Piekspanning te hoog?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 22:36
mede tweakers,wie heeft daar mee te maken gehad,of kennissen oid.
bij mij zijn 2 machines binnen 2 weken defect geraakt.
omdat ik een homewizard scherm heb ook op mijn telefoon ,kan ik precies zien wanneer en hoe hoog de spanning is.

deze was ttv defect raken 251,1 volt.

ik hoor er weinig over omdat ik denk dat velen dat niet door hebben!

zij denken dan als de wasmachine wat ouder is dat het erbij hoort.
ik heb de acm,radar en meldpunt geschreven tot heden behalve van de ACM geen bericht.

de ACM dat het besloten ligt in de zg Netcode die is 230 volt min en plus 10% .

dus 207 tot 253 volt.

u begrijpt dat vele apparaten wat ouder daar niet tegen kunnen .

graag reactie

draadje :( 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Buiten dat ik niet precies weet wat je nu vraagt (je zoekt mensen die ermee te maken hebben gehad?) denk ik dat je niet op basis van je homewizard scherm kan zeggen dat daar je '2 machines' van kapot zijn gegaan.

Wat verwacht je van de ACM eigenlijk?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:38
draadje schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:31:
Wat binnen de grens van 230 +/- 10% ligt
ik heb de acm,radar en meldpunt geschreven tot heden behalve van de ACM geen bericht.
Als je al ergens verhaal wil halen, is dat bij degene die veroorzaakt dat je netspanning te hoog is. Maar als jouw apparatuur niet om kan gaan met de gespecificeerde netspanning van 230 +/- 10%, heb je geen (juridische) poot om op te staan en is het jouw eigen risico..

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:32

br00ky

Moderator Harde Waren
Geen idee wat dit met computerhardware te maken heeft. Schopje naar BK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
mede tweakers,wie heeft daar mee te maken gehad,of kennissen oid.
bij mij zijn 2 machines binnen 2 weken defect geraakt.
omdat ik een homewizard scherm heb ook op mijn telefoon ,kan ik precies zien wanneer en hoe hoog de spanning is.

ik hoor er weinig over omdat ik denk dat velen dat niet door hebben!

zij denken dan als de wasmachine wat ouder is dat het erbij hoort.

de ACM dat het besloten ligt in de zg Netcode die is 230 volt min en plus 10% .

dus 207 tot 253 volt.

graag reactie

draadje :( 8)7
Grappig ik heb ook die homewizard toestand.
Spanning is hier nog wel eens wat hoger geweest maar niks stuk.
Ik heb overigens met een aantal andere bewoners in de straat wel melding gemaakt dat de spanning wel een beetje boven hun max van 253 zat.
Verder in de buurt ook geen dingen gehoord over meer kapot dan anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vn7Mvc7K7PJEVdXMI1Q24P_i9J8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmzU8kzmrgLP80yuZEBEXASS.jpg?f=fotoalbum_large

Even na die meldingen hebben we een sprong van 10 volt naar beneden gemaakt.
Dat zie je in de grafiek boven niet goed want daar wordt het uitgesmeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YK5m96_YjqOAkB1B6h2r3HIT7wc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPfIFJApM11Q1lqdduPLuYK2.jpg?f=fotoalbum_large

Maar zolang het onder de 253 blijft heb je gewoon pech met je apparaat dat er niet tegen kan.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• draadje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 22:36
Ik kan een schade formulier invullen bij Liander waar ik bij hoor

Liander gaf aan en ik heb dat inmiddels van anderen dat het meer gaat voorkomen ...nw apparatuur wordt gemaakt voor 240 volt ..bedenk dat men de spanning opvoert ,omdat anders men niet genoeg spanning op de lijn houdt.
Denk aan waterleiding .wie aan het eind zit heeft minder druk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als er iets stuk gaat terwijl het binnen de normen van de netspanning valt, moet je bij de makers van het apparaat zijn. (als het oud spul is kan je het dus wel vergeten) grappige is dat die netspannings normen in duitsland nog een stukje hoger liggen (264 en een beetje)

Ik heb veder geen idee wat je wil met dit topic, maar ik denk dat het ook niet op zijn plek is in bouwen en klussen. dus als je even wil aangeven wat de bedoeling is van je topic kan ik het de juiste richting op schoppen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Vaag verhaal. Er zit geen tellertje in apparatuur dat de boel laat klappen bij een spanning boven de 241 ofzo.

Zie ook Impact hoge netspanning op moderne woning en apparatuur.

Je zoekt het verkeerd.

Wat is er precies kapotgegaan? Wat voor apparatuur en wat is er kapot aan?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hoor je weinig over? Heb je hier wel gezocht? :X

Verder zal het van het apparaat afhangen en de leeftijd. Maar voor meeste dingen zal het binnen die 10% niet zo'n vaart lopen.

Grote uitzondering daarop zijn gloeilampen die bij 10% hogere spanning dus 21% meer energie verbruiken en dus 21% meer hitte produceren. Daar doet het wel wat voor de levensduur. Maar goed, dat was toch een slijtdeel en gebruiken we eigenlijk niet meer.

Rommel op de spanning vinden veel schakelende voedingen dan weer veel erger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:09
draadje schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:03:
Liander gaf aan en ik heb dat inmiddels van anderen dat het meer gaat voorkomen ...nw apparatuur wordt gemaakt voor 240 volt ..bedenk dat men de spanning opvoert ,omdat anders men niet genoeg spanning op de lijn houdt.
Meestal zijn zonnepanelen de "oorzaak" van hoge spanningen op het net, zeker in wijken die nooit berekend zijn op daken vol panelen.

De meeste mensen merken hier inderdaad niets van omdat hun moderne apparatuur 230V +/- 10% of 240V +/- 10% aan kan. Oudere (of kwalitatief mindere) apparatuur kan soms niet overweg met spanningen van rond de 250V.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:09

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Een hoop speculatie wmb.

9 vd 10 apparaten kan prima met 250V overweg. Wat is er nou exact kapot gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-05 08:04
het is op zich wel bijzonder dat de netspanning midden in de winter 251V is, dat kan eigenlijk helemaal niet, zonnepanelen doen nauwelijks is en dat zijn toch de veroorzakers van hoge spanning. Dus of er is iets in het net mis, maar dan zou ik vooral ook eens bij de buren gaan kijken, of er is iets anders aande hand..... ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:07

Rmg

emielbf schreef op zondag 23 februari 2025 @ 07:40:
het is op zich wel bijzonder dat de netspanning midden in de winter 251V is, dat kan eigenlijk helemaal niet, zonnepanelen doen nauwelijks is en dat zijn toch de veroorzakers van hoge spanning. Dus of er is iets in het net mis, maar dan zou ik vooral ook eens bij de buren gaan kijken, of er is iets anders aande hand..... ;-)
Beetje kort door de bocht, er zijn veel bronnen van onbalans.

Zeker in een oude wijk waar je soms het standaard voltage al wat hoger wil hebben vanwege (o.a.) de afstanden tot de wijkcentrale.

Neem zon dag als afgelopen woensdag, 17 graden en zon, dan slaan alle warmtepompen uit en gaan de zonnepanelen produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
AtomicShockwave schreef op zondag 23 februari 2025 @ 01:43:
Een hoop speculatie wmb.

9 vd 10 apparaten kan prima met 250V overweg. Wat is er nou exact kapot gegaan?
Meer 99 van de 100. Of 999 van de 1000.

En ja, de condensator van het netfilter zal nog wel iets meer te verduren krijgen bij 250V dan bij 230V, en ondanks dat die daarvoor gemaakt is, zal die alsnog iets grotere kans hebben kapot te gaan. Maar wat is er dan kapot bij TS? Is het het voedingscircuit, dan zou het gerelateerd kunnen zijn aan de netspanning (en zou hij anders over een paar maanden kapot zijn gegaan waarschijnlijk). Anders staat het er iig los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:16

Blokker_1999

Full steam ahead

De 251,1V valt, zoals je in je eigen post aangeeft, binnen de marge van 230V +/- 10%. En om apparatuur te vinden die daar niet tegen zou kunnen moet je al heel ver terug gaan, naar de tijd dat apparatuur gemaakt werd voor 220V +/- 10%, wat reeds in 1989 beslist werd om te gaan doen!

En nee, men voert de spanning niet simpelweg op vanwege langere lijnen, in tegendeel zelfs, de lengte wordt steeds korter en korter. Maar met een hogere spanning kan je een hoger vermogen over dezelfde bekabeling brengen. En zolang alles binnen de marges blijft is er geen probleem.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat risico én verantwoordelijkheid is voor de consument. Niet voor Radar, ACM of de leverancier. Daarom hoor je zo weinig over "apparaten die stuk gaan door spanningen boven 240 en onder 253V". Dat hoort er bij.

Inmiddels is het een paar keer gevraagd maar het antwoord geef je niet. Wat wil je nou precies bereiken met dit topic? Welke apparaten zijn stuk gegaan? Wat is er stuk aan en ik zou er aan willen toevoegen: hoe weet je zo zeker dat het door de spanning kwam?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-05 08:04
Rmg schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:07:
[...]

Beetje kort door de bocht, er zijn veel bronnen van onbalans.

Zeker in een oude wijk waar je soms het standaard voltage al wat hoger wil hebben vanwege (o.a.) de afstanden tot de wijkcentrale.

Neem zon dag als afgelopen woensdag, 17 graden en zon, dan slaan alle warmtepompen uit en gaan de zonnepanelen produceren.
Onbalans is natuurlijk wat anders, iets met administratief voorspellen van afname en teruglevering wat niet uitkomt waardoor de netfrequentie stabiel gehouden moet worden op het laatste moment.

We zouden een grafiekje van het spanningsverloop van de dag dat de tv stuk ging kunnen opvragen, maar iets inme zegt dat TS niet meer gaat reageren.

En als ik mijn spannings grafiek erbij haal, dan komt ie niet in de buurt van de zomer 'piek', gisteren dus ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:45

AlphaRomeo

FP PowerMod
Heb je de apparaten ook open gemaakt? Wát is er precies kapot gegaan? Een motor fikt niet door van een paar volt extra, een trafo voor de DC sturing ook niet zomaar. Het kunnen natuurlijk ook twee losstaande incidenten zijn geweest, die door jou nu onterecht aan een hoge spanning worden toegewezen. Bovendien heb je de spanning gemeten bij je meter, bij de machine is die door spanningsval al weer een (klein) beetje lager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:22
Door regelmatig te hoge spanning en nog hogere pieken heb je wel te maken met versnelde veroudering.
En dan kan op een keer net het laatste piekje een apparaat de das omdoen.

Op mijn TV van een jaar of 5 oud en een paar adapters, die ik zo bij de hand heb, staat allemaal 240V als maximale spanning.
In een wijk met veel zonnepanelen kan die 240 Volt makkelijk een paar uur boven die grens liggen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-05 11:22
JukeboxBill schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:17:
Door regelmatig te hoge spanning en nog hogere pieken heb je wel te maken met versnelde veroudering.
En dan kan op een keer net het laatste piekje een apparaat de das omdoen.

Op mijn TV van een jaar of 5 oud en een paar adapters, die ik zo bij de hand heb, staat allemaal 240V als maximale spanning.
In een wijk met veel zonnepanelen kan die 240 Volt makkelijk een paar uur boven die grens liggen.
Dit heb ik ook. Heb binnen 5 jaar al een stuk of 20 lampen vervangen, inclusief nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

huppelepups schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:25:
[...]
Dit heb ik ook. Heb binnen 5 jaar al een stuk of 20 lampen vervangen, inclusief nieuwe.
Waar leid je uit af dat dat komt door te hoge spanning?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-05 11:22
remco_k schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:31:
[...]

Waar leid je uit af dat dat komt door te hoge spanning?
Ik heb mijn elektricien al laten zoeken naar een losse nul en daar komt niets uit.
Het zijn vrijwel alleen maar lampen die kapot gaan, ik denk dat deze iets gevoeliger zijn.
Buurmanlief heeft 37 zonnepanelen en zodra de zon schijnt knalt de piekbelasting naar 250v.
Het is een oude wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

huppelepups schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:25:
[...]
Voordat ik led lampen had, was ik ook continu spotjes/lampen aan het vervangen ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1