Fritz!Box 4060 Dood na automatisch OS update

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:58

Haan

dotnetter

Topicstarter
Gisteren een e-mail bericht ontvangen
Voor uw FRITZ!Box 4060 is het nieuwe FRITZ!OS 8.02 beschikbaar.
Op dit moment gebruikt u FRITZ!OS-versie 7.57.

De update naar het nieuwe FRITZ!OS vindt automatisch plaats en start naar verwachting op 22-2-2025 vanaf 1:43 uur.
Net bij het wakker worden merk ik dat het wifi netwerk niet meer beschikbaar is sinds 1:53 vannacht, 10 minuten na de automatische update dus :/ Ik zie dat de Fritz!Box geen enkel teken van leven meer geeft. Voor de zekerheid de adapter gemeten, die werkt prima, dus ik kan concluderen dat de update mijn Fritz!Box gesloopt heeft.

Ik heb al wel gezocht naar info over bricked Fritz!Boxen maar dan gaat het altijd om een situatie waar het apparaat nog wel aan is, dat is hier niet het geval.

Dus iemand een idee of ik nog iets kan proberen? Apparaat is nog geen jaar oud, dus sowieso garantie, maar dat gaat sowieso tijd en gedoe kosten dus liever heb ik dat het apparaat gewoon weer gaat werken ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:42

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:20
Je zou kunnen proberen terug te zetten naar fabrieksinstellingen en opnieuw de update te installeren, misschien is er iets fout gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Dat gaat niet want het apparaat is gewoon helemaal uit. Ik kan dus niet verbinden, ook niet via kabel.

edit:

Tenzij ie stiekem wel aan staat. Ik ga het wel proberen. Moet ik wel een paar keer heen en weer naar de meterkast, want ik zit nu op een PC direct op de modem aangesloten ipv via de FritzBox

Inmiddels de oude wifi router weer geïnstalleerd, die had ik gelukkig nog liggen. FritzBox staat nu bij bureau naast PC. Recover tool geprobeerd maar dat doet niks. Als ik een kabel vanuit PC op de Fritz!Box aansluit, gebeurt er ook helemaal niks.
Het apparaat lijkt geen fysieke resetknop te hebben, ik laat hem nu de rest van de dag van de stroom af, dan check ik vanavond nog een keer en anders moet ie maar retour naar de winkel.

[ Voor 51% gewijzigd door Haan op 22-02-2025 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:06

MsG

Forumzwerver

Krijg je ook geen IP uitgedeeld als je iets bedraad aansluit? Andere voeding om iets even uit te sluiten? Misschien valt de spanning weg bij belasting van de voeding, ook al meet je onbelast wel een kloppend voltage?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:55
Misschien heeft @FRITZ!webcare nog ideeën, hoewel ik niet weet hoe actief dit account nog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdb89
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 24-02 18:47
Ik heb hetzelfde probleem. Update is begonnen om 4u58 en sindsdien geen internet meer. Ik kan ook niet meer connecteren zoals Haan ook beschreef

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdb89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
jdb89 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:53:
[...]

De recovery tool heeft gewerkt bij mij :)
Dat klinkt goed! Zou je dan precies kunnen uitleggen hoe je dat gedaan hebt? En was het bij jou ook zo dat er geen LEDs brandden?
Ik heb bij mij gezien dat de power led heel even aan gaat bij inpluggen van de adapter.
@MsG Voor de zekerheid ook nog met een andere adapter geprobeerd maar dat maakt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Bedankt voor de waarschuwing. Heb hier de auto update van mijn 4040 maar even uitgeschakeld.
Als ik lees wat er nieuw is, is dat alleen maar wat grafiekjes er bij en anderen opgeleukt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:55
JukeboxBill schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:28:
Bedankt voor de waarschuwing. Heb hier de auto update van mijn 4040 maar even uitgeschakeld.
Als ik lees wat er nieuw is, is dat alleen maar wat grafiekjes er bij en anderen opgeleukt.
Omdat versie 8.02 al op 9 januari is uitgebracht (al meer dan een maand geleden) heb ik zojuist mijn 4040 bijgewerkt van versie 8.00 naar 8.02. Onder het motto: als deze update het apparaat echt stuk maakt, zou dit al lang wereldnieuws moeten zijn,

Hoewel het langer duurde dan verwacht is mijn 4040 binnen 10 minuten vanzelf weer online gekomen en alles werkt nog naar behoren.

[ Voor 8% gewijzigd door GertjanO op 22-02-2025 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
GertjanO schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:51:
[...]

Omdat versie 8.02 al op 9 januari is uitgebracht (al meer dan een maand geleden) heb ik zojuist mijn 4040 bijgewerkt van versie 8.00 naar 8.02. Onder het motto: als deze update het apparaat echt stuk maakt, zou dit al lang wereldnieuws moeten zijn,

Hoewel het langer duurde dan verwacht is mijn 4040 binnen 10 minuten vanzelf weer online gekomen en alles werkt nog naar behoren.
Ja, dat is ook wel weer waar. Ik zie nu dat TS van 7.57 komt. Misschien was dat een te grote stap.
Zit zelf nu op 8.00.
Maar ik wacht wel even tot morgen. Dan heb ik meer tijd, mocht er toch wat fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdb89
Haan schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:21:
[...]

Dat klinkt goed! Zou je dan precies kunnen uitleggen hoe je dat gedaan hebt? En was het bij jou ook zo dat er geen LEDs brandden?
Ik heb bij mij gezien dat de power led heel even aan gaat bij inpluggen van de adapter.
@MsG Voor de zekerheid ook nog met een andere adapter geprobeerd maar dat maakt geen verschil.
De Power led knipperde de hele tijd. Dan viel hij soms uit en herstartte hij met hetzelfde probleem. Ik kon net als jou niet meer connecteren op de modem, via http://fritz.box of via 168.192.178.1 . Ik moet wel zeggen dat het bij mij om een 7530ax ging.

Stappen die ik heb ondernomen voor de modemrecovery:

Alle verbindingen losgekoppeld: Ik heb alle apparaten gedeconnecteerd en de firewall voor het privé-netwerk uitgeschakeld.

LAN-verbinding ingesteld: Vervolgens heb ik een LAN-kabel aangesloten van LAN1 naar mijn laptop.

Modem reset: Ik heb de modem losgekoppeld van de stroomvoorziening.

Recovery tool gestart: Daarna heb ik de recovery tool opgestart en de stappen gevolgd. Ik heb nauwkeurig aangegeven op welke poort de modem was aangesloten, ondanks de aanwezigheid van enkele virtuele en wifi-poorten.

Recovery proces gestart: Nadat ik op 'Start' heb geklikt, verscheen de melding om de modemadapter opnieuw aan te sluiten op de stroom. Dit heb ik gedaan, waarna de recovery automatisch leek te starten.

Eerste poging mislukt: Bij de eerste poging bleef de tool de modem echter niet vinden. In dit geval moest ik tweemaal op 'Cancel' klikken, zoals beschreven bij de foutoplossing in de handleiding.

Tweede poging ondernomen: Ik heb de recovery tool opnieuw opgestart en de modem weer van de stroom gehaald. Toen de tool daarom vroeg, heb ik de modem opnieuw aangesloten op de stroomvoorziening.

Succesvolle recovery: Deze keer werd de modem direct herkend en is de recovery succesvol uitgevoerd.

Controle softwareversie: Na afloop heb ik de softwareversie gecontroleerd, en deze staat nu correct op versie 8.02.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdb89
Ik kreeg van MyFritz ook een mail om 01:25 voor de nieuwe update:

Voor uw FRITZ!Box 7530 AX is het nieuwe FRITZ!OS 8.02 beschikbaar.
Op dit moment gebruikt u FRITZ!OS-versie 7.81.

De update naar het nieuwe FRITZ!OS vindt automatisch plaats en start naar verwachting op 22-2-2025 vanaf 4:58 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:55
Ter informatie: vandaag ook mijn Fritz!box 4060 bijgewerkt van versie 7.59 naar 8.02. Ook deze update ging probleemloos en was een stuk sneller klaar dan de 4040 update van vanmiddag.

De 4060 is nog steeds volledig functioneel na de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
@jdb89 het verschil is dus dat bij jou het modem in ieder geval nog aan ging, bij mij gebeurt echt helemaal niks meer. Als ik de 4060 op een PC of switch aansluit gaat er ook geen lampje branden ten teken dat er een apparaat verbonden is wat normaal gesproken wel zou gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Hier nu ook mijn 4040 handmatig bijgewerkt en goed verlopen.
Duurt wel lang als je er op zit te wachten.

Nog even een nabrander:
Moest nog wel de USB devices, geheugen stick en LTE dongle, opnieuw installeren.

@Haan
De Fritzbox heeft een "achterdeur" via http://169.254.1.1/.
Dat zou je nog kunnen proberen, maar als ie echt gebrickt is, dan houdt het op.

[ Voor 60% gewijzigd door JukeboxBill op 23-02-2025 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRITZ!webcare
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-07 13:04
@Haan

kan je alsnog proberen de FRITZ!Box te herstellen ook al branden er geen LEDs?

https://avm.de/service/wi...RITZ-Box-wiederherstellen

Lukt het verder niet, dan neem contact met AVM support op, zodat de FRITZ!Box geruild kan worden.
Je hebt 5 jaar garantie.

AVM GmbH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
FRITZ!webcare schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:36:
@Haan

kan je alsnog proberen de FRITZ!Box te herstellen ook al branden er geen LEDs?

https://avm.de/service/wi...RITZ-Box-wiederherstellen

Lukt het verder niet, dan neem contact met AVM support op, zodat de FRITZ!Box geruild kan worden.
Je hebt 5 jaar garantie.
Ik heb zo'n twintig keer die tool geprobeerd maar er gaat echt niks gebeuren vrees. RMA is inmiddels aangevraagd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Update: ik heb een nieuwe Fritzbox ontvangen uit Duitsland, geleverd met OS 7.28 dus meteen een update naar 8.02 gedaan ;)
Dus afgezien van een aantal verloren uren en 12 euro verzendkosten uiteindelijk wel goed opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Mosterd na de maaltijd maar had je al een andere voeding geprobeerd? Gaat even aan zou best een indicatie kunnen zijn van een defecte voeding.

Gelukkig is t voor jou opgelost, hier draait de 5590 ook al een hele tijd probleemloos 8.02. Ik doe trouwens nooit automatische updates......
Pagina: 1