Oprit opnieuw bestraten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmmmmmark
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-04 16:51
Beste Tweakers,

Ik zou graag mijn oprit opnieuw bestraten, omdat deze her en der wat verzakt is op de plek waar de auto altijd staat. Het is nog de eerste oprit uit '94; mag dan dus ook wel her en der verzakt zijn zegt mijn boerenlullen verstand (famous last words 😉😋).

Ik had het als volgt bedacht:
-Betonklinkers eruit halen en schoon maken (standaard betonklinker van ca 20x10x8);
-Zandbed plaatselijk aanvullen, plaatselijk aftrillen (nodig?) en in zijn geheel opnieuw afreien;
-Betonklinker omgedraaid terugplaatsen voor frisse, nieuwe look;
-Betonklinker aftrillen;
-Voegzand.

Qua werkzaamheden geen probleem voor mij, heb vaker vergelijkbare klussen (nieuw werk) gedaan. Heb alleen geen ervaring met herbestrating en het wel/niet nodig zijn van aantrillen en of het mogelijk is om de betonklinker omgedraaid terug te leggen.

Hoor graag jullie ervaringen/bedenkingen/advies!

EDIT:
Ter verduidelijking. Ik vraag niet wat mooier is, ik vraag of mijn methode goed is en of het technisch mogelijk is om de steen omgedraaid te leggen. De oprit gaat er hoe dan ook uit, dus ik kan ter plekke kijken wat mooier is.

Groeten,

Mark

[ Voor 11% gewijzigd door Mmmmmmark op 22-02-2025 13:05 ]

Beste antwoord (via Mmmmmmark op 23-02-2025 10:24)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:19
Mmmmmmark schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:36:
Heb alleen geen ervaring met herbestrating en het wel/niet nodig zijn van aantrillen en of het mogelijk is om de betonklinker omgedraaid terug te leggen.
Het is mogelijk om op de kop de boel te gaan bestraten. Of dat mooi is mag je zelf bedenken. Veel gemeentes hebben bewust dat alleen als een bouwweg. Niet in de definitieve situatie. Dat heeft een reden vanwege bijvoorbeeld uiterlijk en kleur.

Het is altijd het zandbed opnieuw aanvullen en trillen (verdichten) om te zorgen dat je niet meteen weer verzakkingen hebt. Je hoort ook vaak dat men compleet met menggranulaat / puin aan het werk gaat om daar een stevige fundering van te maken. Dat zou ik zelf in dit geval niet doen. Gewoon aanvullen en de boel opnieuw verdichten is voldoende.
Ter verduidelijking. Ik vraag niet wat mooier is, ik vraag of mijn methode goed is en of het technisch mogelijk is om de steen omgedraaid te leggen. De oprit gaat er hoe dan ook uit, dus ik kan ter plekke kijken wat mooier is.
Betonstraatstenen (BSS) worden na verloop van jaren grijs van kleur. Kleuren vervagen. Wat fabrikanten ook aangeven. Dat geldt ook voor de ruwheid van het materiaal. Na verloop van tijd gaat het minder ruw worden. Het bewerken met een hogedrukspuit om het weer "schoon" te krijgen dat is maar tijdelijk. De ervaring is dat men eerder weer de hoge drukspuit mag gaan gebruiken om het weer schoon te maken. Een borstel en een voegenkrabber werkt het beste.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:25
Omgedraaide betonklinkers zijn denk ik wel veel gladder dan niet omgedraaide.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:58
Je kan nu toch nog even flink met de hogedrukspuit eroverheen blazen om ze schoon te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmmmmmark
GioStyle schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:47:
Je kan nu toch nog even flink met de hogedrukspuit eroverheen blazen om ze schoon te krijgen?
Dat klopt. Maar de onderkant van de klinker is glad en zonder randafwerking. De bovenkant is ruw en heeft randafwerking. Schoon krijgen is dan ook het probleem niet, maar ik had gedacht een modernere look te krijgen als ik de klinkers omdraai.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:56
Haal er een 50 tal uit, maak ze schoon en 'leg' dat omgekeerd uit, is het (nog steeds) mooi?

[ Voor 11% gewijzigd door natural colour op 22-02-2025 11:06 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmmmmmark
natural colour schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:05:
Haal er een 50 tal uit, maak ze schoon en 'leg' dat omgekeerd uit, is het (nog steeds) mooi?
Dat kan ik ter plekke nog altijd bekijken. Oprit moet hoe dan ook opnieuw gelegd worden.
Ik vraag alleen of mijn methode goed is en of de steen omgedraaid leggen technisch mogelijk is. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Een oprit voor een auto wil je goed laten inklinken/aantrillen anders verzakt dat heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:56
Groningerkoek schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:23:
Een oprit voor een auto wil je goed laten inklinken/aantrillen anders verzakt dat heel snel.
Een dikke laag aangetrild puin eronder.
Ophoogzand is soms van <bagger> kwaliteit, dan verzakt het al snel ondanks aantrillen.
Dat soort zand is er bij de koop van mijn huis geleverd, en ligt nu onder de oprit :( , bij regen word het drijfzand, je zakt gewoon weg met je voeten...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Heb alleen geen ervaring met herbestrating en het wel/niet nodig zijn van aantrillen en of het mogelijk is om de betonklinker omgedraaid terug te leggen.
Het is mogelijk om op de kop de boel te gaan bestraten. Of dat mooi is mag je zelf bedenken. Veel gemeentes hebben bewust dat alleen als een bouwweg. Niet in de definitieve situatie. Dat heeft een reden vanwege bijvoorbeeld uiterlijk en kleur.

Het is altijd het zandbed opnieuw aanvullen en trillen (verdichten) om te zorgen dat je niet meteen weer verzakkingen hebt. Je hoort ook vaak dat men compleet met menggranulaat / puin aan het werk gaat om daar een stevige fundering van te maken. Dat zou ik zelf in dit geval niet doen. Gewoon aanvullen en de boel opnieuw verdichten is voldoende.
Betonstraatstenen (BSS) worden na verloop van jaren grijs van kleur. Kleuren vervagen. Wat fabrikanten ook aangeven. Dat geldt ook voor de ruwheid van het materiaal. Na verloop van tijd gaat het minder ruw worden. Het bewerken met een hogedrukspuit om het weer "schoon" te krijgen dat is maar tijdelijk. De ervaring is dat men eerder weer de hoge drukspuit mag gaan gebruiken om het weer schoon te maken. Een borstel en een voegenkrabber werkt het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
natural colour schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:44:
[...]

Ophoogzand is soms van <bagger> kwaliteit, dan verzakt het al snel ondanks aantrillen.
Dat soort zand is er bij de koop van mijn huis geleverd, en ligt nu onder de oprit :( , bij regen word het drijfzand, je zakt gewoon weg met je voeten...
Als je geluk hebt gooit iemand in de straat er binnenkort nieuwe dakpannen op, oude dakpannen zijn een prima gratis ondergrond. Net mijn dak hier (Zweden) vervangen en de boeren wilden dolgraag de oude pannen hebben. Wat geniaal was, want een grote boerenkar in je tuin waar je ze rechtstreeks in kunt smijten vanaf het dak. Is een hele snelle manier om van de oude pannen af te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
natural colour schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:44:
[...]
Als je echt slecht zand hebt mogen ontvangen dan mag je de leverancier aanspreken. Ik heb in mijn werk ooit eens slecht zand gezien wat we niet konden verdichten. Dat kwam vaker voor in die gemeente. Dat kreeg je zowel droog als nat niet op de gewenste verdichting. Daarom zal er meer aan de hand zijn. Bijvoorbeeld het water kan niet weg. Je zit ergens in de polder met een kleiondergrond. Dan heb je een bijna waterdichte kuip. Waar je je zand in geflikkerd hebt. Dan had er een drain onder in het cunet aangebracht moeten worden. En de drain op een sloot of gemeentelijk drainagestelsel aangesloten. Als de drain niet aanwezig is mag je degene aanspreken die bij jou de oprit heeft aangelegd.

De oprit ligt bij mij zonder menggranulaat / puin. De ondergrond is zandgrond. Het voordeel is dat het water zo in de grond wegzakt. Nu na 20 jaar zit er iets van wat sporen in. Dat zie ik maar als standaard onderhoud. Bij de gemeentelijke wegen wordt (deels) herstraten namelijk ook met deze termijn gedaan. Goed maar eens aanpakken. Stoort mij nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:25
Mmmmmmark schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:07:
[...]

Dat kan ik ter plekke nog altijd bekijken. Oprit moet hoe dan ook opnieuw gelegd worden.
Ik vraag alleen of mijn methode goed is en of de steen omgedraaid leggen technisch mogelijk is. 😉
Technisch prima mogelijk. Grindtegels worden ook vaak omgedraaid. Dan zijn het ineens strakke moderne betontegels voor niets :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02:47
Aanname dat t over straatklinkers gaat. Technisch kan het maar het leggen wordt wel moeilijker omdat ze vanwege de randjes niet soepel op het zandbed tegen elkaar komen. Je heb een ongelijke onderkant, vergelijk het met B-keus klinkers - iets waar de gemiddelde stratenmaker graag van wegblijft. Er zal ook meer zand in de voegen moeten als er afstandrichels aan de klinkers zitten, als er geen afstandsrichels aanzitten krijg je er nauwelijks zand tussen en houdt je vermoedelijk - ook na aantrillen - ruimte. Je oprit zal vermoedelijk sneller ongelijk worden want vanwege de ongelijke onderkant houden de klinkers elkaar niet vlak, elk beetje kantelen/trillen (overheen rijden) zal zand naar de voegen werken.

Maar IANASM so YMMV.

@RonnieKo Los van water verzakken opritten ook door mollengangen. Hier ligt de oprit 25 jaar, vanwege mollen wat verzakt, vanwege autoverkeer dat een bochje maakt iets geweken moet her hier ook opnieuw. Die vrachten granulaat voorkomen dat op termijn allemaal niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:04

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Los van de klinker discussie (die vellingkanten hebben een reden) zou ik persoonlijk altijd zorgen dat het zandbed is aangetrild. En dan de gehele oprit. Die je dat niet, heb je over een paar maanden opnieuw de doen er in zitten, want het gaat zetten. Vooral daar waar nu de problemen van spoorvorming zitten, ga je opnieuw de belasting van de wielen neerzetten. Dat is juist de grootste verdichting nodig dus.

Wat je met zand aanvult kun je beter niet het goedkoopste ophoogzand pakken, maar goed straatzand. Dat is op macroniveau wat korrelig en na verdichten (water gebruiken) en stuk stabieler voor je auto.

Verdichten met een trilplaat is overigens voor de laatste 5cm, dus als je met aanvult, moet je dat ook laten doen als het goed moet gebeuren. Met een Wacker (zo'n poot) kun je 20cm bereiken maar werkt en stuk grover en moet op de laatste laag alsnog met een trilplaat.

Tot slot ook voor het invoegen van het straatwerk goed zand kiezen met hoge wrijving.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
DjoeC schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:17:
Los van water verzakken opritten ook door mollengangen. Hier ligt de oprit 25 jaar, vanwege mollen wat verzakt, vanwege autoverkeer dat een bochje maakt iets geweken moet her hier ook opnieuw. Die vrachten granulaat voorkomen dat op termijn allemaal niet....
Klopt helemaal. Mollen zijn bekenden kwa oorzaak. :) Menggranulaat / puin voorkomt dat op termijn niet. Zeker niet als je in een (klei) polder zit. Dan blijft het toch bewegen. Wringend verkeer is altijd een leuke. Zeker nu de auto's allemaal zwaarder worden. Granulaat was een tijdje (in de tijd van de aanleg betuweroute) voor een opdrachtgever goedkoper dan zand. Die tijd is al heel lang weer "normaal" waarbij menggranulaat en zand elkaar niet veel ontlopen in prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02:47
RonnieKo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:42:
[...]

Klopt helemaal. Mollen zijn bekenden kwa oorzaak. :) Menggranulaat / puin voorkomt dat op termijn niet. Zeker niet als je in een (klei) polder zit. Dan blijft het toch bewegen. Wringend verkeer is altijd een leuke. Zeker nu de auto's allemaal zwaarder worden. Granulaat was een tijdje (in de tijd van de aanleg betuweroute) voor een opdrachtgever goedkoper dan zand. Die tijd is al heel lang weer "normaal" waarbij menggranulaat en zand elkaar niet veel ontlopen in prijs.
Ik ben blij met m'n 70-80cm granulaat/gebroken puin ;) Zo af en toe komt er best gewicht overheen maar na 25 jaar wordt de ongelijkheid toch zichtbaar, zijn de antraciet klinkers inmiddels straatgrijs en blijft de groene aanslag niet meer weg. Aan de andere kant: je leert met sommige dingen te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:55
Ik heb 50-60cm bouwpuin en daar een laag zand van ca 8cm over heen. Bouwpuin is in 2 lagen aangebracht en de uitvoerder heeft vooraf en ook alle lagen ook nog ingewaterd en de buren waren gek van het getrilna elke laag. Je ziet na 17 jaar waar de auto's (ca1200kg) altijd staan, maar ik heb geen spoorvorming of een waterplas ergens. Hij heeft zelfs een klein afschot gemaakt, zodat bij flinke regen er een soort goot is. En afhankelijk wat voor klinker die je hebt, omgekeerd leggen moet je zand die afgeschuinde randen opvullen, want de nieuwe bovenkant ligt strak tegen elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-09 15:44
En wat is de keuze die je gemaakt hebt?
Pagina: 1