Heeft vervangen 4G antennes nut op een Archer MR200 (v5.30)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veelstekel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 15:01
Situatie:

Wij hebben een sta caravan net over de grens met Duitsland, het mobiele netwerk daar is niet geweldig.
Ik heb een Archer MR200 MiFi router geinstalleerd in de caravan met "Detachable LTE Antenna's".
Mijn mobiele telefoon (Samsung S22 / KPN) heeft hier redelijke verbinding waar netflixen / nlziet aardig werkt.
Via de Archer MR200 (ook KPN netwerk, Datasim met 50gb per maand gedeeld) gaat het een stuk stroever en lijkt ook minder te zijn geworden door onduidelijke redenen.
De router staat binnen rechtop tegen het raam.

Vraag
Heeft het zin om de LTE antennes te vervangen door zoiets: https://www.amazon.nl/dp/B09NRNDNGZ/?tag=tweakersnl-21&creative=380333&creativeASIN=B09NRNDNGZ&linkCode=asn

Of zoiets? https://www.amazon.nl/Lul...rne-signaal/dp/B09XXQVFZG
Met SMA adapter, gaat het verschil zijn om 10 euro of 50 euro hier aan uit te geven?

Of deze? https://www.bol.com/nl/nl...9FRg.2_13.20.ProductTitle
(Mijn idee was dan om deze antenne buiten het raam te hangen)

Zijn er nog andere suggesties om het netwerk signaal te verbeteren?
Ik zag nu ik thuis was dat er ook 'ISP' bestanden zijn voor de router (geen idee wat dit is), kan het updaten hiervan het signaal verbeteren?
Heeht het zin om 2,4ghz Wifi of 5Ghz Wifi uit te schakelen tegen mogelijke inteferentie?

[ Voor 16% gewijzigd door Veelstekel op 23-02-2025 19:25 ]

Beste antwoord (via Veelstekel op 18-04-2025 19:36)

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:16
ik kan je aanraden te kijken naar een 2e hands Huawei B818. te koop op marktplaats tussen de 50-100 euro.

deze kan meerdere banden combineren (CAT19) tegen CAT6 op de TP link.

hierdoor zal je verbinding een stuk sneller en stabieler zijn, (ook hier kunnen externe antennes op.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:45
Ik neem aan dat je dan op het Duitse netwerk zit?

Een groot verschil kan zijn dat je TP link router veel minder 4G-banden kan koppelen dan je telefoon. Hoe meer banden je device kan koppelen, hoe sneller de verbinding. En die TP-link router kan uit m’n hoofd maar met 1 band koppelen. (Band 20 of B3). Al is het een tijdje terug dat ik die ingesteld heb.

Probeer eerst eens die router buiten de caravan te testen, ik gok dat je router namelijk buiten niet heel veel sneller gaat zijn.

Wat ook kan is dat je router op een ander, langzamer netwerk aan het roamen is. Mogelijk kan je handmatig switchen naar een ander netwerk die misschien iets sneller is.

[ Voor 20% gewijzigd door krakendmodem op 23-02-2025 19:35 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:16
ik kan je aanraden te kijken naar een 2e hands Huawei B818. te koop op marktplaats tussen de 50-100 euro.

deze kan meerdere banden combineren (CAT19) tegen CAT6 op de TP link.

hierdoor zal je verbinding een stuk sneller en stabieler zijn, (ook hier kunnen externe antennes op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10:22
Hoewel het vervangen van de antennes iets aan de verbindingssterkte kan toevoegen, is je hoofdprobleem die goedkope router die geen LTE banden kan combineren.

Zoek een degelijke LTE router met minimaal 300mpbs LTE, of 600-1100 nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:38
Persoonlijk zou ik Duitsland niet te veel investeren in 4G/5G.

Ik denk dat je veel betere resultaten gaat krijgen met Starlink. Het is duurder, maar gaat je een hoop frustratie schelen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veelstekel
Bedankt voor de adviezen, erg behulpzaam! Ik ga zeker proberen met de multiple bands (en dus zoeken naar een nieuwe router)

Met Pasen ben ik weer bji de caravan en zal laten weten wat de resultaten zijn!

- Het is inderdaad het Duitse netwerk
- Starlink zou zeker beter zijn, maar qua kosten overkill (ik betaal nu 5 euro per maand voor een extra Sim, waar mijn vrouw dan maandelijks 50gb naar overboekt). Zo veel zijn we er nu ook weer niet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
Veelstekel schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:20:
Bedankt voor de adviezen, erg behulpzaam! Ik ga zeker proberen met de multiple bands (en dus zoeken naar een nieuwe router)

Met Pasen ben ik weer bji de caravan en zal laten weten wat de resultaten zijn!

- Het is inderdaad het Duitse netwerk
- Starlink zou zeker beter zijn, maar qua kosten overkill (ik betaal nu 5 euro per maand voor een extra Sim, waar mijn vrouw dan maandelijks 50gb naar overboekt). Zo veel zijn we er nu ook weer niet ;-)
Nog even een opmerking:

op een Europese simkaart (Nederlandse simkaart) mag je niet voortdurend roamen in het buitenland. Dus ook niet in de EU. Volgens mij is 3 maanden de fair use policy, maar dat zou je in de voorwaarden van KPN moeten nakijken. Roamen op een buitenlands netwerk kost KPN namelijk geld. Neem je simkaart mee naar Nederland en gebruik hem dus ook binnen Nederland.

Nog iets om te proberen: op welk netwerk roam je? Ik heb een Duise prepaid sim en T-Mobile Duitsland loopt op heel veel plaatsen helaas vol op 4g en 5g. (verbindingsverlies, traagheid), terwijl andere netwerken nog prima presteren mits er dekking is. Je kan Naast T-Mobile Duitsland ook op Vodafone Duitsland roamen of op O2-Duitsland. Soms moet je een paar keer een verbindingsverzoek doen voor je wordt toegelaten op dat andere netwerk (Vodafone DE).

Kan je uitzoeken waar de mast die het dichtst bij is staat? Probeer je huidige antenne daarop te richten. Antennes alleen zijn niet zaligmakend. En veel van de goedkopere antennes geven in de praktijk geen indrukwekkende signaal gain, dus verwacht geen wonderen.

Test eens een lokale Duitse sim op snelheid. Bijvoorbeeld van de Aldi. Tegenwoordig moet je een Duitse simkaart wel laten registreren, dus als Vodafone Duitsland of O2 Duitsland werkt, kan je eventueel bij een Vodafone shop een prepaid kaart kopen en laten registreren.

Ga zoals hierboven al aangegeven over naar een 5g router in plaats van een 4g router: in Duitsland heeft de overheid voor 5g andere (hogere) eisen gesteld dan bij 4g voor dekking in meer afgelegen gebieden. Al blijven de gaten helaas groot in Duitsland. Of gebruik een smartphone als Wifi hotspot om met 5g te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veelstekel
Bedankt voor de suggesties! Ik zal ook eens kijken of een ander netwerk helpt.

Inmiddels via marktplaats een 2e hands Huawei B818 aangeschaft (85 euro);
dat gaat mijn eerste poging worden.

Daarna inderdaad ander netwerk proberen, en de prepaid sim optie.
En als dat niet werkt wellicht een externe directional antenne.
Dan is wel de vraag; hoe kom ik er achter waar de dichtsbijzijnde zendmast zich bevindt? ;-)

3 maanden per jaar halen we niet; dus ik maak me niet echt zorgen om de FUP.
Als we er 6 weken (totaal) per jaar zijn dan is het veel.

Als ik weer in Duitsland ben zal ik even opzoeken op welk netwerk ik daar zit.

Ik heb een paar keer gewerkt vanaf de Caravan, een mobiele hotspot met de telefoon werkte _totdat_ ik gebeld werd dan hield het netwerk er direct mee op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Veelstekel
Inmiddels in Duitsland. De Huawei werkt als een trein.

Eerst de oude router weer geprobeerd; deze kwam met moeite op de speedtest pagina; het lukte me niet om een test te starten.

Vervolgens dezelfde sim in de Huawei router gezet en speedtest gedraaid. 50Mbit down / 2.5 Mbit up.
Aflevering NLZiet Arjan Lubach gecast zonder enige pauze of haperingen.

Ik ben blij! Bedankt voor de adviezen!
Pagina: 1