Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perque
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-02 22:46
Mijn vraag

Ik heb 'n vrij oude Samsung Galaxy S9 die geen 5G ondersteunt. Ik heb nu ineens 5G nodig voor 'n app die alleen met 5G werkt. Ik wil eigenlijk helemaal geen nieuwe Galaxy kopen die wèl met 5G werkt omdat er helemaal niets mis is met mijn huidige S9, er zit nog geen krasje op zeg maar.

Nu dacht ik een goedkope 5G smartphone te kopen om alléén die 5G app te kunnen gebruiken. Is dat 'n goed idee ?.....

Die 5G app is voor een zogenaamde 'Ori Controller' waarmee ik de verlichting van mijn aquarium automatisch in kan stellen, wanneer aan en uit, kleuren (WRGB), licht intentie, enz.

Ik zie b.v. een Galaxy A16 5G voor 39 euri. Ik download en installeer en registreer die Ori app en stel het automatische licht programma in (wat dus met mijn huidige S9 niet gaat). Zou dat gaan lukken denkt u ?....

Bijvoorbaat hartelijk dank voor 'n antwoord ! (mag natuurlijk ook 'n beter idee zijn.... :) )

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:50
Het lijkt me vrij vreemd dat een app 5G nodig heeft, waar heb je gevonden dat dit nodig is? Als ik kijk op de productpagina zou het allemaal prima via WiFi if Bluetooth moeten kunnen verlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 20:52
Je haalt waarschijnlijk 5G (mobiel internet) en 5GHz (wifi) door elkaar. Er zijn niet echt apps of hardware die 5G vereisen, het kan wel dat sommige producten niet werken met 5GHz of 2.4GHz.

De verlichting waar jij het over hebt zal geheid niet via 5G gaan, maar via wifi.

Even zoekend op 'Ori Controller 5G' kom ik dit tegen, wat over hetzelfde probleem gaat als jij hebt: Aquaforum.nl - Aquatlantis Ori Controller

Wifi 2,4GHz dus. Is je huidige wifi-netwerk toevallig 5GHz only?

[ Voor 59% gewijzigd door Hahn op 21-02-2025 19:20 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perque
Hartelijk dank voor de reacties, bcome en Hahn ! Wordt zeer gewaardeerd !

Ja, het klinkt misschien raar maar het is toch echt zo. Tijdens configuratie van de Ori app krijg je de keuze tussen Bluetooth en Wifi. Kies ik Bluetooth dan gaat het proces verder en kan ik uiteindelijk de lichtkanalen handmatig bedienen. Kies ik voor Wifi dan krijg ik 'n textbox om de Wifi naam in te vullen die meteen al rood ziet met daaronder de tekst (ook in rood) : "your device does not support 5G !". Einde verhaal.....

Ik heb 'n mailtje gestuurd naar de technische afd. van de winkel waar ik deze Aquatlantis Ultra WRGB verlichting gekocht heb. Dit is hun antwoord :

De Ori controller gebruikt inderdaad Wifi om automatische licht- en tijdprogramma’s in te stellen. Het klopt dat deze functionaliteit alleen via Wifi beschikbaar is, en in dit geval wordt 5G vereist. Bluetooth wordt gebruikt voor handmatige instellingen, maar voor het instellen van automatische programma's is Wifi nodig.

Ik moet er ook even bij zeggen dat deze Aquatlantis verlichtig spiksplinternieuw is. Vorig jaar al besteld maar eind Januari pas beschikbaar gekomen. Ik had eerst de eenvoudige 2 kanalen versie maar was daar niet tevreden mee. Deze nieuwe versie heeft 4 apart in te stellen licht kanalen.
Klopt ! Want dat ben ik ! (Javis) ;) (kun je nagaan hoe lang ik al met dat vermaledijde ding bezig ben....;o)
Dat ging trouwens over die eerste 2 kanaals versie.

Ik vind het eigenlijk schandalig dat er bij de aankoop van deze verlichting met geen woord gerept wordt over dat 5G gedoe. Niet door de winkel en ook niet in de handleiding. De eerste en enige confrontatie die je hier dus mee krijgt is als je Wifi kiest voor de besturing ! 8)7

Ik gebruik mijn Samsung S9 mobieltje al jaren en heel tevreden mee maar ik heb er maar weinig verstand van. Ik wilde dus eigenlijk alleen maar vragen of het überhaupt 'n goed idee is om, in deze specifieke situatie, het 5G probleem op te lossen door er 'n goedkope 5G smartphone bij te kopen.

Ik hoop dat ik wat duidelijkheid geschept heb over dat 5G gedoe.

Nogmaals dank voor jullie reactie ! 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:27
Dat gaat dus niet over 5g van mobiel signaal maar 5g van wifi (5 GHz).

En niet je mobiel ondersteunt geen 5g, maar je lamp.

Je moet dus je wifi signaal veranderen naar 2.4GHz. Nu is de vraag of je (gratis geleverde modem van provider) dit kan.

In ieder geval heeft nieuw mobieltje geen enkel nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perque
Dank je, Ruud !

Is dat werkelijk ??!!.... Wat 'n gedonder..... Ben ik nou zo dom of zijn zij zo slim !??? (kon er nu echt niet even Hz achter die G vraag je je af.... :-( )

Ik zit bij KPN en dat modem doet 't zowel met 2.4GHz als met 5 GHz. Het lijkt er dus sterk op dat dat momenteel 5 GHz is. Het wordt in eerste instantie door KPN sterk afgeraden om dat terug te zetten naar 2.4GHz. Het is wel zo dat alleen mijn TV via Wifi werkt, mijn computer/internet werkt via glasvezelkabel.

Ik kwam wel 'n tip tegen om naar 2.4GHz om te schakelen, de verlichting in te stellen en dan weer terug naar 5GHz. (maar moet ik dat b.v. dan iedere keer doen als ik het schema wil veranderen....)

Het wisselen van 5GHz naar 2.4GHz gaat niet door even 'n knopje om te zetten, het lijkt mij 'n heel gedoe maar het *kan* wel.....

Dit werpt dus 'n geheel ander "licht" op de zaak ! Ik ga dan maar kijken wat ik ermee kan. Nooit iets begrepen van dat Wifi/Bluetooth gedoe, het is kennelijk tijd dat daar verandering in komt. :*)

Nogmaals dank voor je uitleg, Ruud ! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Haha geen probleem, normaal hoeft het alleen even tijdens eerste installatie. Daarna is hij verbonden met 2.4 en kan je gewoon de 5 GHz terug gebruiken, zelfs als je de lamp wilt aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 20:52
Ik zat nog te twijfelen of ik erbij moest zeggen dat die 'Géén 5G' melding hoogstwaarschijnlijk bedoelt te zeggen dat je géén 5GHz wifi moet gebruiken, maar ik dacht dat ik wel duidelijk was met mijn post (wat precies hetzelfde zegt als ruud, alleen herhaalt hij het blijkbaar in iets duidelijkere taal :P).

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 22-02-2025 07:31 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perque
Het zou best kunnen dat ik tot de eerste groep kopers van 'n computer behoorde hier in Nederland (begin jaren 80, Sinclair Spectrum 48K, those were the days zoals de Fransen zeggen ;-) dus daar heb ik het nodige verstand wel van maar ik ben nooit warm gelopen voor mobiele telefoons en dat wifi/bluetooth en dergelijk speelgoed. Dat gaat mijn digitale pet te boven en nooit de behoefte gevoeld daar meer grip op te krijgen.

'n Mooi voorbeeld daarvan is het onderhavige geval van 5G in de tekst en er dan zelf maar Hz achter bedenken. Als je als smartphone leek hier en daar iets oppikt over '5G' dan is de link gauw gelegd. Je bent 'n leek of je bent 't niet, niewaar. :)

Het is in ieder geval bijzonder interessant om nu te weten hoe het zit en waar ik de verkeerde afslag genomen heb. Hartelijk dank daarvoor heren ! Ik kom er nu wel uit ! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
En anders weet je ons te vinden. Als de ene uitleg niet werkt kan een ander het net even anders verwoorden waardoor de uitleg binnen komt.
Dit keer was ik het, volgende keer is hahn het :) belangrijkste is dat er weer iemand aan extra kennis is geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perque
Yessir ! Absoluut ! Echt 'n eyeopener, voor mij dan hehe.. Nogmaals bijzonder bedankt ! _/-\o_
Pagina: 1