Geen IPv6 in OPNsense / poorten lijken niet open te gaan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:23
Hey allemaal,

Sinds een tijdje probeer ik over te stappen van pfSense naar OPNsense. Ik loop, ondanks dat de systemen veel op elkaar lijken, tegen problemen aan.

Het eerste probleem is dat ik geen IPv6 verbinding op kan zetten. Ik gebruik dezelfde instellingen als die ik in pfSense gebruik. Ik zit bij Glasnet via PPPoE. Een IPv4 verbinding lukt en ik krijg ook een fe80 adres op de WAN via DHCPv6. Het lijkt er dus op dat deze verbiding wel tot stand komt.

WAN:
IPv4config type : PPPoE

IPv6config type: DHCPv6

Only request a IPv6 prefix

Delegation size: /48

Send prefix hint

LAN:

IPv6 Track interface WAN

Prefix ID : 0

Router Advertisements

Managed

Priority normal

Echter lukt het me niet om IPv6 op het LAN te krijgen.Een keer lukt het om LAN een publiek subnet te geven, maar dat verdween snel weer. Het rare is dat als ik ULA's uitdeel via VIP, IPv6 wel gewoon werkt op het lokale netwerk .

Daarnaast poog ik een wireguard en OpenVPN server op te zetten. Ook hier gebruik ik dezelfde settings als in pfSense. Ondanks dat ik de poorten openzet op de WAN interface, lijken clienten geen verbinding te kunnen maken, alsof de poorten nog gewoon dicht zijn.

Ik zet UDP poort 51820 open naar WAN ADRESS. De wireguard service is actief en ik maak een peer aan via de ingebouwde QR code.

Het lijkt erop alsof ik ergens een configuratiefout maak, maar ik ka niet ontdekken waar... Heeft iemand enig idee?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Fe80-adressen zijn link-local. Je hebt dus geen ipv6-connectiviteit.

Alle globale ipv6-adressen beginnen met 2.

[ Voor 25% gewijzigd door CyBeR op 23-02-2025 08:48 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
CyBeR schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:47:
Fe80-adressen zijn link-local. Je hebt dus geen ipv6-connectiviteit.
Hey @CyBeR een link local adres op een PPPoE wan is vrij normaal. Ik ontvang alleen een prefix om uit te delen op mijn subnets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ah maar dat je een prefix kreeg zei je niet :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
Daarom heb ik in mijn WAN settings "only request prefix" :p

• gwabber
Inmiddels contact gehad met mn provider. Ondanks goede hulp heb ik het nog niet aan de gang. Wel zie ik meer mensen online die problemen hebben met de combinatie van IPv6, PPPoE en OPNSense.

Is er iemand op het forum die OPNSense heeft draaien op Glasnet en die zijn config met mij zou willen delen?
Pagina: 1