Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:00
Ik heb een offerte aangevraagd voor een nieuwe CV-ketel. De installateur stelt een Remeha Avanta Ace voor, met een Honeywell Home Chronotherm Touch aan/uit.

Op mijn vraag waarom de keuze voor de aan/uit-variant, en niet de OpenTherm-variant van deze thermostaat, kreeg ik als antwoord dat deze laatste naar hun ervaring storingsgevoeliger is.

Omdat dit een nieuwe ketel is met OpenTherm-ondersteuning, en het gebruik van een OpenTherm-thermostaat potentieel zuiniger lijkt te kunnen zijn, heb ik momenteel een lichte voorkeur voor OpenTherm. De installateur heeft daar overigens ook geen moeite mee als ik dat per se wil, en laat de keuze aan mij met bovenstaande kanttekening over de vermeende storingsgevoeligheid.

Is een vrij doorsnee CV-ketel met OpenTherm thermostaat inderdaad storingsgevoeliger? Zijn dit bekende problemen? Ik vind hier nog niet echt informatie over in zoekmachines of hier op het forum; in ieder geval niet bij een woning met enkel radiatoren (geen vloerverwarming etc.).

Zijn er andere factoren waar dit van af kan hangen?

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-05 11:52
Denk dat ie nog wat voorraad heeft liggen waar hij vanaf wil. Dat protocol is zo enorm uitontwikkeld dat er echt 0,0 reden is om niet voor OpenTherm te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:55

ericplan

5180 Wp PV

En Remeha maakt zelf ook thermostaten, kan je ook naar kijken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 20:26
Afhankelijk van het model en je huis is het minimum vermogen van de ketel hoger dan de maximale etmaal gemiddelde warmtevraag.

5,2 kW voor de CW3, 7,5 kW voor de CW5

Daaronder moduleert hij ook met een modulaire thermostaat niet

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-05 16:36
In beginsel heeft je installateur gelijk dat een Opentherm gevoeliger is dan aan/uit. Maar een beetje meer van vrijwel niets is nog steeds vrijwel niets...

Je moet absoluut geen aan-uit willen en slecht dat een installateur dat tegenwoordig aanbiedt. Minder comfort en hoger verbruik. Aan-uit is echt pre-2000 technologie...

Opentherm bestaat al 30 jaar, is niet gebonden aan 1 fabrikant maar wordt door een stiching beheert, en heeft zich ruimschoots bewezen.

Als je voor robuustheid wilt gaan: Blijf weg van ales wat met internet verbonden is (en helemaal van iets dat van cloud afhankelijk is want grote kans dat dat binnen 5 jaar niet meer werkt), en neem een thermostaat van hetzelfde merk als de ketel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:47
WackoH schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:35:
...
Je moet absoluut geen aan-uit willen en slecht dat een installateur dat tegenwoordig aanbiedt. Minder comfort en hoger verbruik. Aan-uit is echt pre-2000 technologie...
Dit is ver buiten de huidige werkelijkheid. De aan/uit thermostaten kunnen tegenwoordig ook modulerend regelen als ze een tijdproportionele regeling hebben. Honeywell noemt dat 'Time Proportional & Integral' (TPI). Dit is een regeling volgens het principe van pulsbreedtemodulatie. De Honeywell T87G2014-E Round On/Off bijv. heeft een dergelijke TPI-regeling.
En wat verder wellicht interessant is: een Honeywell Chronotherm Touch Modulation heeft naast zijn OpenTherm modulatie ook een aan/uit regeling in de vorm van een zgn Low-Load regeling. Deze treedt in werking wanneer de thermostaat de ketel moet regelen aan de ondergrens van de modulatie. Hij schakelt dan over op Low-Load oftewel tijdgestuurd aan/uit. Sommigen denken dat dit pendelen van de ketel is, maar het is in feite een minimum-regeling vanuit de thermostaat.
Opentherm bestaat al 30 jaar, is niet gebonden aan 1 fabrikant maar wordt door een stiching beheert, en heeft zich ruimschoots bewezen.
OpenTherm is zelfs nog ouder dan 30 jaar. Het is ontwikkeld door Honeywell in de jaren 70 toen cv-ketels nog standaard op 90°C waren afgesteld en voorzien van een atmosferische brander. Het is ontwikkeld als een communicatieprotokol om het mogelijk te maken een variabele aanvoertemperatuur aan de cv-ketel te vragen. Destijds hadden cv-ketels geen eigen regeling, maar dat is in de loop der tijd drastisch veranderd. Denk bijv aan de toerenregeling van de ventilator voor de verbrandingslucht en aan de PWM-geregelde A-label pompen. Voor alle duidelijkheid: OpenTherm is geen regelstrategie, maar een communicatieprotokol. De regelstrategie (de intelligentie) zit in de PID-regelingen van de thermostaat en van de cv-ketel.
In de jaren 90 heeft Honeywell het OpenTherm communicatieprotokol overgedragen aan een stichting.
Over pre-2000 technologie gesproken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Een aan-uitthermostaat is hier alleen zinnig als er ook gekozen is voor een buitenvoeler. Als de ketel dan toch warmte moet leveren kan dat op basis van buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-05 16:36
Mooie toelichting van @arpeggio

Met pre-2000 bedoelde ik niet van wanneer de tehnologie is ontwikkeld, maar wanneer die algemeen in de consumentenmarkt werd toegepast.

Aan/uit betekent in de volksmond dat er geen modulatie van de plaatsvindt. Ik kende 'Honeywel TPI' niet, maar heb niet kunnen vinden dat een Remeha Avanta Ace' hier mee om kan gaan.

Verder is een pulsbreedtemodulatie als aan/uit bestemplen wel een beetje een dooddoener; zo kun je iedere digitale technologie platslaan tot een schakelaar bedienen ;)

Wat je aanhaalt over de gesplitste regelingen (deel in de thermostaat en deel in de ketel) is een interessante verdieping. Je ziet dat bv. Remeha liever de complete regeling in de ketel doet omdat ze nu sturen op R-bus,waarbij de thermostaat een invoerapparaat en display lijkt te zijn (en er geen regeling meer in zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 00:50
Als je een beetje fatsoenlijk geïsoleerd huis hebt is OpenTherm overrated.

Ik stook hier met een ketel die niet kan moduleren, 6KW min en 6KW max. Thermostaat bepaalt alleen wanneer de ketel stookt, niet hoeveel. Temperatuur is altijd onder de 45 graden, warmer heb ik niet nodig.

Verder wat betreft de thermostaten van Remeha... ik ben lang fan van de iSense geweest, maar qua degelijkheid zijn die waardeloos (2 kapot gehad: lamme knop, klok die stil komt te staan). Heb een tijd geleden bij een klant een eTwist weer werkend mogen maken op een wifi netwerk, die dingen zijn nog fragieler, bediening ronduit dramatisch en de wifi ondersteuning stamt uit de steentijd. Voor mij geen Remeha thermostaten weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
WackoH schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:53:
...
Verder is een pulsbreedtemodulatie als aan/uit bestemplen wel een beetje een dooddoener; zo kun je iedere digitale technologie platslaan tot een schakelaar bedienen ;)
...
Ik heb het niet over digitale techniek, maar over regeltechniek. Pulsbreedtemodulatie is meer dan een schakelaar.
Bij tijdproportionele regeling (pulsbreedtemodulatie) wordt een PID-regelaar toegepast die een binair (aan/uit) schakelcommando uitstuurt. De tijdsduur van het ‘aan’- en ‘uit’-commando is op een instelbare vaste cyclustijd gebaseerd. Het regelcommando OUT(%) van de PID-regelaar bepaalt hoeveel procent van de vaste cyclustijd het schakelcommando ‘aan’ actief is. Het resterend gedeelte van de vaste cyclustijd is het schakelcommando ‘uit’ actief.

Edit: Nog een interessante toevoeging. Tijdens het schakelcommando ‘uit’ is de warmtevraag op de thermostaat nog steeds actief. Bij een standaard aan/uit regeling is dat niet het geval.

[ Voor 10% gewijzigd door arpeggio op 22-02-2025 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Freak_NL schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:14:
Ik heb een offerte aangevraagd voor een nieuwe CV-ketel. De installateur stelt een Remeha Avanta Ace voor, met een Honeywell Home Chronotherm Touch aan/uit.

Op mijn vraag waarom de keuze voor de aan/uit-variant, en niet de OpenTherm-variant van deze thermostaat, kreeg ik als antwoord dat deze laatste naar hun ervaring storingsgevoeliger is.

Omdat dit een nieuwe ketel is met OpenTherm-ondersteuning, en het gebruik van een OpenTherm-thermostaat potentieel zuiniger lijkt te kunnen zijn, heb ik momenteel een lichte voorkeur voor OpenTherm. De installateur heeft daar overigens ook geen moeite mee als ik dat per se wil, en laat de keuze aan mij met bovenstaande kanttekening over de vermeende storingsgevoeligheid.

Is een vrij doorsnee CV-ketel met OpenTherm thermostaat inderdaad storingsgevoeliger? Zijn dit bekende problemen? Ik vind hier nog niet echt informatie over in zoekmachines of hier op het forum; in ieder geval niet bij een woning met enkel radiatoren (geen vloerverwarming etc.).

Zijn er andere factoren waar dit van af kan hangen?
Ik zou deze installateur lekker links laten liggen. Hij dient hier z’n eigen belang en niet dat van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak_NL
WackoH schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:35:
Als je voor robuustheid wilt gaan: Blijf weg van ales wat met internet verbonden is (en helemaal van iets dat van cloud afhankelijk is want grote kans dat dat binnen 5 jaar niet meer werkt),[…]
Oh dat onderschrijf ik absoluut. Bedraad verbonden met de CV en zonder internet.
ericplan schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:21:
En Remeha maakt zelf ook thermostaten, kan je ook naar kijken.
_JGC_ schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:09:
Verder wat betreft de thermostaten van Remeha... ik ben lang fan van de iSense geweest, maar qua degelijkheid zijn die waardeloos (2 kapot gehad: lamme knop, klok die stil komt te staan). Heb een tijd geleden bij een klant een eTwist weer werkend mogen maken op een wifi netwerk, die dingen zijn nog fragieler, bediening ronduit dramatisch en de wifi ondersteuning stamt uit de steentijd. Voor mij geen Remeha thermostaten weer.
Dat zie ik ook in de reviews terug inderdaad. Ik heb nu een oudere Honeywell-thermostaat die het prima doet. Dat alleen is uiteraard een erg kleine hoeveelheid data om een besluit op te nemen, maar gevoelsmatig neig ik nu wel naar Honeywell.
Sethro schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:56:
Ik zou deze installateur lekker links laten liggen. Hij dient hier z’n eigen belang en niet dat van jou.
Ik heb tot nu toe verder wel goede ervaringen met deze installateur voor het onderhoud en reparaties en meedenken over andere zaken, en verder geen negatieve signalen. Ik gun ze in dat opzicht het voordeel van de twijfel. Ik vermoed niet dat de keuze voor deze thermostaat hun per se meer oplevert (ook omdat beide uitvoeringen van de genoemde Honeywell-thermostaten verder even duur zijn). Als ik bij de keuze voor een OpenTherm-thermostaat veel weerstand zou ervaren verandert dat de zaak, maar dat lijkt niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 00:50
Weet niet of je verder nog iets met automatisering in huis doet, maat je zou ook kunnen kiezen voor een DIYLESS thermostaat. Kosten maar weinig, zit actieve ontwikkeling in en mocht het stoppen kan je er gewoon andere firmware op flashen. Daarnaast geen afhankelijkheid van cloud gebeuren.

Ik heb zelf een Thermostat2 gekocht vorig jaar nadat de Remeha iSense thermostaat dusdanig last had van de lamme knop dat 'ie niet meer te bedienen was (7x heen en terug draaien voor een halve graad erbij). Heb er nog geen moment spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak_NL
_JGC_ schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:23:
Weet niet of je verder nog iets met automatisering in huis doet, maat je zou ook kunnen kiezen voor een DIYLESS thermostaat. Kosten maar weinig, zit actieve ontwikkeling in en mocht het stoppen kan je er gewoon andere firmware op flashen. Daarnaast geen afhankelijkheid van cloud gebeuren.

Ik heb zelf een Thermostat2 gekocht vorig jaar nadat de Remeha iSense thermostaat dusdanig last had van de lamme knop dat 'ie niet meer te bedienen was (7x heen en terug draaien voor een halve graad erbij). Heb er nog geen moment spijt van gehad.
Dat is zeker een interessant suggestie; hun Thermostat3 ziet er ook mooi uit. Ik houd het bij dit project toch 'dom', omdat ik verder geen automatisering in huis doe en bij deze klus het werkend opleveren ook graag uitbesteed (ik mag graag zelf dingen doen, maar ik heb mijn handen al vol aan andere huisklussen dit komende jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Freak_NL schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:10:
[...]

Dat is zeker een interessant suggestie; hun Thermostat3 ziet er ook mooi uit. Ik houd het bij dit project toch 'dom', omdat ik verder geen automatisering in huis doe en bij deze klus het werkend opleveren ook graag uitbesteed (ik mag graag zelf dingen doen, maar ik heb mijn handen al vol aan andere huisklussen dit komende jaar).
Hier erg tevreden met een Honeywell T4R, draadloze zelflerende modulerende opentherm klokthermostaat die helemaal offline werkt, dus zonder internet/cloud toestanden.
Ontvangstmodule met 2 draadjes verbonden naast je ketel hangen en je hebt alle vrijheid om je thermostaat te plaatsen waar je maar wil zonder te boren. Draadloos RF bereik is meer dan voldoende, nog nooit een storing gehad.
Deze doet het al een hele tijd op een paar AA batterijen en staat nu midden in de leefruimte, dat echt helemaal draadloze is wel prettig, ook geen stopcontact in de buurt nodig.
(Vorige Chronotherm hing in de hal en dat resulteerde in een perfect te regelen hal temperatuur |:( maar omdat we wat vaker in de woonkamer zijn... en boren door de sierpleister in een bestaand appartement en kabels trekken ook niet ideaal is voor deze gekozen.)
Niet lelijk maar er zijn fraaiere exemplaren, deze is neutraal wit, lekker compact en alle vrijheid om 'm te plaatsen waar je maar wil, kan in de muurhouder geklikt worden maar staat nu op het bijgeleverde voetje redelijk uit het zicht en ook met hele laagstaande winterzon niet in het directe zonlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak_NL
PalingDrone schreef op maandag 24 februari 2025 @ 04:01:
Hier erg tevreden met een Honeywell T4R, draadloze zelflerende modulerende opentherm klokthermostaat die helemaal offline werkt, dus zonder internet/cloud toestanden.
Bedrading is geen probleem in mijn geval. De huidige thermostaat zit op de goede plek, en de bekabeling heb ik een tijd terug al goed verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
@Freak_NL
Zo maar een vraag: als je tevreden bent met jouw huidige thermostaat, waarom houd je die dan niet gewoon? Je bent toch niet verplicht om bij een nieuwe ketel ook een nieuwe thermostaat te kopen?
Volgens de handleiding van de Remeha Avanta Ace kun je er zonder probleem 3 types thermostaten op aansluiten: een gewone aan/uit kamerthermostaat (RT), een OpenTherm-apparaat (OT) of een R-BUS thermostaat.
(R-BUS is een communicatieprotokol dat door Remeha wordt toegepast als een eigen protokol voor Remeha-producten.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Wat voor thermostaat heb je nu en ben je daar tevreden over?
Zo ja die houden, je kan altijd nog wat anders monteren.
Remeha thermostaten zijn matig, Honeywell is beter. Een T4 of T6 of een Vision zou ik aanraden, geen radiografisch gedoe als dit niet nodig is.

Vraag aan de installateur waarom een Avanta en niet een Tzerra Ace-Matic?
De laatste kan verder terug moduleren en is qua ontwerp amper anders dan de Avanta.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak_NL
arpeggio schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:12:
@Freak_NL
Zo maar een vraag: als je tevreden bent met jouw huidige thermostaat, waarom houd je die dan niet gewoon? Je bent toch niet verplicht om bij een nieuwe ketel ook een nieuwe thermostaat te kopen?
Geen slechte vraag, en ik houd de oude ook zeker achter de hand als reserve. Alleen is de oude al twintig jaar oud, net als de ketel. Die kan nog jaren probleemloos werken, maar ik kom wellicht wel aan het einde van de badkuip-curve.
edsandje schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:25:
Wat voor thermostaat heb je nu en ben je daar tevreden over?
Zo ja die houden, je kan altijd nog wat anders monteren.
Remeha thermostaten zijn matig, Honeywell is beter. Een T4 of T6 of een Vision zou ik aanraden, geen radiografisch gedoe als dit niet nodig is.

Vraag aan de installateur waarom een Avanta en niet een Tzerra Ace-Matic?
De laatste kan verder terug moduleren en is qua ontwerp amper anders dan de Avanta.
Een Honeywell Chronoterm Modulation, ik vermoed deze T8851.

Ik zal die Tzerra eens opzoeken, bedankt voor de suggestie.

[ Voor 40% gewijzigd door Freak_NL op 25-02-2025 17:42 ]

Pagina: 1