Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:11
mijn dochter wil deze zomer vrijwilligerswerk doen in het buitenland. Fantastisch. Ik heb in de jaren 90 drie maanden in een summercamp gewerkt, en die ervaring gun ik haar ook.

Wat mij echter verbaast is dat vrijwilligerswerk nu geld kost, tot 400 euro per week!! Dan gaat het hele verhaal van vrijwilligerswerk toch mank? Ik kreeg zelfs een kleine onkostenvergoeding toen ter tijd.

Ik ben dus benieuwd wat daar achter zit. Is het buitenlandse vrijwilligerswerk anders dan 30 jaar geleden, of worden de eigenaren van de bemiddelingswebsites slapend rijk?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:10
Vraag het ze zou ik zeggen, dat kost in ieder geval niets. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:07

DataGhost

iPL dev

Dat kan van een heleboel factoren afhangen, en bijvoorbeeld zelf moeten betalen voor accommodatie en eten lijkt me niet enorm ongewoon. Let ook even op dat ze afhankelijk van een boel andere factoren (o.a. het land) wellicht een werkvisum moet hebben. Verder kan je natuurlijk op heel veel andere plekken kijken dan de bemiddelingswebsite waar je nu mee te maken hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:42
Is dat om het werk te doen, of om alle onkosten te dekken en hoeft je dochter dan in principe geen kosten meer te maken voor vervoer, huisvesting, eten, etc.?
In het eerste geval: apart.
In het tweede geval: te begrijpen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:25
Misschien heb je het al gedaan, maar neem dit ook even door:
https://www.rijksoverheid...erswerk-in-het-buitenland
Staat ook een link in naar een lijst met erkende organisaties.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vrijwilligerswerk in de zin van werken voor een goed doel? Ik ken wel meer van dat reizen, soms ook gekoppeld aan sponsoring. Men gaat dan bijvoorbeeld een schoolgebouw bouwen in Roemenië. De reis kost geld, het verblijf kost geld, voor de bouw zoek je sponsors, en natuurlijk ontvang je dan geen vergoeding. Het is maar net in welke hoek je het zoekt. Ik zou inderdaad wegblijven van bemiddelingbureau's maar eerder iets regelen via een organisatie in Nederland die je goed kent.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Waarom in het buitenland en niet in Nederland?
In Nederland is er ook veel behoefte aan vrijwilligers, in allerlei soorten vakgebieden waar ze ook nog eens kan leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:58
Of het wel of geen geld 'mag' kosten is mijns inziens nogal afhankelijk van het soort vrijwilligerswerk en het doel.

In geval het gaat om leiding geven voor een summercamp waar de ouders flink geld betalen om hun kinderen er naartoe te mogen sturen vind ik het raar.

Gaat het echter om een initiatief wat zo laagdrempelig mogelijk een vakantie wil aanbieden aan kinderen uit een achterstands-situatie dan vind ik een eigen bijdrage aan de kosten voor vervoer en eten/drinken wel te verwachten

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57

Yucon

*broem*

Tja, is het vrijwilligerswerk of 'vrijwilligerswerk', ofwel een verkapte vakantie met wat goed aanvoelende bezigheidstherapie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:28
107mb schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:34:
Wat mij echter verbaast is dat vrijwilligerswerk nu geld kost, tot 400 euro per week!! Dan gaat het hele verhaal van vrijwilligerswerk toch mank? Ik kreeg zelfs een kleine onkostenvergoeding toen ter tijd.
Dat is denk ik de bijwerking van de jarenlange bezuiniging op goede doelen en belangenorganisaties: die hebben nu geen geld meer om alle kosten te dekken voor vrijwilligers.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:07

Honesty

kattenneus!

als het vrijwilligerswerk geld kost, gewoon een grote NO
Dan is het is dus geen vrijwilligerswerk en laat maar
Heb ik ook vaak gedaan en dan evt de reisvergoeding weer terugstorten
maar dan wel op eigen keuze niet iedereen kan of wil dat doen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
NicoHF schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:06:
Waarom in het buitenland en niet in Nederland?
In Nederland is er ook veel behoefte aan vrijwilligers, in allerlei soorten vakgebieden waar ze ook nog eens kan leren.
Deel van de ervaring zal het naar het buitenland gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:35
Het hangt een beetje van het type vrijwilligerswerk af of een bijdrage reëel is en wat is inbegrepen in die bijdrage. Je hebt het over vrijwilligerswerk in het buitenland, zit in die 400 euro per week bijvoorbeeld ook reis en verblijf, dan kan het bedrag al snel best reëel zijn. Maar met de beperkte informatie die je nu geeft is er eigenlijk weinig over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Naast de discussies over kost en inwoning en dergelijke:

Is het vrijwilligerswerk voor het haar CV? Dan snap ik best dat er wellicht wat geld bij kan.
Is het puur iets goeds doen voor een ander? Dan vind ik dat een financiele bijdrage best lomp is.

offtopic:
Ik doe 2 soorten vrijwilligerswerk, bij de ene krijg ik een vergoeding van ±180 euro voor een uur of 10, en bij de andere krijg ik gratis eten en drinken en een kleinere symbolische vergoeding. Beide doe ik om een organisaties die ik een warm hart toedraag verder te helpen, maar als ik geld mee zou moeten nemen zou ik hier wel 3x over nadenken.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:23
Is vaak gewoon een commercieel business model/industrie Bijv. olifanten opvang in Thailand. Wordt goed geld aan verdiend.
Echt vrijwilligerswerk zal er ongetwijfeld nog zijn, maar moeilijk te vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:25
dft2 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 23:03:
Is vaak gewoon een commercieel business model/industrie Bijv. olifanten opvang in Thailand. Wordt goed geld aan verdiend.
Echt vrijwilligerswerk zal er ongetwijfeld nog zijn, maar moeilijk te vinden.
Nee hoor, je kan je alleen al in NL een slag in de rondte werken met echt vrijwilligerswerk.
Het is alleen soms wat lastig om iets te vinden wat aansluit bij je interesse en competentie.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:46
Ik zat ooit bij een lokale omroep en daar betaalde je 40 euro per jaar aan contributie, want ‘dat doe je bij een voetbalclub toch ook? :?

Heb het altijd een beetje bezopen gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-06 22:47
TS moet meer duidelijkheid verschaffen. Voor wat moet er betaald worden? Wat houdt het werk precies in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
Er zijn landen waar je mensen geen gratis arbeid mag laten verrichten in ruil voor een verblijf. Is dat misschien hier aan de hand, in welk land is het?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
  • Laatst online: 02:08
Vreemd. Kennelijk levert de vrijwillige inzet een negatieve bijdrage aan de zaak. Dat roept de vraag op waarom er vrijwilligers worden gevraagd, terwijl dat kennelijk negatieve impact heeft.

Of het is een commercieel vraag/aanbod verhaal. Misschien is er heel veel vraag om dit type vrijwilligers werk te doen. Meer dan dat er aanbod van werk is. Dan ontstaat de situatie dat er geld gevraagd kan worden voor werk.

Hoe dan ook, ik zou dit verhaal even overslaan. Tenzij je natuurlijk het geld overhebt voor het goede gevoel en de mooie verhalen die het oplevert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
*knip* Reageer fatsoenlijk of reageer niet.

[ Voor 84% gewijzigd door Zr40 op 22-02-2025 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertVK
  • Laatst online: 20:46
Zolang niet duidelijk is waar precies voor betaald moet worden, kunnen we er weinig mee.

Als ik in Nederland vrijwilligerswerk doe betalen ze mn kost en inwoning ook niet, dus als het daarvoor is, is snap ik het heel goed.

Als ze alles zelf moet betalen en daarnaast ook nog moet betalen voor het werk zelf is het gewoon nep / cv dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57

Yucon

*broem*

MallePietje schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 07:43:
Hoe dan ook, ik zou dit verhaal even overslaan. Tenzij je natuurlijk het geld overhebt voor het goede gevoel en de mooie verhalen die het oplevert
.. en laten we wel wezen, dat kan op zich ook een prima reden zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:26
Het is inderdaad een hele industrie geworden, en daarachter in den vreemde zullen 'ze' dan ook een paar mensen nodig hebben die ervoor moeten zorgen dat die sponsorkinderen uit de westerse middenklasse niet teveel in de weg lopen en ook weer veilig en met mooie verhalen thuis komen. En je kunt je afvragen of er inderdaad zoveel sexy doelen als olifantenopvang en weeshuizen nodig zijn als er worden gepresenteerd.
offtopic:
effe cynisch, Roemenië heeft een hele empathie-industrie met zwerfhonden.

Wat allemaal niet wegneemt dat een paar weken/maanden zo'n end weg van moeders pappot een belangrijke en vormende ervaring kan zijn, die ik ieder opgroeiend kind wel wil gunnen.
Cheesy schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:53:
(...) Men gaat dan bijvoorbeeld een schoolgebouw bouwen in Roemenië. (...)
Omdat de vaders van die Roemeense schoolkinderen hier in de bouw werken...

[ Voor 16% gewijzigd door trabant op 22-02-2025 10:41 ]

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-06 10:27
Nee. Gewoon nee. Uit principe zou het mij niet uitmaken hoeveel kosten men moet dekken, je doet al gratis werk, dat moet de kosten dekken. En anders is de opzet gewoon fout. Doet mij een beetje denken aan een prestigestage die leuk staat op je cv, die amerikanen zijn daar ook erg van stages op je cv die leuk staan geloof ik.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:14
Als je dochter op Antarctica pinguïns gaat tellen, zij iedere ochtend bij het ontbijt kan genieten van champagne en vers ingevlogen kaviaar én iedere avond wordt afgesloten met een concert van een bekende Nederlander uit de A-categorie, lijkt me €400,- per week buitengewoon redelijk.

Maar waarschijnlijk gaat zij iets anders doen, met een minder copieus ontbijt en 's avonds zal ze haar eigen vermaak moeten regelen.

Dat je als vrijwilliger uit 'het westen' je eigen reis betaalt en dat je iéts aftikt voor verblijf en eten, hum, tja.... Als al het andere geld naar het project zelf gaat, dan kan ik daar niet echt mee zitten.

Maar €400,- per week, €1.600,- per maand. Dat is wel héél dol. Naar welk land wil je dochter, wat is het gemiddelde inkomen in dit land? Is het bedrag dat zij betaalt meer dan het gemiddelde lokale inkomen? Dan lijkt het mij dat er inderdaad mensen best wel leuk hieraan verdienen. En dan moet je je vraagtekens bij zo'n organisatie zetten.

Tot slot, ik weet niet wat je dochter wil gaan doen. Maar als het vrijwilligerswerk, met kinderen in een weeshuis is, denk dan ook nog een paar keer goed na. Iedere X-maanden je moeten hechten aan een volgende blondgelokte vrijwilliger uit het westen, die dan na een paar maand weer vertrekt, is heel slecht voor de ontwikkeling van een kind. Dus je maakt dan meer stuk, dan dat je repareert (lees ook dit artikel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:42
Vooral veel uit kerken voortgekomen initiatieven/organisaties vragen geld/sponsoring voor hun buitenlandse vrijwilligers projecten. Hoewel ik er verder niet mee bekend ben vermoed ik (...) dat daar verzekeingen en reis/verblijf van betaald wordt. Sponsoring om zoveel mogelijk mensen uit de omgeving van de vrijwilliger er bij te betrekken ("awareness") en om een bijdrage te leveren aan het project.

Het is dus niks geks of niks nieuws - alleen zonder meer te weten over het specifieke project valt er natuurlijk geen pijl op te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-06 13:27

Blokker_1999

Full steam ahead

Het leven is duur en complex geworden. In de jaren 90 keek niiemand vreemd op wanneer een kind meereed in de koffer van je wagen. Moet je vandaag niet meer proberen.

Het is moeilijk oordelen over wat die bijdrage inhoudt, waarvoor ze gebruikt gaat worden en wat de gevolgen voor de organisatie zou zijn als zij zelf die kost zouden absorberen.

Wat zou je er van vinden als de organisatie voor het vrijwilligerswerk ineens zegt: de kosten vervallen, maar dan moet je wel zel alles regelen. Transport, accomodatie, verzekeringen, maaltijden, ...

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:14
Blokker_1999 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:41:
Wat zou je er van vinden als de organisatie voor het vrijwilligerswerk ineens zegt: de kosten vervallen, maar dan moet je wel zel alles regelen. Transport, accomodatie, verzekeringen, maaltijden, ...
Ik heb zo'n vermoeden dat de €400,- per week opgaan aan transfer vanaf vliegveld naar verblijfslocatie, verblijf en 3 maaltijden per dag. Het zou mij niets verbazen als de vlucht, verzekeringen en extraatjes apart betaald moeten worden. Maar goed dat kan @107mb ons wel vertellen, ik ben ook benieuwd naar welk land / regio de dochter van TS wil gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-06 13:45
In de jaren 90 keek niiemand vreemd op wanneer een kind meereed in de koffer van je wagen
Ze keken daar niet vreemd van op nee maar ze zeiden ook niet dat het normaal was om te doen ook in de jaren 90 niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-06 11:11
Sorry dat ik het moet zeggen, maar dit was 20 jaar geleden al zo. Ook ik heb er toen naar gekeken, en ook ik heb dat toen niet gedaan. Ik heb wel een halfjaar in Afrika gezeten, maar dan meer in de toeristische industrie.

Daar bleek dat er wel degelijk vraag naar vrijwilligerswerk zonder dat je je daar blauw aan betaalt (buiten bijvoorbeeld een vliegticket). Maar, het kritieke punt is dat die informatie heel lastig is te ontsluiten vanuit Nederland. Ik durf te wedden dat wanneer je je ophoudt in de backpackersstandplaats van iedere Afrikaanse of Latijns-Amerikaanse hoofdstad, je binnen 2 weken ergens een vrijwilligersbaantje kan krijgen, op een plek waar het echt verschil maakt. Maar dat moet je durven....

Wat deze kantoortjes bieden, is informatie. Zij hebben de contracten, zij weten wie waar betrouwbaar opereert. Daar betaal je inderdaad voor.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:26
Het leven is duur en complex geworden. In de jaren 90 keek niemand vreemd op wanneer een kind meereed in de koffer van je wagen. Moet je vandaag niet meer proberen.
offtopic:
Vroege jaren '70: De overburen hadden een Volvo Station. Wij kinderen vochten om een plekje achter in de 'kattebak' als we naar het zwembad werden gereden. (8> De diavoorstellingen van de missionarissen maakten in die tijd plaats voor World Press Photo's van Biafra.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vrijwilligerswerk in het buitenland is vaak gewoon vrijwilligersindustrie.

En waarom ook niet, het is win-win toch? De meestal jonge 'vrijwilliger' heeft een leuke vakantie met andere jongeren en een goed gevoel dat deze iets voor de wereld doet. De organisatie heeft er weer een project bij waar ze subsidie mee kunnen opstrijken en geld kunnen verbrassen.

De gedachte dat het niet om geld draait is bijzonder naief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 21:44
Zolang TS niet toevoegt om wat voor vrijwilligerswerk het gaat (en waar) valt er weinig over te zeggen. Alle argumenten waarom het soms geld kost zijn hierboven al zo'n beetje genoemd. Eén mis ik nog: de organisaties die dit verzorgen willen ook graag dat het serieus genomen wordt en mensen niet even komen 'slacken' voor wat insta-foto's en weer afhaken. Iemand die 90 dagen gaat en 400 euro per week meeneemt zal hier echt wel even serieus over nadenken. In veel gevallen gaat zo'n bedrag dan ook vervolgens 1:1 naar het goede doel, minus overheadkosten. Daar kan je je twijfels bij hebben natuurlijk en het zal per doel verschillen hoeveel er aan de strijkstok blijft hangen, maar het idee is er wel. Tot slot wordt er vaak ook opgeroepen om sponsorgeld in te zamelen. Daarmee kan je dan als vrijwilliger die 'entree' betalen en wat er overblijft doneren.

Verder blijft het – hoeveel goodwill er ook is – een 'transactie' met voor beiden iets te halen: het doel krijgt geld en man-uren. De vrijwilliger krijgt een ervaring. Het is aan beide partijen om daar de juiste prijs aan te hangen. Voor de een is 400/week een schijntje voor een ervaring die je als toerist niet zo snel zal opdoen. Voor de ander is het geldklopperij. Daarin kan iedereeen zelf een keuze maken. Maar goed, dat hangt dus ook van het doel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-06 12:51
Vrijwilligerswerk is natuurlijk prima. Maar tegenwoordig is het meer “voluntourism”.

Kijk kritisch naar het programma, de bestemming en de organisatie. Ik heb een tijd in Oeganda gezeten en daar was het hele vrijwilligerswerk een gigantisch businessmodel voor de NGO's. Je zag daar veel vrijwilligerswerk in arme gebieden bij weeshuizen. Zeer kwalijk, want elke 4/6 weken een nieuwe lading Westerse (vooral meiden) die daar vrijwilligerswerk uitvoeren, draagt ook niet bij aan het welzijn van die kinderen in de weeshuizen. Maar het levert goed geld op. Vaak zijn vrijwilligers helemaal niet juist opgeleid om in zulke omstandigheden iets positiefs bij te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als het om "vrijwilligerswerk" in een weeshuis gaat, kijk er eens de aflevering van rambam over: https://npo.nl/npo3/ramba...van-vrijwilligersvakantie

Als je je dochter dat laat doen stimuleer je in feite de kinderhandel in dochters van de locals.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanMetdePet1234
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 28-04 00:24
Mooi he, kapitalisme? :)

Kijk even via deze site is gratis vrijwilligerswerk in samenwerking met de Europese Unie: https://youth.europa.eu/solidarity/young-people/about_en

Betalen is volledige onzin en oplichting, via de EU krijg je juist geld toe.

[ Voor 93% gewijzigd door JanMetdePet1234 op 22-02-2025 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:14
Ik zou het zelf vooral laten afhangen van de keuze van je dochter.

ik heb exact deze discussie gehad met mijn ouders 25 jaar geleden.

Mijn zus ging op een regulieren camping vrijwilligerswerk doen, beiden als voltijds lid van een recreatieteam.
(kinderen entertainen, gasten de weg wijzen, de bar bedienen etc)
beiden ongeveer 1200km ver weg. alleen ik richting het oosten en zij richting het zuiden.
en zij op een reguliere camping en ik op een christelijke

zij kreeg wekelijks zakgeld ter waarde van 100 euro, haar reis erheen en terug werd georganiseerd en betaald door operator
ook kreeg zij gratis logies, eten en toegang tot alle excursies en activiteiten (dat laatste wel buiten werktijd logisch)

daarentegen was er NIETS voor mij georganiseerd, ik moest maar zelf zien hoe ik daar kwam en die reis zelf betalen.
-ik kreeg geen eten, er was zelfs geen vervoer naar de supermarkt die zeker 40km van de camping was voorhanden.. (moest maar zelf gaan vragen of ik met iemand mee mocht rijden of zo)
-ik kreeg niet alleen niks gratis ik kreeg zelfs geen korting op de campingwinkel, faciliteiten en excursies
-wel was er een slaapplek voorhande maar daarvoor werd wel 100 per week gevraagd, wat wel een forse korting was, voor gasten kosten die "luxe huisjes" tegen de 800 euro per week..
-er was geen optie om voor een goedkopere optie te gaan... alles was vol.
(de normale standplek voor een tent, met gezamelijk douche&toiletgebouw was voor gasten maar 150 per week.. dus ik was feitelijk maar een 50 per week goedkoper uit dan de meeste normale gasten, en sliep iets prettiger met een privedouche)

mijn ouders waren ook falikant tegen mijn reis.. toch hebben ze gelukkig mij uiteindelijk laten gaan.. het was voor mij een mooie ervaring.. had niet het idee dat de camping waar ik was bulkte van het geld.. was allemaal wat knulliger opgezet... en prijzen voor gasten waren ook niet zo hoog voor van alles..
-ik kreeg er een paar studiepunten vrijstelling voor op mijn latere studie (voor vrije opdrachten)
ik ben niet veel jaren erna gegaan..

mijn zus stond op een veel commercielere camping.. alles puik geregeld maar de gasten betaalden dan ook VEEL hogere prijzen voor alles. ze is nog jaren teruggekeerd, zelfs teamleader geworden (nog steeds vrijwillig) maar kon dit wel gebruiken als commerciele teamleiderervaring voor haar latere baan.

-----
nu ging dit nog om iets commercieels aan betalende gasten.. maar het is bij christenlijke liefdadigheidsinstellingen heel normaal zelf te betalen.
-
als je bvb werkt als hbo-verpleegkundige voor een missiepost.. een soort legerbasis dat je dan nog steeds gevraagd word een paar honderd per maand betaald voor je logies & eten.
alleen als je voor zeer lange tijd inschrijft (2 jaar of langer) en zeer hoog opgeleid (dus wo technicus, arts of specialist) willen ze nog wel eens deze logies kosten nalaten.
maar voor mensen die maar "twee maandjes" gaan is het heel normaal die onkosten in rekening te brengen.

ik zou vooral kijken.. wat de directeur van het betreffende doel verdiend en wat er met de overige fondsen gebeurd. als ze extreem zuinig omgaan met donaties.. alles voor het goede doel gebruiken.. dan zou ik er niet zo'n punt van maken...

als het echter duidelijk "goededoelenmaffia" is.. dan proberen je dochter dat in te laten zien en een ander project te kiezen..

natuurlijk is het nut ook een factor.. er zijn veel van die feelgood projectjes waar een groep tieners voor tienduizenden euro's naar een arm land reist.. daar dan in een maand of twee een gebouwtje neerzet.. dat de locals erna gewoon afbreken omdat het bagger in elkaar gezet werd.. en voor een fractie gewoon door lokale werklui met vakkennis had gekund...
kijken of je echt gaat om iets bij te dragen.. om alleen om vooral zelf je beter te voelen.. lijkt me ook relevant..

[ Voor 12% gewijzigd door DutchGamer1982 op 22-02-2025 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-06 14:44
Er mist informatie. Wat voor vrijwilligerswerk, hoeveel uur per dag/week.
Ik ben bv vrijwilliger bij een groot event in NL. Hoe meer uren je werkt tijdens het event, hoe meer je vergoed krijgt. Werk je maar 4 uur, dan krijg je alleen het kaartje gratis. Werk je bij opbouw en afbreken, dan krijg je deze dagen het hotel vergoed. Werk je meer? Dan tegemoed koming in hotel kosten naar ratio.

Dus of het normaal is? Zal er aan liggen waar dit over gaat en hoeveel uur ze werkt. Werkt ze maar halve dagen en kan ze de rest lekker in de zon liggen en uitgaan? Waarom zou je dan niet iets aan accommodatie moeten meebetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:11
Zo wat een reacties. Om even wat negatieve gevoelens weg te poetsen:

Mijn dochter is bijna 18, en wil oprecht iets goeds doen. Dat ze daarnaast een beetje avontuur opzoekt snap ik. Maar de reacties over het kopen van goed gevoel, is echt niet haar insteek. En ze wil er ook niet rijk van worden. Het feit dat ze onbetaald werk wil doen, tevens wil betalen voor visum en reis in plaats van bankrekening spekken met vakantiewerk spreekt voor haar.

wat betreft de kosten, dit is exclusief reis, en betreft meestal:
transfer van vliegveld naar locatie
kost en inwoning

Ik heb echt het gevoel dat het een industrie is geworden. Een voorbeeld:
https://hetanderereizen.n...kindzorg-project-oeganda/

Volgens mij is het een goed initiatief, maar om daar 735 voor 3 weken voor te betalen? 8)7

Ik vind persoonlijk dat als een organisatie zonder winstoogmerk geld van vrijwilligers vraagt, ze het fondsenwerven niet onder de knie hebben.

Wat betreft de link naar EU-goedgekeurde projecten, dat is een toppertje! Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-06 15:33

Sméagol

Master of Mayhem

JanMetdePet1234 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:52:
Mooi he, kapitalisme? :)

Kijk even via deze site is gratis vrijwilligerswerk in samenwerking met de Europese Unie: https://youth.europa.eu/solidarity/young-people/about_en

Betalen is volledige onzin en oplichting, via de EU krijg je juist geld toe.
Ik heb hier vast meer over te zeggen, maar wou eigenlijk naar bed. Wou alleen zeggen dat er in ieder geval betere opties zijn en dan deze link droppen, maar @JanMetdePet1234 was me voor. In ieder geval een +1 voor het European Solidarity Corps dus.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
107mb schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:30:
Zo wat een reacties. Om even wat negatieve gevoelens weg te poetsen:

Mijn dochter is bijna 18, en wil oprecht iets goeds doen. Dat ze daarnaast een beetje avontuur opzoekt snap ik. Maar de reacties over het kopen van goed gevoel, is echt niet haar insteek. En ze wil er ook niet rijk van worden. Het feit dat ze onbetaald werk wil doen, tevens wil betalen voor visum en reis in plaats van bankrekening spekken met vakantiewerk spreekt voor haar.

wat betreft de kosten, dit is exclusief reis, en betreft meestal:
transfer van vliegveld naar locatie
kost en inwoning

Ik heb echt het gevoel dat het een industrie is geworden. Een voorbeeld:
https://hetanderereizen.n...kindzorg-project-oeganda/

Volgens mij is het een goed initiatief, maar om daar 735 voor 3 weken voor te betalen? 8)7

Ik vind persoonlijk dat als een organisatie zonder winstoogmerk geld van vrijwilligers vraagt, ze het fondsenwerven niet onder de knie hebben.

Wat betreft de link naar EU-goedgekeurde projecten, dat is een toppertje! Thanks!
De organisatie van jouw voorbeeld is ook geen goed doel zonder winstoogmerk, maar een reisorganisatie met winstoogmerk (BV).
Pagina: 1