Beste verbinding Glasvezelkast naar modem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekm92
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-06 19:34
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje verschillende fora's maar kon niet de eindjes aan elkaar knopen om er voor mezelf een passend antwoord van te maken.

Ik heb sinds gisteren glasvezel 1gbit van kpn. echter kom ik niet boven de 100mbit bedraad.

Nu zit mijn glasvezelkastje in de woonkamer en mijn modem in de trapkast kelder/meterkast.

Hiertussen ligt een Cat6a kabel met 2 utp stekkers, ik heb het vermoeden dat deze stekkertjes het probleem veroorzaken.

Ik wil het goed aanpakken zodat ik zo min mogelijk snelheid verlies. en er voor altijd vanaf ben.

Ik overweeg 2 opties:
optie 1
naast glasvezelkast een utp stopcontact afmonteren en met de bijgeleverde korte kabel naar het glasvezelkastje
in de kelder ook een vaste utp aansluiting met korte kabel naar de modem en vanaf daar een patchpaneel + switch maken met ruimte voor ongeveer 16 aansluitingen.

optie 2
een speciale cat6a stekker https://www.girastore.nl/574600.html naar de glasvezelaansluiting en in de kelder ook deze stekker naar de kpn modem. en vanaf daar naar switch en patchpaneel het huis in.

wat is beter denken jullie? of zie ik iets over het hoofd.

alvast bedankt voor het meedenken d:)b

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:59

HUW

Het lijkt mij het makkelijkste (en voordeligste) om cat6(a) wcd's te monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Keystones op de uiteinden van de kabel zetten en die afmonteren in patchpaneel in de kelder en een wand contact doos bij je fiberaansluiting.

Maar voor je dit doet pak een een cat6 utp kabel en sluit even je router direct aan op je fiberaansluiting om te zien of de verbinding op zich al goed werkt.

ICE ICE Baby

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou voorkomen de apparaten steeds 'kastjes' te noemen. Zoek het merk+type op en benoem die. Zo kun je gerichter zoeken en informatie krijgen.

Het verschil tussen 1Gbps en 100Mbps is wel zo groot dat er haast iets verkeerd geconfigureerd, gekozen of defect moet zijn. Ik zou de hele infrastructuur eens inventariseren en analyseren, en testen voordat je investeringen gaat maken in onderdelen die mogelijk helemaal het probleem niet zijn. Deel ze ook vooral hier op het forum.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekm92
djmuggs schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:26:
Keystones op de uiteinden van de kabel zetten en die afmonteren in patchpaneel in de kelder en een wand contact doos bij je fiberaansluiting.

Maar voor je dit doet pak een een cat6 utp kabel en sluit even je router direct aan op je fiberaansluiting om te zien of de verbinding op zich al goed werkt.
rechtstreeks ook getest, toen 980mbit via laptop. vandaar dat ik eigenlijk de kabel en vooral de connectoren hiervan verdenk, zijn goedkope utp stekkers.

ik ga denk inderdaad naar patch paneel in de kelder en vanaf daar naar de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekm92
Room42 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:27:
Ik zou voorkomen de apparaten steeds 'kastjes' te noemen. Zoek het merk+type op en benoem die. Zo kun je gerichter zoeken en informatie krijgen.

Het verschil tussen 1Gbps en 100Mbps is wel zo groot dat er haast iets verkeerd geconfigureerd, gekozen of defect moet zijn. Ik zou de hele infrastructuur eens inventariseren en analyseren, en testen voordat je investeringen gaat maken in onderdelen die mogelijk helemaal het probleem niet zijn. Deel ze ook vooral hier op het forum.
je hebt helemaal gelijk, dit is wel een stuk duidelijker, zal er eens verder induiken en dit wijzigigen in de beginpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Room42 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:27:

Het verschil tussen 1Gbps en 100Mbps is wel zo groot dat er haast iets verkeerd geconfigureerd, gekozen of defect moet zijn.
Dat is nou het mooie aan ethernetstandaarden. Apparatuur onderhandelt onderling om de beste overeenkomstige snelheid. Voor 1Gbps (en meer) moeten alle 4 aderparen aan weerszijden op dezelfde plek zitten en allemaal over de volledige lengte intact en verbonden zijn. Als er maar één ader mist ga je direct terug naar 100Mbit.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekm92
daarom wil ik het ook voor eens en "altijd" goed aanpakken.

bedankt voor jullie adviezen. ga er deze week mee aan de slag en laat nog wel even horen of het straks verbeterd is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:44

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Niekm92 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:20:
Hiertussen ligt een Cat6a kabel met 2 utp stekkers, ik heb het vermoeden dat deze stekkertjes het probleem veroorzaken.
- Hoe lang?
- Merk en model?
- Is het koper of misschien CCA?
- Kabel tester erop gehad?
- Check de kleurvolgorde eens in de RJ45 stekkers. Meestal is dat wel een beetje te zien.
- Massief of flexibele aders?

Als het koper is en de kabel is verder fysiek onbeschadigd dan kan je nog wel een extra keer nieuwe connectoren erop knijpen en vooral de kleurvolgorde in acht nemen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Als die kabel stugge aders heeft is optie 1 het allerbeste.
Heeft hij soepel adres dan wegdoen en nieuwe cat 6 U/Utp met stugge aders kopen en alsnog optie 1 uitvoeren.
Cat6a is onzin en afgeschermde kabel geven alleen maar potentiële problemen met aardlussen en voegt niets toe.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekm92
Ben(V) schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:45:
Als die kabel stugge aders heeft is optie 1 het allerbeste.
Heeft hij soepel adres dan wegdoen en nieuwe cat 6 U/Utp met stugge aders kopen en alsnog optie 1 uitvoeren.
Cat6a is onzin en afgeschermde kabel geven alleen maar potentiële problemen met aardlussen en voegt niets toe.
de kabel is vol koper, massieve kern. dus ik ga deze week optie 1 uitvoeren. de kleuren kloppen wel, heb vandaag aan de kant van de modem in de kelder een nieuw goedkoop stekkertje gemonteerd en heb nu bedraad 960 mbit gemeten. dus die kabel is in orde.

het is enkel even nu professioneel aanleggen en perfectioneren door het gewoon aan te sluiten op een wcd en middels keystones/patchpaneel verder te werken zoals het eigenlijk bedoeld is.

zo blijf je leren in je leven hè 😃

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Niekm92
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8N2TQMN-P0KMTBf5vrIbbZ43BpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPHu70I6QY86jSb0DO7FygyP.jpg?f=fotoalbum_large

stap 1 is gelukt, zaterdag denk ik de rest. laat wel even wat resultaten zien👍

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Niekm92
Dit was de spaghetti in de meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKaRUrvIr6IzxiSQgKbf-tmXsoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPIhBXP5Tm5awM664wtsXGR3.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is zoals het nu aangesloten zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMn2E_VNdxW83_0MAQosKCPB_Ug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/46i5IU0KJFBGWJErGuEnrP4c.jpg?f=fotoalbum_large

Het vergde iets meer tijd dan dat ik van te voren verwacht had maar ben blij dat ik het gedaan heb😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
Waar is die gele draad voor die bovenin je patchpaneel zit? Gaat die naar de modem van je ISP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekm92
Flans schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 06:28:
Waar is die gele draad voor die bovenin je patchpaneel zit? Gaat die naar de modem van je ISP?
Die gaat naar de kpn experia box 12, is een cat 6 kabel, en die gele die op mijn switch zit idem, om zo de rest terug te voorzien van data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Die kabel al eens getest met een simpele tester?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dat KPN Access-Point (Super-WiFi) apparaatje ligt daar overigens ook écht perfect keurig gemonteerd volgens alle WiFi best-practices / richtlijnen.

_O-

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:11

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Heb je nou eigenlijk al een gigabit autonegotiate? Of moet dat nog?

Het ruimt wel lekker op in ieder geval :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekm92
ChaserBoZ_ schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:42:
Die kabel al eens getest met een simpele tester?
welke kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekm92
Will_M schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:47:
Dat KPN Access-Point (Super-WiFi) apparaatje ligt daar overigens ook écht perfect keurig gemonteerd volgens alle WiFi best-practices / richtlijnen.

_O-
Dat klopt, die gaat binnen afzienbare tijd weg. ga 2 superwifi 2.0 bestellen en dan is de Experia box 12 straks het 1e acces point. En dan elders de 2 ontvangers. Maar dat het amateuristisch zat klopt als een bus 🤦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekm92
AtomicShockwave schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:57:
Heb je nou eigenlijk al een gigabit autonegotiate? Of moet dat nog?

Het ruimt wel lekker op in ieder geval :P
Hoe bedoel je dat precies? heb de settings op automatisch staan voor half of full duplex
net als de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:11

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Niekm92 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:54:
[...]

Hoe bedoel je dat precies? heb de settings op automatisch staan voor half of full duplex
net als de snelheid.
Je had toch een 100mbit link. Is dat opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekm92
AtomicShockwave schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:40:
[...]

Je had toch een 100mbit link. Is dat opgelost?
ja klopt, maar dat lag aan de slechte verbinding in de stekker, had dat al ergens neer gezet.

ik zit nu heerlijk op een gigabit netwerk, snelheden variëren tussen 850 en 950mbit/s dus prima
Pagina: 1