Kleine schokjes door statisch geladen bank

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:04

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Sinds kort heb ik een nieuwe bank in mijn zitkamer, met een heerlijke stof. Maar ik merk dat ik vaak statisch geladen ben als ik een poosje, of soms zelfs kort op de bank zit. Ik hoef mijn televisie maar uit te zetten, en via de bezel krijg ik weer een schokje. Of het is de koelkast die ik aanraak om een biertje te pakken. Schokkende ervaring hoor ;)

Nu vraag ik mij af of de mensen hier nog handige tips hebben om hier vanaf te komen. Ik zat al te kijken op internet, en ik las al over luchtbevochtigers in huis, maar daar moeten er toch wel goedkopere oplossingen voor zijn? Ook heb ik al een hoop planten in mijn huis staan die zuurstof aan de lucht geven, maar dat helpt blijkbaar niet. Ik kan natuurlijk ook andere kleding aantrekken, maar dat zie ik ook niet echt zitten.

Ik lees ook over anti-statische spray die je op je bank kan spuiten, maar de vraag is eigenlijk voor hoelang dat werkt.

Heeft iemand nog handige (tweaker) tips? Want het gaat om een flinke stroom met lage spanning (ik lees zelfs 500 volt ;) ) . Daar moet toch wel wat handigs op de verzinnen zijn?

Voor lijkt het mij logisch dat ik mijzelf kan ontladen door de verwarmingsbuis aan te raken, en tegelijkertijd met mijn voeten de vloer aanraak, en ook lijkt het een beetje te helpen als ik op een handdoek op mijn bank lig. Maar ik zoek het liefst permanente oplossingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEJLvaxzd3gy-e9HmBLyyF_R6gg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlDnaABzGLzGO3pdeIOb89tT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tObntX04SHY2Wy3vJ5PGoLezK8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFLBYHxVMOFdUOYaJXlpz5XZ.jpg?f=fotoalbum_tile

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:28
Ik zie het al helemaal voor me, een anti-statische strip voor aan je bank:

https://www.halfords.nl/carpoint-anti-static-strip.html

(Niet serieus, voor alle duidelijkheid)

Het zal vermoedelijk toch komen door de soort stof, mijn gok is iets synthetisch? In combinatie met je kleding. Irritant wel, maar een zinnige oplossing hiervoor weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Wilke schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:14:
Ik zie het al helemaal voor me, een anti-statische strip voor aan je bank:

https://www.halfords.nl/carpoint-anti-static-strip.html

(Niet serieus, voor alle duidelijkheid)
Don't know, maar als ik de bank misschien verbind aan de radiatorbuis? Of gaat dat niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:53
AW_Bos schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:05:
Sinds kort heb ik een nieuwe bank in mijn zitkamer, met een heerlijke stof. Maar ik merk dat ik vaak statisch geladen ben als ik een poosje, of soms zelfs kort op de bank zit. Ik hoef mijn televisie maar uit te zetten, en via de bezel krijg ik weer een schokje. Of het is de koelkast die ik aanraak om een biertje te pakken. Schokkende ervaring hoor ;)

Nu vraag ik mij af of de mensen hier nog handige tips hebben om hier vanaf te komen. Ik zat al te kijken op internet, en ik las al over luchtbevochtigers in huis, maar daar moeten er toch wel goedkopere oplossingen voor zijn? Ook heb ik al een hoop planten in mijn huis staan die zuurstof aan de lucht geven, maar dat helpt blijkbaar niet. Ik kan natuurlijk ook andere kleding aantrekken, maar dat zie ik ook niet echt zitten.

Ik lees ook over anti-statische spray die je op je bank kan spuiten, maar de vraag is eigenlijk voor hoelang dat werkt.

Heeft iemand nog handige (tweaker) tips? Want het gaat om een flinke stroom met lage spanning (ik lees zelfs 500 volt ;) ) . Daar moet toch wel wat handigs op de verzinnen zijn?

Voor lijkt het mij logisch dat ik mijzelf kan ontladen door de verwarmingsbuis aan te raken, en tegelijkertijd met mijn voeten de vloer aanraak, en ook lijkt het een beetje te helpen als ik op een handdoek op mijn bank lig. Maar ik zoek het liefst permanente oplossingen.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb in het verleden koperdraad (gewoon gestript speakers snoer) door de zolen van mijn sloffen gedaan. In een lus zeg maar, zodat het de onderkant van mijn voet raakt en de grond. Dat hielp wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:50
Zo'n aardingsbandje dragen, verbonden aan de verwarming, als je op de bank zit.
Je blote voeten op de vloer houden als je op de bank zit.

En niet te veel schuifelen op de bank.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:28
AW_Bos schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:19:
Don't know, maar als ik de bank misschien verbind aan de radiatorbuis? Of gaat dat niet werken?
Ik denk niet dat het helpt.

Statische lading onstaat door wrijving van isolerende materialen. Dus verbinden met de verwarming helpt niet, want de stof zal electriciteit niet of nauwelijks geleiden, anders had je dit probleem namelijk niet.

Zoeken suggereert dat een lage luchtvochtigheid dit erger maakt. Enig idee wat die is (RHV)? Zou tussen 40-60 moeten zijn ideaal gezien. Meer planten, luchtbevochtiger, enz.

Een kleed van natuurlijk materiaal erover leggen (is zelden statisch) - maar zit je natuurlijk precies niet op te wachten met een nieuwe bank.

Anti-static spray, helpt tijdelijk.

Ik lees "oma weet raad" achtige tips a la micro-vezel doekje met verdunde wasverzachter. Daarmee wrijven, vocht en statische electriciteit gaan niet samen, komt het op neer. Waarom de wasverzachter helpt, iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:56

franssie

Save the albatross

@AW_Bos Een deel van het probleem werd al door @Wilke aangestipt.

Van welk materiaal is de bank (polyester?) en wat voor materiaal kleding draag je?

Kunststof op kunststof geeft inderdaad statische elektriciteit, zie ook de werking van dit fantastische apparaat
Wikipedia: Grote elektriseermachine

Luchtvochtigheid is inderdaad het eerste om aan te pakken, medisana verdampertje is nog wel betaalbaar en ook beter voor de gezondheid dan een te lage luchtvochtigheid.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:50
@Wilke Wasverzachter helpt omdat dat een microscopisch dun, vettig laagje achterlaat op de vezels, net als die antistatische sprays.
Zal dus ook maar heel kort werken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Een bakje water op de verwarming kan ook al helpen om de luchtvochtigheid omhoog te gooien.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:20
De stof van de bank en jouw kleding veroorzaken dat jij lading krijgt.

Een manier om dit te voorkomen is door kortsluiten, met van die polsbandjes bijv. Maar dan moet de bank dus ook zo'n geleiding hebben, en dat heeft hij niet. Misschien kun je zoiets toevoegen als voering in de kussens?

Je opties zijn dan beperkt tot het wegnemen van de statische opwekkers, je kleding, of de bank.
Dat is waarschijnlijk ook geen optie, want ik zie geen gordijnen.

Je kunt er dan nog voor zorgen dat de rel. luchtvochtigheid hoog genoeg blijft zodat de ladingen snel weer afnemen.
En je kunt de bank voorzien van een licht geleidende coating (vetlaagje van wasverzachter).
Maar dat heeft waarschijnlijk ook effect op het uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik zit inderdaad na te denken om de Medisana verdamper aan te schaffen, maar ik lees dat de filters momenteel lastig verkrijgbaar zijn. Eerst ga ik onder het mom van 'meten = weten' eens kijken hoeveel procent de luchtvochtigheid is. Maar een verdamper staat momenteel wel hoog op de lijst.

Vanmiddag ga ik nog even wat tips vragen bij de leverancier waar ik toch in de buurt ben. Ik ben benieuwd.

[ Voor 15% gewijzigd door AW_Bos op 24-02-2025 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
bleekie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:25:
[...]

Ik heb in het verleden koperdraad (gewoon gestript speakers snoer) door de zolen van mijn sloffen gedaan. In een lus zeg maar, zodat het de onderkant van mijn voet raakt en de grond. Dat hielp wel
Creatieve tweaker-gedachte. Dat is precies wat ze in serverrooms ook doen. Ik was een keer op bezoek in een telefooncentrale geweest waar we ook 'geaard' moesten zijn. Eigen schoenen aan, maar met een aardingsstrip die een beetje over de grond heen slentert. Ik zal deze tip in gedachte houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonswah
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06-05 14:18

[Afbeelding][Afbeelding]
In het verleden bij een werkgever behandelden wij de werkvloer met dit soort spul:
https://shop.romex.nl/esd-vloercoating-polish-5-liter.html
Dat bleef bij behoorlijk intensief gebruik een maand of 5-6 zijn werking behouden.

Ik zie dat dit spul ook geschikt is voor textiel e.d.:
https://www.antistaticesd...-voor-composietterrassen/
Wellicht kun je een proefmonster bestellen om te zien of het werkt, en niet geheel onbelangrijk wat het met de kleur van je bankstel doet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:32
Want het gaat om een flinke stroom met lage spanning (ik lees zelfs 500 volt ;) ) .
Wat? Een flinke stroom is dodelijk..

Het gaat om een hoge spanning met een lage stoom (beetje als schikdraad). Door de hoge spanning kan de vonk ook sneller overspringen en ja dat kan vervelend voelen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
LordSinclair schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:32:
[...]

Wat? Een flinke stroom is dodelijk..

Het gaat om een hoge spanning met een lage stoom (beetje als schikdraad). Door de hoge spanning kan de vonk ook sneller overspringen en ja dat kan vervelend voelen.
D*mn, dat haal ik dus altijd door elkaar... :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-05 12:24
Hier jarenlang extreem last van gehad.
Van alles geprobeerd en uiteindelijk de luchtbevochtiger als enige goedwerkende oplossing gevonden.
Inmiddels met onze 3e bezig..
Pagina: 1