Ben een absolute noob, welke hub en app gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVdE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:38
Ik zou graag mijn thuis een beetje slimmer maken. Ik heb momenteel enkel een Samsung kookplaat die ik in de SmartThings app kan beheren. Deze week ga ik echter drie Zigbee spots in de tuin plaatsen en een motor op de poort van de oprit.

Graag had ik dit allemaal kunnen beheren, liefst vanuit 1 app. Ik heb echter geen flauw idee welke hub ik moet kopen of welke app ik moet gebruiken. Ik dacht dat dit wel vanzelfsprekend zou zijn maar er is zo veel keuze.

Om een zo breed mogelijk gala te ondersteunen, kwam ik uit op uitvoering: Aeotec Smart Home Hub en uitvoering: Aqara Hub M3.

Die eerste ondersteunt SmartThings, van die tweede weet ik het niet. Wel hebben ze elks Zigbee, Thread en Matter ondersteuning.

Op termijn wil ik eventueel mijn 4 Daikin air conditioning units er mee opzetten, maar ik lees heel slechte ervaringen met Daikin Onecta en dat heeft blijkbaar zijn eigen app nodig.

Enige tips? Ik vind de interface van SmartThings wel mooi en ook heel tof dat je je grondplan kan importeren. Maar ik sta open voor suggesties.

[ Voor 10% gewijzigd door KVdE op 23-02-2025 13:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ken je dit achtergrondartikel al? review: De eerste stap naar een smarthome - Wegwijs uit de populairste platforms

Is al wat ouder maar eigenlijk nog steeds relevant :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVdE
Neen, kon via Google en de zoekfunctie niet echt relevant startersgidsen vinden. Zal het eens lezen. Alvast bedankt voor de link!

Heb wel gezien dat er enkele dingen sinds 2021 veranderd zijn:
  1. Daikin is overgestapt op nieuwe API en app (waar veel klachten over zijn)
  2. Matter is eindelijk een beetje meer in omloop
  3. Aqara heeft een nieuwe hub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVdE
Hmm, net artikel gelezen en blijf wel wat op mijn honger zitten. Het legt de verschillen goed uit, maar begeleidt je niet echt in je keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:27
Thread en matter zijn momenteel nog nauwelijks werkbaar.
Je moet devices hebben die dat ondersteunen en die zijn er nog nauwelijks.

De beste keus is momenteel gewoon voor Zigbee te gaan en dan is het afhankelijk wat je precies wilt automatiseren welke hub je het beste kunt gebruiken.

Persoonlijk zou ik voor Home Assistant met een Zigbee Dongle gaan want die het meest flexible en kan bijna alle devices aan en voor de toekomst geschikt want het ondersteund thread en matter.

Blijf weg van "elcheapo" devices die met wifi werken, wifi is niet geschikt voor iot.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.