Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankBontenbal
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-05 10:06
Sinds enige tijd ben ik me aan het verdiepen in warmtepomp oplossingen voor onze nieuwe woning. De woning is uit 1975 en wordt volledig geïsoleerd. Glas wordt HR++, spouw wordt gevuld, kruipruimte geïsoleerd, en dak isolatie. Op drie verdiepingen wordt vloerverwarming ingefreesd. Uit meerdere online berekeningen komt een warmteverlies vraag van ongeveer 6 tot 8 kW.

We willen de mono-block buitenunit graag in de tuin plaatsen, en een tapwater boilervat op zolder. Dit in verband met beschikbare ruimte en leidinglengte naar de badkamer. De afstand tussen de monoblock warmtepomp en het boilervat is meer dan 20 meter, dat lijkt me niet handig. Mijn idee is dan ook twee warmtepompen. Eén monoblock warmtepomp in de tuin uitsluitend voor de CV en een warmtepompboiler op zolder voor het tapwater. Bij voorkeur één die gebruik maakt van de mechanisch ventilatie lucht.

Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. Het lijkt er ook op dat iedere installateur graag het systeem verkoopt waar hij ervaring mee heeft en niet open staat voor afwijkende oplossingen.

Mijn concrete vragen zijn:
- Zie ik dingen over het hoofd?
- Heeft iemand ervaring met deze oplossing.
- Kan iemand mij een merk aanbevelen dat beide warmtepompen in het programma heeft en mogelijk samen werk?
- Heeft de warmtepomp boiler voldoende luchttoevoer uit een type C MV? Of moet er lucht worden bijgemengd van buiten?
- Ik gebruik home assistant als domotica systeem, zijn er merken compatible hiermee?
- Als mijn vloerverwarming systeem tussen de 150 en 200 Liter water bevat is een buffervat dan nog nuttig?
- Is er een platform of informatiebron dat mij helpt de juiste keuzes te maken in dit oerwoud van warmtepompen?

Alvast dank voor de reacties.
Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 23:33
Op een aantal vragen weet ik het antwoord niet, maar ik hoop uiteindelijk op het zelfde systeem uit te komen. Voor de hoeveelheid vloerverwarming heb je geen buffervat nodig. Mits de groepen natuurlijk permanent open staan. Ik heb inmiddels dus een monoblock die direct aangesloten zit op de vloerverwarming en ik had best wel wat moeite met het vinden van een installateur, uiteindelijk heb ik een gevonden via marktplaats die niet alleen warmtepompen doet. De totale installatiekosten waren ongeveer €2500, op het trekken van de kabel na (dat heb ik gedaan). De warmtepomp zelf kostte ongeveer €3500. Daar ging dus nog de subsidie vanaf.

Mijn hydraulisch schema ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csYlQBFwBqSHMovqqlYOR6B4Tr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDzJNM86ccLj5HeSUh7RHbca.jpg?f=fotoalbum_large

Voor ong 120m2 gebruik ik op dit moment een LG Therma V 9kw warmtepomp. De zolder is op dit moment niet verwarmd, die komt er misschien nog bij.

[ Voor 6% gewijzigd door Antonl91 op 22-02-2025 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankBontenbal
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-05 10:06
Hartelijk dank voor je reactie. Dat is een lekker eenvoudig schema! Het zou er bij mij ook ongeveer zo uit komen te zien. In veel gevallen begrijp ik echt het nut van een buffervat wel, maar bij zo'n relatief groot vloerverwarming systeem zonder zone regeling lijkt me dat overbodig. Toch zijn er enorm veel installateurs die weigeren een warmtepomp te installeren zonder buffervat. Als ik er de ruimte voor zou hebben, niet eens zo'n probleem, maar dat heb ik alleen in een koude garage. Lijkt me niet echt lekker voor het rendement. Zo'n vat verliest best wat warmte in zo'n koude ruimte.