CV ketel of toch(Hybride) warmtepomp bij renovatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmoo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:06
Ik zou graag een situatie spiegelen tegen de expertise die zich op dit forum bevind.
Het gaat over een renovatie van een 2 onder 1 kap woonhuis van +- 30 jaar oud, energielabel A.
Begane grond oppervlakte van 93m3 en zal volledig worden voorzien van vloerverwarming als primaire warmteafgifte systeem.
De bovenverdieping heeft conventionele radiatoren maar zal amper worden gebruikt, en worden voorzien van elektrische verwarming of airco voor incidenteel gebruik.

Momenteel een bekend gasverbruik van 750m3/j maar door aanstaand pensioen en leeftijd bewoners zal de warmtevraag wellicht wat toenemen. Er zijn 14 zonnepanelen aanwezig en plat dak beschikbaar voor airco/warmtepomp. Er is een wens om te verduurzamen en eventueel van het gas af te gaan. Isolatie is aardig op orde, en serre zal vervangen worden door (goed geïsoleerde) aanbouw (met glas en zoninval).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsZgnrm1QnG1zANyCtTpwF6IT7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ne1A4abIiIhwkLLGrSkrzfmv.jpg?f=fotoalbum_large

De huidige aannemer heeft een installateur die een sterke voorkeur heeft voor een traditionele gas gestookte installatie en is voornemens de huidige ketel rechtstreeks op de vloerverwarming verdeler aan te sluiten en de CV temperatuur terug te draaien tot 38/40 graden. Hierbij wil hij zoneregeling toe passen om de badkamer en slaapkamer en woonkamer los te regelen. De conventionele radiatoren boven zullen meedraaien op een losse verdeler op lage temperatuur. Op de badkamer komt een elektrische radiator gezien beperkte warmteafgifte van de vloerverwarming.

Ik zelf zie dit als een onnodig lastige installatie en gezien het bouwjaar van de ketel (>10j oud) ook niet als de meest duurzame optie. Bij eventuele verandering in wetgeving zullen ze bij het overlijden van de ketel alsnog over moeten.
Op basis van 750m3 gas kom ik op een 3.63kw warmtepomp, neem bij toenemende warmtevraag een van 5kW en het zou voldoende moeten zijn. Eventueel in initiële hybride setup voor tapwater en bijspringen op koude dagen. Samen met fatsoenlijk waterzijdig inregelen op een open verdeler zou er een goed comfort niveau bereikt moeten worden. Voor de badkamer ken ik weinig opties om het te vermogen te verhogen, behalve eventueel de slangdiameter te vergroten van de vloerverwarming.

Zouden jullie input kunnen leveren op het plan van de installateur en op mijn tegenvoorstel. Of tips voor een optie die we nog niet overwogen hebben. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:30
Sorry, maar wijs die figuur gewoon de deur?

Hij heeft dus toe dat de installatie genoeg heeft aan <40C.

Dan is de installatie dus geheel geschikt voor een warmtepomp die tegen de helft van de lopende kosten verwarmd.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmoo
Zonder oordeel over de persoon zelf, maar hij was nogal stellig overtuigd dat warmtepompen niets doen onder de 7 graden buiten en dan enkel stroom slurpen. Een elektrische radiator met cop 1 en een airco, niets anders dan lucht/lucht warmtepomp, was dan weer geen probleem.

Het gaat helaas niet over mijn eigen verbouwing maar binnen de familie, maar ik ga inderdaad wel aansturen op een 2e offerte van iemand die wat meer thuis is in de huidige aanpak van verwarmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
gizmoo schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:50:

De huidige aannemer heeft een installateur die een sterke voorkeur heeft voor een traditionele gas gestookte installatie
Daar houdt het eigenlijk op, dat is geen goede installateur.
Geen idee hoe je dan verder moet want het is een vriendje van de aannemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-06 16:10
Een elektrische radiator met cop 1 is gewoon weggegooid geld.
Er spreekt helemaal niks tegen een hybride warmtepomp. Uiteraard gaat het, zodra het erg koud wordt, minder efficient dan wanneer het warm is, maar een cv en warmtepomp ondersteunen elkaar dan. Of eigenlijk, de warmtepomp ondersteund de cv, door het water al voor te verwarmen, waardoor de cv ook minder hard moet knallen. Maar als grotendeels vloerverwarming ligt, wat sowieso al een lage uitgifte temperatuur systeem is, kun je eigenlijk niets fout doen met die keuze. Naar mijn mening.

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gizmoo
ASW1 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:29:
[...]

Daar houdt het eigenlijk op, dat is geen goede installateur.
Geen idee hoe je dan verder moet want het is een vriendje van de aannemer?
Ja dat is helaas wel de situatie, zijn verder tevreden over de aannemer en die heeft deze persoon als voorkeur qua meewerken. Dan moet een eventuele externe installateur voor de warmtepomp/vloerverwarming hier wel goed in kunnen meedraaien. Hier moeten we dus even de balans in vinden, zonder straks met een oplossing te zitten die eigenlijk niet gewenst is alleen maar om de goodwill erin te houden, dat is niet de bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:12
ment0 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:34:
Een elektrische radiator met cop 1 is gewoon weggegooid geld.
Er spreekt helemaal niks tegen een hybride warmtepomp. Uiteraard gaat het, zodra het erg koud wordt, minder efficient dan wanneer het warm is, maar een cv en warmtepomp ondersteunen elkaar dan. Of eigenlijk, de warmtepomp ondersteund de cv, door het water al voor te verwarmen, waardoor de cv ook minder hard moet knallen. Maar als grotendeels vloerverwarming ligt, wat sowieso al een lage uitgifte temperatuur systeem is, kun je eigenlijk niets fout doen met die keuze. Naar mijn mening.
Ik snap niet waarom je in deze situatie een pleidooi houdt voor hybride? De warmtebehoefte is beperkt en de benodigde aanvoertemperatuur om het huis warm te krijgen is laag, dan is er maar 1 antwoord het dat is WP.
Enige vraag is nog hoe het tapwater geregeld moet worden, boilervat via 3 wegklep of WPB.

Als je nu een huis met enkel radiatoren hebt, met een CV-ketel die er net een jaar hangt, hoog gasverbruik, dan kan ik ergens het overwegen van de optie hybride snappen, maar dat is hier in geen enkele vorm het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmoo
Ik zou zelf ook voor full electric gaan, hybride voelt als een middenweg voor de gemoedsrust om de extreem koude dagen op te vangen en onbeperkt tapwater te hebben. Ik zou zelf gewoon een monoblock met boilervat plaatsen. En bij de koude dagen gewoon trui aan of desnoods elektrische kachel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Als hij zorgt voor voldoende leidingdiameter naar de pomploze verdeler kan je er later alsnog een warmtepomp aan knopen.
Hybride niet aan beginnen, dit huis kan gewoon full electric met zoals je zegt een 5KW warmtepomp (wel opletten dat die bij -5 nog steeds 3KW kan leveren, anders kom je tekort).

Elektrische radiatoren uit je hoofd zetten, hooguit voor de badkamer waar je 10 minuten per dag bent en dan snel warmte wilt, maar met een modern geisoleerd huis dat op temperatuur gehouden wordt schat ik in dat de badkamer niet koud wordt.
Een T21, T22 of T33 kan overigens prima een slaapkamer opstoken met 35 graden aanvoertemperatuur. Duurt misschien wat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:46
_JGC_ schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:56:
Als hij zorgt voor voldoende leidingdiameter naar de pomploze verdeler kan je er later alsnog een warmtepomp aan knopen.
Hybride niet aan beginnen, dit huis kan gewoon full electric met zoals je zegt een 5KW warmtepomp (wel opletten dat die bij -5 nog steeds 3KW kan leveren, anders kom je tekort).

Elektrische radiatoren uit je hoofd zetten, hooguit voor de badkamer waar je 10 minuten per dag bent en dan snel warmte wilt, maar met een modern geisoleerd huis dat op temperatuur gehouden wordt schat ik in dat de badkamer niet koud wordt.
Een T21, T22 of T33 kan overigens prima een slaapkamer opstoken met 35 graden aanvoertemperatuur. Duurt misschien wat langer.
Een 5kW wp die bij -5 nog maar 3kW levert gaat te klein zijn bij een defrost mania week. Er moet 5kW over zijn bij -10 zodat je ten alle tijde genoeg vermogen hebt.

@Ts: houd een slag om de arm voor wat betreft het vermogen van de wp. Oudere mensen hebben het graag wat warmer dus dan kan die 3kW zomaar ineens te krap zijn. Beter iets overdimensioneren voor als ze de ruimtetemperatuur in de loop van de jaren omhoog willen hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Insert12 op 23-02-2025 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
gizmoo schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:42:
[...]

Ja dat is helaas wel de situatie, zijn verder tevreden over de aannemer en die heeft deze persoon als voorkeur qua meewerken. Dan moet een eventuele externe installateur voor de warmtepomp/vloerverwarming hier wel goed in kunnen meedraaien. Hier moeten we dus even de balans in vinden, zonder straks met een oplossing te zitten die eigenlijk niet gewenst is alleen maar om de goodwill erin te houden, dat is niet de bedoeling.
Ik zou hoe dan ook een andere installateur proberen te koppelen, die aannemer mag zich datzelf ook best aanrekenen.
Het ligt vast gevoelig en je zult op eieren moeten lopen, maar in geen geval de voorgestelde installateur laten werken, ook niet aan een WP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Met 750 kuub gas en een afgiftesysteem wat gemaakt is op lagere temperaturen zou ik op zeker een warmtepomp kiezen. De overweging om een iets zwaardere te kiezen (want meer warmtevraag op termijn en wellicht moet de bovenverdieping alsnog meer verwarmd worden) kan ik alleen maar onderschrijven.

Plat dak? Kijk eens naar een weheat blackbird.

En maak eens de rekensom: nieuwe ketel en 10 jaar gas en vastrecht of nieuwe warmtepomp en 10 jar elektra. Ik denk dat ik weet wat er voordeliger uitkomt. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 22:30
gizmoo schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:18:
Zonder oordeel over de persoon zelf, maar hij was nogal stellig overtuigd dat warmtepompen niets doen onder de 7 graden buiten en dan enkel stroom slurpen. Een elektrische radiator met cop 1 en een airco, niets anders dan lucht/lucht warmtepomp, was dan weer geen probleem.
Met oordeel over de persoon zelf: Hij beweerd een installateur te zijn, en verkondigt ongeveer de meest grote onzin die je maar kan bedenken over warmtepompen. Hij verdiept zich er blijkbaar in zijn geheel niet in. Dat is diep, diep triest.

Zelfs de Remeha Elga hybrides hebben hun standaard omslagpunt lager dan 7 graden... en kunnen als het zo ingesteld wordt onder 0 ook door...

En dat zegt wel iets over hoe weinig interesse deze persoon heeft in verwarmingstechniek.

Er zijn warmtepompen die bij -28 gewoon door gaan... Met nog steeds beter dan COP1.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-06 16:10
Oilman schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:47:
[...]

Ik snap niet waarom je in deze situatie een pleidooi houdt voor hybride? De warmtebehoefte is beperkt en de benodigde aanvoertemperatuur om het huis warm te krijgen is laag, dan is er maar 1 antwoord het dat is WP.
Enige vraag is nog hoe het tapwater geregeld moet worden, boilervat via 3 wegklep of WPB.

Als je nu een huis met enkel radiatoren hebt, met een CV-ketel die er net een jaar hangt, hoog gasverbruik, dan kan ik ergens het overwegen van de optie hybride snappen, maar dat is hier in geen enkele vorm het geval.
Hybride, omdat ik de haakjes in de titel overlezen had en dacht dat de vraag cv ketel of hybride warmtepomp was. En, omdat ik zelf geen warmtepomp heb, maar wel een hybride.

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Pagina: 1