Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krapovitz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-07 23:48
Hi GoT'ers, graag jullie advies!
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xiUVyACLv73G9K1QokViiWFED44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XtcpFwVzJyhVbRQkI8l53t9l.jpg?f=fotoalbum_large
Zuidwest zijde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwTFVFHTGyN89dcUX2M3n6OWA1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4B0iwGhbiOgF5efWficBP6e.jpg?f=fotoalbum_large
Noordoost zijde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dN9HKot0WTRZDQXfUhWMA9tqGKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXz7Vd2slWtLk39ytrXtYWdM.jpg?f=fotoalbum_large
Drone-foto dak (NB let op: oriëntatie deze foto niet op Noorden maar NO)
Beschikbare (dak)ruimte
Elk dakdeel naar schatting 540cm breed, 720cm lang.
Maten zijn indicatief, geschat o.b.v. de aantallen dakpannen (Röben Milano): 22*24,5cm breed; 19*38cm hoog.
Dakhelling: ca. 43 graden.

Obstakels: Luchtafvoer/ontluchtingspijp bovenop aan beide zijden; en dakramen (maat SK08, i.e. 114x140cm).
Wederom obv het dakpannen tellen, lijkt er zo'n 228cm ruimte onder de dakramen te zijn.
Schaduw
Aanzienlijk door dak van buren. Zie ter illustratie zonnestudie hieronder voor maart, 09h00 en 13h00.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNewuDGbUvBzEWZ7dN6a2tvQhS0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lL7aE97j8vmuAWn8kfoehq6g.jpg?f=user_large
maart, 09h00

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egd6AM7Hf0NuicshwpRJ1iWvplk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Chc38GrdF408hl7rV3u9c7UD.jpg?f=user_large
maart, 13h00
Jaarverbruik
Geschat tussen 6000-7000 kWh/jaar, want 3-persoonshuishouden met warmtepomp.
Geen plannen/mogelijkheid voor elektrische auto.
Evt. wel (in toekomst) interesse in thuisbatterij.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x25A 3x25A
Budget en doel
Doel is ruim, misschien zelfs maximaal, opwekken en op de (middel)lange termijn d.m.v. een thuisbatterij het wegvallen van de salderingsregeling op te vangen.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Ja maar simpel, ben niet zo technisch
Reeds verkregen offertes
1. MobiSolar -> SolarEdge systeem 22 panelen (9 NO + 13 ZW)
  • 22 zonnepanelen van het type: Aiko 460Wp Glas-Glas;
  • (rendementsgarantie: 88,9% na 30 jaar; productgarantie 25 jaar)
  • Omvormer: Solaredge SE6K Setapp
  • 22x S500B Power Optimizers
  • Vermogen: 10.120 Wp
  • Verwachte opbrengst: 7.682 kWh/jaar
  • Ratio verwachtte opbrengst t.o.v. vermogen: 0,76 (7.682kWh t.o.v. 10.120 Wp)
  • EUR 0,88/Wp
Stellingen van de installateur:
- "Ons programma geeft aan dat met een globale schaduwberekening en lichtinstraling per m2 voor Gouda, het systeem ongeveer 7.682kWh op jaarbasis zou kunnen produceren."
- "In deze situatie, vooral naarmate er meer zonnepanelen op een dakvlak geplaatst worden, vervallen de voordelen van micro omvormers en de lage opstartspanning die deze nodig hebben om op te starten. Doordat Enphase met een omvormer per zonnepaneel werkt, komen dergelijke installaties aanzienlijk kostbaarder uit de test. Ik zou met het hierboven toegevoegde legplan het Enphase systeem dus niet adviseren om technische maar ook financiële overwegingen."

Let op: de installateur heeft in SolarEdge Designer de nabije schaduw o.i.d. uitgezet, ze hebben hun eigen systeem gebruikt voor de berekening, dat is waarschijnlijk de reden dat de verwachtte opbrengst van installateur (7.682 kWh) niet overeenkomt met Designer (9.420 kWh)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIk0ysEjZiSNp3TLdktLJhwOJnc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/igqkmBXu8z2VAsRtyDzMxomt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFi9iEb24mO4bJJQCrRSVb5POVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NbKg6Gc4My6aaGT1d20OPqUU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sN3aWx2jVMBljDo3Imk48pe3vVg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ANasZcDLbtXKZtXden1wkWjU.png?f=user_large
2. MobiSolar -> SolarEdge systeem 16 panelen (6 NO + 10 ZW)
  • 16 zonnepanelen van het type: Aiko 460Wp Glas-Glas;
  • (rendementsgarantie: 88,9% na 30 jaar; productgarantie 25 jaar)
  • Omvormer: Solaredge SE5000 HD Wave Setapp
  • 16x S500B Power Optimizers
  • Vermogen: 7.360 Wp
  • Verwachte opbrengst: 5.587 kWh/jaar
  • Ratio verwachtte opbrengst t.o.v. vermogen: 0,76 (5.587 kWh t.o.v. 7.360 Wp)
  • EUR 0,91/Wp
- "met de keuze voor de SE5000 HD omvormer houd je de mogelijkheid tot het uitbreiden van de installatie op een later moment."
- "Advies voor S500B optimizers ivm de hogere uitgangsspanning en dus het vroeger opstarten van de installatie bij ochtendlicht."
- "Het benodigde aantal zonnepanelen op de NO zijde, voor voldoende spanning om op te starten (met S500B Optimizers), is 5 panelen. Een ander legplan dan hier voorgesteld, is dus mogelijk."

NB de installateur heeft in SolarEdge Designer de nabije schaduw o.i.d. uitgezet, ze hebben hun eigen systeem gebruikt voor de berekening, dat is waarschijnlijk de reden dat de verwachtte opbrengst van installateur (5587 kWh) niet overeenkomt met Designer (7140 kWh)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvwfNGQN4VocmwruT3IFrGvhO0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OoGltJq8rOTBjbYdvfR3KPXu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lzr0aFGZL6M4Ys800XvZQXVLEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d5p7Dy4ugM72alReJnNKZlnK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2E9_lWQ4evU3EcZDYlhVUm38c0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZviPetaw9zQOPl4lZwUlM6r6.jpg?f=user_large
NB let op, dit is een oud legplan, waar nog geen rekening werd gehouden met precieze ruimte naast dakramen en de schaduw van de buren. Bij het legplan voor 22 panelen is hier (meer) rekening mee gehouden. Ik heb (nog) geen actueler legplan voor de optie van 16 panelen
3. SolarKing -> Sofar omvormer + Ulica panelen
  • 16 zonnepanelen ULICA 445W Glas-Glas, Mono-full black (UL-445M-108BDGN). (1762x1134x30 mm)
  • Fabrieksgarantie zonnepanelen: 25 jaar.
  • Vermogensgarantie 30 jaar: ca. 87%.
  • Omvormer: Sofar Solar Hyd 6KTL-3PH
  • Vermogen: 7120Wp.
  • EUR 0,99/Wp
  • Thuisbatterij 2 x Sofar BTS 5K accu (NB de meerprijs hiervoor heb ik (uiteraard) niet meegerekend in EUR/Wp hierboven)
  • Ieder dakvlak heeft zijn eigen string
  • Ratio verwachtte opbrengst t.o.v. capaciteit: 0,71 (5.055 kWh t.o.v. 7.120 Wp)
- "Het toepassen van de batterij zal van 30% zelfverbruik naar 70% zelfverbruik realiseren dus dat is in de toekomst zeer interresant"
- "Micro omvormers zijn beter gezien de schaduw werking op jullie dak maar geven je niet alle mogelijkheden in het aansturen van je eigen opgewekte stroom (...) [en] deze zijn minder compatible met het toepassen van een thuisbatterij."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbhrbPCx73KzhWmMtWUWV89uaEU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zF7nzAaocn5bYqfs8NH8gpeH.jpg?f=user_large
Vragen aan de GoT'ers
1. Wat vinden jullie van de beide offertes?
2. Zijn jullie het eens met de stellingen van de installateurs mbt de meest geschikte systemen voor onze situatie?
3. Wat vinden jullie van de voorgestelde indelingen van de panelen?
4. Wat vinden jullie van het plaatsen van de panelen op het noorden?
5. Wat vinden jullie van het voorstel van SolarKing om twee thuisbatterijen te plaatsen?
6. MobiSolar geeft aan ook het Enphase systeem beschikbaar te hebben, is dat mbt onze wensen nog de moeite waard om ook een offerte voor te vragen? Zo ja, een met het maximale aantal panelen op beide zijdes, of...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien kan @Ronald even kijken of solaredge hier rendabel is met de panelen op noord oost.
Dat dakvlak zal veel minder opbrengen, smorgens in de schaduw en savonds een hele slechte invalshoek.
Dit kan ten koste gaan van zuidwest als alle panelen op dezelfde string liggen met solaredge.

Aanbieder 2 (dezelfde als 1?) valt voor mij af, omdat hij de dak indeling niet snapt (of verkeerde info heeft gehad)

Maar als je 1 fase hebt en geen plannen? voor 3 fase, blijf dan gewoon lekker op 1-fase met een 1 fase string omvormer.
Weet je zeker dat het maar 1x25 A is? Je zou 1x 40A verwachten. (de juiste adviezen staan of vallen met deze (on?) juiste info)

Van noord hoef je niet heel veel te verwachten, maar ik heb ze zelf ook op noordwest.
Leuk in de zomermaanden met veel weerkaatsing van wolken (dan compenseert het zuid op een bewolkte dag)

Eventueel een 1-fase hybride SMA SB 5.0
Die heeft 3 onafhankelijke mppt ingangen en geen optimizers nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-02-2025 09:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krapovitz
AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:12:

Aanbieder 2 (dezelfde als 1?) valt voor mij af, omdat hij de dak indeling niet snapt (of verkeerde info heeft gehad)
Inderdaad dezelfde aanbieder van offerte 1 en 2.
Ik zie nu inderdaad dat dit nog het oude legplan is, waar destijds idd niet goed naar de indeling was gekeken. Alleen bij de offerte van 22 panelen heeft hij dit aangepast, ik heb geen nieuw voorstel voor legplan 16 panelen gekregen. Maar neem aan dat het een afgeleide wordt van die van 22 panelen. Waarbij dus (meer) rekening wordt gehouden met de dakramen, en de schaduw van de buren.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:12:
Maar als je 1 fase hebt en geen plannen? voor 3 fase, blijf dan gewoon lekker op 1-fase met een 1 fase string omvormer.
Weet je zeker dat het maar 1x25 A is? Je zou 1x 40A verwachten. (de juiste adviezen staan of vallen met deze (on?) juiste info)
Excuus, we hebben een 3x25A hoofdaansluiting. 8)7 Ik pas aan in het bericht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCmLAnBvnuBgv-0NC8Jq-5hx3hw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GdE9vJd8y2eTL92OzKIZP4rg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:58
Ik verwacht in deze opstelling echt geen 900kWh/kWp. De screenshots zijn waarschijnlijk een SE basis ontwerp zonder tekening.

Dit zijn de situaties die ik echt wel met volledige tekening in SE designer gesimuleerd willen zien.

Ik zou dit liever op een SE5K RWB short string zetten met aftoppen dan op een reguliere 6K.

@AUijtdehaag het issue bij SE is aftoppen van kleine groepen in de voor zon waarbij rest systeem te weinig bijdraagt.

Met de uitgebreide schaduw ben ik niet automatisch gerust… maar ik vermoed dat deze richting okay gaat zijn…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:37
Ik denk niet dat ik het zou aandurven hier een string omvormer of SE. Voor dit soort daken zijn Micros naar mijn idee het meest geschikt. Zeker met het puntdak van de buren die op veel momenten van de dag deels schaduw geeft.

Normaliter ben ikzelf redelijk anti Enphase, maar hier zou Enphase toch een best goeie keuze zijn.

Met de dak orientatie en het verbruik van jullie zou ik het dak maximaal vol leggen wat er past. Je hebt veel spreiding over de dag heen wat na saldering echt top is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krapovitz
Ronald schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:10:
Ik verwacht in deze opstelling echt geen 900kWh/kWp. De screenshots zijn waarschijnlijk een SE basis ontwerp zonder tekening.

Dit zijn de situaties die ik echt wel met volledige tekening in SE designer gesimuleerd willen zien.
Klopt, deze installateur geeft aan niet met Designer te werken voor de schaduwberekening (maar met Solar Monkey geloof ik? Die heeft ie ook niet toegevoegd overigens)...
Ronald schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:10:

Ik zou dit liever op een SE5K RWB short string zetten met aftoppen dan op een reguliere 6K.
Zouden het dan twee aparte strings zijn? Of kunnen de 22 panelen dan alsnog op één string bij deze omvormer? Wat is het aftoppen en hoe doen we dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:58
Krapovitz schreef op zondag 2 maart 2025 @ 00:13:
[...]

Klopt, deze installateur geeft aan niet met Designer te werken voor de schaduwberekening (maar met Solar Monkey geloof ik? Die heeft ie ook niet toegevoegd overigens)...

Zouden het dan twee aparte strings zijn? Of kunnen de 22 panelen dan alsnog op één string bij deze omvormer? Wat is het aftoppen en hoe doen we dat?
Er is exact 1 pakket geschikt voor het maken van lastige SE-Ontwerpen: SE-Designer.

De short-string heeft een max van 20 panelen per string.

Als de prijs goed is: Enphase, het materiaal kost meer, maar er zijn geen rare verbanden :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:03
Even een opmerking tussendoor: denk je net dat je binnen een aantal jaar een dakkapel wilt om meer licht en ruimte te krijgen in de zolderkamer? Want het zou zonde zijn als alles er dan weer af moet en helemaal als de panelen dan niet meer helemaal passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krapovitz
Is het niet mogelijk en/of handig in ons geval om 2 verschillende systemen te hebben - SolarEdge of string omvormer (evt. met batterijen) voor Zuid-Westen, en micro-omvormers/Enphase op Noord-Oosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
Krapovitz schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:19:
Is het niet mogelijk en/of handig in ons geval om 2 verschillende systemen te hebben - SolarEdge of string omvormer (evt. met batterijen) voor Zuid-Westen, en micro-omvormers/Enphase op Noord-Oosten?
Ik zou dit niet doen, je krijgt 2x ac aansluiting, PV verdeler / kabel richting de meterkast, wordt dus ingewikkeld en onnodig duur. zeker naar jou hele dak kijkend en de schaduw val over meerdere momenten van de dag zou ik echt micro's aanraden en niet naar andere oplossingen kijken. Solaredge is kwa sizing best ingewikkeld (Tweakers staat hier vol mee). Mijn advies zou zijn Enphase op het hele dak, Enphase kan zeer goed met schaduw of deel schaduw overweg vandaar.

Enphase hoeft ook niet duur te zijn, sommige installateurs rekenen alleen buitensporige bedragen ervoor. Wacht even de quotes van de installateurs af en dan kunnen wij wat meer inzoomen op de aanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krapovitz
Veel dank weer voor de adviezen. Ik heb nog twee extra aanbiedingen gekregen, voor rest. Enphase en AP Systems, dus zet alles weer even op een rijtje (incl de 3 opties die hierboven al genoemd waren).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xzuxt7OcwQ8Tejyigp3P9Sl0u-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewqT685A5P1YdAyaCW3i3T0l.jpg?f=fotoalbum_large

Wat denken jullie, gezien de eerdere commentaren:
1) is de Enphase opstelling een redelijke prijs?
2) wegen de meerkosten van Enphase op tegen kwaliteitsverschil met AP Systems?
3) de aangeboden 445Wp panelen zouden momenteel voordeliger zijn dan de 465Wp panelen, volgens installateur. Is dat niet zonde, om niet maximaal vermogen neer te leggen?
4) De Enphase IQ8MC-72-M-INT(Q1-Feb-2023) micro-omvormers hebben wel, volgens de datasheet, slechts een toegekend vermogen van 325W, terwijl de max opbrengt in NOCT-kolom alsnog op 332Wp staat, dus hoger. In antwoord hierop stelt installateer dat het upgraden van de micro-omvormer niet opweegt tegen dat minimale verlies. Jullie mening?
5) Al deze opties overzien, wat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:03
Ik zou zeker voor die 465wp gaan. Als ik google zie ik twee tientjes verschil per paneel. Das niet veel op zon bedrag lijkt mij.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 08:00
Als ik bovenstaande situatie bekijk kan ik het enkel eens zijn met medeTweakers. Micro-omvormers zijn de way to go.

Beperkt wel wat meer met de opties voor een thuisbatterij, maar ook daar komen steeds meer - interessanter geprijsde - opties voor op de markt.

In het algemeen moet ik wel zeggen dat ik de prijzen behoorlijk hoog vind in de huidige markt. Wij hebben vorigr jaar 9 panelen (420wp, op in totaal 3 dakvlakken, lang verhaal) laten plaatsen voor onder de €3000 = €0,79 per wp.

Dit was op basis van Hoymiles micro-omvormers. Is veel over geschreven op dit forum en bevalt erg tot nu toe.

Weet niet of het wenselijk is hier namen van installateurs te geven, maar stuur anders even een pb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Krapovitz schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:44:
Veel dank weer voor de adviezen. Ik heb nog twee extra aanbiedingen gekregen, voor rest. Enphase en AP Systems, dus zet alles weer even op een rijtje (incl de 3 opties die hierboven al genoemd waren).

[Afbeelding]

Wat denken jullie, gezien de eerdere commentaren:
1) is de Enphase opstelling een redelijke prijs?
2) wegen de meerkosten van Enphase op tegen kwaliteitsverschil met AP Systems?
3) de aangeboden 445Wp panelen zouden momenteel voordeliger zijn dan de 465Wp panelen, volgens installateur. Is dat niet zonde, om niet maximaal vermogen neer te leggen?
4) De Enphase IQ8MC-72-M-INT(Q1-Feb-2023) micro-omvormers hebben wel, volgens de datasheet, slechts een toegekend vermogen van 325W, terwijl de max opbrengt in NOCT-kolom alsnog op 332Wp staat, dus hoger. In antwoord hierop stelt installateer dat het upgraden van de micro-omvormer niet opweegt tegen dat minimale verlies. Jullie mening?
5) Al deze opties overzien, wat zouden jullie adviseren?
om je vragen als eerste te beantwoorden:
1) prijs is prima, Enphase rond de euro/wp is netjes.
2) dit is een keuze, ik ken mensen met APsystems en Enphase die beide zeer tevreden zijn. als je voor de prijs gaat is het een no-brainer om voor APsystems te gaan.
3) voor Enphase zou ik het niet eens overwegen, door de harde schaduw en het aftoppen van de micro's ga je dit never nooit terug verdienen binnen redelijke termijn. voor APsystems zou je het kunnen overwegen, maar nogmaals het verschil in WP met de harde schaduw die jij hebt ik zou de 400 euro (Mits het 2 tientjes statement klopt van hierboven) lekker in je zak houden.
4) verschil in prijs tussen de IQ8MC en de IQ8AC/HC is echt enorm, desalniettemin aftoppen hoeft geen probleem te zijn aangezien dit vooral in het begin voorjaar en in de zomer iets verlies van Piek geeft, wanneer de salderingsregeling eraf is is het helemaal geen probleem meer en juist wat efficiënter vanuit financieel oogpunt. Onderschat de harde schaduw op jou dak niet.
5) sowieso Micro's hier dan blijft de keuze makkelijk.. APsystems of Enphase, ik neig zelf meer naar Apsystems maar dat is meer omdat ik niet zo een Enphase persoon ben (Persoonlijke mening) en de prijs is zeer interessant. Mocht je voor Enphase gaat check even of je de duurste IQ-gateway krijgt, die heeft zeker na salderen echt nuttige voordelen zoals voorkomen van terugleveren aan het net (Meestal wordt de standaard aangeboden, de meerprijs is het echt waard).

Het belangrijkste voor nu zou ik toch vinden de levertijd, mijn advies zou zijn wacht vooral niet te lang zodat je maximaal kan profiteren van de salderingsregeling voordat hij er in 2027 af gaat.
Pagina: 1