BMW 1 serie E87 schokkend optrekken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:38
Sinds kort heb ik een andere auto en nu loop ik er eigenlijk tegenaan dat wanneer ik in de 1 rustig optrekt hij heel erg schokt. Dit is ook enkel in de 1e versnelling, zodra ik in de 2 zit is dit probleem voorbij. Geef ik extra gas bij dan heb ik ook geen probleem.

De situatie is nu dus dat ik enkel in de 1 als een malle kan optrekken zonder dat de auto schokt.
Als ik eens rustig wil optrekken dan schokt hij in de 1 als een malle.

Nou heb ik al wat rondgekeken op het internet en kwam erachter dat dit opgelost kan worden door de CDV te verwijderen. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee en lost dit het probleem ook daadwerkelijk op?

De auto:
BMW 116i E87 uit 2008

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:32

DaWaN

'r you wicked ??

Wat niet helemaal duidelijk wordt uit jouw verhaal: schokt de auto ook als je jouw voet al helemaal los hebt van de koppeling? Of is het echt bij het wegrijden i.c.m. het laten opkomen van de koppeling?

Wat dacht ik ook nog wel eens een probleem is bij een E87, is dat de ABS ringen van de achteras stuk gaan. Dan gaat de traction control ingrijpen zonder dat het hoort. Dat kun je eventueel nog even testen/uitsluiten door te kijken of het probleem ook optreedt als je traction control uitzet.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:00
Met hierboven.
Of een kromme/versleten koppelingsplaat.
Hardyschijf zou slecht kunnen zijn al acht ik dat met de geringe informatie niet heel waarschijnlijk.

Het zijn vrij complexe autos qua onderstel en door de sportiviteit merk je al snel als er wat mis is.

Denk kwestie van non conformiteit inroepen als je dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
Ik heb het idee dat het voornamelijk is bij het indrukken v/d koppeling. Dus zodra ik mijn voet v/d koppeling afheb dan lijkt dit voorbij. Ook echt alleen in de 1 als ik overschakel naar de 2 heb ik nergens meer last van.

Ja, lastig om aan te geven zo via het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:32

DaWaN

'r you wicked ??

Als ik een gok moet wagen zou ik ook zeggen dat het de koppeling zelf is.
Hoeveel kilometer heeft de auto gelopen?

Clutch Delay Valve verwijderen maakt de bediening wat directer, dan kun je mogelijk de koppeling wat preciezer bedienen en dat kan soms helpen. Maar ook met CDV moet je de koppeling gewoon soepel kunnen bedienen, dus dat wijst dan al snel richting de koppeling zelf.

Verder ook idd de hardyschijf, cardanas, motorsteunen, baksteunen en diffsteunen controleren als er aan gewerkt gaat worden.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:49
Ik heb dezelfde auto en denk dat ik het herken; waarschijnlijk voelt het alsof de koppeling over de plaat stuitert bij het op laten komen en rijd je weg alsof je voor het eerst in een lesauto zit.

Dat schijnt te verhelpen te zijn met de eerdergenoemde CDV Delete, maar ikzelf ervaar het enkel op koude dagen (niet vragen waarom, geen idee, geen ander patroon kunnen vinden.)

Zelf heb ik het laten zitten, mijn auto heeft 255k gelopen, waarvan 100k in de laatste 5 jaar. Het is m.i. niet erger geworden, die van mij is er oud mee geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
Auto heeft al redelijk wat km/s gelopen, rond de 200k nu.

@Supermuskusrat Precies wat je zegt inderdaad! Het lijkt dan net alsof je een beginneling in een lesauto bent zo erg schokt het. En nu je het zegt, lijkt erop dat wanneer het wat kouder is dit indd te merken is. Ook wanneer de auto al een tijdje heeft gereden (goed warm is) lijkt het minder te zijn, kan ook aan mij liggen.

Vandaag onderweg naar werk nog even getest ook, als ik als een debiel wegtrek dan lijkt het niet aanwezig te zijn. Lijkt dus ook met toerental te maken te hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Dracoz op 24-02-2025 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:38

MeesterPieter

PnP Pinball

heeft ie een dubbelmassa vliegwiel? de verende functie hiervan slijt ook waardoor je ook een schokkerig gedrag krijgt

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
MeesterPieter schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:53:
heeft ie een dubbelmassa vliegwiel? de verende functie hiervan slijt ook waardoor je ook een schokkerig gedrag krijgt
Voor zover ik weet wel, ben zelf minder in de autotechniek en meer in de computertechniek.
Dus superveel verstand heb ik er helaas niet van.

Pagina: 1