Advies nodig voor beter thuisnetwerk met KPN glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:11
Goedenavond,

Ik heb thuis een KPN 1Gbit glasvezel netwerk. Hiervoor heb ik de bijgeleverde KPN Box 12 en ik heb 2 D-Link DAP-X1860 Wi-Fi 6 mesh extenders. Ik ben echter niet tevreden met het netwerk. Ik heb continu rare issues:
  1. Wi-Fi die het de ene keer wel doet en de andere keer niet.
  2. Verbonden zijn, speedtest werkt, maar toch laden websites niet.
  3. Instabiele snelheid.
  4. Sommige apps doen het structureel niet via wi-fi, maar wel via mobiel internet.
  5. Pingen van router wat soms faalt als ik ping via bedraad netwerk.
  6. Apparaten zoals deurbel/camera die wel verbonden zijn met het netwerk maar desondanks niet lijken te kunnen communiceren.
De situatie is nu dat de PC in werkkamer 1 bedraad is aangesloten. Dat gaat op zich prima. De 2 extenders zijn ook bedraad aangesloten, er lopen in de muren gootjes met een UTP kabel, die uitkomen in de slaapkamer en in de woonkamer bij de TV. De rest van de apparaten zijn dus via Wi-Fi verbonden met de extenders. Dit levert bovengenoemde problemen op. Vooral voor de computer in werkkamer 2 is het een issue, want tussen die computer en het dichtstbijzijnde AP zitten twee betonnen muren, of een vloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhnhjccU3p-3pBQUAe1RfPsOFHI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q95wOsj6IW0r1nbPMWdr7Jb4.png?f=fotoalbum_large

Nu zat ik een beetje te kijken naar beter spul, en hoor vaak goede dingen over Ubiquiti. Maar ik kom er niet uit welke producten je nou nodig hebt, en of dat daadwerkelijk beter is. Ik denk dat ik ongeveer het volgende nodig heb:
  • Een eigen modem/router combi? Die KPN Box 12 is volgens mij niet veel soeps.
  • In ieder geval 2 access points, die bedraad aangesloten kunnen worden.
  • 2 kleine switches (of access points waar je meerdere apparaten bedraag op kunt aansluiten), 1 voor bij de TV/PS5 en 1 voor bij het modem zodat er in de meterkast ook dingen bedraad kunnen worden aangesloten.
Ik had dit apparaat gezien: https://ui.com/eu/en/cloud-gateways/compact. Het is me echter onduidelijk wat dit apparaat nou precies wel en niet doet. Het lijkt een access point te zijn, maar ook een switch? En ook een router? Geen idee.

Ook zat ik te kijken naar de welbekende U7 Pro en de U7 Pro wall, echter lijken die maar 1 UTP port te hebben. Dus als ik ze daarmee bedraad verbind, kan ik er geen switch meer op aansluiten?

Anyway, ik hoop dat iemand hier me goed advies kan geven voor een fatsoenlijke setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 10:36

IQM

Allereerst, wil je persé Wifi 7? Als je voor Wifi 6 zou kiezen zou het met Unifi een stuk makkelijker (en goedkoper) zijn. Zelf heb ik een UDR achter een KPN Box 12 en dat werkt prima. De UDR heeft een ingebouwd Wifi 6 AP en 2 PoE aansluitingen waar losse AP's aan zitten. Als kleine switch heb ik bijv. een mini switch ertussen zitten. En een Wifi 6 in-wall AP kan via PoE aangesloten worden en heeft een 4 poort switch ingebouwd.

Enige minpunt kan zijn dat de UDR met IPS/IDS maximaal niet de volledige snelheid van een Gbit verbinding kan gebruiken. Maar voor Wifi hoeft max 700Mbit/s geen probleem te zijn.

Als je volledig naar Wifi 7 gaat dan wordt het lastiger en duurder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:11
IQM schreef op maandag 24 februari 2025 @ 00:44:
Allereerst, wil je persé Wifi 7?
Nee hoor! Bij mijn weten ondersteunen geen van al mijn apparaten Wifi 7.
Als je voor Wifi 6 zou kiezen zou het met Unifi een stuk makkelijker (en goedkoper) zijn. Zelf heb ik een UDR achter een KPN Box 12 en dat werkt prima. De UDR heeft een ingebouwd Wifi 6 AP en 2 PoE aansluitingen waar losse AP's aan zitten. Als kleine switch heb ik bijv. een mini switch ertussen zitten. En een Wifi 6 in-wall AP kan via PoE aangesloten worden en heeft een 4 poort switch ingebouwd.
Wat voor Unifi apparaat is dat dan (ik heb geen idee wat UDR betekent)? Heb je je Unifi apparaat dan naast je KPN Box 12 staan, en kabels door het huis heen vanaf je Unifi apparaat, waar je dan vervolgens AP's aan hebt gehangen? Wat voor AP is dat dan die een 4poort switch ingebouwd heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:32

franssie

Save the albatross

Omada zou ook een optie kunnen zijn, met name de 245 EAP's zijn zuinig en betrouwbaar, ze hebben ook routers en controller, maar Unifi heeft die ook (ik draai in twee huizen, de ene Unifi, de ander Omada - werkt beide prima. Unifi/Ubuiquity lijkt vakre firmware en voeding problemen te hebben dan omada/tp-Link.)

Overigens maakt het niet uit, of zou het niet moeten uitmaken, welke internet prvider je hebt, Je wil een eigen backbone backhaul waar je alleen het modem (of minder) van je provider wisselt en je eigen thuisnetwerk blijft werken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:11

nelizmastr

Goed wies kapot

De Unifi Cloud Gateways zijn router, cloud key (beheeromgeving), NVR (video opname van camera’s) in geval van de Max en switch in een.

Daarnaast is er nog de Dream xxxx serie, waarvan de Dream Router (UDR) en Dream Machine (UDMB) ook een WiFi access point hebben ingebouwd. Daarboven staan nog de Dream Machine Pro (UDMP), SE en Max. De echte Unifi gek kan ook nog de UDW (Dream Wall) kopen.

Met een gigabit verbinding moet je minimaal een Cloud Gateway Ultra hebben of een UDMB, anders trekt hij het niet.

Buiten de router moeten Unifi access points gevoed worden via de ethernet kabel, PoE injectors leveren ze niet meer mee, daarvoor kun je prima af met de switch lite 8 PoE of een tweedehanda exemplaartje op de V&A zoals de US8-60W. Qua AP’s is de U6+ een goede optie voor de prijs.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even los van de WiFi, als je nu al bedraad problemen hebt direct op de Box 12, los dat eerst op. WiFi breidt een bedrade netwerk draadloos uit. Als die bedrade basis wankel is gaat geen enkele draadloze oplossing werken.

Als je zegt dat.ping bedraad faalt, is dat alleen op die ene PC of heb je het ook op andere apparaten die je daar om te testen aansluit?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Avalaxy schreef op maandag 24 februari 2025 @ 00:26:
Goedenavond,

Ik heb thuis een KPN 1Gbit glasvezel netwerk. Hiervoor heb ik de bijgeleverde KPN Box 12 en ik heb 2 D-Link DAP-X1860 Wi-Fi 6 mesh extenders. Ik ben echter niet tevreden met het netwerk. Ik heb continu rare issues:
  1. Wi-Fi die het de ene keer wel doet en de andere keer niet.
  2. Verbonden zijn, speedtest werkt, maar toch laden websites niet.
  3. Instabiele snelheid.
  4. Sommige apps doen het structureel niet via wi-fi, maar wel via mobiel internet.
  5. Pingen van router wat soms faalt als ik ping via bedraad netwerk.
  6. Apparaten zoals deurbel/camera die wel verbonden zijn met het netwerk maar desondanks niet lijken te kunnen communiceren.
De situatie is nu dat de PC in werkkamer 1 bedraad is aangesloten. Dat gaat op zich prima. De 2 extenders zijn ook bedraad aangesloten, er lopen in de muren gootjes met een UTP kabel, die uitkomen in de slaapkamer en in de woonkamer bij de TV. De rest van de apparaten zijn dus via Wi-Fi verbonden met de extenders. Dit levert bovengenoemde problemen op. Vooral voor de computer in werkkamer 2 is het een issue, want tussen die computer en het dichtstbijzijnde AP zitten twee betonnen muren, of een vloer.

[Afbeelding]

Nu zat ik een beetje te kijken naar beter spul, en hoor vaak goede dingen over Ubiquiti. Maar ik kom er niet uit welke producten je nou nodig hebt, en of dat daadwerkelijk beter is. Ik denk dat ik ongeveer het volgende nodig heb:
  • Een eigen modem/router combi? Die KPN Box 12 is volgens mij niet veel soeps.
  • In ieder geval 2 access points, die bedraad aangesloten kunnen worden.
  • 2 kleine switches (of access points waar je meerdere apparaten bedraag op kunt aansluiten), 1 voor bij de TV/PS5 en 1 voor bij het modem zodat er in de meterkast ook dingen bedraad kunnen worden aangesloten.
Ik had dit apparaat gezien: https://ui.com/eu/en/cloud-gateways/compact. Het is me echter onduidelijk wat dit apparaat nou precies wel en niet doet. Het lijkt een access point te zijn, maar ook een switch? En ook een router? Geen idee.

Ook zat ik te kijken naar de welbekende U7 Pro en de U7 Pro wall, echter lijken die maar 1 UTP port te hebben. Dus als ik ze daarmee bedraad verbind, kan ik er geen switch meer op aansluiten?

Anyway, ik hoop dat iemand hier me goed advies kan geven voor een fatsoenlijke setup.
Hier ongeveer dezelfde situatie en in bestelling staan:

- Ubiquiti cloud gateway ultra (hang ik straks rechstreeks aan glasvezel kastje).
- Ubiquiti lite 8 PoE switch (komt achter de gateway ultra te hangen en voed de twee In-Wall HD's + deurbel)
- 2 x Ubiquiti UniFi In-Wall HD (Acces points inclusief switch functionaliteit met 4 x utp, voeding via poe). 1 komt in de woonkamer voor wifi + utp verbinding naar Xbox, Shield en Apple Tv. De 2e op kantoor voor wifi bovenverdieping + utp verbinding werkcomputers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:25
De reflex om meteen andere apparatuur te gaan kopen in bijna altijd fout en in dit geval waarschijnlijk ook.

Zoals je zelf al constateerde zitten de problemen voornamelijk in de wifi in werkkamer 2 en worden veroorzaakt door te veel demping tussen die werkkamer en de AP's.
En een deurbel hangt buiten dus ook daar zit dan een betonnen muur tussen.
Dat los je met andere apparatuur nooit op.

Je kunt proberen of je de AP op de slaapkamer in de gang kunt hangen want deuren geven veel minder demping dan muren.
Kabels aanleggen is de beste optie of je kunt een poging doen met powerline maar dat is vaak ook maar matig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1