Laptop AMD / Nvidia RTX3060 - Vreemd GPU gedrag na-update.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallywally
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-03 22:06
Hoi,

Vrijwel nooit post ik hier, omdat ik meestal alles zelf wel gefixt krijg. Ik was ITer tot een jaar of 8 geleden, maar nu loop ik weer tegen zoiets aan, wat enkel mij lijkt te overkomen als enige ter wereld.

Goed, ik zal even uitleggen hoe en wat, ik heb een ASUS ROG STRIX, met een AMD Ryzen (onboard?) iets wat ik al heel raar vind, want er zit ook een nVIDIA RTX3060 in. Dit zou mijn main videokaart moeten zijn.

Oke, wat gebeurde er? Ik kreeg een update voor de videokaart van nVIDIA, het ging mijn driver vervangen, ik denk naja prima, doe maar, nieuwe update = beter toch? Wish i didnt, want bij de installatie, gaf nVIDIA aan "GPU incompatible".

Op dit moment, gaat het als volgt;

Op whatsapp gebeurt soms dit (SOMS idd, daar gaan we al de IT-moeras shit in, want elke ITer weet dat "soms problemen" , of " soms latency de andere keer niet" de meest irritante problemen zijn die er zijn)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/s96d8qVS/img1.jpg

Goed in dezelfde boot-sessie, kan het ook zomaar ineens weer veranderen, dan krijg ik dus een scherpe goede image;

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sJsD5hMC/img2-scherp-WA.jpg

3 minuten later, is het weer andersom, dan krijg ik weer die blurred shit.

Nu zou je kunnen denken; dit ligt aan whatsapp, maar dat is het niet (overigens gebeurt dit op Telegram helemaal niet, die is interesting).

A.) Ik krijg ook bij windows mediaplayer, zichtbare lag op video's en een soort van 256 kleuren, je kent het wel, wat van die vage strepen geeft op een Gradient zoals vroeger in de 90's als je videokaart niet sterk genoeg was.

B.) Ook sindsdien blijft mijn muis hangen, dit is random, soms op de paar minuten, soms om het kwartier, soms hele sessies niet, soms om het uur. Dit duurt 5-10 seconden, en dan werkt het weer.

Allerlei vage dingen doen zich voor,met kleuren en alles.

Ik zal even een plaatje posten van wat er gebeurt, dat maakt misschien EEA duidelijker want ik denk te weten waar het probleem zit, alleen niet hoe het op te lossen.

Komtie;

**SNIP**

Modbreak:Mooi overzichtelijk plaatje, maar vol onnodig grof taalgebruik - daarom verwijderd. Ik mod-lock deze post niet dus je kunt een opgeschoonde versie alsnog hier plaatsen.

Zoals je ziet, lijkt de standaard videokaart die gebruikt wordt, de ATI onboard, dit krijg ik met geen mogelijkheid veranderd, want in al die windows graphic settings kan ik niets veranderen bij display, advanced graphics enzovoorts

Enkel in de NVIDIA software, kan ik alles forceren op NVIDIA , dit doe ik dan ook zoals je op het plaatje ziet. Interessant genoeg zie je linksonderin dat mijn "display" op dit moment "aangesloten staat" op die ATI kaart. En ook linksboven, zie je dus dat windows de ATI kaart pakt als "display 1" (in deze windows settings kan ik niets veranderen")

Op dit moment zou je zeggen; ok, je driver of hardware is broken van NVIDIA, zo dacht ik ook. En nu komt het gekste;

Zodra ik een (zware) benchmark Furmark 2.5.0.0 ga draaien, dan gaat ineens de processing power van de NVIDIA knallen, richting de 80 graden wordt hij, en dit gaat smooth as hell. Dus hij doet het wel, de hardware lijkt daarmee 100% in tact, en het gaat perfect. De benchmarkbeelden zijn serieus belachelijk goed. Echter, zoals ik eerder zei; zodra ik windows mediaplayer met een eenvoudig filmpje afspeel gaat het duidelijk laggen en zie ik ook de processingpower van de ATI actief worden ipv de NVIDIA.

Wat heb ik verder allemaal geprobeerd?
-DDU (DisplayDriverUninstaller) en daarmee geprobeerd om de drivers te resetten. Werkt niet, ik downloadde een driver ergens uit 2024 (de vroegste die er was op de site van NVIDIA) maar kreeg dezelfde shit. Hoewel ik wel moet toegeven, dat de Whatsapp image rendering beter lijkt te gaan;

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ynMjNvrx/driverversion.jpg

Maar de video's blijven 8BIT , laggen in mediaplayer, en ook de muis blijft nog steeds hangen.

-Ik heb geprobeerd om de ATI te disablen in device manager, maar mooi niet dat hij de nVIDIA als primary zet he, dan komtie met een intel windows standaard driver.

-Ik heb vanalles geprobeerd om die display connection te veranderen van ATI naar nVIDIA, ik weet niet hoe, of waar in die settings linksonder op het eerdere plaatje.

-Alles is in de nVIDIA geforceerd op "use this as primary GPU"

-In de AMD software kan ik niet zoveel

-In de BIOS kan ik ook niet nVIDIA forceren, al zie ik ze wel allebei staan, maar de BIOS is vrij beperkt wat dat betreft.

Verdere specs
ASUS - ROG STRIX Game Laptop
Ryzen, 8cores overclocked, 5000 series.
300Hz/3ms
Liquid / fan cool combinatie
Windows 10

Verder;
Ik heb ooit deze laptop aangesloten op 4 schermen tegelijk via een HDMI splitter, toen werkte het perfect, maar ook heeft het een tijdje perfect gewerkt op dit laptop display vΓ³Γ³rdat die update van nVIDIA erin kwam, dat lijkt echt de boosdoener.

Voor de rest functioneert alles prima. "Device working properly" enz.

Goed, ik denk dat dit wel een aardig beeld geeeft van het probleem, misschien dat anderen hier ook tegenaan lopen, ik heb lopen googlen maar allemaal zeggen ze dat ze met de oude driver weer beter gingen, maar ik denk dat het probleem hem zit in die "gekoppelde display" in de display settings. En dat lijkt eeen combobox waarin ik eea kan veranderen, maar dat is een loze, ik heb maar 1 optie..

Wat ik NIET geprobeerd heb (en liever niet doe, maar wellicht noodzakelijk);
Is een herinstall van Windows zelf. Maar cmon waarom zou dat iets anders gaan brengen dan nu, dan krijg ik diezelfde fucked up driver als die de boel gesloopt heeft, door windows update uiteindelijk (en idd, die kan ik niet uitzetten met deze windows HOME), moet ik Win10 PRO gaan installen? Win11 weiger ik. Moet ik over op Linux?

Nou ik denk dat ik niet met een accuratere probleemomschrijving zou kunnen komen dan dit, als er vragen zijn, shoot. Ik hoop dat iemand me kan vertellen hoe ik die "standaard display" verander, en waar dan?

Thanks voor t lezen. :>

Edit; "staan je program specific settings aan?" >> nee, daar staat; take over global settings.

[ Voor 1% gewijzigd door dion_b op 24-02-2025 15:56 . Reden: Taalgebruik in plaatje waarover geklaagd werd ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wallywally
Een bijzondere ingreep wel, want ik zie wel vaker de term "wtf" voorbij komen hier, dus als ik dan met een dergelijk zelfde term kom, wordt erover geklaagd? Seriously? ZΓ³ grof was het nou ook weer niet. Beetje kleinzerig wellicht, maargoed, ik denk dat men wel ongeveer kan indenken wat voor frustratie dit geeft als je niets over t hoofd lijkt te zien.

Nouja, vooruit, hier een opgeschoond plaatje (ik zie geen edit button meer, dus ik weet niet, maar kan hem niet editten, dus als dit een overbodige post is verzoek ik een mod @dion_b bijv, om hem in het main topic te zetten) dus bij deze, t plaatje nog een keer,.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mFNXVs0V/Stanaardvideo.jpg

Bedankt zover iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-05 20:51

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

De Radeon gpu dient als doorgeefluik voor de RTX 3060, hoe dan ook moet de Radeon als eerste gebruikt worden.

Is je BIOS up-to-date?

Anders zou ik proberen een in-place upgrade te doen, dus een bootable maken voor Windows 10, vanaf verkenner de setup.exe uitvoeren en daarmee je Windows 10 gewoon te behouden.

Trouwens, waarom ben je zo tegen Windows 11?

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallywally
d22wth schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:46:
De Radeon gpu dient als doorgeefluik voor de RTX 3060, hoe dan ook moet de Radeon als eerste gebruikt worden.

Is je BIOS up-to-date?

Anders zou ik proberen een in-place upgrade te doen, dus een bootable maken voor Windows 10, vanaf verkenner de setup.exe uitvoeren en daarmee je Windows 10 gewoon te behouden.

Trouwens, waarom ben je zo tegen Windows 11?
Ik kan wel een WIN10 pro stick erin steken, maar de ellende.... alles opnieuw installen. En ik weet dat er opties zijn om je settings en alles te behouden, maar daarmee loop ik ook een groot risico dat ik dΓ©ze setting behoud, dus de slechte performance.

Goed, waarom tegen Win11? omdat ik een wappie ben, het wordt zΓ³ hard gepushed, dat is een NSA windows. Ik had liever 7 nog gehad. Als ik alleen al kijk naar hetgeen wat ik typ (enkel typ) , zonder iets te posten op internet, maar enkel in NOTEPAD typ... krijg ik reclames van hetgeen wat ik typ.... wtf.

[ Voor 9% gewijzigd door wallywally op 25-02-2025 21:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Volgens mij werkt de laptop precies zoals een wappie werkt?
Ik zou zelf met een schone lei beginnen en dan Windows 11 erop en als je zo bang bent voor NSA praktijken dan gooi je er een Linux op.