Single-Radio (EMLSR) ondersteunt. Ik heb mijn laptop net vandaag niet hier liggen, ik zal binnenkort nog wat screenshots van iPerf3 speedtesten plaatsen.

De volgende stap zal hardware met Enhanced Multi-Link Multi-Radio (EMLMR) zijn, dan kun je de capaciteit gaan stapelen. Maar zover ik weet, is hier nog niets vorot te koop.