Kernel-Power ID41 (63)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-04 13:32
Mijn vraag
Mijn nieuwe PC crasht regelmatig. Krijg soms een blauw scherm en soms loopt alles vast, krijg ik zwart scherm en start hij opnieuw op.

Wanneer ik in het logboek krijg, zie ik elke keer 1 kritieke fout staan: Kernel-Power ID41 (63)

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen, waar dit vandaan komt of hoe ik erachter kom waar dit vandaan komt? Of kan iemand mij helpen dit op te lossen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
CPU: Ryzen 9800x3d
CPU cooler: corsair nautilus 360 RGB
Motherboard: MSI Mag b850 tomahawk Max wifi
GPU: MSI rtx 5080 vanguard
RAM: 32GB corsair vengeance 6000mhz, cl30
PSU: RMx1000 corair gold 80+
SSD: 990 samsung pro 2tb and corair mp600 2 tb
Case fans: Asus TUF fans and reverse fans.

Ik hoor het graag!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kernel-Power ID41 (63) an sich zegt niet veel. Je moet dus even verder kijken. Check de logs en wellicht ook je hardware.

[ Voor 50% gewijzigd door Room42 op 23-02-2025 23:19 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joramboverhof
1 van mijn topics heb ik net op gereageerd, aangezien ik eerst een paar dagen wilde testen voordat ik een terugkoppeling gaf en mijn andere topic is niet opgelost met hetgeen wat me geadviseerd was en ben ik nog steeds mee bezig.

Ik snap helaas niet veel van die logs. Ben helaas geen IT-er. Zie wel een hele lijst bij EventData staan, maar snap er niks van.

Qua hardware zou ik het ook niet weten. Alles werkt. Ik kan ook zo een avond gamen en opeens kan die crash gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Oei, ok. Geen probleem maar je zult het toch wel echt zelf moeten doen (en dat wil je ook, anders zat je niet op dit forum ;)).

Zou je eens 10~20 regels voorafgaand aan de Kernel 41 error? Graag uit de Event Viewer -> Custom Views -> Administrative Events.

Check ook deze video voor basisanalyse: YouTube: Fix & Diagnose Fault Code Event Kernel 41 The System Has Rebooted Wi...

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:09
Wat is het exacte modelnummer van het RAM?

Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Room42 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 00:22:
Oei, ok. Geen probleem maar je zult het toch wel echt zelf moeten doen (en dat wil je ook, anders zat je niet op dit forum ;)).

Zou je eens 10~20 regels voorafgaand aan de Kernel 41 error? Graag uit de Event Viewer -> Custom Views -> Administrative Events.

Check ook deze video voor basisanalyse: YouTube: Fix & Diagnose Fault Code Event Kernel 41 The System Has Rebooted Wi...
Wat bedoel je? Een deel van de details kopiëren of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Uszka schreef op maandag 24 februari 2025 @ 06:32:
Wat is het exacte modelnummer van het RAM?

Op welke BIOS versie draait het moederbord?
Bios is heeft geen update beschikbaar en de ram die ik gebruik zijn deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Joramboverhof schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:17:
[...]

Wat bedoel je? Een deel van de details kopiëren of bedoel je iets anders?
Sorry, ik bedoel een screenshot van de events van vlak voor de kernel 41 error.
Ik had mijn zin een beetje teveel bewerkt, zie ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXezTAJ0McNCDCpoHajUpjYmBIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JReAm4OXTsT97CpH7hiMy0VH.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is van gisteravond.

Helaas net weer gecrasht. Startte een game op en netflix op 2e scherm en alles bevroor. Daarna beide schermen zwart, maar PC bleef aan en startte niet opnieuw op.

[ Voor 20% gewijzigd door Joramboverhof op 24-02-2025 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:41
Je hebt een mooie BSOD code daar gelogd staan (bugcheck) Klik er eens op en post de details. Hier staat de oorzaak in en een foutcode die ons dichterbij brengt. Je zou ditzelfde kunnen doen voor de andere foutmeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Dit zijn de details van de bugcheck:

Logboeknaam: System
Bron: Microsoft-Windows-WER-SystemErrorReporting
Datum: 24-2-2025 21:01:39
Gebeurtenis-id:1001
Taakcategorie: Geen
Niveau: Fout
Trefwoorden:
Gebruiker: SYSTEM
Computer: PCJoram
Beschrijving:
De computer is opnieuw opgestart na een bugcontrole. De bugcontrole is 0x000000c2 (0x000000000000000d, 0xfffff8062e815620, 0x0000000000000000, 0xc3a58850365adf74). Er is een dump opgeslagen in: C:\WINDOWS\Minidump\022425-9609-01.dmp. Rapport-id: 0cb1510e-1e67-4bdc-a45f-4b4f94553895.
Gebeurtenis-XML:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-WER-SystemErrorReporting" Guid="{abce23e7-de45-4366-8631-84fa6c525952}" />
<EventID>1001</EventID>
<Version>1</Version>
<Level>2</Level>
<Task>0</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000000000000000</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2025-02-24T20:01:39.7768626Z" />
<EventRecordID>7851</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="1332" ThreadID="1336" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>PCJoram</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
<EventData>
<Data Name="param1">0x000000c2 (0x000000000000000d, 0xfffff8062e815620, 0x0000000000000000, 0xc3a58850365adf74)</Data>
<Data Name="param2">C:\WINDOWS\Minidump\022425-9609-01.dmp</Data>
<Data Name="param3">0cb1510e-1e67-4bdc-a45f-4b4f94553895</Data>
</EventData>
</Event>

Tevens krijg ik gigantisch veel foutmeldingen met Kernel-Eventtracing (28), onecore-deviceassociationservice (3503) en distributedCOM (10016 en 10005)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
bug check 0x000000C2 = bad pool caller.

De vier parameters geven meer informatie over het type fout. In dit geval probeerde een thread een corrupte pool vrij te geven.

Een [memory] pool is een voorgealloceerd stuk geheugen dat door een programma/driver gebruikt wordt op zijn eigen speciale manier. (Er zijn hele leuke trucs mee te doen om veel efficiënter geheugen te kunnen gebruiken.) Het probleem hier is dat het erop lijkt dat zo'n pool verpest is door het programma en dat het niet meer goed vrij gegeven kan worden.

Op kernelniveau, dus Windows zelf, is de hoofdoorzaak vaak een fout in een driver. De minidump zal je de stack trace geven van de thread die de fout veroorzaaktje (en dus welke driver). De minidump kan je met windbg uitlezen. Als ik het goed herinner staat die informatie die je nodig hebt boven aan de analyse van het bestand.

Het kan ook zo zijn dat in de events random de bugcheck de slechte driver ook genoteerd staat in de details.

De videodriver, en daarna de chipset driver, is de hoofdverdachte aangezien deze het vaakst door mensen zelf wordt geïnstalleerd. De drivers die je zelf vanuit Windows Update hebt geselecteerd zijn dan de volgende set kandidaten. De automatische drivers gaan vrijwel nooit fout.
Je zou met Display Driver Uninstaller de videodriver eens grondig kunnen verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Bedankt voor je reactie!

Ik heb mijn nvidia drivers gisteren verwijderd met DDU en vervolgens opnieuw geïnstalleerd en heb vandaag ook een crash gehad. Wat wel opvallend is, is dat het bijna elke keer met Diablo IV crasht. hheb 3 dumpfiles. 2 ervan zeggen in de analyse Process_name: System. 1 zegt Process_name: Diablo IV.exe

Dit is de buganalyse van zo'n dumpfile.

Snap niet hoe ik dit moet aflezen :'(

[ Voor 23% gewijzigd door Joramboverhof op 25-02-2025 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Of zal een volledige nieuwe installatie van windows 11 iets doen? Ik heb echt geen flauw idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:55
nvlddmkm dat is de nvidia driver,de 5000 serie heeft volgens mij ook stabiliteits problemen.

Welke driver heb je erop staan nu?

Ik zou sowieso een reisntall van windows doen,want door al die chrashes heb je wel kans dat windows beschadigd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Op dit moment driver 572.47.

Gisteren had ik de vorige (release op 30 januari).

Bij beide drivers heb ik dus dit probleem.

Ik kan niet naar nog eerdere drivers, want dit zijn niet compatible met de 50 series.

Heb ook al contact gehad met Nvidia zelf, maar die benoemen niks met known issue qua drivers. Die hebben mij een heel stappenplan gestuurd, maar ook na al deze stappen heb ik hetzelfde probleem.

Laatste stap wat ze nu zeggen is dat ik mijn GPU in een ander systeem moet testen (lukt helaas niet), maar ze zeggen niks over known driver issues.

[ Voor 46% gewijzigd door Joramboverhof op 25-02-2025 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:55
https://www.nvidia.com/en-us/drivers/details/240854/

Deze heb je ook al geprobeerd?
Die laatste driver moet nogal wat bugs ect hebben vandaar

En heb je alles al trouwens eens op stock geprobeerd,dus expo ook uit?

[ Voor 45% gewijzigd door freaky35 op 25-02-2025 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Zal het proberen, maar de driver voor die gaf mij ook dezelfde crash.

Expo heb ik uit staan.

[ Voor 15% gewijzigd door Joramboverhof op 25-02-2025 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je had voorheen problemen met EXPO geheugen en je had klachten over geluid van ventilatoren.

Hoe zit het met de temperaturen als er zoiets gebeurd?

Zie je bij de stekkers aan de grafische kaart dat ze er niet meer nieuw uitzien? De randen kunnen rafelig zijn, er kan plastic zijn gesmolten of zwartgeblakerd zijn. Zorg dat de stekker er goed in zit.

Verder kan je de Windows installatie zelf controleren.

Het is van belang alle stappen exact zo uit te voeren.

Heb je ooit de drivers van MSI zelf geprobeerd(*)? Die kunnen specifiek zijn voor een bepaald moederbord.

Zijn er markeringen van onderdelen in de device manager?

(*) Je kan automatische driver updates uitschakelen via de Group Editor (Windows Pro) of regedit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Stekkers zien er prima uit. Niks mis mee.

Temperaturen zijn prima volgens mij. Tijdens gamen meestal rond 50 graden.

Controle van system files gaat er altijd iets fout bij: DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Ik ga denk ik nu eerst even de OIS opnieuw installeren.

Wat bedoel je met MSI drivers? Ik heb de bios en chipset drivers via moederbord page gehaald.

Wat bedoel je met markeringen? Uitroeptekens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Joramboverhof schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:35:
Controle van system files gaat er altijd iets fout bij: DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
Wat gaat er precies fout?
Wat bedoel je met MSI drivers? Ik heb de bios en chipset drivers via moederbord page gehaald.
Ik bedoel inderdaad drivers van de site van MSI.
Wat bedoel je met markeringen? Uitroeptekens?
Ja, of dat ze uitgeschakeld zijn. Dat wordt met icoontjes aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Ik heb alleen de onboard graphics uitgeschakeld op advies van NVIDIA. Voor de rest staat nergens iets bij.

Ik krijg altijd een error wanneer het klaar is. Deze error krijg ik: DISM Error 0x800f081f, The Source Files Could Not Be Found.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Er zijn wel oplossingen rondom dat probleem, maar dat gaat over het op systeembeheerders niveau bewerken van de image. Dan is een in-place herinstallatie makkelijker. Daarbij worden de registry en gebruikersomgeving overgenomen (dus geen dataverlies) maar het OS wordt opnieuw geinstalleerd. Je kan upgraden naar de laatste versie van jouw Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Net OS opnieuw geinstalleerd en gelijk een waslijst aan fouten en waarschuwingen tijdens de installatie van OS. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7SR324xBzMl6upGK-8y_efMIls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GF4ss8HqwWR9lMcN1aN4u4KI.jpg?f=fotoalbum_large

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth werkt nu wel.

Ik zal morgen van alles weer installeren en testen.

Enige dingen waar ik op moet letten of voorrang heeft? Chipssetdrivers, windows update, gpu drivers, etc.? Of maakt volgorde of iets dergelijks om het probleem te achterhalen niet uit?

[ Voor 24% gewijzigd door Joramboverhof op 26-02-2025 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Op hardwaregebied zou ik controleren of het moederbord op afstandhouders op de juiste posities staat. Als er een afstandhouder ergens (soms) contact maakt kan dat stabiliteitsproblemen veroorzaken. Een ander punt is het controleren van of de pinnen voor de cpu niet verbogen zijn en het contactoppervlak niet beschadigd is. Omdat metaal uitzet kan het bij bepaalde temperaturen problemen veroorzaken: contact verbreken of ongewenst contact maken. Hetzelfde geldt voor het correct plaatsen van geheugenmodulen en andere verbindingen.

Ik zou op software niveau proberen met drivers van MSI voor het moederbord en grafische kaart met automatische driver updates uitgeschakeld. Nieuwe drivers van bijvoorbeeld nvidia zou ik testen nadat andere oorzaken zijn uitgesloten.

Na herstart controleren of het stabiliteitprobleem is opgelost. Tussendoor herstarten is van belang als er softwarewijzigingen zijn geweest. Zodoende krijgt het systeem de kans om bestanden te vervangen en vers te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Zal vanmiddag de CPU nog eens checken (al een keer gedaan), maar weet eigenlijk zeker dat dit geen probleem is. RAM heb ik al 2 keer eruit gehaald en weer opnieuw geïnstalleerd. Moederbord staat op de juiste positie naar mijn idee.

En hoe kan ik testen dat het aan software ligt? Zonder drivers van nvidia kan ik niet een game opstarten en kijken of het probleemloos werkt.

Laatste keren gebeurde het elke keer bij Diablo IV (en misschien in combinatie met Netflix op 2e scherm??)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
De vele waarschuwingen van DeviceSetupManager zal een gebrek aan (geïnstalleerde) drivers zijn. DSM is het programma verantwoordelijk voor het detecteren en installeren van drivers voor je hardware.

Qua installatie volgorde zijn je chipset drivers het belangrijkste. Download ze van je mobo fabrikant om zeker te weten dat je de juiste hebt. Hiermee heb je al het gros van alle apparaten in je computer meteen te pakken aangezien het meeste tegenwoordig al voor gebakken zit op het moederbord.

Controleer daarna of er nog hardware in apparaatbeheer is zonder driver. Dit zal sowieso de videokaart zijn, dus die valt nog even te negeren. Maar alle andere hardware in je PC zou nu een driver moeten hebben.

Maak nu een system restore punt. Verpest je iets met de volgende stappen dan hoef je tenminste niet meer je hele OS te herinstalleren.

Dan kun je nu de videokaart installeren en games gaan uittesten. Gaat het helemaal fout of wil je een andere driver proberen dan kun je terugvallen op je system restore.

Werken je games? En heb je nog hardware met speciale drivers? Joysticks, muizen, RGB lichtjes, etc.? Dan kun je die nu één voor één installeren en controleren op interacties met je games.

En nog iets over Diablo IV: ik heb een Radeon 7700XT en bij elke overgang van laadscherm naar game stottert het gehele beeld. Ook op mijn tweede beeldscherm bevriest alles even (audio gaat gewoon door). D4 lijkt gewoon een zeer slecht geschreven grafische engine te hebben. In het verleden ook problemen gehad met bepaalde driver versies die AMD pas later weer wist te fixen. Op dit moment moet ik zelfs tijdens het opstarten van de game niet op mijn tweede scherm bezig zijn anders blijft het gewoon hangen in 8,5% CPU voor niks gebruiken.
Nou is het natuurlijk ruk als jij je favo game niet kan spelen, maar het is dus niet helemaal nVidia's schuld dat de boel crasht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Wat is je advies qua driver van nvidia? De eerste proberen of gewoon de nieuwste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Nathilion schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:52:
En nog iets over Diablo IV: ik heb een Radeon 7700XT en bij elke overgang van laadscherm naar game stottert het gehele beeld. Ook op mijn tweede beeldscherm bevriest alles even (audio gaat gewoon door). D4 lijkt gewoon een zeer slecht geschreven grafische engine te hebben. In het verleden ook problemen gehad met bepaalde driver versies die AMD pas later weer wist te fixen. Op dit moment moet ik zelfs tijdens het opstarten van de game niet op mijn tweede scherm bezig zijn anders blijft het gewoon hangen in 8,5% CPU voor niks gebruiken.
Nou is het natuurlijk ruk als jij je favo game niet kan spelen, maar het is dus niet helemaal nVidia's schuld dat de boel crasht.
Op mijn vorige pc was dat precies hetzelfde, maar was nog nooit gecrasht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Helaas vanavond weer een crash. Weer op hetzelfde moment: Diablo IV met Netflix op 2e scherm........

Speelde zonder problemen, wilde Netflix op pauze zetten en boem.....alles bevroor, schermen zwart en zeiden 'no signal'. geluid bleef wel doorspelen.

Moest resetknop indrukken om weer de pc aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Hier staat dat MSI al een update heeft. Ik heb vandaag alles opnieuw gedownload. Is dit dan ook die nieuwe al of? Kan ik dit ergens vinden? Want in MSI Center heb ik geen updates beschikbaar. Zal het in ieder geval in de gaten houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Joramboverhof op 26-02-2025 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Krijg ook sinds vanavond een nieuwe error erbij, gekoppeld aan nvidia. (zie foto)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpx552fzNMhJfgoa3cORULarcto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztTU66H9lMMQqCF7lWjyfKOK.jpg?f=fotoalbum_large

• Nathilion
Het falen van een OpenGL buffer allocatie is wel een bekende oorzaak voor zwarte schermen. (Even googelen levert nog veel meer hits op.)

Maar heb je al geprobeerd om Diablo 4 te spelen zonder iets op het tweede scherm? Want D4 is niet een OpenGL game namelijk. Het kan dus ook niet die waarschuwingen veroorzaken. Gebruikt die Netflix app soms OpenGL? Is er een instelling waarmee je de app kan overschakelen naar DirectX?

Of kijk je via een Chromium gebaseerde browser? Deze gebruikt OpenGL namelijk. Je zou het eens met een browser kunnen proberen die werkt op basis van DirectX of door hardware versnelling uit te schakelen.

• Joramboverhof
Nathilion schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:37:
Het falen van een OpenGL buffer allocatie is wel een bekende oorzaak voor zwarte schermen. (Even googelen levert nog veel meer hits op.)

Maar heb je al geprobeerd om Diablo 4 te spelen zonder iets op het tweede scherm? Want D4 is niet een OpenGL game namelijk. Het kan dus ook niet die waarschuwingen veroorzaken. Gebruikt die Netflix app soms OpenGL? Is er een instelling waarmee je de app kan overschakelen naar DirectX?

Of kijk je via een Chromium gebaseerde browser? Deze gebruikt OpenGL namelijk. Je zou het eens met een browser kunnen proberen die werkt op basis van DirectX of door hardware versnelling uit te schakelen.
Ik gebruik Microsoft Edge als browser. Op mijn vorige pc gebruikte ik altijd Google Chrome (nooit een crash gehad op mijn vorige pc, die beduidend minder 'goed' was). Ik kijk Netflix via de browser en niet via de app.

Deze meldingen kreeg ik pas later op de avond, na de crash. Op het moment dat ik deze meldingen kreeg, ervaarde ik zelf geen problemen of iets dergelijks.

Het is vreemd met Diablo. Meestal vlak na een crash heb ik geen problemen (ook met Netflix erbij), maar na een uur o.i.d. kan het probleem voorkomen.

Ik zal vanavond eens proberen zonder Netflix.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
Edge = Chromium. Microsoft gebruikt al een tijdje niet meer hun eigen web engine. Google Chrome gebruikt ook Chromium als onderliggende engine.

Ik kan eigenlijk zo snel niet een browser vinden die niet OpenGL (via WebGL) gebruikt. Dat zal dan toch even een testsessie worden zonder browser vrees ik.

Dat bericht over de spreekt ook over "later in de week". Dat zal dus met een beetje mazzel morgen of begin volgende week zijn dat er een nieuwe driver komt.

• Joramboverhof
Nathilion schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:34:
Dat bericht over de spreekt ook over "later in de week". Dat zal dus met een beetje mazzel morgen of begin volgende week zijn dat er een nieuwe driver komt.
En dan nog hopen dat dit het probleem is haha _/-\o_

• Nathilion
Nog een kleine toevoeging: de vbios is niet de driver. Deze staan los van elkaar. Door de driver te updaten zal niet automatisch ook de bios worden geüpdated. Het zal even wachten worden tot MSI een nieuwe firmware voor je 5080 uitbrengt. nVidia weet natuurlijk niet hoe MSI de kaart in elkaar heeft gezet, met welke andere chips ze het GPU blok hebben gecombineerd. Dus een update van de driver zal dan maar de helft van de oplossing zijn.

• Joramboverhof
Vandaag de nieuwe update gedownload. Eerst kreeg ik bij het installeren hiervan, tijdens de installatie, zwart scherm. Moest de computer opnieuw opstarten. Het installeren van de driver ging toen wel goed.

Heb de hele avond probleemloos kunnen gamen. Eerst heb ik een tijd CoD gedaan (ging eigenlijk altijd zonder problemen, behalve dat de game zelf soms crasht met een errorcode en dat ik scan & repair moet uitvoeren)

Ook heb ik Diablo IV gespeeld zonder Netflix en ging ook probleemloos. Aan het begin haperde het nog wel. Later op de avond dacht ik, ik ga eens proberen wanneer ik met Netflix doe. Dit ging eigenlijk ook probleemloos. Heb dit echter maar 10 minuutjes geprobeerd (met Netflix).

Wat mij wel opviel was, dat mijn geheugen in task manager erg snel hoog zit, weet niet of dit normaal is? Zie foto. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6TUm9NRB5buxvWSriWcjyhH4WQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hraAV7LqxQvZi1MWTshuMrEs.png?f=fotoalbum_large

Diablo was 6.5GB maar dat werd weergegeven als 35,8%. Ik heb 32GB aan RAM, dit klopt dan toch niet? Of wordt dit op een andere manier berekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Helaas vanavond gelijk na het opstarten en testen of het echt gefixt is, weer een crash met Diablo IV en Netflix.

Lijkt toch een combinatie te zijn van die 2 dingen. Enig idee hoe dit zou kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joramboverhof
Uiteindelijk heeft de hardware acceleratie in de browser ervoor gezorgd dat mijn systeem elke keer crashte.

Samen met MSI en AMD nog wat troubelshooting gedaan en tot nu toe is mijn systeem stabiel!
Pagina: 1