Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksluis1
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 03-03 15:49
Hallo allemaal,

We overwegen de overstap naar een OLED-tv die we graag jarenlang willen gebruiken. De LG C4 lijkt op dit moment een interessante keuze vanwege de aantrekkelijke prijs, Dolby Vision-ondersteuning en ingebouwde Chromecast. Toch maken we ons zorgen over een aantal punten, zoals de beperkte kijkhoek en de groene tint die zichtbaar zou worden bij een scherpere kijkhoek.

Na wat onderzoek kwam ik erachter dat een QD-OLED-paneel over het algemeen beter zou presteren dan een WOLED, vooral in een lichte woonkamer met veel zonlicht. De Samsung S90D is dan een logische kandidaat, maar mist Dolby Vision. Is dit een groot gemis of niet echt een dealbreaker in de praktijk?

Ik kwam daarnaast ook de S92D, S93D en S94D modellen tegen. Weet iemand wat precies het verschil is tussen deze modellen en de S90D? Zijn ze de eventuele meerprijs waard?

Beide tv's liggen qua prijs ongeveer gelijk, maar ik sta open voor alternatieven binnen het budget van 800 tot 1100 euro. Heeft iemand tips of persoonlijke ervaringen die kunnen helpen bij deze keuze?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slingert
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:44
Zoek het forum even door, ook bij koopadvies. Er is al veel geschreven over qd-OLED en woled. De S90D (en ook de 92,93,94D) zijn enkel qd-OLED in de 65inch uitvoering. De overige maten zijn WOLED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:01

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dit is aankoopadvies en hoort dan ook in dat forum thuis, ik verplaats.

De verschillen tussen S90D t/m S94D zijn esthetisch, technisch zijn ze dezelfde televisie.

Merk op dat Samsung voor de S90D-serie zowel WOLED als QD-OLED gebruikt, voor zover ik weet zijn 55" en 65" in praktijk QD-OLED, de overige maten WOLED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:25
Met het gestelde budget en jullie wensen kun je beter naar een LG B4 kijken.

Door de semi-glossy toplaag heb je minder last van reflecties, de helderheid in SDR is hetzelfde als bij een C4 en S9xD met QD-OLED paneel (echter zijn alle Samsung OLED TV 's binnen jouw budget WOLED). Daarnaast heb je ook geen last van een groene tint onder een bepaalde hoek zoals bij de C4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0eladn
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22-05 15:57
Ik zit tegen dezelfde keuzen aan te kijken.

Het werd voor mij óf de C4/C5, of de S90D/S90F. (ik heb begrepen dat midden maart-april deze nieuwe versies uitkomen.)

Voor mij:
- De C4 schijnt minder goed geluid te hebben
- Met veel vergelijkingen op youtube lijkt het er sterk op dat het meer kleurrijk beeld is op de S90D

Ikzelf wacht even af tot de nieuwe modellen uitkomen, om te kijken wat de prijzen doen, wellicht dat dit 100-200 oid kan schelen.

(de buitenlandse modellen zijn ook wat goedkoper als je dat niet erg vindt.)

(deze vergelijking die ik maak is tussen de 48" modellen, andere beelddiagonalen vergelijken wellicht anders met elkaar)

[ Voor 10% gewijzigd door r0eladn op 06-03-2025 04:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Ik lees niks over (bijvoorbeeld) de Philips OLED809, specifieke reden?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:42

The Executer

Lekker belangrijk!

Hier zitten we met precies hetzelfde vraagstuk, en ook het budget rond die prijs. Wij zijn op zoek naar een 55" omdat onze Samsung problemen heeft met wegvallend beeld op HDMI bronnen. Ik ben door de reviews geweest en specificaties, en kom een beetje tot de volgende conclusie:

B4: even bot gezegd de mindere van de 3 (traag, afstandsbediening)

C4: kijkhoek wat grootste issue is.

G4: betere processing,beste model momenteel. Echter prijs boven de € 1400. Bij Smits misschien nog wat korting maar zelfs dan komen we niet onder de €1000 gok ik.

Samsung: mijn gevoel bij Samsung tv is... Minder. Huidige tv toont ronde vlekken bij witte achtergrond of specifieke bewegende beelden, daarnaast soort van distortion, vooral bij heel specifieke beelden (O.a. reclame van mediamarkt op het einde). En na 7.5 jaar kunnen we hem van vervangen ivm issues. Onze andere Samsung heeft het bijna 2x zo lang uitgehouden, nieuwer is niet altijd beter.

Philips: hoor veel over problemen met Philips tv's, o.a. met Ambilight. Bij 2 vrienden problemen met hun Philips Tv's.

@luuksluis1, heb je nog een keuze kunnen maken of ben je nog in de markt voor een nieuwe TV?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20-06 20:49

Funky22

Guild invite

C4 kijkhoek issue, die opgeblazen onzin waar ooit iemand eens over sprak en de schapen het klakkeloos overnemen, Rtings vermelde het ook in hun review grappige was dat ze er op het eind dan bij vertelde: Ons Test toestel had hier geen last van :), ook veel over gelezen op diverse forums en daar hebben de meeste er ook geen last van bij hun C4 hier en daar hoor je zelf iemand die zegt een groene waas te zien op zijn G4?

Voor de rest ook zeer tevreden over deze tv, kom van een 85X95J die stuk was, heb de C483 nu 2 weken nog geen moment spijt gehad van deze aankoop, helderheid: zie niet waar je nog meer helderheid nodig hebt dan wat deze al geeft (ook voor Hdr) vol kan je de helderheid ook niet zetten want dan ga je lopen van het vele licht

[ Voor 11% gewijzigd door Funky22 op 17-03-2025 13:09 ]

https://discord.gg/x8uWt9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 09:55
The Executer schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:51:

C4: kijkhoek wat grootste issue is.
Wat zou het issue zijn aan de kijkhoek van een C4? Bij OLED panelen is dat altijd erg goed.

[ Voor 10% gewijzigd door Hulleman op 17-03-2025 13:19 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Groene zweem (was het verhaal)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
r0eladn schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 03:38:

Voor mij:
- De C4 schijnt minder goed geluid te hebben
Mja, wat verwacht je dan van een nageldunne tv.... Geen enkele TV heeft zonder extra speakers goed geluid.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
CLB schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:19:
Groene zweem (was het verhaal)
Ok. Ik heb een C3, volgens mij ging daar ook wel het 'probleem' rond van een roze zweem op een wit scherm. Of ik zie het niet, of die van mij heeft dat niet. Zo gaat er over elk model wel iets de ronde. Zal ook allemaal wel meevallen.

De C4 is een hele puike tv en met name de prijs/kwaliteit van de C serie is altijd erg goed.

@luuksluis1
Ik zou geen tv meer willen hebben zonder Dolby Vision. Geeft wat mij betreft een veel natuurgetrouwer plaatje dan met HDR10. Hier twee links van Vincent Teoh met vergelijkingen tussen HDR10 en DV.

https://youtu.be/voePq29-U6M
https://youtu.be/XbN00Sm0Bsg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-06 23:41
Wij hebben hier een C4 77" in de woonkamer en een groene waas zie ik niet. Als ik vanaf de zijkant erop kijk lijkt het als of de kleurverzadiging met minder dan 5% afneemt. Het is echt een minimaal verschil. Wij zijn iig zeer tevreden met dit model.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry142
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-06 10:43
Hier ook sinds black Friday een C4 77'' in de woonkamer. Super beeld en geen last van een groene waas. Tv hangt in een redelijk lichte woonkamer en als je er recht voor zit weinig tot geen last van reflecties.
In het verleden meerdere samsung tv's gehad maar mankeerde altijd wel iets aan dus voor mij een no-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:42

The Executer

Lekker belangrijk!

@Funky22 @Hulleman @CLB :de groene waas word over gesproken in de review op Tweakers.net. Blijkbaar valt dat in de praktijk erg mee?

Was wel benieuwd of @luuksluis1 al iets gekozen had maar lijkt sinds het aanmaken van zijn account hier niet meer geweest te zijn.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-06 09:28
Je zou ook kunnen kijken naar een Samsung 77S92C uit 2023, die is nog verkrijgbaar bij verschillende winkels voor onder de 2000 euro. Dat is een behoorlijk goede deal voor een 2e generatie QD-OLED paneel.
De S90/92 serie van Samsung uit 2023 maakte nog geen gebruik van WOLED panelen.
QD-OLED panelen hebben een iets betere kijkhoek en kleur uniformiteit dan LG OLEDs (geen groene/roze waas). Je moet alleen zelf kiezen tussen Samsung/LG. Algemene voorkeur voor dit forum gaat uit naar LG is zo mijn idee. Ik zelf vind QD-OLED de betere hardware en over afwerking/software/betrouwbaarheid val nog te discussieren. Dolby Vision vind ikzelf geen gemis, jij misschien wel? Het QD-OLED paneel is behoorlijk fel in HDR >1000nits, (10%) en >200 nits (100%) in SDR met een veel hogere kleurverzadiging en bereik (BT2020) dan WOLED. Ook wordt het HDR beeld veel minder gedimd in gamemodus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Het budget is 1100 euro max...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:25
@The Executer, de afstandbediening en snelheid van het OS is bij de B4, C4 en G4 gelijk. Je zult dan naar een Sony OLED TV moeten kijken als je beide punten wilt tackelen. Helaas vallen zowel de A8xL en Bravia 8 boven het gestelde budget. De A8xL zal binnenkort wel weer (tijdelijk) in prijs zakken, nadat begin april de nieuwe modellen worden aangekondigd. Hou het dus even in de gaten mocht je geen haast hebben.

Enige waar je op inlevert vergeleken met een C4 is de piekhelderheid in HDR, op alle andere onderdelen ga je met de A8xL erop vooruit.

Je zou ook naar de G3 kunnen kijken, is imo de logischere keuze vergeleken met de C4. Voor onder de 1k biedt de LG B4 momenteel de meeste bang for the buck. LG verkoopt ook premium afstandsbedieningen, deze zijn wel (flink) aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-06 09:28
Voor 1100 max zit je wel gebonden aan een OLED van max 55inch. Welk formaat zoek je?
Een Samsung 55S92C is online ook nog wel te krijgen voor 995 euro.
Voor 1097 euro kun je een LG 55C4 bij Smits Arnhem kopen of de LG 55C3 van een jaartje ouder voor 999.
Allebei uitstekende OLEDs. Als je eigen tv nu ook niet op standje max helderheid staat zou je ook kunnen gaan voor de minder heldere LG 55B4 voor 888. Misschien na een belletje voor nog een scherpere deal?

[ Voor 9% gewijzigd door Duster_42 op 18-03-2025 13:09 ]

Pagina: 1