Nieuwe PV installatie of alleen vogelwering plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 12:20
Hi allen,

We hebben 16 panelen op het dak liggen. Dit blijkt een ideale broedplaats voor kouwen te zijn geworden en overwegen daarom vogelwering te laten plaatsen. De PV installatie (16 panelen, solaredge) ligt inmiddels al 9 jaar op het dak en heeft zichzelf al ruim terugverdient.

Nu twijfel ik tussen:
-Laten plaatsen van vogelwering, ca. 700 euro
en:
-Vervangen van de PV installatie incl vogelwering (ik schat 6000 euro?)

Waarom de overweging om te vervangen:
Onze energiebehoefte is toegenomen vanwege een EV. Is nu ca 6000kWh p/j.
De huidige PV installatie levert ca 3000kWh p/j.
We hebben een dynamisch energiecontract.

Volgens mij zit er nog garantie op onderdelen van de SolarEdge installatie, echter is de installateur failliet gegaan. Dus ga ik ervan uit dat ik mogelijk wel aanspraak kan maken op garantie maar zelf de installatie zal moeten bekostigen.

Ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
bokkie72 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:42:

Volgens mij zit er nog garantie op onderdelen van de SolarEdge installatie, echter is de installateur failliet gegaan. Dus ga ik ervan uit dat ik mogelijk wel aanspraak kan maken op garantie maar zelf de installatie zal moeten bekostigen.

Ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken
Ik snap het verhaal, tot wat hierboven staat aan toe, ik zie geen enkele correlatie tot een nieuwe installatie of plaatsen van vogelwering, dus graag opheldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 20:43
Die vogelwering komt er sowieso op korte termijn en je gaat er sowieso niet zelf voor het dak op, of wel?
Dus dat kost natuurlijk een bepaald bedrag en dat is inderdaad een moment waarop je kunt beslissen of je het aantal panelen wilt uitbreiden of niet. Het is een klein beetje dezelfde situatie als wanneer de omvormer buiten de garantie kapot was gegaan, in allebei de gevallen sta je voor een investering.

Voor een nieuw groter systeem betaal je bijvoorbeeld 6000 euro. Daarvoor krijg je vergeleken met nu 3000 kWh per jaar extra. Je zult zelf moeten inschatten hoeveel jaar de terugverdientijd gaat worden. Als er nog geen PV was dan had diezelfde investering natuurlijk 6000 kWh opgelevert, dat was wat mij betreft een no-brainer.
Maar nu die 6000 euro investering maar 3000 kWh per jaar oplevert verwacht ik dat daar een tvt bij hoort van ongeveer 10 jaar. In ruil daarvoor krijg je natuurlijk wel een nieuwe installatie die weer volledig garantie heeft. Ik zou het denk ik doen als je er een mooi dak voor hebt en er nog 10 jaar verwacht te blijven wonen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 12:20
RobertV70 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:11:
[...]

Ik snap het verhaal, tot wat hierboven staat aan toe, ik zie geen enkele correlatie tot een nieuwe installatie of plaatsen van vogelwering, dus graag opheldering.
Misschien heb ik het wat te gehaast opgeschreven.

De vogelwering moet er sowieso komen wantje kinderen worden er in de ochtend heel vroeg wakker van.

Keuze is het installeren van vogelwering op bestaande installatie a 700 euro. Ik houd rekening met wat reparatiekosten op de bestaande installatie. Dus eigenlijk investeren in een systeem dat al is afgeschreven (maar nog wel functioneert)

Of een nieuwe installatie incl wering met meer opbrengst (ik ga er voor het gemak van uit dat het meeplaatsen van de wering dan een stuk goedkoper is).

Ik neig naar de de bestaande installatie te laten zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door bokkie72 op 23-02-2025 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:23

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Hier heb ik gewoon kippengaas tussen de panelen en dakpannen gedaan. Kost weinig en gaat veel langer mee dan veel 'professionele' vogelwering. Als je ziet hoe die kunstof dingen er soms bijhangen, dan ben ik blij dat ik dat geld in mijn zak heb gehouden. Kosten waren een rol kippengaas van 10 Euro. Verder alleen wat op maat knippen en klimmen. Moet je natuurlijk wel het dak op durven/willen.

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:21
Vogelwering onder de zonnepanelen werkt met een soort borstels. Er gebeurt in feiten dus niks met de panelen. Dit staat dus los van een nieuwe installatie ja of te nee. Je duwt de borstels eronder/ er tegenaan zodat de vogels er niet onder kunnen.

Afhankelijk hoeveel de jaaropbrengst is kan je een keuze maken om te vernieuwen.
Pagina: 1