Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-09 08:53
Mijn vraag:
Recent heb ik een offerte aanvraag gekregen voor een personeelsfeest te komen fotograferen.
Nu heb ik al wel ervaring met concerten en dergelijke, maar aangezien je daar nooit flits mag gebruiken heb ik er dus ook niet mee gewerkt. Nu ben ik opzoek naar een goede flits die intuitief werkt, goed is om mensen te highlighten terwijl de zaal zelf 'disco lampen' gebruikt en hopelijk niet al te duur is.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Sony a7III
  • Tamron 28-75 I f2.8
  • Sony 16-35 f4
  • Sony 70-300 f4.5-5.6
Sony a6600
  • Sony 18-135 f3.5-5.6
  • Sigma 56mm f1.4
Godox TT350s

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Zoals je kan zien heb ik al de TT350s. Dit was goed om tijdens de avondschool wat te experimenteren, maar de trage refreshrate, de snel lege AA batterijen en niet zo krachtige flits doen mij nadenken voor iets anders. Dat zijn dan ook de punten waar ik vooral op wil letten.
Door destijds wat te hebben vergeleken begin ik toch terug bij Godox als goed, maar toch goedkoper merk.
Volgende had ik al gezien in volgorde van topmodel naar 'minder'
  1. Godox V1
  2. Godox v860 iii
  3. Godox v860 ii
  4. Godox tt685
Vooral benieuwd naar jullie ervaringen of eventuele tips in aankoop en gebruik.

Ik vind het trouwens niet erg om tweedehands of outlet te kopen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:52
Als je meer licht wil: kies een flitser met een hoger richtgetal. Als je sneller weer wil kunnen flitsen, kies een flitser die meer vermogen in zijn powerpack heeft zitten (danwel batterijen of accu, waarbij accu's meestal sneller zijn). Alle andere nuttige punten die we kunnen benoemen zijn vooral keuzes die jij zal moeten nemen op basis van je (beoogde) gebruik. En het geheel is natuurlijk ook afhankelijk van je budget, aangezien 'meer' meestal ook 'duurder' betekent. Tot zover de samenvatting ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Archer_VC10 op 24-02-2025 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThorinTheGreat
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 14:15
Het deel betreffende " goed is om mensen te highlighten terwijl de zaal zelf 'disco lampen' gebruikt "
Dit is voor een heel groot deel instellingen.

Wat meestal goed werkt hiervoor:
1. Stel de camera in zonder flitser zodat de omgeving in beeld is zoals je deze op de achtergrond wilt hebben.
2. stel je flitser in op ttl en zet deze ook aan.
3. nu kun je nog spelen met de belichtingscompensatie voor je flitser. vind je de mensen te veel belicht, dan kun je deze omlaag zetten (en visa versa). dit kan vaak zowel op de flitser als in de camera

Als je toevalig uit de omgeving van Enschede komt heb ik nog wel een mooie flitser welke je kan lenen / huren.

Zelf vind ik de high end flitser van Sony heel erg makkelijk in gebruik.
Maar Godox heeft meerdere welke ook prima werken en welke zeer betaalbaar zijn.

Jeroen M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ik denk dat het enorm afhangt van de setting waarin je gaat fotograferen. Is het een disco/dansfeest in een donkere zaal? Of is het een borrel in een lichte ruimte met TL-balken overal aan het plafond?

In het eerste geval:
Over het algemeen heb je niet zo'n extreem hoog richtgetal nodig als je ook nog de omgevingsverlichting wil vastleggen (want dat is nooit zo krachtig als een flitser). Als je flits niet "krachtig" genoeg is, dan kan je dat op meerdere manieren oplossen (sterkere flitser kopen, diafragma verder open zetten, ISO omhoog, flits anders richten).

Ik heb zelf feestjes altijd prima kunnen fotograferen met 1 on-camera flitser met richtgetal 43 (die van jou heeft 36 zo te zien?) en dan de flitskracht op 1/64ste van maximaal, soms nog lager. Daarmee trek je de batterijen niet zo snel leeg en is je refresh rate veel sneller. Foto's worden dan a la dit:
Afbeeldingslocatie: https://thumbs.dreamstime.com/z/jonge-mooie-vrouwen-met-cocktails-bar-club-74483035.jpg
Als dit is waar je naar op zoek bent, dan is het dus misschien de moeite waard om te kijken of je nog iets met je belichtingsinstellingen kan doen voordat je een nieuwe flitser koopt. Want dat zou haalbaar moeten zijn met je huidige setup.

In het tweede geval:
Misschien wil je dan wel flitslicht bouncen naar het plafond of naar de muren. In dit geval heb je veel meer licht nodig en is een sterkere flitser vaak wel fijn.

In alle gevallen:
- Met een sterkere flitser doe je niet snel een miskoop, de vraag is eerder of je 't wel nodig hebt
- Oefening baart kunst. Compositie heb je waarschijnlijk al wel onder de knie, flitstechniek is echt een vak apart. Ga vooral van tevoren oefenen in een soortgelijke setting en ga pielen met iso/diafragma/sluitertijdcombinaties
- Probeer vooral gebruik te maken van lenzen met een vast diafragma, of stel ze in op het maximale diafragma over het gehele zoombereik (bij een 18-135 dus op f/5.6). dan kan je inzoomen zonder dat je achtergrondbelichting ineens 2 stops donkerder wordt of je sluitertijd van 1/100ste naar 1/25ste schiet.
- Vergeet ook niet te kijken naar iets van een omnibounce/diffuser, dat maakt (zeker bij direct inflitsen) een wereld van verschil
- Direct inflitsen met een groothoek kan prima (a la bovenstaand voorbeeld), direct inflitsen met een telelens ziet er al snel cheesy uit.
- hoe lager je flitskracht, hoe minder belastend voor de gasten.

[ Voor 9% gewijzigd door tobiasvs op 25-02-2025 10:10 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl