Bitcoins na 10 jaar teruggevonden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo20
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23-02 20:47
Hallo

Zo een dikke 10 jaar geleden heb ik gekweg als tiener via een advertentie op Tweedehands een Bitcoin mining gekocht, volgens die was dat echt de toekomst. En ja ik als tiener was daar vrij geïnteresseerd in, het systeem bracht echt goed op, na een jaar of twee werkte die mining niet meer en was alles vervallen.

Toen heb ik mijn Bitcoins naar de wallet van Localbitcoins gezet, nu die stond op een e-mail adres die ik vroeger gebruikte in mijn tienerjaren.

Nu vandaag log ik daarop in en ja ik zie dat ik nog steeds Bitcoins heb, zou een kleine €1000 zijn.

Maarja, ik heb eigenlijk geen ervaring.
Ik zie dat localbitcoins een Id verificatie vereist en eerlijk gezegd, wat doet dat bedrijf met mijn ID gegevens? Okay ja snap best dat i.v.m. wat er meestal in Bitcoins omgaat niet bepaald super is…

Voordeel is misschien wel dat ik alle mails nog heb van de tweedehands advertentie, waar ik het advies heb gekregen.

Enerzijds denk ik, afhalen die Bitcoins maar anderzijds, waarom problemen zoeken?

Want ja de afkomst bewijzen, etc. Het moet meer opleveren dan het waard is eh…
Ik bedoel maar het moet aangegeven worden in de belastingen enzovoort…
Ja want ik wil alles legaal doen zoals het hoort dus eerlijk de belastingen betalen!

En verder weet ik er eigenlijk niks meer vanaf.. veels te lang geleden…

En ik las ook dat banken soms moeilijk doen?

Ahja intussen kan het even bekijken en hoor ik wel wat jullie er van denken.

Het gaat ook over België…

Grts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@JoJo20 Je zult zelf een keuze moeten maken: Wil je die 1000 Euro hebben of niet omdat je dan KYC moet doen? Is jouw keuze.

Wat wil je nou precies van anderen horen?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

zolang het elders geparkeerd staat loop je risico op verlies. kan je het niet beter eerst naar een lokale wallet halen?
persoonlijk zou ik zo'n klein bedrag gelijk uitgeven aan een gadget bij een webwinkel die crypto accepteert, nieuwe smartwatch o.i.d.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo20
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23-02 20:47
Stijgen je digitale munten op termijn in waarde? Dan hoef je die waardevermeerderingen niet aan te geven. En je hoeft ook geen btw te betalen op cryptotransacties.
⚠️ Maar opgelet, zet je in dit scenario je crypto om in cash? Dan moet je de kapitaalwinst (het verschil tussen de aankoopprijs en de verkoopprijs) aangeven in je belastingaangifte in het vak ‘Diverse inkomsten’ (Vak XV, code 1440/2440) en betaal je er 33% belastingen op.

Aankoopprijs van de miner dan? Of gehele bedrag eigenlijk omdat de Bitcoins allemaal mined zijn.

Dus dit soort zaken dus…

Maar is LBC te vertrouwen met E-ID? Want ik kan ze niet op eigen wallet krijgen… Moet een Wallet zijn die ik zelf host, een eigen certificaat heeft maar eerst moet er identiteitsverificatie uitgevoerd worden etc.

Maar inderdaad een aankoop mee doen lijkt me het minste gezijk op te leveren, maar die identiteitsvertificatie, wat doet LBC daar mee, dit melden aan de overheid of belastingdienst en? Heb geen zin om voor €1000 gigantisch veel problemen te creëren…

dat bedoelde ik… ja ontvangen is easy misschien maar als je gigantisch veel problemen ermee krijgt dan is fijn ook anders…

[ Voor 4% gewijzigd door JoJo20 op 21-02-2025 20:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@JoJo20 Je maakt er een veel te groot ding van. Ja, mogelijk zal je iets belasting moeten betalen, maar dan hou je alsnog een groot deel van die 1000 Euro over. Hak een knoop door en door....

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:41
JoJo20 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:56:
Maar inderdaad een aankoop mee doen lijkt me het minste gezijk op te leveren, maar die identiteitsvertificatie, wat doet LBC daar mee, dit melden aan de overheid of belastingdienst en? Heb geen zin om voor €1000 gigantisch veel problemen te creëren…
Nee, geven ze niet door aan de belastingdienst. De wet die dat verplicht moet maken, moet nog worden aangenomen.

Als je zeker wil weten dat je geen gedoe wil hebben dan geef je bij je belastingaangifte 2025 (dus niet de aangifte 2024 die vanaf maart begint) op dat je 1000 Euro hebt verdient aan de verkoop van Bitcoins.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:42

m-vw

Dus?

Als je localbitcoins niet vertrouwd open je een account elders, bijvoorbeeld Bitvavo en zet je je coins over naar daar en doe je daar je KYC.

Dan verkoop je alles en zet je dat ook netjes op je belastingaangifte over 2025.

Hou je er toch een mooi centje aan over.

Volgens mij zie je te veel beren op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:11
FredvZ schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:03:
Als je zeker wil weten dat je geen gedoe wil hebben dan geef je bij je belastingaangifte 2025 (dus niet de aangifte 2024 die vanaf maart begint) op dat je 1000 Euro hebt verdient aan de verkoop van Bitcoins.
Waarom zou hij dat doen?

10 jaar geleden heeft hij gemined. Dat heeft karakteristieken van Box 1. Waarschijnlijk heeft dat toen netto niets tot weinig opgeleverd. Of hij is vergeten aangifte te doen. Dan zou je de aangifte van dat jaar moeten laten herzien. Bij de aangifte van 2025 heeft het weinig te zoeken.

Daarna heeft hij de bitcoins naar een online account overgeheveld en bewaard. Dat heeft de de karakteristieken van Box 3. Hooguit dat het daar meegeteld moet worden als je boven de drempel uitkomt.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 21-02-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:41
Gemoedsrust.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 21:44
Aanbieders van Cryptovaluta vallen onder anti witwas wetgeving op basis hiervan zijn ze vereist jou identiteit te verifiëren en een kopie van je identiteitsbewijs op te slaan.

Ik zie dat localbitcoins haar activiteiten beëindigd heeft. Voor het ten gelde maken zal je een andere partij moeten inschakelen.

Sinds vorig jaar vallen Europese cryptoaanbieders onder toezicht in Nederland bij de AFM. Op de website van de AFM kan je zien welke partijen een vergunning hebben. Belgische equivalent weer ik zo snel niet

Mogelijk kunnen die wel weer vragen stellen over de herkomst van de coins, dit als onderdeel van het cliënt onderzoek welke verplicht is in het kader van anti witwas wetgeving.

[ Voor 21% gewijzigd door DVX73 op 21-02-2025 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:11
Er bestaat geen afkoop voor gemoedsrust behalve precies het juiste corrigeren. Willekeurig wat belasting over een willekeurig belastingjaar betalen slaat nergens op.

In dit geval mag je ook nog meewegen dat belastingschulden in beginsel na 5 jaar verjaren .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:42

m-vw

Dus?

Rukapul schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:11:
[...]

Waarom zou hij dat doen?

10 jaar geleden heeft hij gemined. Dat heeft karakteristieken van Box 1. Waarschijnlijk heeft dat toen netto niets tot weinig opgeleverd. Of hij is vergeten aangifte te doen. Dan zou je de aangifte van dat jaar moeten laten herzien. Bij de aangifte van 2025 heeft het weinig te zoeken.

Daarna heeft hij de bitcoins naar een online account overgeheveld en bewaard. Dat heeft de de karakteristieken van Box 3. Hooguit dat het daar meegeteld moet worden als je boven de drempel uitkomt.
Volgens mij is TS belg en heeft hij dus weinig te maken met box 1 of 3. Verder lijkt het mij, zoals ik al eerder schreef, een storm in een glas water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

TS is vooral bang voor een boete als zijn vondst als illegale praktijk wordt beschouwd zodra instanties er lucht van krijgen.

in dat opzicht kan dit topic ook een anoniem onderzoekje van hem zijn (via VPN om IP te maskeren) omdat het werkelijk aantal hervonden BTC vele malen hoger ligt?

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overgeef Dave
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:25
Als je echt belg bent en het gaat maar over €1000, je geen zorgen maken.

Als het echter om een aanzienlijjker bedrag gaat kan je een ruling aanvragen:

https://www.ruling.be/sit..._cryptomunten_nl_2022.pdf

Dan wordt jou case individueel bekeken en weet je waar je staat als je verkoopt. De belastingdienst en je bank moeten zich aan de ruling houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Pfffff, iemand heeft 1.000 Euro aan Bitcoins, twijfelt over KYC en belasting en daar gaan we met zijn allen uren over lullen. Linksom of rechtsom houdt hij er geld aan over als hij ze uitbetaalt en dan kan ie gewoon lekker bij de volgende belastingaangifte 1.000 Euro extra opgeven over dit jaar. Neem toch aan dat niemand daar moeilijk over gaat doen.

Dus TS: Betaal ze uit, of laat ze staan. It's up to you. En laten we nou verder niet te ver over belastingen doorgaan, het is niet alsof hij 1.000 Bitcoins heeft gevonden en tonnen of miljoenen aan belasting moet gaan betalen of rechtlullen.

Pagina: 1