Bekabeld internet langzaam via switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoarmapapa
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 24-04 20:23
Goedendag,

Even een vraag van een complete leek.

Vandaag hebben wij onze Ziggo aansluiting geactiveerd. Als ik via de kabel die wij van de router door de muur naar de verdieping hebben getrokken rechtstreeks via mijn laptop verbinding maak (middels een ethernet -> usb-c adapter), dan haal ik een snelheid van circa 860mbps via de ziggo speedtest. Helemaal prima. Echter met een Netgear GS105e switch er tussen haal ik slechts 150 a 200 mbps. Verder zijn er geen apparaten aangesloten op zowel de switch als router. Dit vind ik erg vreemd daar deze switch een gigabit verbinding aan zou moeten kunnen. Beide lampjes geven ook aan dat er een gigabit verbinding aangesloten is.

Als ik de smartwifi pod6 bekabeld aansluit op de switch dan haal ik met wifi 650mbps op mijn Galaxy S24.

Zowel mijn laptop als de smartwifi 6 pod zijn verbonden middels een cat6 utp kabel.

Morgen zou ik ook graag mijn PS5 bekabeld willen aansluiten, maar als deze slechts 200mbps haalt dan heeft dit weinig nut lijkt mij.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen en hoe ik dit eventueel kan verhelpen? Mijn dank is groot!
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:49
In theorie moet het gewoon werken, ik zie dat de backplane snel genoeg is voor jouw toepassingen.

Is die switch nieuw of had je hem al? Ik zie namelijk dat hij managed is, dus je zou even met de settings kunnen spelen (al zou hij nieuw uit de doos gewoon de snelheid moeten halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuskermalt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-05 22:08
Als je de test uitvoert op je laptop heb je dan je wifi uitgezet het lijkt erop dat je laptop nog steeds via de WIFI verbind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:32
@Shoarmapapa
"Zowel mijn laptop als de smartwifi 6 pod zijn verbonden middels een cat6 utp kabel."

is deze kabel 100% in orde?

ik weet dat bijv TP-Link iets van "sensing" op poorten actief kan hebben,
dan meet ie de lengte van de kabel en er kan ook iets van Energy Saving aanstaan.
al die dingen zet ik uit.

je kan de switch beheren met Netgear ProSafe Plus Utility

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shoarmapapa
De switch is hagelnieuw, gisteren gekocht.

EDIT:
Ook de cat6 utp kabels zijn nieuw. Wifi op de laptop heb ik uitgezet om de bekabelde verbinding te testen.

[ Voor 58% gewijzigd door Shoarmapapa op 22-02-2025 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11

franssie

Save the albatross

Heb je nog een kabel over? Nu wordt het interessant om je laptop aan te sluiten bij de switch zonder de kabel naar boven, dus Ziggo, switch, laptop.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
kan het aan de zelfgetrokken kabel liggen,
misschien het stekkertje niet helemaal lekker aangeknepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoarmapapa
EverLast2002 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:15:
kan het aan de zelfgetrokken kabel liggen,
misschien het stekkertje niet helemaal lekker aangeknepen?
Als ik mijn laptop rechtstreeks hierop aansluit haal ik wel de maximale snelheid.

EDIT:
De speedtest van Delta begint aanzienlijk hoger dan die van Ziggo maar daalt naar rond de 200mbps.

EDIT 2:
Met beide speedtests haal ik wel de maximale uploadsnelheid van 100mbps.

[ Voor 25% gewijzigd door Shoarmapapa op 22-02-2025 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:01

lier

MikroTik nerd

Ga met een tool als iPerf aan de gang om te testen. Daarvoor heb je twee apparaten nodig die je met een kabel kan aansluiten.

Het feit dat je rond de 200Mbps (let ajb op hoofdletters) haalt geeft aan dat er een Gigabit verbinding is.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Shoarmapapa schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:16:
[...]

Als ik mijn laptop rechtstreeks hierop aansluit haal ik wel de maximale snelheid.

EDIT:
De speedtest van Delta begint aanzienlijk hoger dan die van Ziggo maar daalt naar rond de 200mbps.

EDIT 2:
Met beide speedtests haal ik wel de maximale uploadsnelheid van 100mbps.
ik begrijp even niet wat je hiermee bedoelt, en wat is "mijn kabel" ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shoarmapapa
Het ligt schijnbaar ergens aan mijn laptop.
Zojuist toch even de PS5 op de switch aangesloten en die haalt 833Mbps.
De laptop komt dus niet verder dan ca. 200Mbps bedraad via de switch. Rechtstreeks op de kabel aan de Ziggo router haal ik ook 800+ Mbps.

Ik heb de Netgear Prosafe tool gedownload, daar staat speed op Auto en Flow controle op Disable.
Linked speed geeft de tool 1000M aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
Test je echt op dezelfde manier?
Of ene keer via docking ethernet en andere keer on board ethernet oid?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoarmapapa
laurens0619 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:47:
Test je echt op dezelfde manier?
Of ene keer via docking ethernet en andere keer on board ethernet oid?
Excuses, weet niet zeker of ik het helemaal begrijp, maar op mijn laptop gebruik ik een ethernet naar usb-c aansluiting (om precies te zijn deze; https://www.bol.com/nl/nl...gigabit/9300000151179584/).

Als ik mijn laptop via deze aansluiting rechtstreeks op de Ziggo modem/router aansluit dan krijg ik de volledige snelheid. Zowel met een korte cat6 utp kabel (dezelfde die ik gebruik om de laptop op de switch aan te sluiten) als met de kabel die door de muur loopt (waar de switch aan hangt). Zodra de switch er tussen zit lijkt de verbinding geknepen, in ieder geval via de speedtest van Ziggo zelf. De KPN speedtest geeft overigens ca. 450Mbps aan kwam ik net achter. Het valt me wel op dat de speedtests vaak wel wat hoger beginnen en dan dalen qua snelheid.

De PS5 haalt 850-950Mbps via de switch. Via de smartwifi 6 pod die ook op de switch zit haal ik draadloos zo'n 650Mbps op de laptop.

Hoewel ik er dus helemaal geen verstand van heb verwacht ik dus dat het ergens op mijn laptop dan wel de switch fout gaat.

Mijn laptop is de Asus ZenBook UX430UA-GV338T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:37
Is die switch een GS105e V2?
Want de support voor een niet V2 versie is al heel lang geleden gestopt en als je zo'n switch hebt gekregen zou ik hem meteen terugsturen.

Verder zou je kunnen kijken of QoS aanstaat dat kan nog wel eens voor problemen zorgen.

En waarom heb je een managed switch gekocht? Welke functionaliteit heb je daarvan nodig?

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 23-02-2025 10:18 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoarmapapa
Ben(V) schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:06:
Is die switch een GS105e V2?
Want de support voor een niet V2 versie is al heel lang geleden gestopt en als je zo'n switch hebt gekregen zou ik hem meteen terugsturen.

Verder zou je kunnen kijken of QoS aanstaat dat kan nog wel eens voor problemen zorgen.

En waarom heb je een managed switch gekocht? Welke functionaliteit heb je daarvan nodig?
Bedankt voor jouw reactie.

Het betreft inderdaad de V2. Deze switch werd mij aangeraden mede door de IGMP snooping functie, heb er zelf totaal geen verstand van. Qua functionaliteit hoeft deze voor mij absoluut niet managed te zijn.

QoS staat op 802.1p/DSCP-based, de andere optie is Port-Based, een optie om het helemaal uit te zetten is er niet (zover ik zie).

Deze terugsturen dus? En welke kan ik dan beter nemen?
Is dit een betere optie: https://www.amazon.nl/Tp-...c806721&gad_source=1&th=1

EDIT:
Net ook even een tweede smartwifi 6 pod bedraad aangesloten direct aan de modem/router van Ziggo. Als ik de laptop hierop bedraad aansluit dan haal ik ook maar zo'n 150-200Mbps. Het lijkt mij dus aannemelijk dat het of aan de adapter ligt die niet met tussen apparaten om kan gaan (is dat een mogelijkheid?) of aan mijn laptop.

[ Voor 32% gewijzigd door Shoarmapapa op 23-02-2025 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik zei als hij geen V2 is dat je hem moet terugsturen.

Wat betreft de instellingen van die switch het volgende.
Bij Qos kies voor port based en kies voor alle ports "No Limit" voor zowel "Ingres" als "Egress"(zou default zo moeten staan).
Verder moet je kijken of de rate limiter voor alle ports uitstaat en of de broadcast filtering uitstaat.

Als je wat wilt testen kun je het beste gewoon een heel simpele switch van de action kopen voor 10 euro, die doen ook icmp snooping en zijn unmanaged.
Deze dus.
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

EDIT:
Die Usb-c naar ethernet adapter is wel de meest voor de hand liggende schuldige.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 23-02-2025 12:28 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Shoarmapapa die action switch is wel iets om in je gereedschapskist te hebben. Altijd handig om even te testen of ergens tijdelijk meer netwerk poorten tot je beschikking te hebben. Pak gelijk de 10 meter netwerkkabel mee, ook altijd handig voor iets tijdelijks en testen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoarmapapa
Ben(V) schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:18:
Ik zei als hij geen V2 is dat je hem moet terugsturen.

Wat betreft de instellingen van die switch het volgende.
Bij Qos kies voor port based en kies voor alle ports "No Limit" voor zowel "Ingres" als "Egress"(zou default zo moeten staan).
Verder moet je kijken of de rate limiter voor alle ports uitstaat en of de broadcast filtering uitstaat.

Als je wat wilt testen kun je het beste gewoon een heel simpele switch van de action kopen voor 10 euro, die doen ook icmp snooping en zijn unmanaged.
Deze dus.
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

EDIT:
Die Usb-c naar ethernet adapter is wel de meest voor de hand liggende schuldige.
Nogmaals dank, las het inderdaad verkeerd/te snel. Zal morgen eens alle instellingen nalopen en configureren conform jouw bericht.

En gewoon omdat ik nieuws- en leergierig ben; hoe zou het kunnen dat ik rechtstreeks aan de modem wel de volle snelheid haal met de adapter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Geen idee, misschien is het modem is minder gevoelig in afwijkingen van de specs.
Het zou geen verschil moeten maken.

Vroeger was alles wat USB was nogal wankel maar tegenwoordig zou dat geen probleem meer moeten zijn.

10 euro investeren in een extra switch om zekerheid te krijgen waar het ligt lijkt me nog steeds een goed advies.

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 23-02-2025 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shoarmapapa
Zal de switch bij de Action zeker halen, bedankt beiden voor de tip hiervoor.

EDIT:
Het probleem zit overduidelijk in mijn laptop. Zojuist bezoek gehad met een Macbook air. Deze aangesloten met dezelfde adapter op de switch en deze haalt 800+ Mbps.

[ Voor 53% gewijzigd door Shoarmapapa op 23-02-2025 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
@Shoarmapapa

heb je al eens getest door de usb ethernet adapter in de USB 3.2 poort te steken.
je laptop heeft 2x USB 2.0 en 1x USB 3.2, misschien remt die adapter af in de 2.0 poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoarmapapa
EverLast2002 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:02:
@Shoarmapapa

heb je al eens getest door de usb ethernet adapter in de USB 3.2 poort te steken.
je laptop heeft 2x USB 2.0 en 1x USB 3.2, misschien remt die adapter af in de 2.0 poort?
Ik gebruik de USB-C poort, volgens mij is dit de 3.2? Het vreemde is dat hij rechtstreeks op de router nergens last van heeft. Pas als de switch of smartwifipod 6 er (bekabeld) tussen zitten hij geknepen wordt.

Ben toch al in de markt voor een nieuwe laptop, dus een heel groot probleem is het nu niet. Vind het alleen erg vreemd en kan geen reden bedenken waardoor dit zou komen, maar ik ben dan ook een leek op dit gebied.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Shoarmapapa vreemd dat het aan de laptop icm met de adapter ligt. Kan van alles zijn, interferentie oid.
Maar aangezien je PlayStation het ook goed deed kunnen we de switch wel uitsluiten lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
Shoarmapapa schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:09:
[...]

Ik gebruik de USB-C poort, volgens mij is dit de 3.2? Het vreemde is dat hij rechtstreeks op de router nergens last van heeft. Pas als de switch of smartwifipod 6 er (bekabeld) tussen zitten hij geknepen wordt.

Ben toch al in de markt voor een nieuwe laptop, dus een heel groot probleem is het nu niet. Vind het alleen erg vreemd en kan geen reden bedenken waardoor dit zou komen, maar ik ben dan ook een leek op dit gebied.
Misschien de drivers voor je laptop updaten, vooral USB gerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Uit interesse, welke adapter is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoarmapapa
KnoxNL schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:08:
Uit interesse, welke adapter is het?
Deze; https://www.bol.com/nl/nl...gigabit/9300000151179584/

Werkt dus perfect rechtstreeks op de router.
Met de Macbookair van mijn visite werkt hij ook perfect op de switch.

Alle drivers zijn up to date aldus Windows. Snap er helemaal niks van. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
Wel echt een softwaredingetje dus.

Maar Windows update zal naar alle waarschijnlijkheid geen nieuwe driver vinden voor dat ding, misschien via de website van de fabrikant en/of maker van de chip.

EDIT die ga je niet snel vinden na een snelle google opdracht denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door KnoxNL op 23-02-2025 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-05 15:54
Laptop op de voeding aangesloten tijdens het testen en staat energie profiel op hoge prestaties?

Usb besparing stand uitgeschakeld in de instellingen?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoarmapapa
Wylana schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:59:
Laptop op de voeding aangesloten tijdens het testen en staat energie profiel op hoge prestaties?

Usb besparing stand uitgeschakeld in de instellingen?
Ja, de laptop voeding is aangesloten en aan de usb instellingen heb ik niet gezeten. Is dit relevant aangezien hij het rechtstreeks op de router wel de snelheid haalt?

Overigens heb ik net nog wat speedtests gedaan en los van die van ziggo speedtest begint hij vaak op 500+ Mbps en zakt dan terug. De Ziggo speedtest is stelselmatig 150-200Mbps.

Edit:
Netwerkbeheer geeft aan dat het Ethernetverbing 3 is, kan het zijn dat er ergens oude verbindingen/drivers staan geregistreerd/geïnstalleerd waardoor ze met elkaar clashen?

[ Voor 12% gewijzigd door Shoarmapapa op 23-02-2025 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Die speedtest die hoger beginnen zijn gewoon waardeloze speedtest want die meten dan de buffercache mee die veel sneller is.

Nee oude driver kunnen niet in de weg zitten.

Heb je op de Asus website gekeken of je de laatste drivers hebt?
https://www.asus.com/us/s...x430ua/helpdesk_download/
Weet niet of je nog Windows 10 draait maar Asus heeft zoals gewoonlijk geen drivers voor de nieuwste Windows versie.
Asus is er altijd heel slecht in om hun oude hardware goed te blijven ondersteunen.

Windows zelf levert zelden de laatste drivers voor netwerk en usb uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoarmapapa
Ben(V) schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:44:
Die speedtest die hoger beginnen zijn gewoon waardeloze speedtest want die meten dan de buffercache mee die veel sneller is.

Nee oude driver kunnen niet in de weg zitten.

Heb je op de Asus website gekeken of je de laatste drivers hebt?
https://www.asus.com/us/s...x430ua/helpdesk_download/
Weet niet of je nog Windows 10 draait maar Asus heeft zoals gewoonlijk geen drivers voor de nieuwste Windows versie.
Asus is er altijd heel slecht in om hun oude hardware goed te blijven ondersteunen.

Windows zelf levert zelden de laatste drivers voor netwerk en usb uit.
De laptop draait op Windows 11. Toevallig heb ik vanmiddag de MyAsus tool gedownload en de drivers gecheckt. Hij geeft aan dat de laatste drivers geïnstalleerd zijn.

Zou graag een nieuwe Zenbook OLED 14 kopen, maar ben nu een beetje huiverig of ik dan ook tegen dit probleem ga aanlopen.

EDIT:
Heb een Realtek driver programma gevonden, als ik de driver hiermee herstel dan haal ik nu de volledige snelheid. Echter bij het opnieuw opstarten of uitzetten van de laptop en daarna weer aan, dan valt de snelheid weer terug. Dit een paar keer herhaald om te testen, het lijkt dus met de driver te maken te hebben.

EDIT 2:
De Ziggo speedtest komt nu wederom niet boven de 200Mbps uit. Echter speedtest.net en de Google speedtest zitten beide rond de 600Mbps. Schiet mij maar lek. :?

[ Voor 20% gewijzigd door Shoarmapapa op 23-02-2025 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:23
ik heb zoiets ook ooit gehad met een dell laptop. kwam ook niet hoger dan 200 range. pakte vervolgens een hp laptop en haalde wel de maximale snelheid. Dus probeer eens een andere laptop of pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Sieso zou ik een speedtest doen BINNEN je LAN, om niet afhankelijk te zijn van die belabberde speedtests.
Pagina: 1