Surface Pro met BSOD. Welke driver update software?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:04
Ik heb een Surface Pro 2017 Advanced LTE. Misschien had ik hem al lang geleden weg moeten gooien, maar het feit dat hij nog opstart maakt dat ik het telkens maar blijf proberen :)

Zo kort mogelijk: Hele tijd geleden kreeg ik geregeld een BSOD. Ik kan het apparaat soms uren achtereen gebruiken zonder problemen en dan ineens krijg ik telkens binnen een paar minuten een BSOD.

Zaken die ik onder andere al geprobeerd heb:
  • In BIOS bepaalde apparaten uitschakelen (camera, IR camera, LTE modem enz enz
  • Apparaat in een koelere ruimte gebruiken (misschien is het oververhitting, want dit is de enige Surface Pro die passief gekoeld is
  • Keyboard cover er niet aan koppelen
  • Windows 11 opnieuw installeren
  • Windows 10 opnieuw installeren (want eigenlijk is Windows 11 niet geschikt voor het ding)
  • SSD in verschillende partities opdelen en Windows in een zo klein mogelijke partitie installeren
  • Memtest86 gedraaid: was allemaal 100%
  • In Hiren boot CD opgestart en de SSD en overige systemen op allerlei manieren helemaal binnenste buiten gekeerd
  • Zonder SD kaart erin Windows draaien
  • Battery saver instellen in BIOS waardoor de batterij maximaal 50% geladen wordt
  • Enkel draaien terwijl het ding ingeplugd is of juist niet ingeplugd
  • scannow /sfc en nog wat van dat soort dingen gedraaid
  • ... En dan heb ik ook nog vanalles geprobeerd wat ik inmiddels al vergeten ben :)
Het maakt allemaal geen verschil. Nog steeds krijg ik te pas en (vooral) te onpas een BSOD. Volgens mij is de crash dermate lomp dat deze niet weggeschreven wordt in de event viewer. Daar kijk ik nog een keer naar.

Zijn me twee dingen opgevallen:
  • In ieder geval één van de stop errors was "critical process died" en dat zou kunnen duiden op een driver probleem
  • Opgestart met memtest86, maar ook Hiren's Boot CD kon het apparaat uren en uren probleemloos draaien.
Deze twee bevindingen geven me toch sterk de indruk dat het software is waar het mis gaat en niet zozeer de hardware. Mind you: in Windows 10 had ik ook stop errors (als ik het me goed herinner.... Ik speel hier al best wel lang mee). Ik meen, dat ik zelfs soms bij de installatie van Windows al een stop error kreeg.

Dus waar ik nu naar op zoek ben: Welke software kan ik het beste gebruiken om alle drivers te checken en eventueel bij te werken? Voorkeur voor gratis software natuurlijk ;)
En als bonus vraag: zou het mogelijk zijn om Windows te draaien vanaf een SD kaart?
(Ik heb daar al even naar gezocht, maar volgens mij kan vanaf een USB stick wel, maar vanaf een SD kaart niet. Wat erg jammer is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:09
doet de surface het wel goed als je windows in veilige modus start?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Goede vraag! Ga ik testen.

Kan natuurlijk wel even duren, want het kan dus uren duren voordat het mis gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:09
en ik weet het niet helemaal zeker, (heb al jaren geen bsod gezien) maar volgens mij kun je ergens instellen dat windows niet reboot na een bsod. (lees: meer tijd om de foutcode te zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:44
Ik heb de Surface Pro 2017 (passief gekoelde i5 FTW!) en nooit een BSOD gehad. Nooit opnieuw geinstalleerd. Recentelijk geupdatet (in-place) van de originele Win10 naar Win11. Updates alleen van Surface tool en Windows Update.

Ik kan evt wel kijken naar specifieke driver versies die in gebruik zijn.

Mooiste is als je de settings van Windows eerst aanpast zodat BSOD duidelijk afleesbaar is en de logs ook goed worden weggeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Nu ik deze vraag gesteld heb ook maar even doorpakken. Hij heeft net een paar uurtjes soepel gedraaid. Op een gegeven moment wilde ik hem weer aanzetten vanuit standby en bij het inschakelen van de camera's liep hij weer vast.

En direct daarna nog een paar keer. Deze keer telkens met "critical process died" Interessant ook: eerste keer opstarten kreeg ik in het lock screen gewoon één van de default achtergronden, maar na het vastlopen een andere. Ik zal er de volgende keer eens een foto van maken :)

Ik zie de foutcode overigens wel, maar hij wordt niet weggeschreven in de Windows events. Dus daar kan ik niet terugzien wat mogelijk de achterliggende oorzaak is geweest. Als ik goed het moment van vastlopen vastleg zou ik eventueel wel in de eventviewer kunnen zien wat er net voor de vastloper gebeurde. Dan is het wel extra frustrerend, dat meestal na de eerste vastloper het gewoon iedere paar minuten gebeurt.
Rukapul schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:39:
Ik heb de Surface Pro 2017 (passief gekoelde i5 FTW!) en nooit een BSOD gehad. Nooit opnieuw geinstalleerd. Recentelijk geupdatet (in-place) van de originele Win10 naar Win11. Updates alleen van Surface tool en Windows Update.

Appreciated. Ik ga voor nu eerst kijken wat ie in safe mode doet. Even Googelen hoe dat ook al weer moet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
nachtnet schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:25:
doet de surface het wel goed als je windows in veilige modus start?
Ok, ik had dus de bitlocker sleutel nodig om dat te proberen... gedaan en in no time had ik weer een stop code. Was net aan het kijken of ik wel netwerk kon krijgen in die omgeving. Als het zou werken, zou het wellicht in safe mode een acceptabele work around zijn. Maar nog voordat het zover kwam was het al weer mis

Telkens wanneer hij na een BSOD herstart krijg ik dit scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNKV98VnXg1Jf80IUbO5nTBSf98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWLRixxgHi5bWJi9bONTVSNP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Ik dacht net dat misschien de koppeling met of de drivers van de Surface Pen een probleem zouden kunnen zijn. Wilde ik die even loskoppelen van het apparaat. Zag ik, dat die nog helemaal niet verbonden was :)
Wel de Arc Touch mouse. Op het moment dat ik die verwijderde liep ie weer vast.... toeval?

Volgens mij had ik één ding nog niet getest: de WiFi module uitschakelen. Ik heb zojuist na de zoveelste BSOD WiFi en bluetooth uitgeschakeld en daarmee even laten opstarten. Misschien dat ie (ik weet het ook niet meer) een issue heeft met óf de 5Ghz óf de 2,4Ghz en dat ie telkens als ie wisselt ineens in de BSOD schiet.

Na deze reboot en opstarten zonder internet nog maar een keer proberen de Arc Touch mouse te verwijderen, maar daarvan geeft ie aan "verwijderen mislukt" Is daar internet voor nodig? Ik heb nog een USB dongle waar ook UTP aan zit. Moet ik hem zo maar even bij de meterkast zetten.
Edit: duh! Als je een bluetooth apparaat uitschakelt kun je natuurlijk ook geen bluetooth apparaten verwijderen :) Wel vreemd, dat ie aangeeft dat de muis "Verbonden" is, maar dat zal wel komen omdat ie eerder wel verbonden was

Maar eerst laat ik hem nu eens een tijdje staan zonder internet. Daar lijkt ie (helaas) best vrolijk van te worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Plantje1978 op 22-02-2025 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Ok en ook zonder bluetooth en WiFi nog een BSOD. Dus dan toch maar weer even met dat aan herstart en nu de Arc Mouse verwijderd. (Wat inderdaad nu wel gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Helaas. Na weer een dagje klooien en spelen met de diverse variabelen, heb ik hem toch niet stabiel kunnen krijgen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978

Mooiste is als je de settings van Windows eerst aanpast zodat BSOD duidelijk afleesbaar is en de logs ook goed worden weggeschreven.
Het lijkt erop, dat hoe langer hij uit geweest is, hoe langer het duurt voordat ik een BSOD krijg.

De BSOD lijkt echt heel onverwacht te komen. Is er dan nog wel een manier om te zorgen dat er logging weggeschreven wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:44
Ik gok op een thermisch probleem. Log temperaturen van componenten maar eens. Meet eventueel de achterkant of leg het op een ice pack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Ja, daar heb ik onlangs ook op ingezet. Toen heb ik geprobeerd om hem eens een tijdje in de garage te laten draaien. Was daar toen tegen het vriespunt. Helaas hetzelfde probleem.

Loggen van temperaturen is nog wel een idee. Welke tooling zou ik daar het beste voor kunnen gebruiken? En zou dat dan eigenlijk niet ook fout moeten gaan toen ik onlangs met Hiren's boot cd opgestart heb?

Ik denk dat het toch echt bijna tijd wordt om hem weg te doen. Voor alles bij elkaar dik € 1500,- toch een jaartje of 2 plezier van kunnen hebben 🫥

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:26
Welke software heb je geïnstalleerd staan? Ik denk dan met name aan antivirus en firewalls, software die diep in het systeem in kunnen grijpen, maar een volledige lijst is ook handig.

Anders kan je ook kijken naar het installeren van een ander OS. Ik had een Asus laptop die van de ene op de andere dag BSOD's ontwikkelde. Na debugging uit frustratie Ubuntu geïnstalleerd en de laptop is nog nooit zo stil en stabiel geweest.

Ik heb overigens nog een Surface Pro uit 2014 die het nog perfect doet met Windows 10 dus geef het nog niet op ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:08

MsG

Forumzwerver

Als je bluescreenview download, zie je dan ook nog wat terug van de bsod's?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Ramon schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:57:
Welke software heb je geïnstalleerd staan? Ik denk dan met name aan antivirus en firewalls, software die diep in het systeem in kunnen grijpen, maar een volledige lijst is ook handig.
Enkel Windows. Inmiddels ook wel office op de huidige installatie. Maar ik heb deze BSODs ook gehad in Windows 10 en Windows 11 met enkel Windows geïnstalleerd. Niets meer....niets minder...
Anders kan je ook kijken naar het installeren van een ander OS. Ik had een Asus laptop die van de ene op de andere dag BSOD's ontwikkelde. Na debugging uit frustratie Ubuntu geïnstalleerd en de laptop is nog nooit zo stil en stabiel geweest.
Dat is inderdaad ook nog een idee. Maar aangezieen ik de tablet eigenlijk aan de vrouw wil geven als backup voor haar telefoon, vind ik dat een minder goede optie. Ik ben al lang blij als ze op een laptop/tablet een beetje met Windows overweg kan en met haar telefoon op Android. Ik wil haar niet nog een OS "aandoen". Maar mocht ik het apparaat als "defect voor Windows, ok met Ubuntu" willen verkopen dan is het zeker een idee om dat een tijd te testen!
Ik heb overigens nog een Surface Pro uit 2014 die het nog perfect doet met Windows 10 dus geef het nog niet op ;)
Het is inmiddels ook meer een hobby project dan een serieus iets.
MsG schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:25:
Als je bluescreenview download, zie je dan ook nog wat terug van de bsod's?
Dat heb ik eerder ooit geprobeerd, maar hij loopt dermate hard vast dat er ook geen minidump weggeschreven wordt.
Heb je trouwens ook de versie met LTE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Nog even gekeken met bluescreenview en inderdaad: geen enkele minidump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
En dit weekend nog even een keer naar gekeken. Ik bedacht me, dat wellicht doordat de tablet passief gekoeld is er in de loop van de tijd wat stof in de tablet neergedwarreld is. Dus ik heb met een stofzuiger op de ventilatieopeningen eens gekeken of ik hem wat schoon kon maken.

Daarna maar weer eens opgestart. Leek op zich goed te gaan tot na een kwartiertje of zo er toch weer een stop error kwam.

Misschien toch maar eens kijken of ik gemakkelijk met dual boot kan kijken hoe het ding draait met Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Ik gooi hem nog een keer leeg en dan mag ie weg. Helemaal mee gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Account van mijn vrouw verwijderd. Daarna Windows opnieuw instellen gekozen. Met de optie om alles te verwijderen. Het ding stond er toch maar, dus even ingelogd. "Helaas" per ongeluk de optie gekozen om de laatste backup terug te zetten. Dus nu loopt ie weer met alle apps zo'n beetje weer geïnstalleerd.

Gisteravond aan laten staan en gezien het lock screen van vanochtend is niet met een BSOD uitgevallen. Eigenlijk moet ik het ding gewoon weg doen, maar voelt gewoon krom voor iets wat op zich nog redelijk werkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Absurd!

Jaren lang mee bezig geweest! Ik weet niet hoe vaak Windows opnieuw geïnstalleerd. Windows 10, Windows 11. Apparaten uit gezet. Aan de netstroom, zonder netstroom. Batterijbesparing geprobeerd. Met Hiren's BCD allerlei checks gedaan. Ding een tijd in de garage laten staan (daar was het toen koud). Hele apparaat met stofzuiger en perslucht schoon gemaakt. Niets hielp!

En dus vorige week leeggegooid. Daarna toch weer ingelogd en mijn vrouw heeft het apparaat sindsdien gewoon perfect kunnen gebruiken. Dagelijks! Ik heb haar wel gezegd het direct te laten weten als er weer een probleem is. Dan kan ik direct checken wat er veranderd is. Maar het lijkt erop, dat ie dus gered is.

Enige dat ik me kan voorstellen wat er anders gegaan is, dan voorheen is dat dit keer bij het opnieuw instellen van Windows LTE uit stond en in de boot configuration order "Internal Storage" en "PXE Network" uit stond. Bovendien is de Surface Pen leeg en dus niet verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:20
Goed dat het werkt na reinstall.
Tip voor de volgende keer: kijk in Windows Event Viewer - System. Vaak er staat een of meer foutmeldingen vlaak voor de crash. Van die meldingen kan je proberen de bosdoener te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Dit was echt al de 30e reinstall overigens 😉 Maar wel de eerste waarbij 4G/LTE uit stond bij de installatie.

Ik heb uiteraard de event logs gecheckt tijdens eerdere BSODs. Ik zag daar echter telkens enkel melding dat de tablet opgestart was vanuit een crash. De crash was dusdanig lomp dat er niet eens een event in het system log weggeschreven kon worden. Ook uitgebreid gezocht in application logs rond de tijd van de crash om te kijken of er wellicht een applicatie was die telkens net voor de crash iets ging doen, maar nee....
Pagina: 1