Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:12

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Tl;dr versie: mijn autistische zoon heeft van de gemeente en budget gekregen voor een op een begeleiding bij zwemles maar factureren bij svb is een omslachtige buroctatische betonnen muur. Help?

Zoals hierboven. Mijn zoon heeft ASS en moet leren zwemmen. Reguliere groeps zwemles is geen optie omdat directe begeleiding continu nodig is.
In overleg met de gemeente is uit de Jeugdwet en budget toegekend om een deel van de zwemles te vergoeden. Dit klopt via het SVB. Ik mag het bedrag declareren dat hoger is dan de reguliere zwemlessen.

Bijna een jaar geleden is dit rond gekomen en is een zwembad gekozen. Het betreffende zwembad heeft geschikte instructeurs om zwemles te geven aan mensen met een beperking, waaronder ASS. Daarbij geven ze een facturatie op per 4 weken.

Destijds heb ik contact gehad met het SVB en zijn gaven aan dat enkel facturatie per uur of per maand mogelijk is, maar facturatie achteraf is ook mogelijk. Voorschieten is dan een optie volgens SVB.

Omdat het zwembad zijn administratie volledig ondersteboven zou moeten zetten, hebben wij gekozen zelf alles voor te schieten en achteraf te declareren.

Het einde van de periode voor de vergoeding is in zicht en wil ik de eindstand opmaken samen met SVB. Afgelopen vrijdag heb ik met ze gebeld.

Nu geven zijn aan dat ze niet direct aan particulieren kunnen overmaken, maar enkel aan de zorgverlener. Dat betekent dat het zwembad de vergoeding krijgt uitbetaald, en zijn dit er een op een moeten doorzetten alles credit naar ons.

En dat zij toch enkel maar de maand facturen of uurtarieven kunnen vergoeden.
Voor uurtarieven gaat er een ingewikkelde formules aan ten grondslag liggen, want vergoedingen zijn gebaseerd op lessen, niet op uren. En prive lessen hebben een andere tijdsduur dan groepsles. Dat loopt ook weer spaak met de opgave zoals de gemeente heeft voorgeschreven.

Kortweg kan het SVB niet werken met facturen per 4 werken en daardoor loopt een en ander klem.
Welke knappe kop heeft hier nog suggesties om dit te benaderen?

Contact met het zwembad en gemeente zijn trouwens meer dan in orde. Svb heeft vriendelijke medewerkers, maar computer says no.

Het gaat ook niet om een paar tientjes, maar om een riante vakantie in het hoogseizoen.

Ook ga ik maandag mijn contactpersoon bij de gemeente nog een keer bellen met deze hulpkreet.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
`Kan je vragen of gemeente ertussen wilt gaan zitten?
Vaak is er wel iets mogelijk, waarbij gemeente de "meerprijs" voorschiet, en de declaratie krijgt.
Dan betaalt de gemeente aan jou , en jij betaalt het zwembad. Natuurlijk moet je wel elke 4 weken netjes de factuur doorsturen naar gemeente voor administratie.
Als de SVB dan betaalt aan de gemeente, komt het goed :)
Het voorschieten van 1000 euro is voor gemeente niet een onoverkomelijk bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
https://www.svb.nl/nl/pgb...eren-voor-uw-zorgverlener
Declareren voor uw zorgverlener

Heeft u een Persoonsgebonden budget (PGB)? Dan kunt u uw zorgverlener door ons laten uitbetalen uit uw PGB. Dit heet declareren. Wij controleren bij elke declaratie of factuur of het bedrag uit uw PGB betaald mag worden. Lees hoe u kunt declareren.

Heeft u een rekening ontvangen van uw zorgverlener of houdt u zelf de uren bij en wilt u ze aan ons doorgeven? Dan kunt u de rekening of uren insturen:

Via Mijn PGB

U kunt uw rekeningen of urendeclaraties eenvoudig digitaal insturen. Declareert u dit via Mijn PGB? Dan is uw DigiD uw handtekening.
Dus rekeningen declareren en laten uitbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ja aan de zorgverlener.

Ts heeft zelf alles al voorgeschoten, daar loopt dit nu op fout.
Blijkbaar is die communicatie niet duidelijk geweest.

Zou me eigenlijk niet met 4 weken etc bezig gaan houden, is ruis.
Dien de facturen van het zwembad in bij het SVB en laat ze het uitzoeken.
Ben je in ieder geval op tijd en dat geld krijg je dan terug van het zwembad.
Had zwembad eigenlijk ook moeten weten als ze vaker pgb's doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Waterbeesje

Ik zou het zwembad laten weten dat er onverschuldigde betalingen (van jou aan zwembad) hebben plaatsgevonden en verzoeken die aan jou terug te betalen. Dit kan per brief (post) worden aangegeven. Kopie aangetekend of afgeven aan de balie met ondertekende ontvangstbevestiging. Om te voorkomen dat het ergens blijft liggen stuur je het ook per gewone post naar het postbusnummer of, als die er niet is, het adres. Dat is meestal sneller.

Expliciet erbij vermelden dat nu de rekeningen bij SVB zijn ingediend en dat betaling van de SVB de rechtmatige betaling is.

Het zwembad moet vervolgens herstellen.

SVB schrijft:
U kunt pas declareren als u de zorg heeft gekregen, dus altijd achteraf. Na de maand waarin u de zorg heeft gekregen, heeft uw zorgverlener 6 weken de tijd om u een factuur te sturen. U heeft daarna 4 weken de tijd om de declaratie naar ons te sturen.
Er zit dus een termijn op de uitbetaling van SVB, die loopt van 4 weken na de factuurdatum tot maximaal 10 weken na de geleverde zorg (zie de link). Als er oudere rekeningen zijn dan deze termijn moet je die direct indienen en verzoeken om ambtshalve te verwerken, met uitleg over de situatie.

De verschillen in factuurtermijnen zijn niet van belang. Je houd je aan de indientermijn van maximaal 4 weken na factuurdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getest
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:18
Hulpkreet bij de gemeente gaat niet helpen.
De SVB is wel een behulpzame organisatie, waar het gedoe nu door ontstaat is dat je het zwembad zelf hebt voorgeschoten en de SVB niet aan jou gaat uitbetalen. De beste oplossing lijkt mij toch dat je de facturen van het zwembad declareert bij de SVB en met het zwembad afspreekt dat zij jouw voorschotten terug storten op jouw rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
sambalbaj schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:52:
[...]

Ja aan de zorgverlener.

Ts heeft zelf alles al voorgeschoten, daar loopt dit nu op fout.
Blijkbaar is die communicatie niet duidelijk geweest.

Zou me eigenlijk niet met 4 weken etc bezig gaan houden, is ruis.
Dien de facturen van het zwembad in bij het SVB en laat ze het uitzoeken.
Ben je in ieder geval op tijd en dat geld krijg je dan terug van het zwembad.
Had zwembad eigenlijk ook moeten weten als ze vaker pgb's doen.
Dat idee had ik ook. Bij het formulier netjes een bedrag per 4 weken ingevuld en doodleuk teruggekregen met melding dat het niet klopt. Moet per uur of maand en daar is geen speld tussen te krijgen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
mrmrmr schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:44:
@Waterbeesje

Ik zou het zwembad laten weten dat er onverschuldigde betalingen (van jou aan zwembad) hebben plaatsgevonden en verzoeken die aan jou terug te betalen. Dit kan per brief (post) worden aangegeven. Kopie aangetekend of afgeven aan de balie met ondertekende ontvangstbevestiging. Om te voorkomen dat het ergens blijft liggen stuur je het ook per gewone post naar het postbusnummer of, als die er niet is, het adres. Dat is meestal sneller.

Expliciet erbij vermelden dat nu de rekeningen bij SVB zijn ingediend en dat betaling van de SVB de rechtmatige betaling is.

Het zwembad moet vervolgens herstellen.

SVB schrijft:

[...]

Er zit dus een termijn op de uitbetaling van SVB, die loopt van 4 weken na de factuurdatum tot maximaal 10 weken na de geleverde zorg (zie de link). Als er oudere rekeningen zijn dan deze termijn moet je die direct indienen en verzoeken om ambtshalve te verwerken, met uitleg over de situatie.

De verschillen in factuurtermijnen zijn niet van belang. Je houd je aan de indientermijn van maximaal 4 weken na factuurdatum.
Dit zal inderdaad zijn waar het op uitloopt denk ik.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Kleine update. We zijn weer een poosje verder en jawel: de doorbraak is er!

Na flink wat klagen bij de gemeente en een klacht indienen bij het SVB is er beweging in de zaak gekomen.
tl;dr: de betaling is rond en voor het vervolgtraject is een alternatieve oplossing bedacht.

Na een aantal telefoontjes met SVB heb ik een keer een SMS gekregen met de vraag of ik een kleine enquete over het gesprek wilde invullen. Dit heb ik gedaan en een onvoldoende ingevuld.
Daarop heeft een klachtbehandelaar persoonlijk teruggebeld met allereerst excuses dat het zo ingewikkeld is en hij heeft intern wat zaken uitgezocht. Deze persoon heeft ook direct met de gemeente contact gezocht en deze twee partijen hebben samen op de achtergrond wat dingen besproken waarvan ik waarschijnlijk maar de helft ken.

Wij hebben een aantal extra dingen aangeleverd (facturen en zo) en daarmee is overeengekomen dat hiermee de toegekende vergoeding mocht worden uitbetaald aan het zwembad. Op zijn beurt heeft het zwembad deze vergoeding als creditnota weer aan ons terugbetaald. Eind goed, al goed, voor het afgesloten jaar.
(SVB mag niet direct aan ons uitbetalen ivm belastingtechnische redenen)

Voor het nu lopende jaar, is een constructie opgezet waar de facturatie geheel via de gemeente loopt; zowel facturen van het zwembad als de uitkering van het SVB. Vanuit de gemeente komt nu een factuur naar ons toe waarop enkel het 'restbedrag' is aangegeven. Dit om een nieuwe situatie te voorkomen.

Eind goed, al goed. Dikke pluim voor mijn contactpersoon bij de gemeente en de klachtenbehandelaar van SVB om dit met persoonlijke aandacht te benaderen en opbouwend naar een oplossing te zoeken :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:29
Fijn! En een pluim voor jou dat je hier spontaan nog even laat weten hoe het is afgelopen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Anakha schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:41:
Fijn! En een pluim voor jou dat je hier spontaan nog even laat weten hoe het is afgelopen!
Tnx! Ik zie best wat posts die dood bloeden en ik weet dat er meer mensen zijn die wat moeilijkheden hebben met subsidies dus ook een hart onder de riem dat dit een mogelijkheid is. Een dat er daadwerkelijk wat klachten wordt gedaan.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1