Kan ik een isolatiefout in mijn zonnepanelen meten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:33
Mijn vraag:
Ik heb een zonnepanelen systeempje uit 2006 op een plat dak staan wat verbonden is aan een SMA Sunny boy. Die tipte af en toe de aardlekschakelaar zodat die uit ging. Door een aanpassing in de bijkeuken waar de Sunny boy hangt kan die daar eigenlijk niet meer blijven hangen.
Ik heb een SolarEdge omvormer hangen waar ik deze panelen op kan aansluiten met optimizers die ik had klaarliggen voor een ander dakvlak Wat we in gebruik zouden nemen als het platte dak over anderhalf jaar wordt geïsoleerd en vernieuwd. Voordat ik die panelen aan die Solaredge omvormer ga koppelen zou ik dan wel de aardfout eruit willen halen, preventief alle stekkers enzo vervangen vind ik wat zonde.
Ik heb de panelen bekeken en daar zie ik geen degradatie of andere vreemde zaken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
SMA Sunny Boy
7 zonnepanelen merk X
S500B en P404 optimizers
Solaredge 5K RWB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Niks, er zelf over nagedacht, naar mijn multimeter gestaard, mogelijke scenario's bedacht, Solaredge website uitgeplozen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Panelen van 19 jaar oud zou ik naar de recycle of mileustraat brengen en nieuwe kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-02-2025 17:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
AUijtdehaag schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:43:
Panelen van 19 jaar oud zou ik naar de recycle of mileustraat brengen en nieuwe kopen.
Ze gaan ook van ons dak als het dak wordt vervangen, als ze nog dik een jaar kunnen blijven staan en opwekken is dat toch lekker? Anders blijf ik met panelen slepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Bedoel je een kleine aardlekstroom? Gebeurt dat (een tijdje na) na een regenbui? Vuil water geleidt. Een omvormer kan aangeven hoeveel lekstroom er is in mA.

Dan is de kans is groot dat de lek bij een (M3?) aansluiting zit. Als het zo nu en dan gebeurt zou ik er niets aan doen en wachten totdat het dak wordt aangepakt. Als er een duidelijke slechte verbinding is zou ik die vervangen.

Als de kabels op het dak zelf liggen in plaats van dat ze hangen aan tie-wraps, zou ik de tie-wraps binden op een strategische plaats van connector met de minste kans op watercontact en de kabels laten afhangen zodat het water wegdruppelt.

Als er een kabel op het dak ligt in een buis kun je de buis in het midden wat hoger leggen zodat het water afgevoerd wordt door zwaartekracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:43:
Dit advies gaat niet in op de vraag van TS. Een aardlek die tript moet een oorzaak hebben aan de AC kant van omvormer. Kan dus nooit iets met de panelen te maken hebben want die zitten aan de DC kant.

Natuurlijk bestaat er zoiets als capacitieve lekstroom, maar dat valt in de praktijk wel mee.

[ Voor 10% gewijzigd door Prisma16 op 23-02-2025 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Prisma16 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:26:
[...]

Dit advies gaat niet in op de vraag van TS. Een aardlek die tript moet een oorzaak hebben aan de AC kant van omvormer. Kan dus nooit iets met de panelen te maken hebben want die zitten aan de DC kant.

Natuurlijk bestaat er zoiets als capacitieve lekstroom, maar dat valt in de praktijk wel mee.
Dus aardlek uit is altijd AC kant? dan is er niets aan de hand want de AC van deze set wordt niet meer gebruikt als ik ze op de andere omvormer aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
mrmrmr schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:26:
Bedoel je een kleine aardlekstroom? Gebeurt dat (een tijdje na) na een regenbui? Vuil water geleidt. Een omvormer kan aangeven hoeveel lekstroom er is in mA.

Dan is de kans is groot dat de lek bij een (M3?) aansluiting zit. Als het zo nu en dan gebeurt zou ik er niets aan doen en wachten totdat het dak wordt aangepakt. Als er een duidelijke slechte verbinding is zou ik die vervangen.

Als de kabels op het dak zelf liggen in plaats van dat ze hangen aan tie-wraps, zou ik de tie-wraps binden op een strategische plaats van connector met de minste kans op watercontact en de kabels laten afhangen zodat het water wegdrupt.

Als er een kabel op het dak ligt in een buis kun je de buis in het midden wat hoger leggen zodat het water afgevoert wordt door zwaartekracht.
Bij het opnieuw aansluiten controleer ik alle kabels en stekkers en zorg ik dat alles uit het water is etc. Als er wat tript dan is dat inderdaad met dagen waarop er buiten veel nattigheid is. Typisch de dagen waarop isolatiefouten aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:50
Welke aardlekschakelaar is er geplaatst? B16, 30mA of met andere waardes?

Wat is het exacte type omvormer?

Op basis daarvan kunnen we nagaan of de juiste alamt is geplaatst. Soms wordt een 30mA geplaatst terwijl deze waarde hoger moet zijn. Gaat bij sommige installaties gewoon goed, andere hebben regelmatig last van afschakelende aardlek terwijl er niets aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Skubba schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:25:
Welke aardlekschakelaar is er geplaatst? B16, 30mA of met andere waardes?

Wat is het exacte type omvormer?

Op basis daarvan kunnen we nagaan of de juiste alamt is geplaatst. Soms wordt een 30mA geplaatst terwijl deze waarde hoger moet zijn. Gaat bij sommige installaties gewoon goed, andere hebben regelmatig last van afschakelende aardlek terwijl er niets aan de hand is.
Goed punt, 0,003A staat op de aardlek schakelaar. Omvormer is een SB1300 TL-10 Sunny boy van SMA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:50
No Hands schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:28:
[...]

Goed punt, 0,003A staat op de aardlek schakelaar. Omvormer is een SB1300 TL-10 Sunny boy van SMA.
In de handleiding lees ik dat de aardlekschakelaar minimaal 100mA afschakelwaarde moet hebben. 30mA, die van jou, is dus te 'gevoelig'. Het gevolg is afschakelen terwijl er niets aan de hand is.

Ik zou de installatie gewoon ombouwen, omdat de kans vrij groot is dat dit het issue is en er niets aan de panelen mankeert.

Succes!

Screenshot handleiding SMA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AddhpL0RUy4G1nao2-lKlHrSkM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQmTAgkt5nwQJ0e4Z9elBgXs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:47
No Hands schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:33:
Relevante software en hardware die ik gebruik
SMA Sunny Boy
7 zonnepanelen merk X
S500B en P404 optimizers
Solaredge 5K RWB
Stel dat je het setje toch over zet op de SE: Officieel is een string van 7x p404/s500b te kort voor deze omvormer (minimaal 8). Maar ik verwacht dat hij gewoon zal werken.

De SE5K-RWB met zo weinig vermogen er aan zal wel redelijk triest in de efficiëntie zitten.

En let op als je de panelen vervangt. de -RWB heeft een ernstig laag overdimensioneringsmaximum.
Ik zit daar bijna exact op en zie in de praktijk zo goed als 0 aan aftop. Dus ontwerp zeker met SE-Designer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Ronald schreef op maandag 24 februari 2025 @ 07:24:
[...]

Stel dat je het setje toch over zet op de SE: Officieel is een string van 7x p404/s500b te kort voor deze omvormer (minimaal 8). Maar ik verwacht dat hij gewoon zal werken.

De SE5K-RWB met zo weinig vermogen er aan zal wel redelijk triest in de efficiëntie zitten.

En let op als je de panelen vervangt. de -RWB heeft een ernstig laag overdimensioneringsmaximum.
Ik zit daar bijna exact op en zie in de praktijk zo goed als 0 aan aftop. Dus ontwerp zeker met SE-Designer.
Je qua efficiente zal het niet uitbinken. Er komen daarna nog 8 x 400Wp op een andere string en ik heb nog 21 SF170's die ik gebruiken wil als het dak vervangen is. Dan komt die efficiency wel op gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:47
No Hands schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:02:
[...]

Je qua efficiente zal het niet uitbinken. Er komen daarna nog 8 x 400Wp op een andere string en ik heb nog 21 SF170's die ik gebruiken wil als het dak vervangen is. Dan komt die efficiency wel op gang.
Dat is wel even 2 lastige dingen. De maximale stringlengte op de -RWB is 20 als ik me niet vergis.

Per oriëntatie maak je met SE ook niet een losse string… wel handig om minimum aantal optimizers per oriëntatie te hebben. Anders krijg je weer issues. De SF170 moet je even goed mee opletten. Ze lijken hoger in spanning te gaan dan datasheet. p405 wordt er nog wel eens door gefrituurd.

Waarschijnlijk kun je 2 tot 3 van die SF parallel op een s500b zetten. Met y-splitsers.

Lees de start post van SE topic?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Ronald schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:36:
[...]

Dat is wel even 2 lastige dingen. De maximale stringlengte op de -RWB is 20 als ik me niet vergis.

Per oriëntatie maak je met SE ook niet een losse string… wel handig om minimum aantal optimizers per oriëntatie te hebben. Anders krijg je weer issues. De SF170 moet je even goed mee opletten. Ze lijken hoger in spanning te gaan dan datasheet. p405 wordt er nog wel eens door gefrituurd.

Waarschijnlijk kun je 2 tot 3 van die SF parallel op een s500b zetten. Met y-splitsers.

Lees de start post van SE topic?
Je ik ben me bewust van de beperkingen van SE, ik heb het jarenlang verkocht en aangesloten. Hetzelfde geldt voor de SF panelen, moeilijk aansluiten maar fijne panelen om mee te werken.

Ik heb als het goed is straks een dakvlak met 8 x400Wp, dat zou een losse string kunnen zijn en een dakvlak met zoveel mogelijk van die SF's, ook een losse string dus minimaal 8 optimizers ook. Mocht dat slecht werken koppel ik de strings aan elkaar.

Designer doet moeilijk over verschillende panelen/optimizer combinaties mixen op 1 omvormer.

Pagina: 1