Wandlampen in trapgat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04:08
Goedenavond Tweakers,

Ik wil een ogenschijnlijk kleine verbouwing doen in mijn woning. In een trapgat wil ik wandlampen installeren zoals op onderstaande foto. Draadloos vind ik geen optie want ik heb uiteraard geen zin om 4 lampen elke week op te laden. Dan moet er dus gefreesd worden in de muren. Het is een betonnen muur met daarop glasvezelbehang. Aan het begin van de trap is er een hotelschakelaar aanwezig. Die leidt alleen naar een lamp op de 3e die niet meer werkt. Een (Werkspot) elektricien heeft ooit de stroomkabel helemaal eruit getrokken omdat die schijnbaar al los zat.

Enig idee wat hiervan globaal de kosten zijn? Ik vind namelijk bijzonder weinig informatie over op internet mbt de prijs. En op welke manier kan ik het beste de glasvezelbehangmuur weer herstellen zonder de hele muur opnieuw te behangen. Of is dit niet mogelijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwzUNReyAPgo0BFj4hI0WdzIoYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7NEgYLkItDstvMin02NfTGU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VcckTTwuZUyc0pbvhLEvvYydl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KN9P2bbd1LyY20fojFuQ1A7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55

DukeBox

loves wheat smoothies

Zo'n sleuven frees kan je gewoon huren met meer geduld (en troep) kan je ook een gleuf hakken met een slagboorhamer en beitel (heb je hoe dan ook nodig voor de hoekjes).

Daarnaast ga je het niet redden met een stukje glasvezel behang repareren, zelfs de rest van de muur wit houden is een opgave. Dit soort dingen doe je eigenlijk alleen als je volledig gaat verbouwen en alles in de directe omgeving vernieuwd wordt (muur/plafond/grond etc).

offtopic:
Mooi maar super onhandig als je iets groots de trap op/af moet tillen (bed/kast etc), zelf zou ik het afraden en kijken naar iets onder de treden of in de leuning.

[ Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 23-02-2025 21:26 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Dat wordt inderdaad;
-Frezen
-Stucen
-Behangen
-Schilderen

Maar kan je effect dat je zoekt, lichtere punten op de muur, niet maken door op een andere plek spots met een smalle bundel te monteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcweGOxTjIQTi9J87iLQLKtk4os=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/p2gs89o3MuAK8bDpuUsHgDqj.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
LED strip of iets dergelijks onder de traptreden om ze op die manier uit lichten anders een optie?
Kan je misschien zelfs van onder de trap bijkomen

Edit: zoiets dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2xYcu5ANGXA2Yk8tn4sbr1N19o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bqCygTFDLaLtRIGiDwz39Vz3.png?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door Ad de Jong op 23-02-2025 21:40 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP
Prisma16 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:32:
Dat wordt inderdaad;
-Frezen
-Stucen
-Behangen
-Schilderen

Maar kan je effect dat je zoekt, lichtere punten op de muur, niet maken door op een andere plek spots met een smalle bundel te monteren?

[Afbeelding]
Ah dan wordt het dus toch opnieuw de hele muur behangen ben ik bang.

Wat bedoel je met spots met een smalle bundel? :$

En kwa prijs, zou ik als ik dit laat uitbesteden kunnen doen voor 500 euro? Dat was toch wel een beetje mijn max.
Ad de Jong schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:38:
LED strip of iets dergelijks onder de traptreden om ze op die manier uit lichten anders een optie?
Kan je misschien zelfs van onder de trap bijkomen
Dit is inderdaad ook een optie. Alhoewel ik de wandlampen optie wel mooier vind denk ik.
DukeBox schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:23:
Zo'n sleuven frees kan je gewoon huren met meer geduld (en troep) kan je ook een gleuf hakken met een slagboorhamer en beitel (heb je hoe dan ook nodig voor de hoekjes).

Daarnaast ga je het niet redden met een stukje glasvezel behang repareren, zelfs de rest van de muur wit houden is een opgave. Dit soort dingen doe je eigenlijk alleen als je volledig gaat verbouwen en alles in de directe omgeving vernieuwd wordt (muur/plafond/grond etc).

offtopic:
Mooi maar super onhandig als je iets groots de trap op/af moet tillen (bed/kast etc), zelf zou ik het afraden en kijken naar iets onder de treden of in de leuning.
Ik ben zelf echt totaal niet handig. Dus geef persoonlijk liever iets meer uit. Wellicht toch eens kijken naar mogelijkheden onder de traptreden inderdaad.

[ Voor 46% gewijzigd door BPP op 23-02-2025 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:51
Als ik het begrijp wil je over de hele lengte van je trappengat gaan frezen voor wandlampen, vanaf je schakelaar.

Dit lijkt me een draagmuur te zijn. Horizontaal frezen in een draagmuur wordt vaak wel afgeraden.
Ik zou het niet doen, maar er zijn er ook vast genoeg die het wel gewoon doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
BPP schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:38:
[...]

Ah dan wordt het dus toch opnieuw de hele muur behangen ben ik bang.

Wat bedoel je met spots met een smalle bundel? :$

En kwa prijs, zou ik als ik dit laat uitbesteden kunnen doen voor 500 euro? Dat was toch wel een beetje mijn max.

[...]

Dit is inderdaad ook een optie. Alhoewel ik de wandlampen optie wel mooier vind denk ik.

[...]

Ik ben zelf echt totaal niet handig. Dus geef persoonlijk liever iets meer uit. Wellicht toch eens kijken naar mogelijkheden onder de traptreden inderdaad.
Die 500 euro ga je makkelijk uitgeven en dan ben je nog niet op de helft.

Denk dat de elektricien 500 vraagt voor het frezen en aansluiten op de centraaldoos + trekken van draden. Daarna moet de muur en plafond hersteld worden door stucadoor, daarna behangen en schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP
Sethro schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:47:
[...]

Die 500 euro ga je makkelijk uitgeven en dan ben je nog niet op de helft.

Denk dat de elektricien 500 vraagt voor het frezen en aansluiten op de centraaldoos + trekken van draden. Daarna moet de muur en plafond hersteld worden door stucadoor, daarna behangen en schilderen.
Ik was er al bang voor. Zal een duur grapje worden, zeker omdat ik beide trapgaten wilde doen voor max 1000. Hoopte dat het op één of andere manier kon zonder de hele muur te stucen en behangen. Toch maar eens andere opties overwegen.

[ Voor 8% gewijzigd door BPP op 23-02-2025 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Je zou eerst kunnen kijken waar exact de leidingen lopen, als je leidingen hebt die door het trapgat omhoog gaan kun je misschien de plaatsing van je lampen zo plannen dat het frezen tot een minimum beperkt blijft. Je zou dozen bij kunnen plaatsen in de leiding en dan vandaar kleine stukjes frezen voor je leiding, of om het goedkoop te houden een minuscuul gootje.

Stukje frezen is trouwens prima zelf te doen, als je alles goed aftekenend huur je 1 dag een frees en bespaar je zo een hoop geld. Laten frezen is niet goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:24

Reptile209

- gers -

Afhankelijk wat je er esthetisch van vindt, kan het een optie zijn om een dikke plank (of frame van dunne latjes met een plaatje triplex er op) van zeg 30-40 cm hoog en 2-3cm dik tegen de muur te schroeven. In/onder de plank loopt de elektra, op de plank schroef je je spots. Hout uiteraard netjes aflakken e.d. Ergens aan de rand in de hoek met een kabelgootje de inkomende stroomdraden naar de plank brengen.
Dan bespaar je jezelf in elk geval de kosten voor het freeswerk, maar wat ik zeg: je moet het maar net mooi vinden, en je moet het heel netjes maken om te voorkomen dat het erg lelijk wordt. :)

Overigens: het hele frezen is ook nogal afhankelijk van je muur. In het beton van mijn muren heb ik een uur staan vloeken met zo'n sleuvenfrees, en toen besloten dat ik de stopcontacten toch maar niet ging verlagen. Als het snoeihard spul is, dan is dit geen leuke klus. In baksteen of cellenbeton is het al een stuk beter te doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Reptile209 op 23-02-2025 23:29 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BPP
Ik ben toch maar voor de volgende optie gegaan.

https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Als ik lees wat voor kosten en tijd er in zit om het met een vast stroompunt te maken dan vind ik dat voor nu niet de moeite waard. Deze zou kwa batterij een stuk groter moeten zijn dan de meeste die je vindt. En het hoeft alleen maar in de trapgaten met een sensor. En mocht het niks zijn dan is het een 'goedkope' gok geweest.

Bedankt voor de hulp allemaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy81
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-09 11:22
Wat zit er aan de andere kant van de muur?
In ons geval zit daar de logeerkamer. Die want heeft al elektra er in zitten (stopcontact en schakelaar).

Mocht dat het geval zijn, haal je de plint er af, die vervang je met een holle plint. Boor dan 2 gaten door de muur naar de trapkant. Kijk waar je uitkomt, en ga aan de trapkant naar boven of naar beneden. Dan moet je maar een klein stukje frezen. Je moet dan wel aan de andere kant ook een stukje frezen om bij het dichtstbijzijnde stopcontact uit te komen.

Het komt dan wel helaas uit op opnieuw behangen, wat bijzonder lastig kan zijn op een trap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-09 20:09
Het is een betonnen muur? Ik verwacht dat de elektricien er een betonboorder bij zal halen.
Pagina: 1