Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
Ik ben al een tijdje opzoek naar een simpele formule, die ik nog niet heb kunnen vinden.

Lening verstrekken: 2.500 euro
36 maanden lang 77 euro in de maand.

Wat is de jaarrente die berekent wordt over de schuld (Persoonlijke Lening)?

Dat is 7,05%, dat weet ik, want op deze website krijg ik dat netjes te zien: https://www.berekenhet.nl/lenen-en-krediet/rente-lening.html

Wat heb ik zelf al geprobeerd om deze formule te bemachtigen?
Heel veel zoeken, en formules hoe een PL en een DK werkt vind ik wel, maar die zoek ik niet. Berekening over spaargeld heb ik net zo weinig aan.

Het is een stuk makkelijker om in m'n eigen brouwsels geen website van derden nodig te hebben, die formule zal maar 1 of misschien 2 regels moeten zijn.

Wie oh wie heeft de juiste zoekterm, of de formule die ik nodig heb?

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:03
Formule voor een annuïtaire lening?
Om de annuïteit te berekenen (van een hypotheek of lening) gebruikt u de volgende formule:

A = P [r(1+r)^n] / [(1+r)^n – 1]

Waarbij:

A = annuïteit (maandelijks bedrag)
P = hoofdsom (leenbedrag)
r = maandrente (jaarrente gedeeld door 12)
n = totaal aantal betalingen (looptijd in jaren x 12)

Stappen voor berekening
  1. Bepaal de hoofdsom (leenbedrag van de hypotheek of lening)
  2. Bereken de maandrente (jaarrente / 12)
  3. Bepaal het totaal aantal betalingen (looptijd x 12)
  4. Vul deze gegevens in de formule in
  5. Bereken de uitkomst voor de maandelijkse annuïteit

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
Hahn schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:13:
Formule voor een annuïtaire lening?

[...]
Nee, die heb ik al ;) Ik wil de andere kant op rekenen.

Ik heb een lening, 2.500 euro, die betaal ik in 36 maanden terug, 77 euro per maand. Welk rentepercentage hoort daar bij?

Door dat in te vullen op de eerder genoemde website, krijg ik 7,05% terug, en dat klopt. De formule die ik nodig heb, kan ik niet vinden.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
RaZ schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:18:
[...]

Nee, die heb ik al ;) Ik wil de andere kant op rekenen.

Ik heb een lening, 2.500 euro, die betaal ik in 36 maanden terug, 77 euro per maand. Welk rentepercentage hoort daar bij?

Door dat in te vullen op de eerder genoemde website, krijg ik 7,05% terug, en dat klopt. De formule die ik nodig heb, kan ik niet vinden.
Dat is het hele eieren eten van formules: die werken ook als je A wel weet, maar één van de inputs niet.

In het geval van A = P [r(1+r)^n] / [(1+r)^n – 1] weet je
A = 77 euro per maand
P = 2500 euro totaal geleend
n = 36 maanden

dus je wilt de r vinden. Die kan je niet zomaar berekenen, dus daar zal je iets voor moeten gebruiken om het te benaderen, bijvoorbeeld met een functie als fsolve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan moet je als ik me goed herinner met logaritmes aan de slag.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
*knip* AI-gegenereerde reacties zijn niet welkom

[ Voor 88% gewijzigd door Zr40 op 22-02-2025 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
Hahn schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:25:
[...]

Dat is het hele eieren eten van formules: die werken ook als je A wel weet, maar één van de inputs niet.

In het geval van A = P [r(1+r)^n] / [(1+r)^n – 1] weet je
A = 77 euro per maand
P = 2500 euro totaal geleend
n = 36 maanden

dus je wilt de r vinden. Die kan je niet zomaar berekenen, dus daar zal je iets voor moeten gebruiken om het te benaderen, bijvoorbeeld met een functie als fsolve.
Die formule die je eerder postte klopt overigens voor geen meter ;)

code:
1
2
3
rentevoet = (1 + rentepercentage) ^ (1/12) - 1
termijnbedrag = (Leenbedrag * rentevoet * (1 + rentevoet) ^ looptijd in maanden / ((1 + rentevoet) ^ looptijd in maanden - 1))
.

Formule voor een PL.

De rentevoet zal berekent moeten worden met de volgende waarde:
leenbedrag = 2500
looptijp in maanden 36
termijnbedrag = 77

Met die 3 variabele, zal de rentevoet berekent moeten worden, en die formule zoek ik. Het rentepercentage is dan rentevoet ^ 12

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
RaZ schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:46:
[...]

Die formule die je eerder postte klopt overigens voor geen meter ;)

code:
1
2
3
rentevoet = (1 + rentepercentage) ^ (1/12) - 1
termijnbedrag = (Leenbedrag * rentevoet * (1 + rentevoet) ^ looptijd in maanden / ((1 + rentevoet) ^ looptijd in maanden - 1))
.

Formule voor een PL.

De rentevoet zal berekent moeten worden met de volgende waarde:
leenbedrag = 2500
looptijp in maanden 36
termijnbedrag = 77

Met die 3 variabele, zal de rentevoet berekent moeten worden, en die formule zoek ik. Het rentepercentage is dan rentevoet ^ 12
De formule die ik postte komt van de link die ik deelde, en door A = 77 euro per maand, P = 2500 euro totaal geleend en n = 36 maanden in te geven kon ChatGPT er binnen een paar seconden rekenen achterkomen dat de jaarrente 7,05% rente is, zonder dat ik dat gedeeld had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMcd8H6642P93Nn6bU9Mjm4bW5k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fKqnN9eiJUJIwFC7XT3tznMD.png?f=fotoalbum_large

Dus ik weet 97,05% zeker dat die formule prima werkt :)

[ Voor 14% gewijzigd door Hahn op 22-02-2025 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:30
Excel heeft een functie om annuïteit te berekenen, BET.

Ik heb even een Excel gemaakt, zie onderstaande deellink, geldig t/m 28 februari:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlSp7xSrcjmFelT8IVqYHlIuGzE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jOnZCxsgbOOOxhdhZ3C1WzHo.png?f=fotoalbum_large

Bij A1 vul je het leningbedrag in,
Bij A2 het aantal maanden looptij,
A3 is de jaarrente

De formule in B3 berekent de maandrente
maandrente = ( 1 + r/jr ) ^ (1/12) -1 met daarin;
r/jr = rentepercentage per jaar.
De formule in C5 berekent dan de annuïteit (zie functiebalk). Dan kun je dus zelf met "trial & error" de jaarrente aanpassen totdat je annuïteit op €77,- staat.

Als extra heb ik nog een tabel gemaakt waarin je ziet wat je dan per maand aan rente en aflossing betaalt.

[ Voor 5% gewijzigd door Wild Chocolate op 22-02-2025 17:05 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Wild Chocolate schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:02:
Excel heeft een functie om annuïteit te berekenen, BET.

Ik heb even een Excel gemaakt, zie onderstaande deellink, geldig t/m 28 februari:

***members only***

[Afbeelding]

Bij A1 vul je het leningbedrag in,
Bij A2 het aantal maanden looptij,
A3 is de jaarrente

De formule in B3 berekent de maandrente
[...]

De formule in C5 berekent dan de annuïteit (zie functiebalk). Dan kun je dus zelf met "trial & error" de jaarrente aanpassen totdat je annuïteit op €77,- staat.

Als extra heb ik nog een tabel gemaakt waarin je ziet wat je dan per maand aan rente en aflossing betaalt.
Dit is niet wat RaZ zoekt. Hij heeft die 7,05% jaarrente gevonden via een andere tool, maar hij wil weten hoe die tool op die 7,05% rente komt, met welke formule.

Zelf handmatig 7,05% rente invullen in jouw Excel gaat dat niet oplossen voor hem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:30
Hahn schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:11:
[...]

Dit is niet wat RaZ zoekt. Hij heeft die 7,05% jaarrente gevonden via een andere tool, maar hij wil weten hoe die tool op die 7,05% rente komt, met welke formule.

Zelf handmatig 7,05% rente invullen in jouw Excel gaat dat niet oplossen voor hem ;)
Ik schrijf dan ook dat je het hiermee met trial & error kan bepalen. Het is in ieder geval een bruikbare tool om hetzelfde te bereiken wanneer je dit voor nog meer bedragen wilt doen...

Jij hebt heel leuke formules gepost waarmee je (als hij klopt :X ) hetzelfde kan doen als ik heb gedaan. Maar de omzetting naar wat @RaZ wil, kom jij ook niet verder dan "fsolve" gebruiken. Ik nodig je dan ook van harte uit om mijn Excel met Fsolve zo aan te passen dat hij doet wat RaZ vraagt ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
Ik ben zelf aan het coden, en kon deze formule dus niet vinden. Goed en wel, eens kijken wat fsolve mij kan bieden.

Gebruik maken van 3rd-party tools/websites is dan niet echt handig ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Wild Chocolate schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:15:
[...]

Ik schrijf dan ook dat je het hiermee met trial & error kan bepalen. Het is in ieder geval een bruikbare tool om hetzelfde te bereiken wanneer je dit voor nog meer bedragen wilt doen...

Jij hebt heel leuke formules gepost waarmee je (als hij klopt :X ) hetzelfde kan doen als ik heb gedaan. Maar de omzetting naar wat @RaZ wil, kom jij ook niet verder dan "fsolve" gebruiken. Ik nodig je dan ook van harte uit om mijn Excel met Fsolve zo aan te passen dat hij doet wat RaZ vraagt ;)
Dat die formule volgens mij wel klopt heb ik hierboven al gedeeld, maar voor de zekerheid heb ik 'm nog een keer nagerekend voor je: en ja, hij klopt.
RaZ schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:29:
Ik ben zelf aan het coden, en kon deze formule dus niet vinden. Goed en wel, eens kijken wat fsolve mij kan bieden.

Gebruik maken van 3rd-party tools/websites is dan niet echt handig ;)
Als je geen andere tools of websites wilt gebruiken (wat volgens mij juist heel handig is, maar dat ter zijde), dan is @Wild Chocolate's Excel waarin je het handmatig kan benaderen door trial & error een optie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
Hahn schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:31:
[...]

Als je geen andere tools of websites wilt gebruiken (wat volgens mij juist heel handig is, maar dat ter zijde), dan is @Wild Chocolate's Excel waarin je het handmatig kan benaderen door trial & error een optie ;)
Ik heb geen excel nodig, de code om te verifieren heb ik al, die 2 regels die ik eerder postte doet het zelfde, en zit al in m'n eigen tool ;)

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1