Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:25

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hoi allen,

Ik wil met jullie mijn gedachtengoed eens delen. Mijn situatie:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu vind ik klussen gerelateerd aan elektromonteur en automonteur best wel leuk. Ik wil niet zeggen dat het mijn 'hobby' is maar als mijn zwager mij belt om te helpen met elektro-klussen of mijn vriendin mij vraagt om wat te fixen in haar auto dan kun je mij altijd bellen :9~. Nu ben ik vooral benieuwd of er meerdere Tweakers zijn die na hun intensieve job ook nog een soort hobby of bijbeundag hebben waarop je een paar uur of een dag ergens helpt bij een bedrijf. Hoe bevalt dat? Is dat goed te combineren? Ik wil namelijk van dit beroep mijn werk niet maken omdat ik het eigenlijk als 'erbij' leuk vind en niet als werk. En meer gaan werken kan, maar mijn werk is niet mijn hobby.

Ik zat zelf te denken aan iets als een 0-uren-contract bij een autobedrijf om daar wat standaard dingetjes te doen (servicebeurten, remmerij, kleinere klussen vb).

Ben benieuwd :)

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-05 07:21

SeatRider

Hips don't lie

Let sowieso op dat zodra het de hobbysfeer ontstijgt, je huidige werkgever hier ook iets over te zeggen heeft. Je loopt immers een risico dat je op je tweede job een ongeluk krijgt en arbeidsongeschikt raakt

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:30
ViezeVis schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:03:

Ik zat zelf te denken aan iets als een 0-uren-contract bij een autobedrijf om daar wat standaard dingetjes te doen (servicebeurten, remmerij, kleinere klussen vb).
Op zich leuk bedacht, maar ik denk niet dat je zomaar een autobedrijf gaat vinden die hier snel in meegaat, want die zal met afspraken zitten en ook een bepaald niveau en/of ervaring willen.

Sowieso komen contracten altijd met verwachtingen, zelfs al is het een nulurencontract. En dan kan je hobby toch al snel als (verplicht) werk aan gaan voelen, want dat is het dan ook :P

Wat let je om eerst gewoon wat vaker zelf te gaan klussen, zonder dat het direct in een contract vastgelegd ligt hoe of wat?

The devil is in the details.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:36
Wat sommige mensen met deze hobby nog wel eens doen is leuke oude autos die in wat slechte staat verkeren voor een prikkie opkopen, opknappen en doorverkopen. Aan jezelf natuurlijk te oordelen of je skillset hierin toereikend genoeg is.

Voordeel daarbij is natuurlijk dat één en ander gewoonweg hobbymatig volledig in eigen beheer blijft. Geen verwachtingen van andere partijen. Geen tijdsdruk. Je bepaalt volledig zelf wanneer het ene project klaar is om te verkopen, een volgend project op te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

SeatRider schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:06:
Let sowieso op dat zodra het de hobbysfeer ontstijgt, je huidige werkgever hier ook iets over te zeggen heeft. Je loopt immers een risico dat je op je tweede job een ongeluk krijgt en arbeidsongeschikt raakt
Die tweede werkgever heeft er alleen iets over te zeggen als er een nevenwerkzaamhedenbeding is opgenomen in het contract of CAO. Anders alleen wanneer je in overtreding dreigt te raken van de Arbeidstijdenwet.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Ik ken een it er die zo 1 dag per week bij een ander bedrijf auto’s restaureert - gewoon doen

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:42
Erg herkenbaar verhaal. Zelf ben ik door mijn ouders redelijk gepusht om een hogere opleiding te doen. Ik wilde graag een automonteur opleiding volgen, maar mijn moeder zei 'je kan goed leren, dus je kiest min. een HBO opleiding'. Mede door die cultuur binnen mijn familie dat je het pas gemaakt hebt als je 'op kantoor zit', eigenlijk altijd gestreefd naar hogere posities. Altijd veel en hard gewerkt, maar nooit een 'bevredigend' gevoel gehad qua werkplezier. Nee ik ging nooit met tegenzin naar mijn werk, maar was altijd jaloers op mensen die met passie over hun werk praten. Na jaren gevangen in de gouden kooi van salaris en levensstandaard.

Inmiddels ben ik nu >10 jaar ouder dan jij en altijd nog een beetje spijt dat ik dat pad niet heb kunnen bewandelen. In mijn vrije tijd altijd bezig met klussen aan auto's, motoren, boten en elektra. Jarenlang geworsteld met hoe ik 'met m'n handen werken' kan integreren in mijn baan en er ook nog geld mee kan verdienen. Ca. 2 jaar geleden de stap gemaakt om voor mezelf te beginnen. Met het doel om langzaam over te gaan van 100% kantoorwerk naar een leuke verdeling tussen 'denkwerk' en 'handwerk'. Momenteel het grootste gedeelte van de tijd nog bezig met kantoorwerk en mezelf verhuren als kenniswerker. Daarnaast wel druk bezig om het plan concreter te maken. Langzaamaan wat investeringen aan het doen in het 'praktijk' gedeelte. Alleen een stuk lastiger (vind ik) nu ik verantwoordelijk ben voor een gezinnetje.

Als je het mij vraagt; als je de huidige baan ook leuk vind, lekker blijven doen en daarnaast blijven hobbyen. Als je de huidige baan alleen doet om geld op de plank te brengen; stop ermee zodra het kan en ga iets doen wat je 100% leuk vind. Als je iets heel leuk vind, dan word je er vanzelf erg goed in en vind je ook een manier om er goed geld in te verdienen. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-05 13:55
Fulltime elektricien, als ZZP-er, kun je echt wel meer dan rond de 5000 bruto verdienen hoor. :) dus die dip zal eerder een plus worden.

Ik heb mijzelf aangemeld bij de KVK en een KOR bij de belastingdienst en doe ook wat werk naast m'n baan. Dat verloopt eigenlijk allemaal prima.
Wat al wel gezegd is, je moet dat wel melden bij je werkgever ivm risico op verwondingen/ziekte enzo.

Ik zou als ik jou was gewoon lekker proberen en doen, een verkeerde keuze maken is altijd beter dan geen keuze maken en het is jammer als je over X jaar terug moet kijken van "had ik maar".

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Mag ik +1en? Ik mag +1en.

Ook van huis uit richting 'hoogst haalbare' gepusht om vervolgens in de 30ies uit te vallen met allerlei psychische klachten. Vanuit trajecten toentertijd in aanraking gekomen met fysiek werk en dat beviel me wel.

Met deze wijsheid ben ik gaan kijken wat ik echt leuk vind om te doen en ik ben als eerste de autoschadeherstel in gegaan waarin ik kennis heb gemaakt met de verfijning van auto's. Vanuit dit bedrijf ben ik een eigen hobby gaan starten in de auto detailing. Uiteindelijk had ik een best inventaris waarmee ik best wel zakelijk vooruit zou kunnen.

Ik heb toen in 2021 de stap naar de KVK gemaakt en ben fulltime voor mijzelf begonnen als auto detailer. Eerst aan huis en nu met een eigen werkplaats. Ik werk met veel plezier en klanten benoemen dat ze dat ook zien aan me.

Het leven is niet zwart/wit, maar ga mee met je flow. Luister naar wat je ingegeven wordt en onderneem actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:36
Vrijwilligerswerk een optie? Bijv bij een botenrestaurateur zoeken ze vaak mensen. Dan leer je "spelenderwijs" houtbewerking.
Zelf meubels maken?
Of wil je er echt knaken mee verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:43

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zit zelf in de IT (HBO opleiding) maar ik wil ook graag met mijn handen werken. Helaas kom je dan al snel uit bij het MKB en dan nog gaat het niet verder dan een beetje switches en servers schroeven.

Ik ben 10 jaar geleden toevalligerwijs in een IT baan in het maritieme gerold. Dus naast het standaard werk van een ITer doe ik nu ook gewoon buitendienst werk op onze schepen. En daar ben ik dus ook gewoon met elektriciteit bezig (o.a.). Heel divers.

Niet iedere IT baan is een kantoorfunctie.
Pagina: 1