Tocht uit lichtpunt/centraaldoos - normaal?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 10:11
Beste tweakers,

Ik heb een prefab tuinkamer laten plaatsen en voel bij nu (bij windkracht 4-5) lichte tocht als ik mijn hand in de centraaldoos steek. Het is onregelmatige tocht en daarom denk ik dat het door de buitenlucht komt en dat de buitenste schil niet voldoende luchtdicht is.

De aannemer beweert dat het normaal is. Omdat als je, volgens hem, twee gaten in een plafond hebt (twee / lichtpunten/centraaldozen) je altijd een soort trek krijgt.

Nu denk ik eerlijk gezegd dat het onzin is, omdat 1. er geen drukverschil is tussen de dozen (zelfde kamer) en 2. je anders geen onregelmatige tocht zou voelen.

Maar voor de zekerheid: heeft de aannemer een punt? Is tocht in een centraaldoos acceptabel?!

Hij heeft al een hobby luchtdichtheidstest uitgevoerd met een ventilator en rookmachine. Toen is in ieder geval een lek gevonden in de wand. Dat is verholpen, maar helaas is de tocht in het plafond gebleven.

De opbouw van het dak van binnen naar buiten:
  • EPDM
  • PIR gem 110mm
  • OSB 18mm
  • 150mm stalen profielen met als het goed is ertussen glaswol.
  • OSB 18mm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTEPl2ScBTaOwNFGYhmTI6IseJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/demuLXC8pogJbWcTQR3yxBjg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Opzich heeft hij gelijk het is normaal. namelijk bijna alles wat wordt aangebouwd of gebouwd is zo lek als een mandje... echter zou het niet zo moeten zijn.

Is er afzuiging in de unit? bv bij een toilet. Het kan zijn dat dit via een elktra buis is gaan lopen en niet via de andere. buiten lampen of buiten wcd's zijn ook bekende schuldige, maar ook gewoon een slechte bouwkwaliteit. Het is vreselijk zuur maar dit soort dingen weten de meeste aannemers gewoon niet en ze kunnen het dus ook niet oplossen. zelf zoeken of een expert erbij halen is vaak het handigste. beetje mosterd na de maaltijd, maar voor nieuwbouw (ook zoiets) is het handig om een luchtdichtings eis + doorblower test op te nemen in je opdrachtomschrijving, dan heb je tenminste een poot om op te staan en een testmoment om aan te toetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:09
Was de opdracht een luchtdichte tuinkamer bouwen? Zo nee dan is het wat het is. Dat wil nog niet zeggen dat de aannemer gelijk heeft maar als er niets is afgesproken over luchtdichtheid dan kan het dus tochten en waaien want zoals @twain4me al aangeeft is bijna alles wat aangebouwd is lek.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
No Hands schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:27:
Was de opdracht een luchtdichte tuinkamer bouwen? Zo nee dan is het wat het is. Dat wil nog niet zeggen dat de aannemer gelijk heeft maar als er niets is afgesproken over luchtdichtheid dan kan het dus tochten en waaien want zoals @twain4me al aangeeft is bijna alles wat aangebouwd is lek.
De opdracht was een tuinkamer conform Bouwbesluit. Ik weet dat daar 3 luchtdichtheisklassen in staan, maar dat de laagste eigenlijk alleen maar een "groter dan" klasse is. Er staan ook Rc waarden in. Als de koude lucht door de geïsoleerde schil waait, lijkt me dat die ook niet gehaald worden. Of dat dat op zijn minst niet deugdelijk is.
twain4me schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:21:
Opzich heeft hij gelijk het is normaal. namelijk bijna alles wat wordt aangebouwd of gebouwd is zo lek als een mandje... echter zou het niet zo moeten zijn.

Is er afzuiging in de unit? bv bij een toilet. Het kan zijn dat dit via een elktra buis is gaan lopen en niet via de andere. buiten lampen of buiten wcd's zijn ook bekende schuldige, maar ook gewoon een slechte bouwkwaliteit. Het is vreselijk zuur maar dit soort dingen weten de meeste aannemers gewoon niet en ze kunnen het dus ook niet oplossen. zelf zoeken of een expert erbij halen is vaak het handigste. beetje mosterd na de maaltijd, maar voor nieuwbouw (ook zoiets) is het handig om een luchtdichtings eis + doorblower test op te nemen in je opdrachtomschrijving, dan heb je tenminste een poot om op te staan en een testmoment om aan te toetsen.
Wat is het toch droevig gesteld met de bouw als ik dit zo lees. Weinig trots op hun werk heb ik dan het idee. Staat er niks in het bouwbesluit, naast luchtdichtheid, over isolatie aanbrengen irt kieren oid? Isolatie heeft natuurlijk niet zoveel zin als koude lucht er gewoon achter kan komen of er doorheen kan waaien (bij wol bijv.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:09
MWDKing schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:21:
[...]

De opdracht was een tuinkamer conform Bouwbesluit. Ik weet dat daar 3 luchtdichtheisklassen in staan, maar dat de laagste eigenlijk alleen maar een "groter dan" klasse is. Er staan ook Rc waarden in. Als de koude lucht door de geïsoleerde schil waait, lijkt me dat die ook niet gehaald worden. Of dat dat op zijn minst niet deugdelijk is.

[...]

Wat is het toch droevig gesteld met de bouw als ik dit zo lees. Weinig trots op hun werk heb ik dan het idee. Staat er niks in het bouwbesluit, naast luchtdichtheid, over isolatie aanbrengen irt kieren oid? Isolatie heeft natuurlijk niet zoveel zin als koude lucht er gewoon achter kan komen of er doorheen kan waaien (bij wol bijv.).
Rc waarde is gewoon de isolatiewaarde van een samengestelde constructie. Als jij drie platen PIR en een plak glaswol op een stapeltje op een winderig grasveld legt dan kun je evengoed de Rc waarde daarvan afgeven. Dat het daar niks aan isolatie doet is wat anders.
Het argument 'zou je het zelf zo thuis accepteren aannemer' wil nog wel eens duidelijk maken wat je bedoelt als ze hun kop in het zand steken. Maar verder ben je toch een beetje aan ze overgeleverd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:10
Let er op dat een temperatuurverschil ook als tocht kan ervaren worden. Ik heb in mijn living een geïsoleerde houten wand voor mijn stenen muren staan. Als ik mijn hand bij een centraaldoos hou, voel ik ook "tocht". Ik ben er nochtans zeker van dat er geen gaten in mijn stenen muren zitten. En al zeker niet in de scheidingsmuur met de buren maar toch voel ik het daar ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Horla schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:06:
Let er op dat een temperatuurverschil ook als tocht kan ervaren worden. Ik heb in mijn living een geïsoleerde houten wand voor mijn stenen muren staan. Als ik mijn hand bij een centraaldoos hou, voel ik ook "tocht". Ik ben er nochtans zeker van dat er geen gaten in mijn stenen muren zitten. En al zeker niet in de scheidingsmuur met de buren maar toch voel ik het daar ook.
Thx. Ja daar ben ik me van bewust, maar dan is de stroom regelmatiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MWDKing schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:21:
[...]

[...]

Is de opdracht volgens bouwbesluit nieuwbouw? anders gaat het meestal over het rechtensverkregen nivo wat doorgaans de bouwbesluiteis van het bouwjaar van de woning is. Daar zit nogal een verschil tussen.
1 van de uitzonderingen is dan de RC waarde die moet je wel volgens nieuwbouw volgen bij dingen zoals een aanbouw.

Minarale wol wil je idd winddicht afsluiten door bv een spinvliesfolie toe te passen, maar dat is vanuit het bouwbesluit (of bbl) niet verplicht. (er is vanuit het bouwbesluit per definitie maar heel weinig verplicht, mede daarom heeft woningborg voor heel veel dingen zijn eigen eisen voor "hun" nieuwbouwprojecten.)

De wereld vn de prefab tuinkamers ken ik niet heel goed, maar de wereld van de prefab dakkapellen is helemaal doordrenkt van resellers, prijsvechters en cowboys.ik vermoed dat het niet veel anders zal zijn.

Ik denk dat via een rechter wel e.e.a. af te dingen zal zijn (dat het niet uit het lichtpunt tocht bv) , maar veder ben je overgeleverd aan de wil en onwil van het bedrijf vrees is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
twain4me schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:38:
[...]

Is de opdracht volgens bouwbesluit nieuwbouw? anders gaat het meestal over het rechtensverkregen nivo wat doorgaans de bouwbesluiteis van het bouwjaar van de woning is. Daar zit nogal een verschil tussen.
1 van de uitzonderingen is dan de RC waarde die moet je wel volgens nieuwbouw volgen bij dingen zoals een aanbouw.

Minarale wol wil je idd winddicht afsluiten door bv een spinvliesfolie toe te passen, maar dat is vanuit het bouwbesluit (of bbl) niet verplicht. (er is vanuit het bouwbesluit per definitie maar heel weinig verplicht, mede daarom heeft woningborg voor heel veel dingen zijn eigen eisen voor "hun" nieuwbouwprojecten.)

De wereld vn de prefab tuinkamers ken ik niet heel goed, maar de wereld van de prefab dakkapellen is helemaal doordrenkt van resellers, prijsvechters en cowboys.ik vermoed dat het niet veel anders zal zijn.

Ik denk dat via een rechter wel e.e.a. af te dingen zal zijn (dat het niet uit het lichtpunt tocht bv) , maar veder ben je overgeleverd aan de wil en onwil van het bedrijf vrees is.
Het bedrijf bouwt voornamelijk aanbouwen en adverteert met het voldoen aan het bouwbesluit. Bij mijn bijgebouw hebben ze de kosten van de doorbraak weggestreept tegen de extra gevel. Verder is er geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Foutje

[ Voor 97% gewijzigd door MWDKing op 25-02-2025 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
MWDKing schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:57:
[...]

Het bedrijf bouwt voornamelijk aanbouwen, maar af en toe bijgebouwen, en adverteert met het voldoen aan het bouwbesluit. Bij mijn bijgebouw hebben ze de kosten van de doorbraak weggestreept tegen de extra gevel. Verder is er geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:55
Bij mijn verbouwing 12 jaar geleden melde de aannemer vrolijk net een rechtzaak te hebben gewonnen van een klant die tocht uit de stopcontacten niet accepteerde. Het is echt zielig gesteld met de bouwprofessionaliteit in NL. Vaktechnisch echt onder de maat maar de wetgeving helpt ook niet

zelf zou ik het zelf maar afdichten met tape, kit en andere maatregelen.

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09-05 16:27

Sharky

Skamn Dippy!

technopeuter schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:17:
Het is echt zielig gesteld met de bouwprofessionaliteit in NL.
Aannemers bouwen zo slecht als mag, niet zo goed als kan.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:46
Ik werk geregeld aan de installaties van nieuwbouw woningen, tocht door (centraal) dozen, spotjes in een uitbouw met eigen dak komt regelmatig voor, sommige bouwbedrijven doen het wel goed.
Een keer meegemaakt dat ik een uitbouw gaten voor spotjes moest boren.. het waaide gewoon door de gaten..
Ook leiding-schachten van kruipruimte naar verdieping zijn soms zo lek als een mandje..

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Sharky schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:25:
[...]

Aannemers bouwen zo slecht als mag, niet zo goed als kan.
Dan alsnog is slecht bouwen niet professioneel. Vaak is het niet eens duurder om het goed te doen, maar pure onkunde en/of desinteresse is mijn ervaring tot nu toe helaas.
Pagina: 1