E-bike voor vakantie in Italië?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaus
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05 00:00
Is het mogelijk om zonder rib uit mijn lijf een e-bike te kopen voor op vakantie in Italië? Ons huisje staat in een landelijke, heuvelachtige omgeving. Denk Limburg x 3. De fiets blijft waarschijnlijk in Italië achter (logistiek wel makkelijk). En thuis fietsen doe ik nauwelijks.

Hoe sterk moet de motor zijn om daar kleine rondritjes te maken? En de accucapaciteit? Ik zal af en toe max 50 km per dag fietsen.

Heb ik nog wat te kiezen? Of wordt het al snel financieel een lastig verhaal?

Beste antwoord (via Ceaus op 24-02-2025 10:13)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:23
ASW1 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:28:
Waarom blijft de fiets eigenlijk daar achter en wat gebeurt er verder mee, is het de bedoeling de fiets als een soort wegwerpartikel aan te schaffen?
uitstekende vraag! ik zou hem daarom ook ter plekke huren als het nodig is ipv kopen

je koopt toch ook geen aanhanger als je 2x per jaar naar de stort moet om spullen te brengen :?

A wise man's life is based around fuck you

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-05 21:01
Wat voor de een "een rib uit je lijf" is, is voor een ander kleingeld. Oftewel, wat voor budget zit je zelf aan te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:11
Wat noem jij financieel een lastig verhaal? 5k?
Hoeveel ondersteuning wil je? is het enkel "voor de terugweg" / "helpen helling op fietsen"?
Wil je een band of een ketting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:24
Ceaus schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:43:
Hoe sterk moet de motor zijn om daar kleine rondritjes te maken?
Zo werkt het niet, een fiets met E ondersteuning heeft altijd een motor die maximaal 250 watt levert.
Dat is niet genoeg om snel steile hellingen op te rijden, maar als je geduld hebt kom je er wel in een lage versnelling.
Als je meer vermogen wilt kan dat, maar dan kom je in andere voertuigcategorieën terecht, dan wordt het een snor/bromfiets of pedelec.

(er wordt door fietsfabrikanten graag geschermd met koppel Nm, maar daar heb je weinig aan en is slecht vergelijkbaar en een hoop marketingonzin. Uiteindelijk zit je altijd met de vermogenscap en die zit altijd, bij iedere fabrikant op 250 watt en dat is uiteindelijk het enige dat telt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:02

Saffie_time

Why use this? 42!

Heb je huren overwogen?
Kost vast minder ribben uit je lijf dan kopen en achterlaten.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaus
Klinkt raar, maar ik denk zelden in termen van budget. Nuttig gebruikt vind ik belangrijker. Ik kan makkelijk ergens fors geld aan uitgeven maar wakker liggen van €10 teveel, als die €10 niks oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaus
99ruud99 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:49:
Wat noem jij financieel een lastig verhaal? 5k?
Voor drie weken vakantie vind ik dat inderdaad een lastig verhaal. Zelf ben ik geen fietser, maar mijn vrouw (zij doet niet anders dan fietsen) wil natuurlijk veel liever met z'n tweeën een dagtochtje maken dan in haar eentje erop uit. Dus dan fiets is gezellig mee. Het is ook mooi daar, dus fietsen is geen straf.
Hoeveel ondersteuning wil je? is het enkel "voor de terugweg" / "helpen helling op fietsen"?
Wil je een band of een ketting?
Werkelijk geen idee. Ik wil zo makkelijk mogelijk 50 km kunnen afleggen in heuvelachtig gebied. En dan ook nog voor een dubbeltje op de eerste rang (ik zal het maar eerlijk zeggen), want thuis fiets ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaus
ASW1 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:01:
[...]

Zo werkt het niet, een fiets met E ondersteuning heeft altijd een motor die maximaal 250 watt levert.
Dat is niet genoeg om snel steile hellingen op te rijden, maar als je geduld hebt kom je er wel in een lage versnelling.
Goed om te weten!
(er wordt door fietsfabrikanten graag geschermd met koppel Nm, maar daar heb je weinig aan en is slecht vergelijkbaar en een hoop marketingonzin. Uiteindelijk zit je altijd met de vermogenscap en die zit altijd, bij iedere fabrikant op 250 watt en dat is uiteindelijk het enige dat telt)
Helemaal goed om te weten! We waren afgelopen zaterdag in de winkel. We begonnen te kijken bij de budget stadsfietsen (+- €2000). En daar kwamen inderdaad de Nm's te voorschijn. De verkoper stuurde ons meteen door naar de €3000- categorie: 65Nm was echt te weinig voor in heuvels. Ik wil best wat investeren voor vakantieplezier, maar dat worden dan wel dure fietstochtjes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ceaus
Saffie_time schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:04:
Heb je huren overwogen?
Kost vast minder ribben uit je lijf dan kopen en achterlaten.
Ga ik meteen onderzoeken. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:29
wat er aan versnellingen op een fiets zit is in de heuvels veel belangrijker.
met een klein verzet kun je ook met beperkte (250w) ondersteuning best de heuvel op.
(zelf getest met een e-bike in de ardennen vorig jaar, hellingen van 10-15%)

meestal kom je dan wel in de duurdere >€3000 modellen uit

[ Voor 11% gewijzigd door peter-rm op 24-02-2025 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-05 20:30
Je hebt geen budget. Maar 3000 euro vind je dan al weer te duur?

Dus ofwel je hebt een budget?

Voor bergen heb je eenmaal een hoger segment nodig. Maar als je het over paar keer per jaar hebt, zou ik lekker gaan huren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Waarom blijft de fiets eigenlijk daar achter en wat gebeurt er verder mee, is het de bedoeling de fiets als een soort wegwerpartikel aan te schaffen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:23
uitstekende vraag! ik zou hem daarom ook ter plekke huren als het nodig is ipv kopen

je koopt toch ook geen aanhanger als je 2x per jaar naar de stort moet om spullen te brengen :?

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
We hebben in Spanje gewoon zo’n goedkope elektrische fiets in de lokale supermarkt gekocht. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaus
Uh.... ja, dat is een goede vraag.... 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ceaus
Zwelgje schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:29:
[...]

Ik denk dat de keus wel gemaakt is. Voor €175 heb je een week pret:
http://www.orvietobikexpe...i-tradizionali-a-orvieto/

Fijn om af en toe even wakker geschut te worden!

[ Voor 3% gewijzigd door Ceaus op 24-02-2025 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:49
Een fiets "achterlaten in Italië" , dat is toch sowieso een dure oplossing? En als je toch al een fietsendrager mee hebt om die fiets daar te krijgen, waarom zou je die fiets dan vervolgens achterlaten? Of bedoel je daarmee dat je de fiets ter plekke verkoopt? Allemaal prima natuurlijk, maar dat komt niet helemaal overeen met 'denken aan budget' ;)

Ik denk dat als je aan budget wil denken je beter kan kijken naar de volgende opties:

- Een goede tweedehands op marktplaats scoren, en na afloop daar ook weer verkopen. Als je een beetje zorgvuldig zoekt en geduld hebt dan zou je daar nauwelijks voor moeten inleveren, want de fiets wordt niet minder waard in een paar weken. Wel kan het zijn dat je een minder goede verkoper bent dan diegene van wie je koopt ;)

- In NL huren, meenemen en terugnemen

- Daar ter plekke huren. Dit lijkt mij de meest rendabele optie, ook omdat je als je in NL huurt al snel moet rekenen op 4 extra huurdagen (ivm de reis en waarschijnlijk niet op de reisdag zelf ophalen/inleveren).

EDIT: Zie nu pas dat je al mooie huuropties gevonden hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-05 21:56
offtopic:
Muscolari als tegenhanger van de E-bike, dat is toch genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:11
ASW1 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:01:
[...]

Als je meer vermogen wilt kan dat, maar dan kom je in andere voertuigcategorieën terecht, dan wordt het een snor/bromfiets of pedelec.

Volgens mij zit er verschil tussen maximaal vermogen en maximaal nominaal (continu) vermogen. De piek ligt dus hoger dan 250 watt, voor enkele seconden.

https://www.bicycling.com...e-bike-motor-aandrijving/

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaus
lvdgraaff schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:31:
offtopic:
Muscolari als tegenhanger van de E-bike, dat is toch genieten.
Gek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
NoepZor schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:44:
[...]

Volgens mij zit er verschil tussen maximaal vermogen en maximaal nominaal (continu) vermogen. De piek ligt dus hoger dan 250 watt, voor enkele seconden.

https://www.bicycling.com...e-bike-motor-aandrijving/
Ok, maar als je een heuvel op fietst heb je daar niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik heb in mijn vakantiehuisje ook een ebike staan en das heerlijk.

Ik zou gewoon wachten tot er een leuke aanbieding ergens voorbij komt en kopen wat past. Als vakantiefiets hoeft het allemaal niet perfect te zijn qua geometrie etc.

Ik heb toen een elektrische MTB gekocht voor 1000 euro (was een gelukje, harley davidson e-mtb).
Misschien wat duur voor die paar weekenden/weken dat ik er per jaar ben maar ding heeft natuurlijk ook restwaarde + dat die er altijd staat geeft mij itt huren wel een lekker vakantiegevoel.

Kun je niet bij de decathlon een leuke e-mtb scoren?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ceaus
laurens0619 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:57:
Ik heb in mijn vakantiehuisje ook een ebike staan en das heerlijk.
(...)
Misschien wat duur voor die paar weekenden/weken dat ik er per jaar ben maar ding heeft natuurlijk ook restwaarde + dat die er altijd staat geeft mij itt huren wel een lekker vakantiegevoel.
Dat is zeker iets om niet te vergeten. En dan is het verschil tussen €1000 of €3000+ enorm. Ik ga ff op Martkplaats kijken hoe de 2e hands markt eruit ziet. Thanks voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:03
Ceaus schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:43:
[...]

Dat is zeker iets om niet te vergeten. En dan is het verschil tussen €1000 of €3000+ enorm. Ik ga ff op Martkplaats kijken hoe de 2e hands markt eruit ziet. Thanks voor de tip.
Bij de Decathlon hebben ze nieuwe fietsen rond dat budget. Ik heb er eentje van €1250 met versnellingen en fietst prima voor de keren dat ik hem gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:26
koop een fatbike voor 500,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:53
ASW1 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:58:
[...]

Ok, maar als je een heuvel op fietst heb je daar niets aan.
Niets? Met 250 W kom je mening heuvel prima op. Trap er zelf nog 100 W bij (dat is niet al te moeilijk) en je zit op 350 W - vergelijkbaar met wat alleen de best getrainde wielrenners op een langere klim kunnen volhouden.

Die beperking van 250 W betreft een maximum over 30 minuten. Over een kortere periode leveren ze echt meer. Het lukt me op de Zuid-Limburgse hellingen soms niet om e-bikes in te halen, ondanks dat ik dan ~500 W trap, flink lichter ben en de ander echt niet 250 W+ bij te trappen zit. En dat zijn gerenommeerde merken, geen Chinese fatbikes.

Met een 250 W e-bike kan je prima klimmen. 20 km/u de Ventoux op gaat niet lukken, maar als je dat wil moet je maar een motorfiets kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Wellicht ongevraagd advies, maar ga oefenen / trainen van te voren.
Je zal niet de eerste zijn die na 25km pijn in het "zitgedeelte" krijgt. En dan zijn het nog 25 lange km's weer terug!

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Tom-Z schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:55:
[...]

Niets? Met 250 W kom je mening heuvel prima op. Trap er zelf nog 100 W bij (dat is niet al te moeilijk) en je zit op 350 W - vergelijkbaar met wat alleen de best getrainde wielrenners op een langere klim kunnen volhouden.

Die beperking van 250 W betreft een maximum over 30 minuten. Over een kortere periode leveren ze echt meer. Het lukt me op de Zuid-Limburgse hellingen soms niet om e-bikes in te halen, ondanks dat ik dan ~500 W trap, flink lichter ben en de ander echt niet 250 W+ bij te trappen zit. En dat zijn gerenommeerde merken, geen Chinese fatbikes.

Met een 250 W e-bike kan je prima klimmen. 20 km/u de Ventoux op gaat niet lukken, maar als je dat wil moet je maar een motorfiets kopen.
Dit ging om de korte pieken boven de 250 watt, daar heb je niets aan wanneer je een heuvel op fietst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-05 14:10
Kijk eens op de website van de Fietsersbond. Er zijn ook een aantal Duitse tijdschriften die regelmatig tests hebben. Voordeel van D is dat ze daar ook heuvels hebben en dat dus meenemen in hun tests.

Mooi wat zo'n zoekmachine allemaal oplevert: https://www.reisfanaten.b...ook-fietsen-in-de-bergen/

Hoe dat met huren in Italie gaat, geen idee maar neem voor 50km fietsen wel iets met een grote accu, bergje op vreet stroom.
Pagina: 1