Op jacht naar een nieuwe gezinsauto, ~25k

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-06 12:17
Vanwege aankomende gezinsuitbreiding ben ik op zoek naar een nieuwe auto. We rijden ongeveer 15k per jaar. Momenteel heb ik geen eigen parkeerplaats, over een kleine 2 jaar zal onze vrijstaande nieuwbouwwoning opgeleverd worden, dan dus wel.

Belangrijkste eisen:
- Automaat
- Praktische gezinsauto, looks vind ik niet belangrijk, technische snufjes die het rijgemak verhogen kan ik dan wel weer waarderen (adaptive cruise, lane assist etc.)
- Voldoende laadruimte voor een "autovakantie".
- Trekhaak om een aanhangertje te trekken voor het inrichten van ons nieuwe huis/tuin en mogelijk een toekomstige vouwwagen.

- Budget ~25k (hoeft niet op maar ik kijk graag naar het grotere plaatje van "autokosten per maand" in plaats van "aanschafprijs").

Met alle recente onzekerheid qua wetgeving wat betreft elektrisch rijden en het missen van een eigen oprit de komende 2 jaar neig ik naar een leuke hybride occasion. Ik ben daarbij wel fan van een station model vanwege zijn efficiëntie en heb een kleine aversie tegen steeds onnodig hoger wordende (en daardoor meer wind en meer brandstof slurpende SUVs).

Ik heb zelf zo bijvoorbeeld de Toyota Corolla TS gevonden, of zijn broertje de Suzuki Swace. Graag jullie input om de knoop hybride/elektrisch definitief door te hakken en om mijn blikveld nog wat breder te zetten dan enkel de bovenstaande modellen zodat ik hopelijk met wat meer opties op proefrit jacht kan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:02
Octavia, Mazda 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:40
Die corolla's zijn top. Betrouwbaar, niet te duur in onderhoud. Zeker eens gaan testrijden, prima auto's. Als ze iets te verwijten valt is het dat ze aan de saaie kant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:29
V60 soft hybrid of stekker?

Wil (later) je wel laden voor kleine ritjes?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:09
+1 voor de Octavia combi.

Als voorloop auto rij ik nu een Skoda Octavia combi. De 1.0 TSI met handbak, helaas kan ik dus niks zeggen over de PHEV uitvoering.

Maar ik ben positief verrast over het comfort, en de ruimte in deze klasse. Auto rijdt lekker, gemiddeld verbruik van 1:18,5 en je rijdt met de motor toch vlot mee in het verkeer. Inmiddels heb ik het hele aanbod van VAG gereden, Volkswagen blijft toch het meest luxe qua rijgeluid en interieur. Maar de Skoda komt aardig in de buurt.

Zelf had ik hem niet op de shortlist voor de uit eindelijk te bestellen leaseauto, maar daar staat hij inmiddels op. Hij mag tot 1300kg trekken dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:33
Ik sluit mij aan bij de Skoda Octavia die hierboven al is genoemd. Praktische auto, wel beetje “saai” maar lekker ruim, betrouwbaar en niet al te duur in onderhoud. Gewoon een degelijke auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42

BCC

Tesla model 3 long range ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aankomende gezinsuitbreiding --> zoveel ruimte achterin als je krijgen kunt. Dan praat je al snel Octavia (maar niet hybrid in jouw budget), of een Passat, bij voorkeur de GTE want hybrid. Vermoedelijk even duur, maar de Passat wint het qua interieur en luxe op alle fronten.
Bij de niet hybride versies van zowel de Passat als de Octavia geldt dat er bij een automaat een DSG met droge koppeling (DQ200) in zit met 7 versnellingen. Das een zwak punt. Als er al een keer iets aan de bak gedaan is, goed kijken wat en wanneer. Indien niks aan gedaan: reken op 3a5k kosten ergens een keer. De GTE heeft een 6 bak DSG en die is probleemloos.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
The Eagle schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:37:
Aankomende gezinsuitbreiding --> zoveel ruimte achterin als je krijgen kunt. Dan praat je al snel Octavia (maar niet hybrid in jouw budget), of een Passat, bij voorkeur de GTE want hybrid. Vermoedelijk even duur, maar de Passat wint het qua interieur en luxe op alle fronten.
Bij de niet hybride versies van zowel de Passat als de Octavia geldt dat er bij een automaat een DSG met droge koppeling (DQ200) in zit met 7 versnellingen. Das een zwak punt. Als er al een keer iets aan de bak gedaan is, goed kijken wat en wanneer. Indien niks aan gedaan: reken op 3a5k kosten ergens een keer. De GTE heeft een 6 bak DSG en die is probleemloos.
Op wel vlak winnen de Passat en Octavia het van de door mij gevonden Corolla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

The Eagle schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:37:
Maar de GTE heeft hele dure reparatie mogelijk aan het accu systeem. Zeker de eerste jaren waren er leaserijders heeeel blij dat ze hem zonder kosten in konden leveren voor reparaties, want Volkswagen gaf heel weinig/geen coulance. Dus ja de automaat is beter, maar je krijgt er een ander erg duur onderdeel voor terug.

De Octavia hebben wij 5 jaar gehad, probleemloze wagen en inderdaad ook de 1.0 voldoet prima (relatief veel koppel met 200nm). De Corolla is denk ik duurder tweedehands maar kan je zeker geen buil aan vallen volgens mij (net als de Suzuki, die als enige ook als phev geleverd werd toch en de Toyota als hybride alleen).

De Volkswagen Golf is dan automatisch ook een goede optie, bijna even ruim als de Skoda (iets kleiner) en net wat stiller/comfortabeler..en tweedehands eigenlijk even duur volgens mij.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Ik ga me eens inlezen in het Passat/Octavia/golf station topic. Zijn er zo bouwjaren waar ik op moet letten qua facelift/motor upgrade oid?

Misschien staar ik me ook wel onnodig blind op hybride en biedt het helemaal niet zoveel voordeel qua "kosten per maand" tegenover een zuinige bezine.

[ Voor 3% gewijzigd door Janpietertje89 op 23-02-2025 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:01
Ford Kuga, verkooptopper als PHEV en dat is niet voor niets :)
Ook als je niet stekkerd is hij erg zuinig :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Janpietertje89 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:40:
[...]

Op wel vlak winnen de Passat en Octavia het van de door mij gevonden Corolla?
Ga in een Corolla TS zitten, daarna in de Octavia en dan in een Passat en vraag het me daarna nog eens ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:06
Octavia Combi.

1 op 18, laag in de wegenbelasting, onverslaanbaar qua ruimte.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Aanvullend: als je de hybrid laat vallen, kijk eens naar de Tiguan, Seat Ateca of zelfs de Seat Tarraco. Zit meen ik geen van allen een DQ200 in en dan heb je ruimte zat.

Tiguan is een aantal jaren terug ook met 4x4 geleverd, weet zeker dat daar een vouwwagen oid achter kan.

[ Voor 24% gewijzigd door The Eagle op 23-02-2025 20:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:52

Cheezus

Luiaard

Renault Talisman. Vriendelijker geprijsd dan de in Nederland populaire VAG-wagens, ruim en comfortabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

De Kia Ceed PHEV lijkt ook aan al je wensen te voldoen. Ik heb de reguliere versie, maar vind het een heerlijke auto.

De hier aangeprezen Octavia was een goede tweede, maar gemiddeld 2/3k duurder of 2 jaar ouder. Daarnaast merkte ik wel dat de basis van die auto oud is; dat zie je vooral in de infotainment en veiligheidssystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:06
Ojjorz schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:02:
De hier aangeprezen Octavia was een goede tweede, maar gemiddeld 2/3k duurder of 2 jaar ouder. Daarnaast merkte ik wel dat de basis van die auto oud is; dat zie je vooral in de infotainment en veiligheidssystemen.
Net met een 2016 model naar de Alpen gereden, snap niet hoe ze het doen: 999cc en 6,5l per 100km gemiddeld met een gemiddelde van 115 km/h (incl. stukken binnendoor, max 200+) en dat met twee tieners van 1m85+ comfortabel op de achterbank. :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:58
Nog steeds de beste hybride is een prius en ook in gezinsuitvoering te krijgen.
https://www.autotrack.nl/...%2F%2Fwww.gaspedaal.nl%2F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

The Eagle schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:49:
Aanvullend: als je de hybrid laat vallen, kijk eens naar de Tiguan, Seat Ateca of zelfs de Seat Tarraco. Zit meen ik geen van allen een DQ200 in en dan heb je ruimte zat.
Niet helemaal correct :) Tiguan, Kodiaq en Taracco zijn MQB A2 en hebben de DQ250 (wet clutch 6spd).

T-Roc, Karoq en Ateca (MQB A1) hebben de DQ200 7spd dry clutch, tenzij je voor de 2.0 TSI gaat.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:16
The Eagle schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:49:

Tiguan is een aantal jaren terug ook met 4x4 geleverd, weet zeker dat daar een vouwwagen oid achter kan.
Hij wil met onderbouwing géén SUV en wat raad je hem aan? :D
Janpietertje89 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:46:
Ik ga me eens inlezen in het Passat/Octavia/golf station topic. Zijn er zo bouwjaren waar ik op moet letten qua facelift/motor upgrade oid?

Misschien staar ik me ook wel onnodig blind op hybride en biedt het helemaal niet zoveel voordeel qua "kosten per maand" tegenover een zuinige bezine.
Voor de Golf is er in 2017 een facelift geweest van de Golf 7, die wordt Golf 7.5 genoemd

Hier wat info: https://www.autoweek.nl/a...0-occasion-aankoopadvies/

Ik zat twee jaar geleden in dezelfde zoektocht als jij. Ben uiteindelijk geslaagd voor een 2019 Golf Variant 7.5 met de 1.5 TSI 150pk sterke motor, DSG versnellingsbak. Kilometerstand 75.000 en prijs was €23k. Voor ACC én lane assist kom je meestal op de IQ Drive versies die voornamelijk in Duitsland zijn geleverd. Als je zo'n versie kunt vinden is het wel heel ideaal rijden met traffic assist. Zoek daar maar eens op.
Verder heb ik destijds in mijn zoektocht gefilterd op achteruitrijcamera, stoelverwarming en LED plus koplampen. Dan kom je meestal op een Highline of R-Line uit.

Probleemloze auto hier die inmiddels 20k km erbij heeft en 1 beurtje van €500 verder waarbij ik motorolie heb laten wisselen en ook de versnellingsbakolie, naast het reguliere onderhoudsschema. Ik ben van mening dat 30k km of twee jaar veel te lang is voor de motorolie, dus doe het gewoon elk jaar/15.000 km. Wil nog heel wat jaartjes genieten van de auto dus zorg er goed voor. DSG schakelt zo zacht en smooth als boter d:)b

Succes met de keuze en zoektocht in ieder geval! Hopelijk heb je wat aan bovenstaande info

[ Voor 65% gewijzigd door LuPo op 24-02-2025 02:36 ]

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:22
Cheezus schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:57:
Renault Talisman. Vriendelijker geprijsd dan de in Nederland populaire VAG-wagens, ruim en comfortabel.
Ik had ongeveer zelfde eisen als TS en heb ook een talisman estate uit 2022 gekocht. Kan niet wachten tot afleverdatum

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
@Janpietertje89 met de Corolla TS zit je sowieso goed. Automaat, zuinig, betrouwbaar, 600 liter bagageruimte en mag voldoende trekken (750kg) voor een kleine aanhanger of vouwwagen.

Gaat hier prima op kampeervakanties met 3 kinderen, een kleine aanhanger erbij is voldoende om alles kwijt te kunnen. Voor dagelijks gebruik lekker zuinig (1 op 20 met mijn 2.0 en 1 op 22 met de 1.8 goed haalbaar), en wil je net als ik maar 1 keer per jaar bij de dealer komen (alleen voor regulier onderhoud) dan zit je met deze auto gegarandeerd goed ;)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:02
Denman schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:42:
@Janpietertje89 met de Corolla TS zit je sowieso goed. Automaat, zuinig, betrouwbaar, 600 liter bagageruimte en mag voldoende trekken (750kg) voor een kleine aanhanger of vouwwagen.

Gaat hier prima op kampeervakanties met 3 kinderen, een kleine aanhanger erbij is voldoende om alles kwijt te kunnen. Voor dagelijks gebruik lekker zuinig (1 op 20 met mijn 2.0 en 1 op 22 met de 1.8 goed haalbaar), en wil je net als ik maar 1 keer per jaar bij de dealer komen (alleen voor regulier onderhoud) dan zit je met deze auto gegarandeerd goed ;)
En het geluid in de auto als je 120 rijdt? Ik las dat deze auto niet zo erg goed geïsoleerd is. Wat is jouw ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:02

Videopac

Rommelt wat aan.

Skoda Superb en Kia Optima zijn ook te overwegen.

Bij de Corolla is alleen de station (TS) groot: de hatchback heeft een 10cm kortere wielbasis.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
GoEV6 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:55:
[...]

En het geluid in de auto als je 120 rijdt? Ik las dat deze auto niet zo erg goed geïsoleerd is. Wat is jouw ervaring?
Als je vermogen vraagt dan maakt de CVT wel het kenmerkende "jankende" geluid, maar dat went heel snel en heb je niet echt vaak nodig.
Op kruissnelheid vind ik 'm echt prima stil. Zowel rijdend op EV als wanneer de verbrandingsmotor aan staat, ook bij 120km/uur.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:37
Ford Focus heb ik nog nergens gelezen? Heel tevreden over. Echter daarvoor reed ik een Golf station welke veel minder rij geluid had, echter qua aanschaf een heel stuk duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-06 10:34
Hi @Janpietertje89

Ik zag dat je deze vraag ook in het Grote Toyota topic had gepost.
Zelf zat ik min of meer in hetzelfde schuitje: behoefte aan meer ruimte, jong gezin met 2 kids.
Vorige maand heb ik naar alle tevredenheid een Corolla Touring Sports gekocht. (Zie mijn post hier)

Kan hem zeker aanbevelen,
- Rust en stilte in auto, ook op hoge snelheid.
- Zweeft haast over de weg, zo soepel is de hybride aandrijflijn.
- Ruimte voldoende (meer dan ik voorheen had ;) )
- Degelijkheid en zekerheid van Toyota, tot 10 jaar garantie.
- Voldoende aanbod,

Persoonlijk zou ik wel proberen voor het meest recente face-lift model te gaan. (Model vanaf Q3-2023 meen ik? Het infotainment systeem/scherm is hiervan een stuk beter dan oudere modellen)

Side note,
Vorige week een hele week gereden in een Suzuki S-cross hybrid. Leuk aangekleed model, met panorama dak enzo.
In de basis prima auto, leuke looks en achterin voldoende ruimte voor de kids maar het rijden was geen plezier... Duidelijk merkbare schakelmomenten, totaal geen power als je wilt accelereren.
Dat onderstreepte direct het verschil met de Toyota aandrijflijn. Blij toen ik weer kon instappen in de Corolla :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 14:47
Ik heb zelf 9 jaar lang Golf Variant gereden en zeer tevreden over. Daarvoor Octavia en nooit issues mee gehad.

Inforainment van oudere vw/skoda’s lopen wat achter, maar hoe relevant is dat écht als je ook Google Maps/Waze… kan gebruiken. Kaarten van die leeftijd zijn ook outdated.

Je zou ook eens kunnen kijken naar Dacia. Het ziet er naar mijn mening niet uit, maar je geeft aan dat dat niet heel belangrijk is. Dan heb je voor je budget wel bijna een nieuwe Jogger (750L bagageruimte bij 5zits).

Auto’s staan bekend als zeer betrouwbaar, alleen niet zo ‘sexy’ als VW etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janpietertje89
Bedankt allemaal. Toch veel verschillende stationwagens langs zien komen. Gaat toch lastig worden tussen deze verschillende opties te kiezen haha. Hebben allemaal hun eigen plus en min punten qua grootte/betrouwbaarheid/rijhulp systemen wat voor mij dan allemaal relevante factoren zijn. En dan alle verschillende uitvoeringen nog uitvogelen, pfoe. Een auto kopen is toch best ingewikkeld als je het goed wilt doen :)

1) Toyota Corolla / Suzuki Swace
2) Skoda Octavia / Superb
3) Golf
4) Passat
5) Renault talisman
6) Ford focus
7) Kia ceed/optima
8 ) Dacia jogger

Als ik de ANWB kostenberekening per maand moet geloven is het voordeel van hybride eigenlijk ook minimaal, zal misschien door mijn relatief lage aantal kilometers van 15.000 per jaar komen. Dus een gewone zuinige benzine met automaat gaat ook gewoon een optie worden.

Binnenkort gewoon een aantal proefritjes maken en dan vanuit daar verder kijken. Bedankt alvast voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

Janpietertje89 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:58:
Als ik de ANWB kostenberekening per maand moet geloven is het voordeel van hybride eigenlijk ook minimaal, zal misschien door mijn relatief lage aantal kilometers van 15.000 per jaar komen. Dus een gewone zuinige benzine met automaat gaat ook gewoon een optie worden.
Let bij hybride ook op dat daar verschillende varianten van zijn.

De stekkerauto's kunnen goedkoop rijden, als je steeds oplaadt en veel kleine stukjes rijdt.

Een zogenaamde "mild hybrid" heeft geen stekker, maar een batterij die geladen wordt tijdens vertragen/remmen.

Die wordt dan alleen gebruikt bij het optrekken, voor wat extra power. Als je vlot optrekken belangrijk vind, kun je dat meenemen in je overweging :)

Wij leasen een Focus Station, en dat ding trekt harder op dan het Mitsubishi koekblikje dat we hiervoor hadden dankzij die batterij.

Echt zuiniger wordt hij er niet van.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:41
Succes met de zoektocht. Ik zou zeggen, neem daarin het stukje betrouwbaarheid/garantie ook mee. Dat is bij bepaalde merken/dealers/importeurs aanzienlijk beter geregeld dan bij andere.

Gezien het bedrag dat je uitgeeft, erg fijn als je nog jaren fabrieksgarantie hebt versus 6 maanden BOVAG.
Pagina: 1