Opties remote notificatie stroomstoring caravan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 21:32
Laat ik beginnen met de situatie: mijn ouders hebben een sta-caravan / huisje op een camping. Ze zijn afgelopen week voor de eerste keer dit jaar er weer heen gegaan en kwamen erachter dat de stroom eraf lag. In de meterkast de aardlek gesprongen en bij het aanzetten was er nog geen stroom.

Blijkt dat deze vaste huisjes in een groep op de electra aangesloten zijn op de camping, dus een medewerker moest de schakelaar omzetten in een groepsbox. Hierna was er weer stroom. Helaas ging na een korte tijd de CV in een error mode en sloeg de stop van die groep door. Dus geen warmte, warm water etc. Herstarten van de ketel hielp niet, dus ze hebben een nachtje zonder warmte moeten slapen. Monteur kon de volgende dag constateren dat er veel condensatie binnen de CV was en er water op een printplaat tot problemen had geleid. Condensatie waarschijnlijk omdat cd CV langere tijd uitgestaan heeft vanwege de oorspronkelijke stroom onderbreking.

De medewerkers van de camping checken dit soort zaken niet van de huisjes, maar kunnen wel volle access hebben tot de huisjes als er iets geconstateerd zou zijn.

Dus, kreeg de vraag of ik misschien een idee had voor een manier om voor hen thuis te kunnen merken als er een stroomstoring is, zeker een die dus lang duurt. Voor de winter sluiten ze bijna alles af, koelkastje leeg en stekker los, eigenlijk alle apparaten voor de zekerheid, behalve de CV: die staat tijdens de winter op 10 graden om te zorgen dat het binnen niet bevriest. Internet en stroom gaan via de camping en internet is eigenlijk alleen beschikbaar buiten de winter stop, maart tot november.

Het idee waar m'n vader mee kwam was een soort alles in een systeem, waarschijnlijk ook via monteur, met een soort power interuption notice stekker die met een sim kaart (prepaid) dan een berichtje stuurt, email of text gok ik, voor een redelijk hoog bedrag vond ik, startend richting de €300.
Mijn idee was een smart plug (ik heb thuis een paar Shelly plugs) en dan een mobiele router/modem met sim card, zodat ze op hun mobieltjes gewoon in een app kunnen zien of er connectie is en of er onderbreking was (en zelfs of stroom verbruik ineens anders is). Wat google research liet ook wat creatieve oplossingen langskomen als een goedkoop prepaid mobieltje aan een oplader hebben die automatisch een email/sms stuurt als de batterij onder de 99% ofzo komt (oftewel als de oplader een tijdje geen stroom heeft)

Ik ben echt niet bekend binnen smart homes en mogelijkheden, als iemand een goed idee hiervoor weet hoor ik het graag (inc suggesties voor specifieke hardware).

Dus:
- remote, maar wel mobiel netwerk beschikbaar
- geen vast internet / wifi beschikbaar
- wel stroom
- niet echt behoefte aan beheer op afstand, als er echt iets mis is bellen ze medewerkers van camping.
- geen slimme meter (camping is de aansluiting) geen slimme CV (voor zover ik weet)

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:09
Koop een router met simkaart en een goedkoop data only abbo.
Laat thuis iets regelmatig pollen of er nog verbinding is, verbinding weg dan heeft de router geen stroom meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 23-02-2025 13:21 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Probbel
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-08 21:39
zou een telefoon (smartphone) met sim niet voldoende kunnen zijn?
Met een browser/app erop die elk uur een url op de gratis healthchecks.io dienst opent opent (of een website bezoekt met een javascipt auto-refresh). (de 'ping'/'alive check'.

Je configureert de healthchecks.io check zo dat deze naar jouw eigen mobiel een sms/signal/... bericht stuurt als er meer dan 2 uur geen update ontvangen is.
Vergeet niet te controleren of de telefoon automatisch opnieuw opstart als de stroomtoevoer hersteld wordt, en of de app/browser met die url automatisch weer geopend wordt.

grootste risico dat je niet afdekt met een prepaid sim is het verlopen van het beltegoed.
dat is per mobiele provider anders geregeld.
In ieder geval elke 6 maanden tegoed gebruiken en regelen dat je van je provider per e-mail bericht ontvangt als het tegoed (en daarmee de verbinding) dreigt te verlopen.

zet op de telefoon een app die automatisch een videocall opzet als je belt, en misschien heb je daarmee ook een leuke remote camera voor in je caravan.

[ Voor 29% gewijzigd door Probbel op 24-02-2025 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Probbel
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-08 21:39
"phone with temperature and humidity sensor' geeft: Samsung Galaxy Note 3, AGM X2, Galaxy S4, Motorola Moto X, and the Moto X 2nd Generation.
voor als je ouders ook op afstand willen weten of het vriest in de camper.

Ik weet nog niet hoe je hiervoor een script moet schrijven zodat deze meetwaarden ook bij je ouders belanden, maar technisch is het mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Een LoRa-bordje met batterij zou ook nog een optie zijn als je het liever zonder simkaart/mobiel netwerk oplost. Hang je ook nog makkelijk andere sensoren aan zoals een thermometer of bewegingssensor, mocht dat interessant zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 24-02-2025 12:41 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:40
Je kunt een lte modempje neerzetten met goedkope m2m simkaart.
En dan met bijvoorbeeld de gratis versie van uptimerobot een ping check opzetten. Je krijgt dan e-mail notificaties als deze offline gaat.

Let op dat je een sim neemt met mogelijkheid tot publiek ip, en dus niet achter cgnat. Het is niet erg als dit ipv6 is.

Je kunt dit spannender maken, met sensoren, vpn's o.i.d zoals veel in de industrie word gedaan, maar dan gaat de prijs ook omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
Bedankt voor alle replies so far!

Als ik het voor mezelf zou doen zou ik idd geen issues hebben met zaken die ik zelf zou checken / pingen, aangezien ik zelfs voor werk voldoende access tot pc/internet heb. Mijn ouders leven zonder dit en hebben dus idd een actieve push nodig vanuit de oplossing.

De 'mobieltje die dingen doet' voelt als een haalbare oplossing, daar duik ik wat dieper in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:57
BradKing schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:50:
Bedankt voor alle replies so far!

Als ik het voor mezelf zou doen zou ik idd geen issues hebben met zaken die ik zelf zou checken / pingen, aangezien ik zelfs voor werk voldoende access tot pc/internet heb. Mijn ouders leven zonder dit en hebben dus idd een actieve push nodig vanuit de oplossing.

De 'mobieltje die dingen doet' voelt als een haalbare oplossing, daar duik ik wat dieper in!
Hebben ze een eigen router draaien?

Uptime Robot

Voer WAN ip router in.
Stuurt een mail indien verbinding verbroken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietvoorniets
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:53
Wij gebruiken de Mobeye CM4100.
Deze stuurt een SMS als de spanning wegvalt / terugkomt.
Daarnaast heeft het een aantal extra contacten waarmee je andere zaken kan detecteren.
Wij krijgen een sms als de spanning uitvalt en zodra de aggregaat gestart is.
Maar je kan ook een "deuropencontact" aan hangen.

https://www.mobeye.com/products/cm4100-mobeye-powerguard
We hebben dit compleet met een sim afgenomen bij Mobeye en bevalt ons erg goed.
Er zit een portal bij waarin je kan zien of het apparaat nog online is en wat de (accu) status is.
Het apparaat kost ongeveer € 215,00

[ Voor 20% gewijzigd door nietvoorniets op 24-02-2025 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
nietvoorniets schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:09:
Wij gebruiken de Mobeye CM4100.
Deze stuurt een SMS als de spanning wegvalt / terugkomt.
Daarnaast heeft het een aantal extra contacten waarmee je andere zaken kan detecteren.
Wij krijgen een sms als de spanning uitvalt en zodra de aggregaat gestart is.
Maar je kan ook een "deuropencontact" aan hangen.

https://www.mobeye.com/products/cm4100-mobeye-powerguard
We hebben dit compleet met een sim afgenomen bij Mobeye en bevalt ons erg goed.
Er zit een portal bij waarin je kan zien of het apparaat nog online is en wat de (accu) status is.
Het apparaat kost ongeveer € 215,00
Bij mijn vorige werkgever heb ik ooit de voorganger van deze geïnstalleerd in de serverruimte (eigen sim, was ook geen andere optie toen meen ik), om zowel temperatuur alarm als stroomuitval alarm te hebben.
Aanrader!

https://www.mobeye.com/products/cm4200-mobeye-thermoguard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:01
Ik zou met router + p1 meter werken. Dan zie je ook als stroom terug is of je verbruik wel weer normaal is of dat er storing is.

Klik en klaar of gewoon een simpel abbo van 5 euro in een lte apparaat voldoet perfect

[ Voor 26% gewijzigd door 99ruud99 op 24-02-2025 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Even buiten de vraagstelling om;

Bij mijn ouders op de camping hangt ook een CV en daar gaat de stroom er buiten het seizoen helemaal af. Als in, centraal. Die hebben eigenlijk nooit issues. Volgens mij moet een CV daar gewoon tegen kunnen.

Qua vraagstelling;
Kijk of je kunt integreren met Prowl. Ik gebruik dat voor mijn NAS die soms freezed. Krijg ik meteen een push bericht van op mijn telefoon.

Btw, hebben je ouders überhaupt geen behoefte aan internet daar? Twee vliegen in 1 klap ;)

[ Voor 37% gewijzigd door FreakNL op 24-02-2025 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:50
Wij hebben die situatie ook eens gehad in onze chalet.
Toen is er een boel kapot gevroren omdat de stroom eraf lag, en dus de ketel en warmtelint rond de leidingen niet meer werkte.
Uiteraard kwamen we daar na een week stevige vorst achter toen we er weer heen gingen.
Ik heb nu gewoon de cv ketel e.d. achter een ups gezet.
Werkt prima als de stroom uitvalt, en deze geeft ook netjes via internet een melding door als de stroom eraf gaat, en ook weer als hij online komt.
Voordeel is dat je niet hoef te vliegen naar de camping, door de ups blijft de boel minimaal een paar dagen in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 12:14
Dromer schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:19:
Wij hebben die situatie ook eens gehad in onze chalet.
Toen is er een boel kapot gevroren omdat de stroom eraf lag, en dus de ketel en warmtelint rond de leidingen niet meer werkte.
Uiteraard kwamen we daar na een week stevige vorst achter toen we er weer heen gingen.
Ik heb nu gewoon de cv ketel e.d. achter een ups gezet.
Werkt prima als de stroom uitvalt, en deze geeft ook netjes via internet een melding door als de stroom eraf gaat, en ook weer als hij online komt.
Voordeel is dat je niet hoef te vliegen naar de camping, door de ups blijft de boel minimaal een paar dagen in de lucht.
Dus je warmtelint en cv-pomp (en modem?) draaien een paar dagen op de UPS? Dat klinkt wel als een flinke UPS.

Evengoed een goed idee, een UPS, omdat je inderdaad ook niet heen hoeft om te resetten etc. 8)

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:50
Een cv die op 10 graden ingesteld staat is niet de hele dag bezig uiteraard om te verwarmen, de nachten wel maar op zich valt dat reuze mee hoor.
Idem voor het warmtelint.
Mochten we langer niet kunnen komen of zou het echt -10 zijn kan ik altijd de camping vragen even te gaan kijken.
Maar weten en kunnen reageren was voor ons het belangrijkste want als het wel -10 is en de boel valt uit dan heb je snel kans op vochtschade.
Leidingen e.d. zijn immers zo bevroren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:01
BradKing schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:36:
Laat ik beginnen met de situatie: mijn ouders hebben een sta-caravan / huisje op een camping. Ze zijn afgelopen week voor de eerste keer dit jaar er weer heen gegaan en kwamen erachter dat de stroom eraf lag. In de meterkast de aardlek gesprongen en bij het aanzetten was er nog geen stroom.

Blijkt dat deze vaste huisjes in een groep op de electra aangesloten zijn op de camping, dus een medewerker moest de schakelaar omzetten in een groepsbox.

[...]
Internet en stroom gaan via de camping en internet is eigenlijk alleen beschikbaar buiten de winter stop, maart tot november.
Er zou dus sowieso geen stroom zijn geweest, want dat is er niet in de winter. Dus moet de CV er dus sowieso tegen kunnen om de hele winter zonder stroom te staan. Dan verwarmt ook niet, dus het hele huisje moet er geschikt voor zijn om koud de winter door te komen.

En er valt dan imho ook weinig te meten.

Dat betekent ook dat je ouders er verstandig aan doen om hun sta-caravan/huisje in de toekomst winterklaar te maken en maatregelen te treffen om ventilatie op orde te houden. De stroom kunnen ze dan best ook zelf uitschakelen, zodat ze het gecontroleerd weer kunnen inschakelen bij het eerste gebruik na de winterstop.

[ Voor 3% gewijzigd door FredvZ op 25-02-2025 16:06 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
Ah ik zie dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest over bepaalde dingen :)

Er is wel stroom tijdens de winter. De camping is ook open, maar het telt als buiten het seizoen en je moet door wat extra hoepels springen als je er dan wil komen. Stroom, water etc blijven beschikbaar met wellicht wat uitzondering op harde vorst, kan ik niet zo snel vinden.

Er is via de camping internet. Ik zag dat dit kan ook voor het hele jaar genomen worden, dan hebben ze ook in de winter internet. Dit kost zo'n €80 €100 meer oftewel twintig per maand voor buiten het seizoen.

Het winterklaar maken doen ze inderdaad zeer beperkt, ze willen nog wel eens in de winter gaan als het weer meezit (of ze lekker eruit willen), dus het meer stormklaar dan winterklaar (Zeeland aan kust).

Ik ga ze wat opties voorleggen die ik hier ook gekregen heb, ze zullen moeten aangeven hoe veel inzicht ze echt willen hebben :)

Bedankt allemaal alvast.
Pagina: 1