Vijver verwijderen, hoe te beginnen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:54
Hallo allemaal,

Recent zijn wij naar een nieuwe woning verhuisd. Deze woning heeft een grote vijver in de tuin. Met de verkoper hebben we afgesproken dat ze de vissen, die nu blijkbaar ‘in winterslaap’ zijn, komt ophalen zodra dat kan. Daarna willen we de vijver graag verwijderen, ook omdat we twee kleine kinderen zonder zwemdiploma hebben.

Gister viel een van de twee er al bijna in, dus ik wil hier nu wel een beetje vaart achter gaan zetten. Concreet zijn mijn vragen nu:

- Kunnen de vissen nu, in februari, al weg? En zo niet, waarom niet? En wanneer dan wel?
- De vijver is best groot, dus er zit veel water in. Hoe haal ik dat eruit / laat ik dat wegpompen? Kan ik dat zelf doen? Waar pomp ik het heen?
- Wat kom ik tegen als het water weg is? Ik neem aan een waterdicht zeil en wat slangen voor de pomp. Moet ik verder nog ergens rekening mee houden?

Goed om te weten dat ik in (een deel van) het gat een trampoline ingraaf, dus hopelijk hoef ik niet al te veel bij te vullen.

Thanks alvast!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Een gat in de bodem steken en een paar uur of dagen wachten ;)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:52
Pompen is het snelste, een nieuw dopelpompje kun je al snel online voor een paar tientjes krijgen. Eventueel kun je met emmers aan de gang kan ook maar is niet zo heel snel natuurlijk.
Afhankelijk van de kwaliteit van het water of het (hemelwater?) riool in of gebruiken voor de rest van de tuin (opvullen regenton?)
Wat je verder tegenkomt ligt nogal aan de opbouw van de vijver lijkt me. Helaas verbindingsproblemen op de glazen bol dus hier kan ik niet heel veel over zeggen.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Praat met de eigenaar van de vissen, je hebt met die persoon een afpraak, wat wij daar van vinden is niet heel relevant. persoonlijk zou ik er een bouwhek o.i.d overheen gooien om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren.

Op plekken waar je hoge grondwaterstand hebt kan de vijverfolie (indien aanwezig) omhoog komen. die gaat dan drijven. veder niets ergs maar het ziet er soms wat raar uit. veder kom je waarcshijnlijk "blubber" en planten potjes en eventueel grind tegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-05 09:10
Volgens mij zitten er ook wel waterplanten en andere drek in, dus daar kan je je groene bak mee gaan vullen.

Afvoeren van water kan je op het riool doen, maar als riool en hemelwater afvoer gescheiden zijn, dan bij voorkeur op de hemelwaterafvoer.

Dompelpomp heeft de voorkeur, zorg alleen wel dat deze niet verstopt raakt door de drek op de bodem.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
MzKzM73 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:43:
Pompen is het snelste, een nieuw dopelpompje kun je al snel online voor een paar tientjes krijgen. Eventueel kun je met emmers aan de gang kan ook maar is niet zo heel snel natuurlijk.
Afhankelijk van de kwaliteit van het water of het (hemelwater?) riool in of gebruiken voor de rest van de tuin (opvullen regenton?)
Wat je verder tegenkomt ligt nogal aan de opbouw van de vijver lijkt me. Helaas verbindingsproblemen op de glazen bol dus hier kan ik niet heel veel over zeggen.
Een grote regenton is best een goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-05 09:10
acehighhugo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:00:
[...]

Een grote regenton is best een goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht!
Een deel opvangen is een goed idee, maar na 250/300 liter is die regenton wel vol en zal de rest van het water alsnog afgevoerd moeten worden.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:52
die vissen kunnen er pas uit als je ze weer ziet zwemmen en de oude eigenaar ze komt halen. dat is je afspraak.
voor de veiligheid nu kun je er een bouwhek overheen leggen zoals al werd gesuggereerd.

Leegpompen kan gewoon een rioolput op straat in, of een sloot in de buurt, of als je een hele grote tuin op zandgrond hebt kan het daar ook in weglopen.
blubber van de bodem en waterplanten kunnen ook in de tuin of je composthoop.

Wat er verder inzit kunnen wij niet vertellen, een harde bak, folie, etc. alles is mogelijk. Maar dat weet de vorige eigenaar toch wel?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Prik tzt gewoon een gat in de bodem en heb een paar dagen geduld.
Water zakt wel weg en de blubs kan mooi indrogen.
Daarna schep je de zooi weg.

Scheeld je een hoop geklieder met pompjes en slangen en vooral die zwarte blubber zooi van de bodem.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald.42 op 22-02-2025 10:50 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-05 17:42
Hoe groot is die vijver? 4, 5, 6 meter in diameter?

Is de vijver van polyester/ kuntstof of dik EPDM rubber? hoe dan ook maak je borst maar nat van het vele en zware werk.
Afvoer van de vijver zal geld kosten, en als alles weg is zit je met een gat van mss een meter diep, en dat wil je (deels) opvullen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
https://nbat.nl/hoe-vissen-overwinteren-2/

April/ mei wordt hier genoemd.
Die winterstand van vissen is wel een serieus iets.

Maar gewoon de vorige eigenaar vragen, kan natuurlijk ook.

In de tussentijd maar goed afzetten voor de kinderen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:53
Verdrinking is een reeel overlijdensrisico voor jonge kinderen.

Plaats dus een hek/afzetting vandaag en niet morgen.

De rest is bijzaak.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 22-02-2025 11:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Vissen zitten nu in winterrust, die worden pas weer actief als het water boven de 10C is. Over wat voor vissen spreken we ? Als we over koi vissen praten dan kan je ze pas veilig en en gezond verhuizen als het water 15C is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:32
Ik heb een paar jaar geleden een vijver weggehaald.

Ik ben begonnen met meerdere gaten prikken en zodra het water deels was gezakt heb ik het zeil losgetrokken en (met veel moeite...) eruit gekregen. Vervolgens nog wat laten zakken en toen begonnen met vullen. Ik had het voordeel dat de vorige eigenaar achter de vijver en verhoging het gemaakt met het zand dat ooit uit de vijver was gekomen. Na het vullen nog een paar weken lang regelmatig de grond goed nat gespoten om het goed te laten inklinken. Uiteindelijk is het een mooi strak terras geworden

Ik dacht dat er geen of in ieder geval erg weinig vissen (1x een vis gezien in 2 jaar, nooit gevoerd) in zaten, vijver lag vol in de zon en was een groene algen soep. Bij het leeghalen toch een stuk of 20 vissen, meerdere kikkers en huge waterkevers gevonden. Het was in het voorjaar, de kikkers zijn zelf vertrokken na wat opwarmen en de vissen zijn naar een bekende gegaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19-05 19:05
Wij hadden ook een grote vijver in de voortuin (40-45 m3) en hebben die een paar jaar geleden zelf weg gehaald. Toen de vissen wakkker waren ( in april) hebben we eerst de vijver tweederde leeg gepompt met een vuilwater pomp. Wij wonen op zandgrond dus het water heb ik in een paar etappes de tuin in gepompt. Ik ben vis gaan scheppen toen de vijver twee derde leeg was. Bij ons hebben de vissen een nieuwe vijver gevonden via marktplaats. Dat werkt ook prima voor de planten die er in staan.

Toen de vis verhuisd was, heb ik de vijver verder leeggepompt. De kikkers zijn verhuisd naar de grote gemeentelijke vijver 200 meter verder op. Onze vijver was gemaakt van dikke vijverfolie en onderin kwam hij omhoog vanwege de hoge grondwaterstand. Die pomp was dus echt nodig. Het laatste beetje water was echte modder, de vorige eigenaren hadden de vijver nooit schoongemaakt. Ik heb die modder weggepompt. Scheppen was wat mij betreft geen optie. De vijver was 1,60 meter diep. De folie hebben we in repen gesneden en er uit getrokken.

We hebben de onderste 1,2 meter laten op vullen met zand uit de achtertuin, dat was daar over. Daarboven op 40 cm goede grond en nu is het een grasveld. Al met zijn we wel een weekend bezig geweest omdat de vijver gewoon heel groot was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-05 11:40
Tenzij het alsnog een warme winter wordt kun je die vissen pas vervoeren in het voorjaar (of het risico nemen dat het fout gaat met de vissen).

Je kunt de verkoper vragen hoeveel de vissen waard zijn en of er emotionele hechting is. Als het om een paar honderd Euro gaat voor wat goedkope koi's dan kun je zeggen dat je aanbied ze te vergoeden als het wel fout gaat als je het nu doet. Zijn het echter grote koi's dan kan de waarde snel oplopen tot in de duizenden. En heeft hij/zij ze zelf grootgebracht dan willen sommigen nogal gehecht raken aan hun vissen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-05 19:29
Ik zou er een rek betongaas overheen leggen. Kost je 25 euro voor 2x3 meter, maar scheelt je veel zorgen met de kinderen.

De bodem doorsteken zou ik niet doen, de bodem eronder verzadigd en het loopt nauwelijks weg. Een pomp is makkelijker en sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
Thanks voor alle reacties, daar ben ik echt mee geholpen. Volgens mij zijn het geen dure of speciale vissen, en het staat op de planning om ze naar een ‘vissenasiel’ te brengen (door de vorige eigenaar). De vijver is dus best flink, 7 meter bij 2, diepte weet ik nog niet.

Ik ga er voor nu een hekje om plaatsen en dan zien we in april wel weer 👍🏼

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 13:41
Hekje erom helpt niet, gaan ze op klimmen. Leg er een drietal wapeningsnetten overheen, te zwaar om op te tillen en dan is het probleem voorlopig opgelost. Misschien ga je op termijn de vijver nog wel leuk vinden, zeker als de kinderen wat groter zijn, fascinerend hoe ze uren naar het water kunnen kijken wat er allemaal zwemt, groeit en bloeit.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 15:28
acehighhugo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:42:
Thanks voor alle reacties, daar ben ik echt mee geholpen. Volgens mij zijn het geen dure of speciale vissen, en het staat op de planning om ze naar een ‘vissenasiel’ te brengen (door de vorige eigenaar). De vijver is dus best flink, 7 meter bij 2, diepte weet ik nog niet.

Echt, de vissen worden gewoon weggebracht en daar moet jij nu op wachten? Wat is dat voor gekkigheid, vissenasiel? Zeg dat je het zelf regelt. Steek de vijver vast lek op 50cm vanaf de bodem, wacht een paar dagen en regel een schepnet. Op 50cm water zie vrijwel alle vissen wel en kan je met het schepnet de hele vijver afscheppen. Vissen in een emmer en naar dichtstbijzijnde meer of kanaal, of als ze uitheems zijn gratis afhalen op Marktplaats. Nog beter gratis afhalen wel zelf uit de vijver scheppen, alles meenemen.

Btw. een regenton is een keer 200 liter, dwz 1/5 kuub. Zelf even uitrekenen hoeveel er in je vijver zit nu.

[ Voor 11% gewijzigd door pennywiser op 22-02-2025 16:11 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-05 11:52
Ik kan even de juiste redenen niet vinden, maar zomaar uitzetten van vissen in de natuur is geen goed idee als je niet weet wat je doet. Zie dit bericht over goudvissen: https://www.maxvandaag.nl...sen-uit-de-gracht-vissen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:07

MJV

Eigen ervaring: probeer ook meteen een plan te verzinnen voor als de vijver leeg is. Hier dezelfde situatie, vijver leeggepompt, folie weg, maar paar weken later stond er alsnog een weer een flinke laag regenwater in het achtergebleven gat. Alsnog een risico door de kinderen. Dus toen maar snel 4 kuub zand laten komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

schumacher schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:11:
Ik kan even de juiste redenen niet vinden, maar zomaar uitzetten van vissen in de natuur is geen goed idee als je niet weet wat je doet. Zie dit bericht over goudvissen: https://www.maxvandaag.nl...sen-uit-de-gracht-vissen/
Klopt, goed om even onder de aandacht te brengen; geen exoot in de sloot! En dat is zowel voor planten als dieren van toepassing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-05 11:40
pennywiser schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:02:
[...]

Echt, de vissen worden gewoon weggebracht en daar moet jij nu op wachten? Wat is dat voor gekkigheid, vissenasiel? Zeg dat je het zelf regelt. Steek de vijver vast lek op 50cm vanaf de bodem, wacht een paar dagen en regel een schepnet. Op 50cm water zie vrijwel alle vissen wel en kan je met het schepnet de hele vijver afscheppen. Vissen in een emmer en naar dichtstbijzijnde meer of kanaal, of als ze uitheems zijn gratis afhalen op Marktplaats. Nog beter gratis afhalen wel zelf uit de vijver scheppen, alles meenemen.

Btw. een regenton is een keer 200 liter, dwz 1/5 kuub. Zelf even uitrekenen hoeveel er in je vijver zit nu.
Je kunt het gekkigheid vinden, maar TS is ermee akkoord gegaan en er kan nog flink kapitaal verscholen zitten in "een stel vijvervissen"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:05
Als je gaat leegpompen met een dompelpomp, neem er dan wel eentje waar ook een dikke slang aan kan. Een dompelpomp is open aan de onderkant en zo kan er ook gruis, steentjes en misschien een beetje modder meegezogen worden zonder dat direct je gardena slangetje dicht slibt. Anders ben je continu blokkades aan het verhelpen.

Ik heb wegens onderhoud (folie vervangen) ook mijn vijver zo leegpompt in een rioolput. Onderop zit waarschijnlijk nog wel heel erg veel leven, het kan overweging zijn om na te denken wat je daar mee wil. Zo zaten er bij mij heel veel salamanders in, en die wou ik graag weer terughebben, dus die heb ik met een emmer tijdelijk in een lege en schone groene container ondergebracht.

Je moet misschien een beetje van de diertjes er in houden, maar ik vind juist daarom een vijver(tje) erg leuk. De vogels komen er ook in baden en uit drinken. In de winter hak ik daarom altijd wat ijs weg.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-05 19:13
Als een vijver goed onderhouden wordt, is het een genot voor iedereen. Met die grootte heb je een heel bodemleven van kikkers, padden, salamanders, kevers en wat nog meer. Het water is nog te koud voor het einde van hun winterslaap. Nu met de vissen gaan knoeien is funest voor velen. En over een 4-6 weken moet je eens zien wat daar allemaal gaat gebeuren. En begin juni zie je de jonge vissen weg schieten als je langs loopt. Ik heb nooit problemen gehad met mijn dochter en ik had toen 2 vijvers.
Het grootste probleem wordt de bodemblubber. En de folie/rubber of als het een inbouw-ding is, dan heb je een echte uitdaging. De folie kan gaan scheuren op de overgang water/lucht. Is die oud genoeg, dan heb je confetti in het ergste geval. En mogelijk flink wat keien, maar die kun je in het gat dumpen. Ook zal er een soort mat achter de folie zitten voor diens bescherming tegen doorprikken. Je zult hier best wel week of 2 flink aan de bak moeten.

[ Voor 8% gewijzigd door n8tur3 op 22-02-2025 18:57 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-05 17:45

liberque

Vrijzinnig!

[...]

Echt, de vissen worden gewoon weggebracht en daar moet jij nu op wachten? Wat is dat voor gekkigheid, vissenasiel?
De gekkigheid is dat die vissen nu niet verstoord mogen worden, want winterslaap. Daarbij heb ik ooit bij een verhuis ook een vijver achter moeten laten en geloof het of niet, maar er zijn mensen die om die beestjes geven en dus 100% zeker willen weten dat ze goed terecht komen. " Kom de vijver gratis leeghalen ", neerplempen op Marktplaats klinkt leuk, maar je hebt dan van die hunters die komen voor een pomp, de planten of whatever. De vissen kunnen ze niets mee (je steekt niet zomaar een groot aantal vissen in je bestaande vijver ivm mogelijke ziektes) en die dumpen ze gewoon. Daarom ook het vissenasiel - dat geeft geruststelling bij een dierenliefhebbende vorige eigenaar en FYI: daar betaalt die vorige eigenaar gewoon voor, want de meeste vissenasielen zijn niet gratis. Dus beter gewoon de afspraak nakomen.

Buiten dat: een vijver met die afmetingen zal echt wel dieper dan 1 meter zijn. Anders zou het een enorme algenbak zijn. TS mag dus rekening op een hoop grond storten

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
[...]

Ben je betoeterd?!
Bovenstaande is diermishandeling en faunavervalsing.

Doe eens niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 15:28
liberque schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:54:
[...]

De gekkigheid is dat die vissen nu niet verstoord mogen worden, want winterslaap. Daarbij heb ik ooit bij een verhuis ook een vijver achter moeten laten en geloof het of niet, maar er zijn mensen die om die beestjes geven en dus 100% zeker willen weten dat ze goed terecht komen. " Kom de vijver gratis leeghalen ", neerplempen op Marktplaats klinkt leuk, maar je hebt dan van die hunters die komen voor een pomp, de planten of whatever. De vissen kunnen ze niets mee (je steekt niet zomaar een groot aantal vissen in je bestaande vijver ivm mogelijke ziektes) en die dumpen ze gewoon. Daarom ook het vissenasiel - dat geeft geruststelling bij een dierenliefhebbende vorige eigenaar en FYI: daar betaalt die vorige eigenaar gewoon voor, want de meeste vissenasielen zijn niet gratis. Dus beter gewoon de afspraak nakomen.

Buiten dat: een vijver met die afmetingen zal echt wel dieper dan 1 meter zijn. Anders zou het een enorme algenbak zijn. TS mag dus rekening op een hoop grond storten
I stand corrected. Vissenasiel, ik wist niet dat het bestond. Ziektes zit je wel mee inderdaad. Uitheems/inheems, dat snap ik ook wel, maar je kan wel merken dat het niet mijn wereld is. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• acehighhugo
Uiteraard wil ik alles wel gewoon netjes doen, dus zeker niet de vissen zomaar ergens dumpen. Ik heb nog nooit een dier doodgemaakt en daar ga ik ook niet mee beginnen. Dus ook geen kikker / salamander / etc. Vissenasiel lijkt me dus een prima optie!

Tot mijn verbazing zag ik vandaag een heleboel (tientallen?) vissen zwemmen in de vijver. Het leken me op een soort goudvissen, ongeveer 8 tot 12cm, van oranje tot wit en een mix van die kleuren. Horen die beesten niet te slapen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomenzijnrelax
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-05 15:37
Eigenlijk alles is over de vijver wel benoemd zie ik hierboven, alleen mis ik het stukje dat Vijverplanten/vissen absoluut niet in de lokale watergangen terecht moeten komen. Dit zijn eigenlijk altijd uitheemse soorten en gaan alles overgroeien. Dus inderdaad lekker composteren, daar is het topspul voor of natuurlijk in de groenbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:14
acehighhugo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:42:

ik weet niet hoeveel drab/slib er op de bodem ligt?
Paar jaar geleden een wat grotere vijver bij iemand ontdaan van tientallen kruiwagens drab van de bodem.
Hou daar ook rekening mee als je dat als ondergrond laat liggen en het gat volstort met grond.

En eventueel betonijzer boven het waterniveau leggen..Er zijn heldere geesten die het onder het wateroppervlakte leggen want dan zie je het niet zo 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:58
[...]

Echt, de vissen worden gewoon weggebracht en daar moet jij nu op wachten? Wat is dat voor gekkigheid, vissenasiel? Zeg dat je het zelf regelt.
Really?
Er is een afspraak en jij zegt gewoon wat tegenwoordig de mode is "ikke ikke ikke en de rest".

@acehighhugo heeft een serieuze vraag en dan kom jij met zoiets?

Om straks het gat op te vullen kan je vrijwel alles wat in de vijver zit ook gebruikt worden, sterker nog de drek die eruit komt is erg goed voor de tuin, puur organisch dus wat wil je nog meer.
Als de vijver leeg kan heb je al diverse goede tips over gekregen.
Op verschillende dieptes lek steken (kan nog een leuke worden als het een beetje kwaliteit folie is) of er moeten een betonnen bak onder zitten maar dat verwacht ik zo snel niet.

Netjes dat je het wel op een goede manier wil aanpakken.
Voor de veiligheid van de kinderen zou ik inderdaad (afhankelijk van het formaat vijver) gaas eroverheen leggen.
Misschien het gat gebruiken om een trampoline in te plaatsen mocht je die 1 willen?
2 vliegen in 1 klap ;-)

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
acehighhugo schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:55:
Uiteraard wil ik alles wel gewoon netjes doen, dus zeker niet de vissen zomaar ergens dumpen. Ik heb nog nooit een dier doodgemaakt en daar ga ik ook niet mee beginnen. Dus ook geen kikker / salamander / etc. Vissenasiel lijkt me dus een prima optie!

Tot mijn verbazing zag ik vandaag een heleboel (tientallen?) vissen zwemmen in de vijver. Het leken me op een soort goudvissen, ongeveer 8 tot 12cm, van oranje tot wit en een mix van die kleuren. Horen die beesten niet te slapen?
Water is wat warmer geworden door de wat hogere temperatuur buiten, dan worden ze een beetje aktief. Nog even geduld hebben, als je water temperatuur 2 weken lang boven de >10C stabiel is kan je ze er veilig uithalen zonder dat ze sterven van stress.
Pagina: 1