Tweede beeldscherm dupliceert, wordt niet herkend.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-05 09:39
Ik heb een tweede beeldscherm aan mijn PC gekoppeld. 1 scherm wordt niet herkend.

Situatie: oude PC uit 2018. i5-7400 8GB DDR4 3GHz 4-core, Windows 8.1. (Windows geen update gegeven omdat ik begrepen heb dat CPU niet ondersteunt wordt). Moederbord onbekend. Ik krijg bij msinfo geen informatie te zien. Onboard video. DVI en HDMI poort aanwezig. Op deze PC een Samsung Syncmaster 23,8" 1920x1080 2ms aangesloten op de DVI poort.
Ik heb een oud beeldscherm staan en wil deze aansluiten op bovengenoemde PC. Het gaat om een Philips 190WV 19" 1440x900 scherm. Dit scherm heeft een VGA uitgang en via een VGA/HDMI adapter heb ik die aangesloten op de HDMI poort.

Na aansluiten beide beeldschermen PC opstarten en dan zie ik op beide beeldschermen mijn desktop. PC herkent echter alleen oude Philips scherm en dupliceert beeld naar Samsung scherm.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Vele website gelezen en zover ik begrepen heb moet het mogelijk zijn 2 beeldschermen aan te sluiten die verschillen in grootte en resolutie. Het is niet ideaal maar ik heb voor nu niks anders.

Drivers van beide schermen zijn up to date.

Ik krijg in apparatenbeheer bij de Philips te zien: algemeen PnP beelscherm en niet de naam van het scherm. De syncmaster is verdwenen bij apparatenbeheer/beeldscherm als ik beide schermen heb aangesloten.
Bij wijzigen beeldscherm kun je kiezen voor "detectie". Hier had ik verwacht een 1 en 2 te zien zodat beide schermen gedetecteerd worden. Helaas...alleen het oude Philips scherm krijg ik te zien. Er vind geen detectie plaats. Bij "identificatie" zie ik dus een 1 op beide schermen. Kortom het lijkt erop dat het beeld naar mijn Samsung scherm gedupliceerd wordt.

Probeer ik nu iets wat helemaal niet kan? Wat zie ik over het hoofd?
Ik kan uiteraard een nieuw scherm kopen (het liefst een 27" (2560x1440)) of een tweedehands op de kop tikken maar kan mijn oude PC het wel aan?
Bij voorbaat dank voor elke suggestie/reactie/oplossing.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Wat gebeurt er als je Windows + P drukt? Krijg je dan uitbreiden (extend)?

En Windows 8.1 is al sinds juli 2023 niet meer ondersteund en krijgt dus geen beveiligingsupdates meer. Je draait dus al 1,5 jaar een onveilig systeem.

Je had gewoon over gekund naar Windows 10 die wel ondersteund is en je kunt ook over naar Windows 11. Daar wordt je systeem dan wel niet officieel ondersteund, maar het werkt gewoon prima.

Wel zou je dan bij Windows 11 af en toe moeten kijken of de updates nog binnen komen (officieel is het niet ondersteund, dus Microsoft zou ieder moment zijn updates kunnen stoppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justie
Dank voor je reactie.

Indien ik Windows+P indruk dan krijg ik de volgende melding:

PC kan niet projecteren op ander scherm. Probeer stuurprogramma opnieuw te installeren of gebruik andere videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40
Ik had vroeger een moederbord waar het OF de HDMI was, OF de DVI plug, maar niet beide tegelijk, kan dat het wellicht zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justie
Dank voor je reactie.

Ik heb toch maar even de PC van de stroom gehaald. Open gemaakt en gekeken welk moederbord erin zit:
Gigabyte GA-H110M-S2H (en meteen even wat stof weggehaald :) )
Dit moederbord moet 2 monitoren aan kunnen. Het is dus niet OF OF

Helaas, een ander probleem erbij gekregen. Na dichtmaken PC en stroom aansluiten wilde de PC niet meer opstarten. Een Seagate HDD maakt rare geluiden, lijkt vast te lopen. Windows staat op een SSD maar toch wil PC niet opstarten. Tijdens opstarten blijft PC zoeken naar HDD. Loskoppelen van de HDD en dan PC opnieuw opstarten zorgt ervoor dat PC het weer doet. Na opstarten PC de HDD aangesloten...helaas...geen herkenning. Ik kan dus ook niet softwarematig de HDD laten herstellen of op fouten laten doorzoeken. Hier ben ik niet blij mee. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:02
Heb je de HDD aangesloten terwijl de PC aan stond?

Heb je de GigaByte driver en utility's ook geïnstalleerd?
Daarmee is meer mogelijk dan met Windows settings.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justie
Hi. De PC start niet meer op zolang de kapotte HDD aangesloten is. Waarom geen idee, Windows staat er niet op. Ik heb nadat de PC opgestart was de HDD aangesloten in de hoop dat ik deze door Windows kon laten onderzoeken op fouten..maar dat kan dus niet.

Ik heb zelf nooit Windows of de Gigabyte drivers en utilities geïnstalleerd. De PC kant en klaar gekocht. Misschien dat ik nog de Gigabyte CD ergens heb liggen. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Wellicht is het dan tijd om een nieuwe PC te gaan kopen. Windows 8.1 is dusdanig verouderd nu dat je er geen gevoelige zaken mee wilt doen zoals internetten, bankieren, belastingaangifte etc. zonder toch een verhoogd risico te lopen.

Gezien je niet vaardig lijkt te zijn m.b.t. Windows installeren en configureren is het dan verstandiger om deze PC, die technisch uit 2016/2017 is te vervangen door eentje die al Windows 11 draait en officieel ondersteunt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justie
Dank voor jullie reacties. Probleem is niet opgelost. Ik ben me al aan het oriënteren om een nieuwe PC met Windows 11 te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:09
Justie schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:40:
Hi. De PC start niet meer op zolang de kapotte HDD aangesloten is. Waarom geen idee, Windows staat er niet op. Ik heb nadat de PC opgestart was de HDD aangesloten in de hoop dat ik deze door Windows kon laten onderzoeken op fouten..maar dat kan dus niet.
Krijg je nog een foutmelding te zien?
Het kan zijn dat de PC van de verkeerde HDD (SSD) probeert te starten?
Al geprobeerd op te starten via het Bios Bootmenu (F12)?

Een WinPE USB gebruiken om te kijken of je toegang hebt tot de HDD/bestandenden
Hiren’s BootCD PE is een hele bekende daarvoor.

Windows 8.1 kan je trouwens nog updaten naar 10 (11 met wat "workarounds")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justie
Doman, dank voor je reactie.

Nadat de PC een tijdje had uitgestaan gebeurde er bij het opstarten iets. Ik kreeg melding dat Windows HDD aan het controleren en herstellen was. HDD lijkt weer te werken.

Ik heb besloten om een nieuwe basis PC te gaan kopen (Geen gaming, geen videobewerking) en dan op deze PC (met Windows 11) beide schermen te gaan aansluiten (of ik koop nieuw 24 of 27 inch scherm erbij en gebruik die samen met de Syncmaster). Oude scherm gaat dan weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoploperMau
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-05 14:08
Dupliceer het beeld. Zet de resolutie op beide geforceerd naar 1024 X 768, en probeer het nog eens. Oude schermen willen weleens haperen als ze een verkeerde resolutie aangeleverd krijgen. Mocht het dan wel werken zet per scherm de resolutie goed. Zo niet, heb ik geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justie
Dank. Helaas, ook resolutie aanpassen naar 1024x768 heeft geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-05 09:46
Er worden hier nogal wat stappen overgeslagen kwa troubleshooting.

1: Hier kan prima windows 11 op. Een nieuwe PC kopen zonder dat daar andere noodzaak voor is, is kapitaalvernietiging en totaal onnodig.

2: HDMI naar VGA converteren heeft nogal wat voeten in de aarden, nml Digitaal naar Analoog signaal. Dat het werkt is al heel wat, en met wat driverupdates (en windows updaten) weet ik 100% zeker dat je dit aan de praat krijgt. Maar dan moet je dat wel willen.

3: een nieuwe PC en dan ook nog nieuwe schermen zoals je aangeeft, is al helemaal.... geen oplossing. Of nouja, wel een oplossing, maar niet voor het probleem waar je mee zit.

Laten we hier eens beginnen, op welke stap van dit lijstje loop je vast?

Right click on the desktop.
Select Screen resolution.
Click on the drop down menu within “Multiple displays” and select from the following options: Extend display, mirror display, show on 1, show on 2.
Click Apply and then OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justie
Windows 11 kan ik inderdaad gaan installeren...maar ik heb de PC nu echt nodig. Mijn ervaring is dat er vaak een aantal dingen mis gaan, instellingen gewijzigd zijn of programma's niet of niet goed meer werken. Ik kan dit tzt uitproberen.

als ik op screen resolution klik dan zie ik geen drop down menu met multiple displays. PC ziet het als 1 scherm. De functie "detectie" detecteert geen 2de scherm, als ik erop klik gebeurt er niks. Het toegevoegde plaatje is als ik alleen de syncmaster heb aangesloten. Indien ik beide aansluit dan wordt de syncmaster vervangen door PnP beeldscherm en syncmaster "bestaat" niet meer (niet detecteerbaar).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9fsQo_Rth18fCEx2M41Ld3zffU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gjxiDAnqSWBSQPNMyMX3UrRQ.jpg?f=user_large
Pagina: 1