Processoren switchen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Ik heb 2 pcs hier staan. Ik zoek de beste config voor beiden pcs.
Hardware is al aanwezig dus ik hoef weinig of niks aan te schaffen.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Niet van toepassing op dit moment. Reeds de hardware al aanwezig is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

Niet van toepassing op dit moment.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik heb 2 pcs of onderdelen er voor.
Vraag me a.u.b niet waarom ik er 2 heb aangezien het anders een afglijdende vraag word. Wil dus to the point blijven.

PC1. (wil deze voor wat serieuzer gaming gebruiken. Minimaal een 1440P wide screen of misschien naar een 4K scherm, eventueel ook leuk als SIM machine met een stuurtje of zo)

AMD RYZEN 7 7800x3d - ASUS ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI - G.SKILL FLARE X5 EXPO 32GB CL32-38 MT/s 6000 - CORSAIR H115i ELITE CAPELLIX - BE QUIET 650 WATT STRAIGHT POWER 11 - - [XFX] AMD RX 7900XT 20GB - KINGSTON FURY RENEGADE 1TB M.2- SAMSUNG 990 PRO 4TB M.2 - Dell S2721DGFA 1440P NANO IPS 165Hz DISPLAYPORT - CORSAIR CRYSTAL 680x

PC2. (deze wil ik meer als een normale pc gebruiken waar ik dus ook op wil kunnen gamen.. (maar dan gewoon 27inch basis 1440P scherm (maar tijdelijk zal het nog op 1080P gebeuren, deze monitor heb ik al staan) Hier wil ik ook me mail op lezen, youtube. Zaken regelen voor me werk. En marktplaats / ebay dingen op doen.

AMD RYZEN 7 7700 - MSI X670E TOMAHAWK WIFI - G.SKILL TRIDENT Z5 NEO RGB 32GB DDR5 6000 MHZ C30-38 - Asus Dual Radeon RX 7800 XT OC 16GB - 1TB KINGSTON PCIe 4x4 + 2TB KINGSTON RENEGADE PCIe 4x4 - MSI MAG CORELIQUID E240 BLACK
Fractal Design ION+ 660W PLATINUM - MSI MPG SEKIRA 100R - AM5 HYBRID GRAPHICS -
AOC 24G2U/BK 1080P, DISPLAYPORT

Allemaal degelijke systemen zou je denken die het prima doen.

Ik heb natuurlijk al weer upgrade plannen voor de komende 2-3 jaar in me bol zitten.(ben vast niet de enige? :+ )
Veel ga ik er denk ik niet aan upgraden. (wil liever de pcs compleet maken)

Ik wil voor PC1 straks zeker een Zen 6 12core cpu erin gaan zetten om het platform weer van een boost te voorzien.
Uiteraard gaat de ryzen 7 7800x3d dan naar PC2.
(stja anders had ik niet voor zulke wat duurdere moederborden gekozen omdat de ondersteuning van bios op de duurdere borden altijd wat beter is en bij een goedkoper bord je vaak er naast schiet. En ik wilde er wat langer mee doen vandaar die keuze.)

Ik vraag mij ten eerste af hoeveel nut de Ryzen 7800x3d gaat hebben in pc1. Stel ik wil er toch 4K erop gaan gamen dan lijkt mij dat het positieve effect van de ryzen 7 7800x3d weg is en dat die x3d cache dan niet meer veel doet.
Er zit al een vrij snelle GPU erin. Dus hoeveel draagt deze cpu dan er aan bij.

Is het dan niet verstandiger om beiden cpus om te draaien.. Zodat ik de ryzen 7 7700 tijdelijk als placeholder kan gebruiken in PC1. (klinkt misschien stom, maar is wel een serieuze vraag)
Zodat ik straks bij een eventuele upgrade naar Zen 6 niet beide machines hoef open te schroeven om beide cpus om te wisselen.

Want in PC2 zit een wat langzamere GPU in.. (natuurlijk ruim voldoende voor de meeste games). Maar vroeg me af of dat de ryzen 7 7800x3d hierin de RX7800XT hier nog een performance boost zou kunnen geven.
Je zit immers op een lagere resolutie en daar zal die x3d waarschijnlijk meer gaan helpen?

Vraag 2.

Ik heb ook nog een vraag betreft PC2. Betreft dat MSI x670e tomahawk wifi moederbord.
De layout van de pci-e sloten en M.2 sockets zijn mij volkomen duidelijk.

Ik weet dat M.2_1 eigenlijk voor een 5.0 x4 ssd is. Deze heb ik momenteel nog niet. (snap dat het slot ook compatible is met de oudere versies uiteraard)

Ik heb alleen een 1TB M.2 4.0 x4 ssd voor het OS. En een 2TB M.2 4.0 x4 ssd voor de games erop te zetten.

Ik weet dat M.2_3 en M.2_4 via de chipset lanes lopen (deze wil ik alleen voor de games ssds gebruiken) en daarom wat trager is dan de lanes die via de cpu gaan.

Ik wil voor de 1TB OS drive liever niet in het M.2_1 plaatsen ook al zal dat denk ik de beste oplossing zijn.

Waarom niet zou je denken? Nou dan moet ik die plastics eraf halen.. En bij het wisselen van de ssd de kans er is dat je de cool pads misschien kapot maak.

Ik weet wel dat het PCI-E3 slot een 4.0 x 4 verbinding is naar de cpu.
Heb daar momenteel geen andere toepassing voor dan er een M.2 naar pcie expension card erin te steken.
Heb daarvoor dit ding op het oog:

uitvoering: Icy Box PCIe Extension Card with M.2 M-Key Socket for NVMe SSD

Zal ik hiermee kunnen booten? Heb wel naar infomatie gezocht op de website van icy box.. Maar daar was weinig over te vinden.
Kan ik met deze kaarten tegen enige problemen aan lopen.En zou deze ook op linux kunnen werken?

Mocht straks M.2 pcie 5.0 x4 meer populair worden, waarvoor is deze dan het meest geschikt.? Echt meer voor games die straks grotere open werelden hebben? Of zou de enige toepassing alleen voor een OS drive kunnen gelden.

Nou denken jullie wellicht, wat moet je met die PCie kaart naar M.2..
Het geeft je natuurlijk wel weer een optie om een extra ssd te plaatsen.

Ik was overigens niet van plan om het onderste M.2_4 3.0 x 4 slot te gebruiken.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Waarom niet zou je denken? Nou dan moet ik die plastics eraf halen.. En bij het wisselen van de ssd de kans er is dat je de cool pads misschien kapot maak.
Snap even niet welke plastics je bedoeld maar ik denk dat je de stickers bedoeld op de chips. Het heeft dus weinig zin die eraf te halen als je het zou doen met het oog op betere koeling want dat is al vaker getest. Blijkt zo goed als niets uit te maken of je de stickers er wel of niet af haalt en de resultaten qua koeling nagenoeg gelijk blijven.

En wat die koelpads betreft, ik heb wel vaker al eens de ssd gewisseld maar je die koelpads vrij gemakkelijk eraf kan pakken. Daar zit verder geen plaksel op en je die met een beetje voorzichtigheid gewoon dan eraf kan pakken. Maar sowieso kan je die koelpads ook gewoon los kopen mocht je er een beschadigen.
Heb daar momenteel geen andere toepassing voor dan er een M.2 naar pcie expension card erin te steken.
Houd je er wel rekening mee dat je daardoor wel extra lanes gaat gebruiken en dit alleen zinvol is wanneer je veel ssd opslag nodig hebt. Maar dat MSI board heeft al 4 x M.2 slots wat mij toch al meer dan genoeg lijkt ?

[ Voor 17% gewijzigd door Roel1966 op 22-02-2025 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Wat zal zo`n koelpad kosten? En dan moet ik ook nog de juiste dikte hebben. (bij ali kan ik zelf niks kopen)
Alleen bij een normale pc hardware shop.
Als dat ding 10 euro kost met verzendkosten is die pci-e naar m.2 expension card misschien een betere oplossing aangezien ik dan een extra M.2 4.0 x4 slot erbij krijg die op de cpu lanes zit aangesloten.

Plastics = die folies die op die cooling pads zitten)

[ Voor 18% gewijzigd door Robin4 op 22-02-2025 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Wat zal zo`n koelpad kosten? En dan moet ik ook nog de juiste dikte hebben.
Even voor je opgezocht maar 10 stuks voor 4,95 bij Amazon dus daar kan je wel even mee vooruit.
extra M.2 4.0 x4 slot erbij krijg die op de cpu lanes zit aangesloten
Lanes via chipset of direct via de cpu ga je niet echt merken bij die ssd's, dus ik zou mij daar niet zo druk om maken. En ander punt is dat je cpu 24 lanes heeft waarvan er al 16 naar de gpu gaan, dus dan zou je net nog 2 ssd's via de cpu kunnen laten gaan. Ga je er dan meer ssd's gebruiken dan krijg je gpu minder lanes en je dat beter niet kan hebben.
Plastics = die folies die op die cooling pads zitten)
Oow, die bedoel je, ja die moet je er wel altijd af halen anders heeft zo'n pad geen nut.

[ Voor 29% gewijzigd door Roel1966 op 22-02-2025 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Bij het moederbord dat ik heb zijn de chipset lanes toch wel een beetje trager. Die zijn wel een beetje beperkter dan de cpu lanes die volledig kunnen.

EDIT:

https://forum-en.msi.com/...m2_3.407771/#post-2308108

[ Voor 36% gewijzigd door Robin4 op 22-02-2025 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Dat ga je in de praktijk niet echt merken en je je niet moet blind staren op statische benchmarks waaruit dit dan blijkt. Bedenk ook nog erbij dat zeker bij die heel snelle ssd's warmte ontstaat waardoor ze gaan throttlen en niet lang die hoge snelheden aan kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Iemand die wat weet over processor switchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Ik heb net even de heatsink van m.2_1 eraf gehaald.

Dikte van die heatsink pad is al 1.5mm volgens mij.. Dus aan die 0.7 mm heb ik niet veel aan geloof ik.

Maargoed zal het slot dan maar even tijdelijk gebruiken. En anders later nog maar aanvullen met de pci-e naar m.2 kaart.

Ik weet alleen niet of dat dit de hele config van die ssd in de war gooit.

[ Voor 12% gewijzigd door Robin4 op 22-02-2025 23:10 ]

Pagina: 1