Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 14:04
Once every blue moon, overkomt mij iets in mijn digitale leven waardoor ik ineens onzeker wordt over alles wat ik tot nu toe als "feit" beschouwde.

Ik ben al een poos bezig om een oude OS X Lion (10.7) USB installer te maken. OS X Lion en Mountain Lion zijn een beetje anders wat betreft het maken van een USB insstaller, omdat je de image dus flasht naar de drive in plaats van een bijgesloten "createmediainstaller" command-line tool te gebruiken. Ik heb al tientallen MacOS USB installers gemaakt zonder problemen, maar deze wilde gewoon echt niet lukken. Na zeker zo'n 6 a 7 uur aan pogingen en onderzoek, heb ik de oorzaak gevonden en hier is pandora's box open gegaan.

Het model van de USB drive wordt niet ondersteund. Ik heb hier 3 x Transcend Jetflash 790 liggen in meerdere capaciteiten en zelfs verschillende kleuren, allemaal gloednieuw: 128 GB wit, 64 GB wit, 128 GB zwart. Geen enkele wilt OS X Lion of Mountain Lion booten! Switch ik naar een SanDisk 16 GB, niets aan de hand.

Het wordt nog mooier, op de Transcend website staat dat de Transcend serie niet geschikt is om bootable drives te maken. Flash opslag is gewoon opslag dacht ik. Als je een bootpartitie erop kan zetten, dan moet het werken.

Oh en op het zelfde model USB drive draai ik moeiteloos andere macOS installers, windows installers en zelfs Ventoy, terwijl dit door fabrikant officieel niet ondersteund zou worden.

Hoe is het mogelijk dat een USB drive niet geschikt is om een specifiek bepaalde macOS te booten?

PS: De vraag heeft meer te maken met opslag dan met macOS ben ik van mening, vandaar de keuze voor dit subforum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:36
Interessant! Ik wist ook niet dat er USB-sticks waren die er niet geschikt voor zouden zijn. Ik heb het even aan onze AI-vriend ChatGPT gevraagd en die komt met de volgende mogelijkheden:
Some flash drives aren't suitable for booting due to factors like:

Storage Type (eMMC vs. USB Flash): Some flash drives use eMMC storage, which is slower and may not be recognized as bootable by certain systems.

Speed: Some drives are too slow for booting because they don't meet the minimum speed requirements for modern operating systems.

BIOS/UEFI Compatibility: Not all flash drives are compatible with BIOS/UEFI settings, especially older or cheaper models that lack proper firmware.

File System Formatting: If the flash drive isn't formatted with a bootable file system (like FAT32 or NTFS), it won't boot.

Capacity: Drives with very low capacity (under 4GB, for example) might not have enough room for an OS image.

Quality: Cheap or low-quality drives might have inconsistent performance, making them unreliable for booting.

Basically, it's all about performance, firmware compatibility, and the drive's ability to handle large boot files.
Snelheid, storage type, capaciteit en kwaliteit lijken me hier geen probleem.

Rest nog twee opties: Op wat voor file system is je USB-stick geformateerd? Als dat het ook niet is, dan is de kans groot dat het dus om missende firmware gaat. Mogelijk was dat een manier om geld te besparen (of meer te verdienen door mensen te laten upgraden).

edit:
Als ik ChatGPT vraag waarom de Transcend JetFlash 790 niet bootable is, komt 'ie ook met de uitleg over firmware:
The JetFlash 790 isn’t bootable because it’s designed purely as a portable storage device—not as a boot device. Transcend’s firmware and software for the JetFlash series don’t include the bootloader functionality needed to start an operating system. They’ve engineered these drives for data storage only, so if you need a bootable drive, you’d have to use a model that’s built for that purpose (like the ESD310 portable SSD).
Uiteraard met een korreltje zout nemen, dit kan 'ie verzinnen of fout interpreteren, maar goede kans dat dit het wel is.

[ Voor 17% gewijzigd door Hahn op 22-02-2025 15:51 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 14:04
@Hahn Het stukje van chatGPT ben ik erg skeptisch over zoals je zelf al aangeeft. Er zijn laptops die volledig draaien op eMMC opslag. Lijkt mij ook sterk dat snelheid of kwaliteit een rol speelt. Hij heeft een leessnelheid van ~100 MB/s. Het tweede stukje dat specifiek gaat over de JetFlash 790 komt overeen met wat er op de website van Transcend staat.

De fileformat is macos extended (journaled), maar de apple disk utility app zet het om naar macos extended (non-journaled). Misschien dat de firmware van de Transcend USB drive hier niet mee kan omgeen..