Hulp bij aankoop beeld en geluid voor home theater

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oksendel
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-09 21:39
Hallo Allemaal,

Ik ga binnenkort een huis bouwen en ik wil een ruimte als home cinema gebruiken. De ruimte is 3,90m(b) x 6m(l) x 2,7m (h). Laat ik voorop stellen, dat ik op dit moment enkel mijn tv-speakers gebruik, wat betreft audio ben ik dus een volkomen beginner. De afgelopen maanden heb ik wel mijn onderzoek gedaan door veel forums te bekijken en langs winkels te gaan. Zo ben ik recent bij een winkel in Eindhoven geweest waar ze een home cinema opgesteld hadden staan. Ik gaf aan dat ik een budget had van ongeveer €10k en vroeg me af wat zij aan zouden raden.

De opgestelde home cinema die zij hadden klonk top, daar zaten ook de nodige knaken in. Een 7.2.4 opstelling met speakers van Krix en een of andere Marantz AVR van ongeveer €35.000. Dat ik dat niet kan nabootsen met mijn budget begrijp ik. Maar het lijkt mij toch mogelijk om iets fatsoenlijks neer te zetten met mijn budget. Ik ben dan ook niet te flauw om met minder speakers te beginnen en op te bouwen.

Het advies van de winkel was om een hoger budget in te steken of consessies te maken in mijn wensen. Nu weet ik qua projectors nog niet wat ik wil, maar hun advies was om ten minste een Sony VPL-XW5000ES te kopen (bij hun was dit €4.500), dit omdat zij blijkbaar vele malen betere lenzen hebben dan andere beamers onder deze prijsklasse. Het advies rondom audio was om een Krix audiosysteem te gebruiken, gepaard met een acoustisch transparant scherm. Ik had zelf als idee een Denon x3800h te gebruiken omdat ik dacht dat deze prima aangeschreven stond. Maar zij raadde een Marantz aan rond de prijsklasse van €3.500, omdat de x3800h niet genoeg vermogen zou hebben voor een Krix systeem.

Tel de projector, receiver en het acoustisch transparant scherm bij elkaar op en ik zit al aardig dicht aan mijn budget. Ik lees dat Krix zeker geen verkeerd merk is, maar de prijzen van plafond speakers waren al €400-€500 per stuk. Wat ik hier en daar lees is dat surround en plafond speakers prima te doen zijn tussen de €100-€200, gezien die speakers maar ±15-20% van de totale soundstage genereren.

Nu wil ik het graag wel goed doen, maar verwacht ik met een budget van 10k ook ver te kunnen komen. Zelf had ik dus in gedachten om een 5.1.4 of 7.1.4 systeem te maken met de volgende setup.

Denon x3800h €879
Q950 x 2 (LR) €524 x2
Q650c (C) €450
Q150 of Q350 2x of 4x als surround (€389 per paar)
SBS pb2000 €1.200
Atmos speakers 4x €100
AT scherm ±€1.500 135’’ of 150’’
Simpele atmos speakers moet ik nog uitzoeken, ik wil evt in-ceiling doen. Maar ik ben een beetje bang dat ik mijn zit afstand nog wil finetunen wat lastig gaat als bepaalde speakers vast gepositioneerd zijn..

Hiermee zou ik ongeveer €4.000 van mijn budget overhouden om een projector te kunnen kopen. Ik vraag me echter af of dit in mijn ruimte een goed systeem zou zijn. Of is het nu echt zoveel beter om het advies van het bedrijf te volgen?

Ik zou de Q950’s en de Q650 achter het scherm zetten, maar de subwoofer waarschijnlijk gewoon in de ruimte. Ik had gelezen dat dat beter zou zijn dan achter het scherm. Ik hoor graag jullie advies en alvast bedankt voor de hulp!

Uiteindelijk wil ik graag films en series kunnen kijken met vrienden en familie, evt formule 1 of voetbal als er vrienden over de vloer zijn. Als het geluid ook nog goed is tijdens een feestje is dat ook altijd welkom. Het is een multifunctionele ruimte waar ik er wel voor zorg dat het licht volledig onder mijn controle is.

De ruimte ter illustratie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQjA7EgngCdR_byamWaBKZN9gxU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9MkSBGBhEdo4wIZhDe4JaVtL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wKAJN67X9fRUDFJz1dMl3pJhGM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VnP5MYqIAGAf8gSeYEf6Phpo.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Oksendel op 23-02-2025 18:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:12
Voor een 7.1.4 systeem heb je een 11 kanaals versterker nodig die denon doet er maar 9.

Zou wel als je toch nog gaat beginnen met aanleggen goed kijken wat je wil en alvast wat extra leidingen trekken voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oksendel
Toerq schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:05:
Voor een 7.1.4 systeem heb je een 11 kanaals versterker nodig die denon doet er maar 9.

Zou wel als je toch nog gaat beginnen met aanleggen goed kijken wat je wil en alvast wat extra leidingen trekken voor de toekomst.
Ja dat klopt, maar er zitten wel aansluitingen op voor 11 kanalen. Ik ben wat dit betreft echt een amateur, maar ik dacht dat je met een extra (goedkope) amplifier de overige 2 speakers van stroom kan voorzien. Zover ik weet zijn fatsoenlijke 11 kanalen versterkers behoorlijk aan de prijs.

Ik ben inderdaad van plan al wat aan pre-wiring te doen. Het liefst wist ik van te voren welke afstand ik wil hanteren, zodat ik in wall/in ceiling speakers kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:01
Oksendel schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:34:
[...]
Ja dat klopt, maar er zitten wel aansluitingen op voor 11 kanalen. Ik ben wat dit betreft echt een amateur, maar ik dacht dat je met een extra (goedkope) amplifier de overige 2 speakers van stroom kan voorzien. Zover ik weet zijn fatsoenlijke 11 kanalen versterkers behoorlijk aan de prijs.
Die receiver heeft inderdaad 11 kanalen, waarvan en 9 versterkt zijn. Wat je zegt klopt dus, voor die laatste 2 speakers zul je een extra versterker moeten aansluiten op je receiver. Receivers met 11 versterkte kanalen zijn inderdaad prijzig. Volgens mij begint dat bij een Denon 6800H.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zo'n winkel die jou allemaal veel te dure zaken aanraad zou ik persoonlijk ver weg van blijven, dat is toch niet serieus te nemen? Als ik zoek op krix trouwens komt op de eerste pagina in Google dit topic terug, zou mij niet echt vertrouwen geven :X

De Yamaha a8a is een 11-kanaals receiver, die kost 2900,-: uitvoering: Yamaha RX-A8A

In jouw geval zou ik denk ik in fases gaan werken.

Stel je koopt nu die x3800h en maakt een (voorlopige) setup zonder height speakers. Kijk dan hoe ver je komt voor je budget. Dan als alles goed draait kan je gaan kijken naar een extra versterker voor de height speakers. De eindversterker die je hiervoor nodig hebt zijn overigens ook niet perse goedkoop en maken het geheel complexer, kijk daarvoor in deze categorie: https://iear.nl/audio-en-...398&min_price=&max_price=

Een andere route die kan is dat je nu al die 11-kanaals receiver koopt en daarna stap voor stap meer speakers erbij koopt. Dat zou wel mijn voorkeur hebben, je bent dan met die 11-kanaals receiver gewoon "klaar voor de toekomst".

Ik denk dat de KEF speakers die je hebt uitgekozen prima zijn. Wil je toch beter kijk dan naar de KEF Q Meta serie!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:49
Ga eens bij hificlubben langs.
En laat je daar eens informeren.
Zijn naar mijn ervaring erg behulpzaam.
Er zijn meerdere vestigingen dus kijk eens wat er in de buurt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpcCwb
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:09
Bedenk ook even of je een projector wil. Voor echt groot beeld is dat onvermijdelijk. Maar met een 85" tv kom je een heel eind, heb je betere beeldkwaliteit, minder last van licht en ben je voor €2000-3000 klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oksendel
Ramon schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:51:
Zo'n winkel die jou allemaal veel te dure zaken aanraad zou ik persoonlijk ver weg van blijven, dat is toch niet serieus te nemen? Als ik zoek op krix trouwens komt op de eerste pagina in Google dit topic terug, zou mij niet echt vertrouwen geven :X

De Yamaha a8a is een 11-kanaals receiver, die kost 2900,-: uitvoering: Yamaha RX-A8A

In jouw geval zou ik denk ik in fases gaan werken.

Stel je koopt nu die x3800h en maakt een (voorlopige) setup zonder height speakers. Kijk dan hoe ver je komt voor je budget. Dan als alles goed draait kan je gaan kijken naar een extra versterker voor de height speakers. De eindversterker die je hiervoor nodig hebt zijn overigens ook niet perse goedkoop en maken het geheel complexer, kijk daarvoor in deze categorie: https://iear.nl/audio-en-...398&min_price=&max_price=

Een andere route die kan is dat je nu al die 11-kanaals receiver koopt en daarna stap voor stap meer speakers erbij koopt. Dat zou wel mijn voorkeur hebben, je bent dan met die 11-kanaals receiver gewoon "klaar voor de toekomst".

Ik denk dat de KEF speakers die je hebt uitgekozen prima zijn. Wil je toch beter kijk dan naar de KEF Q Meta serie!
Ik zag idd dat er een nieuwe Q Meta serie is, wil ze graag ergens gaan beluisteren. Wat betreft krix, zover ik online kan zien is het in Nederland niet heel bekend. Maar het is wel een gerespecteerd merk wat betreft home cinema, zie er weinig negatiefs over terugkomen maar het zit wel in een hogere prijsklasse.

Maar gezien mijn gebrek aan kennis hierover kom ik daarom ook graag hier de meningen uithoren, ik ben verder ook niet van plan zulke hoge bedragen als de winkel adviseert hier aan uit te geven. Ik denk dat ik begin met een denon x3800h, met amplifier zou dat alsnog een heel stuk goedkoper uitmoeten komen dan een 11-kanaals receiver. Thanks voor je input!
3dmazter schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:16:
Ga eens bij hificlubben langs.
En laat je daar eens informeren.
Zijn naar mijn ervaring erg behulpzaam.
Er zijn meerdere vestigingen dus kijk eens wat er in de buurt zit.
Die heb ik een redelijk dichtbij zitten, ik ga er binnenkort naar toe!
SpcCwb schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:58:
Bedenk ook even of je een projector wil. Voor echt groot beeld is dat onvermijdelijk. Maar met een 85" tv kom je een heel eind, heb je betere beeldkwaliteit, minder last van licht en ben je voor €2000-3000 klaar.
Ik wil graag met een projector aanzetten, het is geen woonkamer maar speelkamer/ruimte voor films straks. Onze woonkamer zal een normale tv hebben, mijn voorlopige plan is om rond de 135" te gaan zitten. Heb overigens wel gekeken naar 98" tv's maar als je dan kwaliteit wil gaan de kosten ook flink omhoog.
Pagina: 1