Mogelijkheid energiecontract voor over 2 jaar afsluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Momenteel heb ik nog een 5-jarig energiecontract met in deze tijden gunstige gasprijzen (rond 1 euro incl.). Die prijs was destijds midden in de start van de Oekraine-oorlog (!) nog zo laag omdat de energieleverancier het gas al voor vele jaren vooruit kon inkopen, en die gasprijzen waren veel lager.

Dit geldt nog steeds; kijk maar eens mee. Afgelopen jaren lagen de prijzen van gas futures voor over enkele jaren vooruit veel lager dan de futures voor de komende maanden. Op dit moment bijvoorbeeld per m3 (excl. BTW, ODE, etc):
Rest van 2025: 46 ct
winter 2025-2026: 44 ct
winter 2026-2027: 35 ct
winter 2027-2028: 30ct
Jaar 2028: 27 ct

Daarom zou ik zeggen: waarom sluit ik dan niet nu al een nieuw contract af, dat over 2 a 3 jaar start. De kans dat die prijs (30 ct) tot vlak voor afname nog stijgt, lijkt me namelijk aanzienlijker groter dan dat deze daalt. Sterker nog, ik schat die kans tegen de 100% aan. De prijs ver vooruit scheelt immers maar weinig met de historische bodem van 20 ct, waarvan ik niet verwacht dat het daar ooit nog op terug zal komen.

Helaas blijkt het onmogelijk om bij (particuliere / ZZP) energieleveranciers een contract veel langer dan enkele maanden vooruit af te sluiten. Ook opties zoals een soort obligatie of ETF zouden een goede manier zijn, maar voor particulieren vind ik die mogelijkheid niet. Ergens wel vreemd te noemen, gezien de shift naar steeds meer markt-georienteerde prijzen. Geef mij dan ook de mogelijkheid, die grote partijen ook hebben, om juist ver vooruit al in te kopen. Of maak ik hierin een denkfout?

Kent iemand misschien een partij waarbij het wél mogelijk is om ver vooruit energie voor thuis in te kopen?