Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baarsjes
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik wil graag kleine hoeveelheden aandelen kopen van een bedrijf dat geregistreerd is op Nasdaq Stockholm.
Met kleine hoeveelheden bedoel af en toe voor €100 als ik dat over heb een of twee keer per maand. Ik heb verder geen enkele ervaring op de aandelenmarkt en mijn doel is ook niet om winst te maken.

Ik heb rondgezocht en op diverse sites geregistreerd. Zoals eToro, de Giro, Plus500. Ik kan hier echter het specifieke bedrijf dat ik zoek niet vinden en het lijkt sowieso niet mogelijk om kleine hoeveelheden te kopen.

Heeft er iemand ervaring hiermee, waar ik dit zou kunnen doen en of dit uberhaupt mogelijk is.

http://www.bonuszoeken.nl

Beste antwoord (via Baarsjes op 25-02-2025 17:10)

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:23
Voordat mensen je verder helpen, waarom wil je een aandeel kopen zonder kennis van de markt en ook geen interesse om rendement te maken?

*knip* dit doen we hier niet

Hoe dan ook, heb je de ISIN code? Pas dan kunnen we je verder helpen. Hier in Zweden gebruikt men Nordnet en Avanza om te beleggen, maar dat is alleen mogelijk met BankID (Zweede Digid dat men voor alles gebruikt).

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 26-02-2025 12:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Voordat mensen je verder helpen, waarom wil je een aandeel kopen zonder kennis van de markt en ook geen interesse om rendement te maken?

*knip* dit doen we hier niet

Hoe dan ook, heb je de ISIN code? Pas dan kunnen we je verder helpen. Hier in Zweden gebruikt men Nordnet en Avanza om te beleggen, maar dat is alleen mogelijk met BankID (Zweede Digid dat men voor alles gebruikt).

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 26-02-2025 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

is het wel een beursgenoteerd bedrijf?

de bv van de fietsenmaker staat ook niet op de beurs en ook veel grote bedrijven ook niet?

Waarom dit specifieke bedrijf? Is het geen spam waarin je gelokt wordt om te investeren in iets wat niet bestaat?

[ Voor 8% gewijzigd door bombadil op 22-02-2025 17:23 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:15
Dit kan je beter niet doen: je hebt niet geld genoeg om te beleggen, je wil in 1 specifiek bedrijf beleggen, je wilt beleggen in 1 specifiek land, je hebt geen ervaring met aandelen, en je wil ook geen winst maken(?).

Dikke afrader op basis van de informatie die je hier geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Heb net gekeken, bij Saxo kun je niet beleggen in Zweden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Bij DEGIRO kun je daar wel aandelen kopen, dat kost wel €4,90 per transactie (plus €2,50/jaar aansluitkosten).

Hier kun je alle genoteerde aandelen vinden (even filters aanpassen, 405 in totaal):
https://www.nasdaq.com/european-market-activity/shares

Let erop dat de prijzen in Zweedse Kronen zijn en de prijs in Euro dus ongeveer 11 keer lager is.

Maar waarom je dit zo zou willen doen zonder rendement te behalen? Met 1 aandeel kun je al naar de AVA als je dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baarsjes
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Dank voor de reacties. Zoals ik het lees heb ik een BankID nummer nodig om dit te kunnen doen.

Verder, ja ik heb het ISIN nummer. Het gaat om het bedrijf waar ik werk, waar ik mij betrokken bij voel. En zou het dus leuk vinden om een deel van het bedrijf te "bezitten". Is dus niet meer dan leuk. Weliicht dat general chat een betere plek was geweest in mijn geval. Maar ga er vanuit dat hier meer expertise voorbij komt.

http://www.bonuszoeken.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Baarsjes schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:04:
...Het gaat om het bedrijf waar ik werk, waar ik mij betrokken bij voel. En zou het dus leuk vinden om een deel van het bedrijf te "bezitten".
Mogelijk een onhandige vraag maar niet alle bedrijven zitten erop te wachten dat eigen personeel investeert. Andersom, investeren door jou in het bedrijf en daarmee (mogelijk) hoge rendementen scoren, kan in sommige gevallen worden gezien als insider trading.

Ja, waarschijnlijk til ik er te zwaar aan maar als je wil beleggen, zou ik toch even de kleine letters van je contract lezen en.of contact zoeken met HR hierover. ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dank voor de reacties. Zoals ik het lees heb ik een BankID nummer nodig om dit te kunnen doen.

Verder, ja ik heb het ISIN nummer. Het gaat om het bedrijf waar ik werk, waar ik mij betrokken bij voel. En zou het dus leuk vinden om een deel van het bedrijf te "bezitten". Is dus niet meer dan leuk. Weliicht dat general chat een betere plek was geweest in mijn geval. Maar ga er vanuit dat hier meer expertise voorbij komt.
Bij Interactive Brokers kan je aandelen van de Zweedse beurs kopen. https://www.interactivebrokers.co.uk/

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Wat is het isin nummer? Ik wil ook wel even kijken of TradeRepublic het heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:34:
[...]

Mogelijk een onhandige vraag maar niet alle bedrijven zitten erop te wachten dat eigen personeel investeert. Andersom, investeren door jou in het bedrijf en daarmee (mogelijk) hoge rendementen scoren, kan in sommige gevallen worden gezien als insider trading.

Ja, waarschijnlijk til ik er te zwaar aan maar als je wil beleggen, zou ik toch even de kleine letters van je contract lezen en.of contact zoeken met HR hierover. ;)
Dit zou wel ongewoon zijn hoor, veel beursgenoteerde bedrijven stimuleren aandeelhouderschap door het personeel juist. Insider trading is alleen relevant voor een klein groepje echt goed geïnformeerde personen en daar gelden strenge regels voor (geheimhouding, handelsbeperkingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Het gaat om het bedrijf waar ik werk, waar ik mij betrokken bij voel.
Als het voor de lol is en je hebt geen grote belangen dan heb je weinig te verliezen, maar investeren in je werkgever betekent dat je bij financiële problemen mogelijk niet alleen je baan kwijt bent, maar ook je investering.

Als je die aandelen met forse korting kan kopen is dat prima, maar op de beurs is het niet slim.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Het gaat om het bedrijf waar ik werk, waar ik mij betrokken bij voel. En zou het dus leuk vinden om een deel van het bedrijf te "bezitten". Is dus niet meer dan leuk.
Kijk even of je bedrijf wellicht een werknemer aandelen koop programma heeft (employee stock purchase plan - espp). Daarmee zit je wel vast aan de broker partij die de werkgever heeft uitgekozen, maar er is vaak wel een beperkte korting mogelijk.

Verder als het slecht gaat met het bedrijf en je baan op de tocht komt te staan, slinkt ook je opgebouwde vermogen omdat de waarde van het bedrijf daalt. Je verbindt jezelf wellicht meer met het bedrijf dan financieel wenselijk kan zijn.

Over insider trading, dat speelt echt pas op het moment dat je een belangrijke persoon binnen de organisatie bent (of toevallig de administratief medewerker bent die de documenten van een bepaalde overeenkomst moet voorbereiden). Het gros van het personeel in de meeste organisaties hebben geen mogelijkheid om op de hoogte te zijn van feiten (dus geen geruchten of uitgesproken verwachtingen) die invloed hebben op de beurskoersen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Orangelights23 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:42:

[mbr]*knip* dit doen we hier niet[/]

Grappig dat een moderator sarcasme niet herkent "dat doen we hier niet"...

Hoe dan ook, heb je de ISIN codes voor ons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Qwerty-273 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:52:
[...]

Kijk even of je bedrijf wellicht een werknemer aandelen koop programma heeft (employee stock purchase plan - espp). Daarmee zit je wel vast aan de broker partij die de werkgever heeft uitgekozen, maar er is vaak wel een beperkte korting mogelijk.

Verder als het slecht gaat met het bedrijf en je baan op de tocht komt te staan, slinkt ook je opgebouwde vermogen omdat de waarde van het bedrijf daalt. Je verbindt jezelf wellicht meer met het bedrijf dan financieel wenselijk kan zijn.

Over insider trading, dat speelt echt pas op het moment dat je een belangrijke persoon binnen de organisatie bent (of toevallig de administratief medewerker bent die de documenten van een bepaalde overeenkomst moet voorbereiden). Het gros van het personeel in de meeste organisaties hebben geen mogelijkheid om op de hoogte te zijn van feiten (dus geen geruchten of uitgesproken verwachtingen) die invloed hebben op de beurskoersen.
Als het om bijvoorbeeld zodanig grote contracten gaat dat die impact kunnen hebben op de aandelenkoers dan werken dan zijn daar bij wat grotere bedrijven al snel meer dan 100 mensen direct bij betrokken. En de wolk daar om heen (collega's met wie je bij de koffieautomaat praat over waar je mee bezig bent) is een veelvoud daarvan.

Als bedrjif moet je daarom een goede code of conduct hebben die door alle werknemers moet worden ondertekend.
Pagina: 1