klep in koplamp defect, geen grootlicht aan een kant

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compircom
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23-02 07:43
Goedemiddag,

Bij keuring is gebleken dat bij mijn Toyota Avensis 2012 (T027) er een probleem met het grootlicht is.

Volgens de dealer blijft er een klep openstaan in de koplamp waardoor het grootlicht niet goed werkt aan een kant.
Dit blijkt ook wel als ik in de auto het grootlicht laat flitsen of vast aanzet. Alleen de rechter koplamp laat dan groot licht zien. Zet ik de lampen uit en flits dan met grootlicht dan branden beide lampen.

De dealer geeft aan dat de gehele koplamp vervangen moet worden, als dit een originele Toyota koplamp is dan zijn de kosten rondom de 1000 euro zonder de montage.

Dealer geeft ook aan dat het wellicht mogelijk is om de interne bekabeling te repareren. Het ligt schijnbaar aan de draden in een stekker welke in de koplamp zitten. Er wordt wel aangegeven dat het heel lastig is om die kabel te repareren is en geen kans op succes is.

Wat is jullie ervaring met bovenstaande?
Is het echt zo lastig om die kabel te repareren?
Is het nodig om een nieuwe koplamp te monteren
Zijn er alternatieve koplampen welke op dit model Toyota gemonteerd kunnen worden?
Kan het een relais issue zijn? Maar dan zouden vermoed ik beide grootlicht lampen het niet doen.

Type dat nu aanwezig is in de auto is 81170-05370 met HB3 lamp.

Dank voor jullie antwoord.

Robin.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:42
Ja dit is zeer kostbaar bij Toyota of daaraan gelieerde merken zoals Lexus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Weet niet hoe handig jij zelf bent.

Maar als je handig bent kan je zelf al wat testen.. sluit de linker lamp rechts aan. En rechts links.. verplaatst het probleem zich is het de koplamp zelf. Blijft het probleem op zijn plek is het bedrading voor de lamp.

Dan het maken. Geen dealer gaat hier tijd aan besteden. Je bent gemakkelijk 5 uur bezig. Met geen garantie op een resultaat.

Dus ook dit zelf doen. Of op de sloop een koplamp vinden die exact het zelfde is. En deze inbouwen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:39
Koplamp van de sloop en er zelf inzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:57

reaL_G

G

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:15
TheBrut3 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:16:
Koplamp van de sloop en er zelf inzetten?
1 nieuwe koplamp in een 25 jaar oude wagen ziet er ook niet uit. Afgezien van dat je 25% vd waarde aan een reparatie besteedt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 10:14
Lijkt mij eerder een probleem met de lichtschakelaar, als met seinen beide branden en op de vaste stand niet kan het toch niet in de koplamp zelf zitten.

Ben ook benieuwd wat voor klep ze bedoelen, grootlicht is niks aparts verder naar mijn weten.

[ Voor 24% gewijzigd door Toerq op 22-02-2025 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

t14wo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:26:
[...]

1 nieuwe koplamp in een 25 jaar oude wagen ziet er ook niet uit.
?
Een auto uit 2012 is toch geen 25 jaar oud...? :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat anderen ook al aangaven; zoek eens op de sloop.

Ook zie ik diverse YT en andere instructies om de boel uit elkaar te halen en wellicht te kunnen fixen.
Lukt dat niet, kun je altijd nog (of niet natuurlijk) er een nieuwe unit inzetten.

En/of zoek eens bij de diverse Toyota forums in NL en onze buurlanden.

[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 22-02-2025 22:43 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-09 16:54
Kan je zomaar zoeken bij de sloop? Of hebben auto's uit dat tijdperk nog geen per device codering met component protection?
Pagina: 1