Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:36
In ons nieuwe huis zit overal een verlaagd plafond met GU5.3 spotjes erin. Sommige zijn nog halogeen, andere al LED. Er zijn meerdere dimmers voor meerdere groepen. Soms ook op 1 dimmer een mix van LED en halogeen.
Nu wou ik eigenlijk nieuwe (slimme) LED dimmers van EcoDim kopen, maar toen dacht ik nog dat het gewoon allemaal GU10 lampjes waren.

Ik neem aan dat er er tussen de dimmer en de spotjes ergens een trafo zit om van 230V naar 12V gelijkspanning te gaan? Vreemde is namelijk dat als ik een spotje eruit haal ik dikke VDE draad (blauw en bruin) netjes naar de opbouwdoos erboven zie lopen, dan een kroonsteentje en twee dunnere draadjes naar de GU5.3 fitting.

Ik ga er dus even vanuit dat er een trafo tussen zit (?), die blijkbaar ook met LEDs werkt. Kan ik dan toch een EcoDim LED dimmer aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:33
Zeer waarschijnlijk zijn het inderdaad 12V lampjes. Haal er een lampje uit en kijk wat er op staat.
Daarna zul je op zoek moeten naar de 'trafo'. Het hangt er namelijk vanaf of deze 'trafo' dimbaar is en hoe om de juiste dimmer erbij te vinden. Er zijn namelijk verschillende manieren om te dimmen, en dat moet wel passen.
Bij 12V kun je nml de spanning aanpassen om te dimmen maar ook heel snel de 12V aan/uit schakelen...
In principe moet de hele keten van LED, trafo en dimmer op elkaar zijn afgestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
De lampjes die er in zitten zijn inderdaad 12V, waarvan het gros dus al LED. Alle losse groepen zijn dimbaar, er zit een 13263 dimmer van Rev.
Deze hele keten werkt nu (al zoemt een dimmer), en wou ze eigenlijk graag vervangen door slimme dimmers.

De trafos zijn echter niet te bereiken. Ik heb de spotjes eruit gehad en daarboven zie ik netjes VDE draad lopen door gele buizen. Die kan ik echter niet ver volgen want overal zitten houten balkjes waar het verlaagde plafond tegen is bevestigd. De trafos zitten dus ergens op een plek boven het verlaagde plafond welke niet toegankelijk is. :(
Ik ga er van uit dat dit trafos zijn uit 1984 (mocht dat helpen).

[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 23-02-2025 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
in de theorie zouden de transformatoren bereikbaar moeten zijn... maar ja dat is in theorie ;-)

geen kast of andere plek waar de transformatoren misschien geplaatst zijn?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
SMSfreakie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:05:
in de theorie zouden de transformatoren bereikbaar moeten zijn... maar ja dat is in theorie ;-)

geen kast of andere plek waar de transformatoren misschien geplaatst zijn?
Nee, helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je hebt van Osram en Hue GU5.3/MR16 smart lampen, niet goedkoop maar als je niet bij de dimmer kan wel een oplossing.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1