Zelf nieuw dak plaatsen - vergunningsprocedure?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:19
We gaan ons dak in eigen beheer renoveren:
- slopen tot de gordingen
- nieuwe dakplaten, isolatie, dakbedekking en dakkapel

We zijn zelf de aannemer en sturen ZZP dakdekkers etc aan. Maar daarom is er dus geen architect oid bij betrokken.

Hoe kan ik de vergunningsaanvraag soepel laten verlopen bij zoiets? Ik dacht zelf aan
1. Bouwkundig bureau aanvraag laten opstellen
2. Zelf aanvraag maken met tekeningen van een bouwkundig tekenaar maar ik twijfel hoeveel dat uitspaart

En is het slim om 1 aanvraag te doen voor
- nieuw dak
- nieuwe dakkapel
- nieuwe gevel (pas over 2 jaar)

Of dat te splitsen in bijv alleen de werkzaamheden die ik dit jaar ga doen? (Dak en dakkapel) ik dacht met een totaalvergunning kan ik isolatie aansluitingen en het doel van verduurzaming beter naar voren laten komen.

En dan de laatste vraag, is het redelijk om te verwachten dat ik in augustus aan de slag kan, of ga ik dat niet redden met de gemeente..?
Het is geen beschermd stadsgezicht oid maar wel gewoon in de bebouwde kom, maar buren hebben vergelijkbare dingen gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Als de gevelindeling niet wijzigt is misschien alleen de dakkapel vergunninsplichtig (voorkant?).

Als nog wel handig om goede uitvoeringstekeningen te (laten) maken voor jezelf en onderaannemers aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:19
DopdeDouwer schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:46:
Als de gevelindeling niet wijzigt is misschien alleen de dakkapel vergunninsplichtig (voorkant?).

Als nog wel handig om goede uitvoeringstekeningen te (laten) maken voor jezelf en onderaannemers aan te sturen.
Nee sorry misschien was dat niet duidelijk maar i.v.m. nieuw warm dak wordt het pakket dik 20cm dikker, en dus meer volume, en vergunning..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Als je de plannen voor jezelf al uitgewerkt hebt en snel kan indienen lijkt het me zeker haalbaar.
Maar kan per gemeente erg uiteenlopen, de fatale termijn is er niet meer. Maar was 26 weken, mijn ervaring is rond de 10 weken al rond is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Muldert schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:47:
[...]

Nee sorry misschien was dat niet duidelijk maar i.v.m. nieuw warm dak wordt het pakket dik 20cm dikker, en dus meer volume, en vergunning..
Als de kleur niet wijzigt zou ik dit onder gewoon onderhoud scharen. Scheelt je een boel gedoe en aardig wat leges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
DopdeDouwer schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:52:
Als je de plannen voor jezelf al uitgewerkt hebt en snel kan indienen lijkt het me zeker haalbaar.
Maar kan per gemeente erg uiteenlopen, de fatale termijn is er niet meer. Maar was 26 weken, mijn ervaring is rond de 10 weken al rond is.
Mijn ervaring met lopende aanvraag is dat ze er na 10 weken voor eerst naar kijken. We zitten inmiddels in week 16 en einde is nog niet in zicht.

En de aannemer vind dat het nog redelijk vlot doorloopt want zit al 9 maanden te wachten in naburige gemeente.

[ Voor 10% gewijzigd door Sethro op 22-02-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-09 12:45
Sethro schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:12:
[...]

Als de kleur niet wijzigt zou ik dit onder gewoon onderhoud scharen. Scheelt je een boel gedoe en aardig wat leges.
Als je verticaal volume wijzigt van je huis, ben je officieel vergunningsplichtig. Dat half Nederland dat niet doet is aan hun. Risico is voor jezelf :)

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-09 13:38
Ik heb tien jaar geleden ook 140m2 dak gesloopt tot de gordingen en toen opnieuw opgebouwd met dakbeschot, isolatie, panlatten en andere tweedehands pannen... Ik vond het onderhoud en dus zonder vergunning, drie zomers over gedaan en geen enkele reactie uit de gemeente....

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Pagina: 1